Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfbouw USB Soundcard (met de PCM2707)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Zelfbouw USB Soundcard

Een tijdje geleden vond ik in het Router Hacking Topic een tip van Sprite_TM om zelf een USB soundcard te bouwen op basis van een PCM2704 chipje. Helaas had nog niemand in het Routertopic zijn/haar resultaten met zo'n IC gepost. Na wat onderzoek heb ik uiteindelijk de PCM2707 besteld. Het probleem wat iedereen lijkt te hebben ligt puur aan de grootte van de chipjes (de PCM2707 heeft 8 pootjes op 6mm lengte, en dat langs 4 kanten)

Gisteren verveelde ik me dusdanig dat ik een klein 'carrier board' heb ge-etst en gesoldeerd, en daarna de application note uit de Datasheet op gaatjesbord gebouwd. Ik heb een aantal dingen versimpeld of vervangen voor componenten die ik had (dus 100nF ipv 1uF keramisch, het uitgangsfilter mist een RC filter en sommige andere waardes zijn niet optimaal), maar het resultaat werkt best goed eigenlijk. Het geluid klinkt net zo goed als dat van m'n laptop, en dan met minder ruis.

De plaatjes zijn klikbaar voor een 150kb versie, en de links er onder verwijzen naar plaatjes van zo'n 500 kb.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/topdown_200.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/sideways_200.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/downtop_200.jpg
High-Res Versie. . . . . . . . . . . . High-Res Versie. . . . . . . . . . . . High-Res Versie

In het midden op het printje zit de PCM2707, het stalen blikje er naast is de 12mhz oscillator (ik had geen los kristal liggen). De twee elko's naast elkaar zijn samen met de weerstanden er vlak naast het uitgangsfilter, en de USB en koptelefoonstekker zijn duidelijk. De rest van de condensatoren dienen voor spanningsstabilisatie en ontkoppeling.

Wat er nog op komt zijn 7 functietoetsen voor volume en play control (standaard USB HID functies voor bijvoorbeeld Media Player te bedienen) en een digitale uitgang. In theorie kun je er zelfs een speciale surround sound decoder aan bouwen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. De hele schakeling is nu nog USB powered.

Mocht je ook zo'n ding zelf willen bouwen, zorg dan dat je aan zo'n carrier board kan komen of zelf kan etsen. Het maakt het IC een heel stuk 'bereikbaarder'.

Mijn volgende schakeling hiermee wordt een volledig SMD ding, hopelijk ongeveer ter grootte van het carrierboard, of kleiner. Maar eerst ga ik dit prototype uitbreiden met de 7 functietoetsen en de digitale uitgang.

Gebruikt materiaal:

Stuk stripboard (7x10cm)
1x PCM2707 op carrierboard (32-TQFP)
1x Oscillatorblok 12mhz (kan ook met een kristal, 2 condensatoren en 1 weerstand)
3x Elko 100uF 25v
5x Condensator 100nF
4x Weerstand 3,3kOhm
2x Weerstand 1,5kOhm
2x Weerstand 22 Ohm
1x USB B stekker
1x Stereo Jack plug chassisdeel 3,5mm
1x USB kabel A-B
1x Koptelefoon

Voor het carrierboard:
1x PCM2707
1x Kaal printplaat met koperlaag
1x PCB Transferfolie (press'n'peel)
1x Etskorrels

Gebruikt gereedschap:
Weller WS51 soldeerstation met LR21 kolf, met hele fijne soldeerpunt voor het carrierboard
Soldeertin 1mm
Soldeertin 0,5mm
Kniptang
Puntbektang
Laserprinter voor de transferfolie
Strijkbout voor de transferfolie

Kan dit topic alsjeblieft bespaard worden van de moraliteitsdiscussie over het samplen van chips? Ik doe het af en toe, maar ik gebruik ook veel TI chips bedrijfsmatig.

Update 7 Maart 2005

Printje gemaakt, smd's besteld, gesoldeerd. Helaas zat de USB stekker gespiegeld op de print getekend, vandaar dat deze er nu 'zwevend' aan de verkeerde kant op zit.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/smd_200.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/compare_200.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/top_200.jpg
High-Res Versie. . . . . . . . . . . . High-Res Versie. . . . . . . . . . . . High-Res Versie

Maar het was wel een leuke smd soldeer oefening.

[ Voor 24% gewijzigd door sebastius op 07-03-2005 11:13 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 14:59

M-ThijZ

Riding on Rails

Wow, dat is een kractig ic! Misschien dat ik het ooit eens na ga bouwen als ik een geluidsbron tekort kom.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
M-ThijZ schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:55:
Wow, dat is een kractig ic! Misschien dat ik het ooit eens na ga bouwen als ik een geluidsbron tekort kom.
Eigenlijk zit alles 'on-die', dus zeker een krachtig IC. Enkel nog wat simpele passieve componenten en klaar...

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:05
heel mooi ding! zoiets zoek ik eigenlijk ook nog maar helaas kan ik zo'n klein vakje niet precies solderen met mijn klotesoldeerbout :P

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

Waanzinnig goed gedaan.
IK maak zelf ook wel eens printjes maar doe dat via belichting wat met dunne lijntje niet echt geweldig is. De methode die jij gebruikt is me onbekend waar haal je de spullen daarvoor (strijkbout heb ik al). En na het strijken kan je het dan gelijk etsen.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Waanzinnig goed gedaan.
IK maak zelf ook wel eens printjes maar doe dat via belichting wat met dunne lijntje niet echt geweldig is. De methode die jij gebruikt is me onbekend waar haal je de spullen daarvoor (strijkbout heb ik al). En na het strijken kan je het dan gelijk etsen.
De Techniks Webshop. Ik heb ooit een partij van dat spul (press&peel blue) gekocht bij een inkoopactie. Printen, strijken, etsen. Dat is het. En als je het strijken netjes doet kun je dus ook een TQFP printje maken. Soms moet je wel een eilandje 'lossnijden', maar dat hangt dus af van je strijkkunsten. Ik had 3 carrier boards gemaakt, 1 is bijna helemaal 'versmolten', 2 anderen hadden slechts een kleine correctie nodig.

Het grote voordeel van dit spul is dat je heel eenvoudig een enkelzijdig printje kan etsen. Snel (want je print is ets-klaar in 5 minuten, en een half uurtje etsen oid), schoon (je hebt geen ontwikkelaar en andere troep nodig) en goedkoop (1 euro per vel A4, en je kan het natuurlijk uitknippen).

[ Voor 9% gewijzigd door sebastius op 06-02-2005 12:52 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 14:59

M-ThijZ

Riding on Rails

sebastius schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:56:
[...]

Eigenlijk zit alles 'on-die', dus zeker een krachtig IC. Enkel nog wat simpele passieve componenten en klaar...
goh, en heeft dat IC dan een ingebouwde USB Interface? En hoe gaat een OS hier mee om?
Ik zal zo het datasheet eens doorpluizen, mooi spul!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
M-ThijZ schreef op zondag 06 februari 2005 @ 16:15:
[...]

goh, en heeft dat IC dan een ingebouwde USB Interface? En hoe gaat een OS hier mee om?
Ik zal zo het datasheet eens doorpluizen, mooi spul!
Ingebouwde USB interface, wordt herkend als standaard USB sound card, vanaf Win98 oid wordt het ondersteund. Tevens worden de 7 knopjes herkend als een USB Human Interface Device.

Maar de knopjes heb ik nog niet werkend gekregen. Alles zit zoals het moet, geen sluiting, maar ze doen niets.

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06-2024
Dit is zeker een interessant projectje... De geluidskaart van mn laptop is al tijdenlang erg brak (veel kraken enzo), ga deze ook maar eens proberen te maken :D Gelukkig kan ik op mijn werk printplaten frezen en ben ik erg goed in printjes en schema's tekenen... Iemand interesse ?!? Ik ga eerst even een mooi schema zoeken en kijken of ie wat beter kan.

if you're gonna be dumb you gotta be though

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
sebastius schreef op zondag 06 februari 2005 @ 16:42:
[...]

Ingebouwde USB interface, wordt herkend als standaard USB sound card, vanaf Win98 oid wordt het ondersteund. Tevens worden de 7 knopjes herkend als een USB Human Interface Device.

Maar de knopjes heb ik nog niet werkend gekregen. Alles zit zoals het moet, geen sluiting, maar ze doen niets.
wat zouden die 7 knopjes moeten doen dan?

edit: * the_stickie had er domweg overgelezen :X

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 06-02-2005 23:59 ]

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
The_Stickie schreef op zondag 06 februari 2005 @ 16:48:
[...]

wat zouden die 7 knopjes moeten doen dan?
Ik gok:
sebastius schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:50:

Wat er nog op komt zijn 7 functietoetsen voor volume en play control (standaard USB HID functies voor bijvoorbeeld Media Player te bedienen) en een digitale uitgang.
;)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
-dit url werkt niet meer, zie onderaan topic-

[ Voor 83% gewijzigd door sebastius op 26-08-2005 14:27 ]

Verwijderd

leuk ding, heb er net ook wat besteld met een paar opamps :).

Verwijderd

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dergelijke kleine dingetjes soldeert (afgezien van een vaste hand en spitse bout), hoe hou je zo'n dingetje op z'n plek? plak je 'm eerst vast ofzo?

Verwijderd

moet je hem eerst vast tapen bijv oid en dan aan alle 4 kanten al 1 pootje solderen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is de geluidskwaliteit beter dan die van de gemiddelde laptop onboard-geval? Prijs van zo'n ic?

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 09-02-2005 13:46 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 04:40
Interessant topic. Maar ik heb zelf hier een PCM2705 chipje liggen, zou zoiets ook werken? Oke, je hebt wat andere onderdelen nodig, en ik heb iets gelezen over SLI of zoiets waarmee je via HID de knopjes kan bedienen, maar zou het op zich ook kunnen?

_@/'

Verwijderd

die pcm 2705 moet ook werken idd is alleen andere package d8 ik.
en geluid is goed, ik heb het nu aan me denon amp hangen oke de amp zelf maakt het geluid ook weer beter maar door me sennheiser doet ie het ook leuk! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 20:14 . Reden: samplen is GEEN wedstrijd.... ]

Verwijderd

sebastius schreef op zondag 06 februari 2005 @ 16:42:
[...]

zouden knopjes uberhaupt wel moeten werken op de 07? als ik in de datasheet kijk werken die volgens mij alleen maar op de 04 en 06, alleen erg duidelijk vind ik het allemaal niet. (zou wel jammer zijn, want dan had ik liever de 06 besteld) volgens mij krijg je op de 05 en 07 alleen volup, voldn en mute aan de gang, de rest is digital out

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Volgens mij is het verschil tussen de pcm2705 en de pcm2707 dat de pcm2707 kan opnemen (of een aantal pinnen daarvoor heeft gereserveerd iig) en de 2705 niet (en de package is anders idd...)

Verwijderd

ja idd en daarvoor geeft ie volgens mij die HID op

Verwijderd

Dan nu door mezelf:

Waar heb je dat chipje gekocht?

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 13:37:
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dergelijke kleine dingetjes soldeert (afgezien van een vaste hand en spitse bout), hoe hou je zo'n dingetje op z'n plek? plak je 'm eerst vast ofzo?
Ik leg het IC op z'n plek (nadat ik het vloeimiddel op de print heb gekwast (ik heb dunne flux, niet van die plakzooi)). Daarna soldeer ik voorzichtig een pootje op z'n stek. Mocht het IC ondertussen verschuiven, dan tijdens het verhitten voorzichtig terugschuiven. Daarna een pootje aan de andere kant doen, en daarna kun je gewoon het klokje rond.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ben ik ook wel benieuwd naar en dus tevens hoeveel het kost, of iemand moet deze willen bouwen voor me :P

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:20:
[...]

zouden knopjes uberhaupt wel moeten werken op de 07? als ik in de datasheet kijk werken die volgens mij alleen maar op de 04 en 06, alleen erg duidelijk vind ik het allemaal niet. (zou wel jammer zijn, want dan had ik liever de 06 besteld) volgens mij krijg je op de 05 en 07 alleen volup, voldn en mute aan de gang, de rest is digital out
De 07 zou het naar mijn beste weten ook moeten kunnen, omdat dat een configuratie optie is.
Gr0wLiThE schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:24:
Volgens mij is het verschil tussen de pcm2705 en de pcm2707 dat de pcm2707 kan opnemen (of een aantal pinnen daarvoor heeft gereserveerd iig) en de 2705 niet (en de package is anders idd...)
De 07 kan NIET opnemen. Dat kan de PCM29xx serie, niet de 27xx serie. Verschil tussen de 05 en de 07 is de mogelijkheid meer knopjes of een speciale digitale audio interface (i2s) te kunnen gebruiken.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
ido schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:41:
ben ik ook wel benieuwd naar en dus tevens hoeveel het kost, of iemand moet deze willen bouwen voor me :P
Ik ben de rotste niet, je kunt me daarvoor mailen. Kost je een lichte bijdrage in het Sebastius Soldeerfonds.

Verwijderd

uit de datasheet:(p15)

Table 2. Function Select
FSEL DOUT FUNC0 FUNC1 FUNC2 FUNC3
0 Data out (I2S) LRCK (I2S) BCK (I2S) SYSCK (I2S) Data in (I2S)
1 S/PDIF data Next track (HID) (1) Previous track (HID) (1) Stop (HID) (1) Play/pause (HID) (1)

(1) Valid on the PCM2706; no function assigned on the PCM2707.

daaruit concludeer ik dus dat die functies niet beschikbaar zijn in de 07
ook in het blockdiagram (p9) staan er daggers achter die 4 inputs wat dus alleen voor de 06 geldt

voor de 05 en de 07 gaat het volgens mij via die spi interface, waar wat uitleg over staat op p 24

ik concludeer dus dat de 05 en de 07 een extra I2S poort hebben, waardoor er wat directe IO pins zijn opgeofferd en ondergebracht in die software spi poort

dat verklaart iig wel waarom de knopjes bij jou niet werken

en op die i2s interface zit volgens mij ook een digital in, dus ik denk dat opnemen ook wel moet kunnen eigenlijk

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 21:04 ]

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:54:
uit de datasheet:(p15)

Table 2. Function Select
FSEL DOUT FUNC0 FUNC1 FUNC2 FUNC3
0 Data out (I2S) LRCK (I2S) BCK (I2S) SYSCK (I2S) Data in (I2S)
1 S/PDIF data Next track (HID) (1) Previous track (HID) (1) Stop (HID) (1) Play/pause (HID) (1)

(1) Valid on the PCM2706; no function assigned on the PCM2707.

daaruit concludeer ik dus dat die functies niet beschikbaar zijn in de 07
ook in het blockdiagram (p9) staan er daggers achter die 4 inputs wat dus alleen voor de 06 geldt

voor de 05 en de 07 gaat het volgens mij via die spi interface, waar wat uitleg over staat op p 24

ik concludeer dus dat de 05 en de 07 een extra I2S poort hebben, waardoor er wat directe IO pins zijn opgeofferd en ondergebracht in die software spi poort

dat verklaart iig wel waarom de knopjes bij jou niet werken

en op die i2s interface zit volgens mij ook een digital in, dus ik denk dat opnemen ook wel moet kunnen eigenlijk
van-daar dat de bende niet werkt! Damn, ik moet leren lezen... Nou ja, het is een leuk prototype.

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
waar kun je die chip pcm2707 of 2706 kopen want Conrad en Farnell hebben die niet

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Sathlon_nl schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:33:
waar kun je die chip pcm2707 of 2706 kopen want Conrad en Farnell hebben die niet
www.ti.com kun je ze 'samplen' :X

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46
Sathlon_nl schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:33:
Bestellen als zijnde sample bij de fabrikant?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Acid_Schnitzel
even een offtopic vraagje:

Wat is eigenlijk het probleem met samplen, ik zie dit namelijk iedereen tussen aanhalingstekens typen, en met van die :X smilies erbij, ik bedoel: het is gratis + wij zijn nederlanders, kan iemand me dit plz even uitleggen :) thnx

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

Dat is vrij simpel. Dat 'samplen' is bedoelt voor bedrijven die later honderduizend van die dingen per jaar kopen. Maar ik als hobbyist gebruik alleen die gratis sample en koop dus nooit die chips.

• rapture
  • Laatst online: 18:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

josvg schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:08:
even een offtopic vraagje:

Wat is eigenlijk het probleem met samplen, ik zie dit namelijk iedereen tussen aanhalingstekens typen, en met van die :X smilies erbij, ik bedoel: het is gratis + wij zijn nederlanders, kan iemand me dit plz even uitleggen :) thnx
Je kan gratis zo'n chip krijgen om uit te proberen. We besparen graag op dingen die te besparen zijn, dus waarom betalen als we gratis chips krijgen?

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49

Ibex

^^ met stom.

Nou, ik had een tijdje terug ook gepost in het Router topic. Ik heb namelijk zelf een schema gemaakt, op basis van de PCM2705. Echter, nog niemand (die er verstand van heeft) heeft er commentaar op gegeven.

Iemand hier die het schema eens (vluchtig) zou kunnen nakijken?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/tPCM.jpg
Klikbaar voor heel groot.

[ Voor 4% gewijzigd door Ibex op 14-02-2005 20:53 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Steephh
  • Laatst online: 21-11 04:40
rapture schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:19:
[...]

Je kan gratis zo'n chip krijgen om uit te proberen. We besparen graag op dingen die te besparen zijn, dus waarom betalen als we gratis chips krijgen?
Zet het even in de startpost, TS, want zo blijft iedereen erover doorgaan, nogal offtopic

offtopic:
Deze post ook :+

_@/'

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ibex schreef op maandag 14 februari 2005 @ 20:53:
Nou, ik had een tijdje terug ook gepost in het Router topic. Ik heb namelijk zelf een schema gemaakt, op basis van de PCM2705. Echter, nog niemand (die er verstand van heeft) heeft er commentaar op gegeven.

Iemand hier die het schema eens (vluchtig) zou kunnen nakijken?

[afbeelding]
Klikbaar voor heel groot.
Waarom teken je daar een heel schema voor terwijl het gewoon letterlijk in de datasheet staat? Ik heb mijn versie 1 op 1 uit de datasheet overgenomen (op het RC filter in de uitgang na dan). Ziet er overigens prima uit hoor. Op het oog alles netjes overgetekend uit de datasheet.

[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 14-02-2005 22:48 ]

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49

Ibex

^^ met stom.

sebastius schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:42:
[...]

Waarom teken je daar een heel schema voor terwijl het gewoon letterlijk in de datasheet staat? Ik heb mijn versie 1 op 1 uit de datasheet overgenomen (op het RC filter in de uitgang na dan). Ziet er overigens prima uit hoor. Op het oog alles netjes overgetekend uit de datasheet.
Niet helemaal. Het is een mengeling van het schema van de PCM2705 en het schema van de (geloof ik) PCM2707. Met andere woorden, ik heb hier en daar moeten puzzelen en ik heb niet echt veel zin om de hele schakeling 20 keer de moeten hermaken en een hele zut electronica te verknoeien. Daarom mijzelf even "verzekeren" door anderen hun (meer vakkundige) mening te vragen over het schema :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Acid_Schnitzel
Heej sebastius,

Zou je nog een keer in je mailbox willen kijken want ik had je een vraag gestuurd waar ik best wel altwoord op wil hebben eigenlijk :)

Verwijderd

Ibex schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:23:
[...]

Niet helemaal. Het is een mengeling van het schema van de PCM2705 en het schema van de (geloof ik) PCM2707. Met andere woorden, ik heb hier en daar moeten puzzelen en ik heb niet echt veel zin om de hele schakeling 20 keer de moeten hermaken en een hele zut electronica te verknoeien. Daarom mijzelf even "verzekeren" door anderen hun (meer vakkundige) mening te vragen over het schema :).
knopjes gaan niet werken op de 2705 (en ook niet op de 2707), want die hebben namelijk software aanstureing ervan via die spi interface (zie p 23 en verder van de datasheet)

edit: en waarom hangt suspend aan vbus? da's volgens mij ook niet de bedoeling

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 14:17 ]

Verwijderd

Bij conrad.nl kan je een usb geluidskaart kopen, ter grote van een memorystick.
Deze kost €9,95 het bestelnummer weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Kwaliteit van t ding weet ik ook niet bestel er eentje mee tijdens mijn volgende bestelling zal hem is testen dan.

Lost dit apparaat jullie probleem niet op? of is dit een te kant en klare oplossing al tweaker zijnde?

*tweaks*
Drasz

• Acid_Schnitzel
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 14:16:
of is dit een te kant en klare oplossing al tweaker zijnde?
you've just said it :)

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Heel erg mooi gedaan dat soldeer projectje.
Zoiets zou ik ook eens willen maken, maarja durf me niet echt aan SMD te begeven. (alhoewel Xbox ombouwen ookal erg klein is >:) )

Als ik het goed begrijp zijn die 7 HID knopjes (als je de juiste chip had gebruikt) te gebruiken als een soort joystick/keypad voor in Windows. Maar hoe stel je zoiets dan in Windows in? Komt er dan gewoon een "keypad" deveice bij in Windows? En die kun je dan met bepaalde software instellen?

Dan zou je dus ook zo'n geluidskaart-chip kunnen gebruiken i.p.v. "WinAMP COM-poort knopjes" gewoon niet het geluidsgedeelte aansluiten en de 7 knopjes gebruiken om de PC te bedienen :) Of zie ik iets over het oog?

Verwijderd

windows herkent het ding gewoon als een hid toetsenbord ja, die knoppen hebben dezelfde functie als de media knoppen op een gewoon toetsenbord, dus die werken voor alle applicaties die met die knoppen werken

verder zijn die knoppen dus alleen aan te sluiten op de 2706 (7 knoppen) en de 2704 (3 knoppen), die andere 2 kan je dus niet direct knoppen aan hangen (!)

de 2705 en 07 hebben wel een HID interface, maar die moet je dus met een protocol aanspreken

• Acid_Schnitzel
heeft er iemand hier dan een schema met de 2707/2704 met die knoppen want dat zou wel leuk zijn :)

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

josvg schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:21:
heeft er iemand hier dan een schema met de 2707/2704 met die knoppen want dat zou wel leuk zijn :)
2706 en 2704 bedoel je zeker ;)

Maar daar zou ik ook graag het schema van willen. Altijd leuk om er eens iets mee te maken.
Een klein "media-knopjes-panel" voor WinAMP en MediaPlayer via USB (zonder drivers) woei 8) _/-\o_

Verwijderd

die schema's staan toch gewoon in de datasheet :?

• Acid_Schnitzel
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:40:
die schema's staan toch gewoon in de datasheet :?
oeps :X heel slim opgemerkt van je, nie gezien :+

Verwijderd

Hallo

Ik ben ook al bezig om een usb- geluidskaart te maken.

Maar hoe zit het met de software?

Heeft ti al drivers of wvindt windows deze automatisch.
Of moet je deze zelf schrijven ?

Greetz,

inanc

Edit:

Ik was net in google bezig en kwam het volgende tegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.beis.de/Elektronik/ADDA-USB/ADDA-USB_Foto_lores.jpg

url: http://www.beis.de/Elektronik/ADDA-USB/ADDA-USB.html

Dat is gebaseerdt op een pcm2902.
Die heeft ook line in.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 20:19 ]

Verwijderd

@ inanc, die word automatisch herkend door windows volgends mij.

Zou het verder mogelijk zijn om die soundcard aan een usb interface van bijvoorbeeld een router te hangen? Zodat je eigenlijk een geluidskaart aan je netwerk hebt? Dan met de juiste drivers aansturen zodat je iets krijgt als een Apple AirPort Express? Ik vind die 120 dollar toch echt te veel. Ik wil gewoon muziek afspelen vanaf mijn pc (of een adnere pc, net welke hem aanspreekt), naar de sterio.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43
Zeer leuk en simpel project dit :) Enige tijd (ergens vorig jaar zomer) geleden stond er een soortgelijk project in de Elektuur, waar ze de PCM29xx serie gebruikte. Ga het zelf ook proberen, eerst maar de chip bemachtigen :9

• tafkaw
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:15:
@ inanc, die word automatisch herkend door windows volgends mij.

Zou het verder mogelijk zijn om die soundcard aan een usb interface van bijvoorbeeld een router te hangen? Zodat je eigenlijk een geluidskaart aan je netwerk hebt? Dan met de juiste drivers aansturen zodat je iets krijgt als een Apple AirPort Express? Ik vind die 120 dollar toch echt te veel. Ik wil gewoon muziek afspelen vanaf mijn pc (of een adnere pc, net welke hem aanspreekt), naar de sterio.
Kan, maar dan moet je wel ff je router hacken en er linux op meppen... loopt een draadje over hier op GoT

Verwijderd

omdat ik voor school ivm omstandigheden een project niet af had mog ik nu zelf iets bedenken om te maken :D, heb nu dus bedacht een usb geluidskaart op basis van dit ic met vu-meter (L+R) en een toonregeling.
Het past ook mooi bij het project dat we nu hebben "De Disco" waar we 3 versterkers en 1 subwoofer + 2 speakertjes gemaakt hebben.

• Robino
Poe ik heb zowel de PCM2704 als de PCM2706 nu, maar dat gaat nog pittig worden om te solderen :D

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Rave17 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 19:16:
Poe ik heb zowel de PCM2704 als de PCM2706 nu, maar dat gaat nog pittig worden om te solderen :D
Valt best mee, scherp puntje, 0.5mm tin, beetje vloeimiddel en gaaaan!

• tafkaw
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 17:14:
omdat ik voor school ivm omstandigheden een project niet af had mog ik nu zelf iets bedenken om te maken :D, heb nu dus bedacht een usb geluidskaart op basis van dit ic met vu-meter (L+R) en een toonregeling.
Het past ook mooi bij het project dat we nu hebben "De Disco" waar we 3 versterkers en 1 subwoofer + 2 speakertjes gemaakt hebben.
Kan het niet laten om het je voor te kauwen:

-Schema voor de speler van hier.
-Schema van de vu meter van de site van Exter
-Schema van de toonregeling op Circuits Online

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Natuurlijk wel een echte hippe PC gestuurde toonregeling maken he?

Verwijderd

Gr0wLiThE schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 21:37:
[...]

Kan het niet laten om het je voor te kauwen:

-Schema voor de speler van hier.
-Schema van de vu meter van de site van Exter
-Schema van de toonregeling op Circuits Online
lol :P ik heb al me eigen schema's ontwikkeld :P dus hoeft niet, maar tnx anyway :)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Update!
Zie startpost!

• Robino
Das wel jammer van die USB-connector aan de verkeerde kant :P Heb je ook nog foto's van de andere kant? :)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Rave17 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:05:
[...]

Das wel jammer van die USB-connector aan de verkeerde kant :P Heb je ook nog foto's van de andere kant? :)
Die waren bewogen/onscherp. En zowiezo zit er niet zoveel spannends op. 3x een elko van 100uF en een jack chassisdeel.

• Robino
sebastius schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:08:
[...]

Die waren bewogen/onscherp. En zowiezo zit er niet zoveel spannends op. 3x een elko van 100uF en een jack chassisdeel.
En wat ga je nu nog verder doen? :)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Rave17 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:27:
[...]

En wat ga je nu nog verder doen? :)
Eentje bouwen met een chip uit de 29xx serie, zodat ik in en uitgangen en ander leuk spul heb.

Verwijderd

windows herkent hem bij mij niet automatisch :/ iemand een idee hoe ik dit kan oplossen , wand nu doet ie dus niet veel :)
laat maar ik zie het al multisim bende kanker prog. hele dag voor niks lope klote

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 23:35 ]

• Acid_Schnitzel
denk je er nog een keertje aan om mij zo een carriereboard te verkopen? niet dat ik haast heb verder want ik heb de spullen allang aan de kant gelegd, maar het zou wel leuk zijn als dat nog een keer zou komen..

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben er één met een PCM2702 en een mint aan het maken. Het wordt portable, dus als voeding gebruik ik twee 9V nimh'tjes.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik heb mijn prototype in elkaar zitten. Ik heb eerst de USB geluidskaart in elkaar gestoken met een PCM2702. Als uitgangscondensators heb ik 47uF tantaal gebruikt en daar mijn hoofdtelefoon op aangesloten. Mijn HD570 kan hij redelijk aansturen. Maar de uitgangscondensators vormen samen met de hoofdtelefoon een hoogdoorlaatfilter. Een 16 ohms hoofdtelefoon kan de PCM2702 helemaal niet aansturen, dan begint hij te ruisen etc...

Ik heb een mint aan de uitgang van de PCM2702 gehangen. Als voeding gebruik ik een +/-9V voeding uit een oude Cmoy. Het klinkt nog niet zoals het zou moeten klinken, dus ik ben er nog even mee aan het prutsen.

Bij het bouwen van dit prototype op breadbord heb ik zoveel mogelijk onderdelen heel gelaten zodat ik die bij de volgende versie op gaatjesprint ook kan gebruiken. Deze versie is echt alleen om waarden te bepalen etc.

Ik heb een SSOP naar DIL converterbordje gehaald bij Spark Fun. Het solderen met een €10,- soldeerbout was geen probleem.

De uiteindelijke versie wordt opgebouwd uit SMD componenten en wordt gevoed door twee NiMH blokjes. Het is de bedoeling een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit te krijgen.

Als opamp in de mint gebruik ik nu een OPA2228, maar dit wordt een OPA2227. Daarvoor moet ik nog even een SO8 -> DIL printje etsen.

En nu piczzz:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mghvl404/bin/fotos/got/usb_amp01t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mghvl404/bin/fotos/got/usb_amp02t.jpg
Dat grijze kastje is de voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door -DarkShadow- op 07-05-2005 18:32 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Verwijderd

Ik heb 2707 als sample aangevraagd, maar als ik in de datasheet (van startpost gedownload) kijk; weet ik niet welke schema ik moet nemen. Ik wil het namelijk zo simpel moegelijk houden:), thanks voor hulp.

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57
ik weet dat ik een oud topic omhoog haal en veel gezeik krijg maar toch...

De link naar de eagle libraries voor de pcm270X kunnen niet meer gedownload worden...
Zou iemand ze mij nog kunnen mailen?

Heel erg bedankt!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik heb ze HIER geupload.

[ Voor 6% gewijzigd door sebastius op 25-08-2005 12:02 ]

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57
Zou je mij de print layout ook kunnen geven? ik ben zelf al bezig geweest maar kom er gewoon niet uit :s

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Nope, helaas. Lekker zelf knutselen is de leus. Dit niet om je te plagen, maar ik gebruikte een aantal lastig te verkrijgen onderdelen en andere waarden dan standaard. Plus dat er een fout in m'n schema zat. En als je niet zelf een printje kan ontwerpen aan de hand van de datasheet, kun je beter dit ding laten voor wat het is.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Door dit gekke topic is mijn knutselverslaving weer aangewakkerd. Zie hier de eerste tekening voor de 3e versie!

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/jr.oort/usbsound/usbsound.jpg

Eigenlijk wilde ik alle 7 de knopjes, maar dat bleek lastig te routen. En dit zijn de meest belangrijke (play, next, vol+ en vol-)

[ Voor 28% gewijzigd door sebastius op 26-08-2005 20:30 ]

• Khaine
  • Laatst online: 16:05

Khaine

Python liefhebber

sebastius schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 20:29:
Door dit gekke topic is mijn knutselverslaving weer aangewakkerd. Zie hier de eerste tekening voor de 3e versie!

[afbeelding]

Eigenlijk wilde ik alle 7 de knopjes, maar dat bleek lastig te routen. En dit zijn de meest belangrijke (play, next, vol+ en vol-)
Ik weet amper wat van electronica, dus als het volgende voorstel behoorlijk lomp is , komt het daardoor:

Als 7 knopjes moeilijk te routen is, en je wilt toch meerdere functionaliteiten, kun je dan niet 3 knopjes nemen die functioneren als op de Acer 128 MB MP3-player ? De functies daarvan zijn :

knop 1 : indrukken = pauze, lang indrukken is play, lang indrukken terwijl play=true is uit.
knop 2 : inrukken = 1 track terug , lang indrukken = volume omlaag
knop 3 : indrukken = 1 track verder , lang indrukken = volume omhoog.

Het is maar een suggestie ! :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Tis niet een lomp idee, helaas echter heeft elk knopje z'n eigen punt op het chipje, dus dat gaat niet.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik schop dit topic maar eens omdat ik een probleempje heb. Ik ben bezig het schema uit de datasheet te maken. Nu kan ik echt niet omgaan met die print design programmas. Nou heb ik in 3dmax het schema gemaakt (vooral omdat ik dan makkelijker de onderkant kan zien) en vroeg ik me af of iemand hier super handig is met een print design programma zodat ik hem kan laten maken door http://www.melieste.nl. Dit omdat ik zelf geen mogelijkheden heb om printjes te maken. Is hier iemand die wat tijd over heeft om de print om te zetten naar een fatsoenlijk plaatje?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• -DarkShadow-
  • Niet online
Elektuur verkoopt kant en klare printjes. Ik gebruik ze niet hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door -DarkShadow- op 20-09-2005 21:53 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
en conrad van die usb plugjes voor 10 euro

I've GoT a solution

• sebastius

sebastius

Topicstarter
10 euro? Hahahaa die kosten bij Reichelt 50 cent. En hier in de winkel zo'n 2 euro.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De onderdelen zijn het probleem niet, die koop ik wel bij de lokale electro boer. Het probleem zit hem in het aanleveren van de print. Ik kan die niet tekenen met programmas en zelf tekenen is niet nouwkeurig genoeg.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sebastius schreef op woensdag 21 september 2005 @ 08:21:
10 euro? Hahahaa die kosten bij Reichelt 50 cent. En hier in de winkel zo'n 2 euro.
hij bedoelt vast dat USB-stekker soundkaartje van conrad a-la E 9.95

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Zou het mogelijk zijn om met een usb-hub 2 van deze geluidskaarten aan te sluiten op een computer / laptop. Sommige DJ's gebruiken een laptop waar een programma op draait wat 2 geluidskaarten kan aansturen. Dan zou het wel makkelijk zijn als je 2 van deze IC's op een USB-hub-IC aansluit. De vraag is, leverd dit softwarematig problemen op? TS, je hebt nu 2 van deze geluidskaarten, zou je dit eens kunnen uitproberen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Zodra ik de tweede terug heb zal ik het testen. De ene is momenteel uitgeleend.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Is er geen versie van dit chippie te krijgen met 5.1 dan? Als dat zo is zou ik Sebastius heel lief aan willen kijken om mij een keertje een carrierboardje in elkaar te solderen... kan ik eindelijk ook eens DJ'en of DVD'tje kijken op de laptop.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Nope, niet dat ik direct weet. Misschien met een 5.1 decoder chip er los bij?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Dan kan ik net zo goed kijken of ik gelijk alleen een 5.1 decoder kan bouwen, heb immers al een Sound Blaster MP3+ met SPDIF out.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Acid_Schnitzel
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:57:
Is er geen versie van dit chippie te krijgen met 5.1 dan? Als dat zo is zou ik Sebastius heel lief aan willen kijken om mij een keertje een carrierboardje in elkaar te solderen... kan ik eindelijk ook eens DJ'en of DVD'tje kijken op de laptop.
je moet er niet op wachten dat sebastius er eentje maakt, ik heb al minstens 5 mailtjes gestuurd maar hij interesseerd zich er niet echt voor...

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Dat klopt, ik heb het druk zat. En eigenlijk is het ook verdomd veel werk om dat ding dan ook nog te gaan posten. Dus helaas, ik ben niet echt van het etsen voor anderen, ook al heb ik eerder anders beweert.

• Acid_Schnitzel
sebastius schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:43:
Dat klopt, ik heb het druk zat. En eigenlijk is het ook verdomd veel werk om dat ding dan ook nog te gaan posten. Dus helaas, ik ben niet echt van het etsen voor anderen, ook al heb ik eerder anders beweert.
Je hebt zelfs beweerd dat je er al een paar in voorraad had gemaakt, maar ik ga de discussie maar niet aan, ik wil wel zeggen dat als je nog een keer tijd krijgt mag je een mailtje sturen.

Verwijderd

Ik ben mij er terdege van bewust dat dit een behoorlijke kick is, maar...

Na ongeveer 1,5 jaar heb ik (eigenlijk mijn pa) ook de usb soundchip af. (Op basis van de pcm2706) We hebben het schema uit de datasheet exact nagemaakt. Als ik nu het ding aansluit zegt de pc dattie een unknown usb device heeft. Dus hij ziet em wel, maar herkent em niet.
Is er iemand die dan een idee heeft wat er loos kan zijn? Software? Hardware?
Getest op een oude pentium2 laptop met windows 2000 en op een AMD 64 pc met windows XP pro.

Verwijderd

Dan heb je geen verbinding met je device, staat i in suspend mode of zo?

Als hij hem wel herkent krijg je te zien "found new usb device, usb audio dac" of zo iets.

Bij mij deed hij het iig in een keer en ik had ook de pcm2706 en een hele zooi knopjes gebruikt

edit
nog een paar fototjes

Bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~keijse49/usb_dac_top.JPG

High-Res Versie.

Onderkant
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~keijse49/usb_dac_bottom.JPG

High-Res Versie.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 20:27 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:50:
Ik ben mij er terdege van bewust dat dit een behoorlijke kick is, maar...

Na ongeveer 1,5 jaar heb ik (eigenlijk mijn pa) ook de usb soundchip af. (Op basis van de pcm2706) We hebben het schema uit de datasheet exact nagemaakt. Als ik nu het ding aansluit zegt de pc dattie een unknown usb device heeft. Dus hij ziet em wel, maar herkent em niet.
Is er iemand die dan een idee heeft wat er loos kan zijn? Software? Hardware?
Getest op een oude pentium2 laptop met windows 2000 en op een AMD 64 pc met windows XP pro.
klinkt als datalijnen omgedraaid ;) of iets los, ( ground vergeten aan te sluiten oid) die problemen had ik wel eens met die ftdi usb->serial converter ic's

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 29-10-2006 19:20 ]

Verwijderd

Het probleem was inderdaad de omgedraaide datalijnen. Dat bij het testen erna nog bleek dat de testkoptelefoon stuk was en dat de draadjes naar het busje verkeerd waren aangesloten waren problemen die erg snel gevonden en verholpen waren.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Mooi werk trouwens, surge_me!

www.madwizard.org

• miniK0bo
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik kan niet achter blijven hehe :*) :
Bovenkant
http://elektron.ewi.tudelft.nl/~wmchim07/usb_da_top.JPG

Onderkant
http://elektron.ewi.tudelft.nl/~wmchim07/usb_da_bottom.JPG

sorry, ik had geen zin om een thumbnail te maken :O.
Ik heb geen knopjes, maar hij is wel minder breed, en heeft geen usb connector :P

Verwijderd

Haha ziet er mooi uit miniK0bo :)

Die knopjes scheelt echt een kwart van je PCB oppervlak, en ze werken toch niet als je een multimedia key board hebt geinstalleert :( (als je een gewoon ps/2 keyboard of laptop gebruikt werken ze natuurlijk wel)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

miniK0bo schreef op woensdag 01 november 2006 @ 13:30:
[...]
Ik heb geen knopjes, maar hij is wel minder breed, en heeft geen usb connector :P
Ziet er netjes uit. Dat idee van die USB Connector in de print verwerken is ook echt geniaal d:)b .

[LTS][MTS][HTS]

• DP Kunst
  • Laatst online: 14-11 15:54
wat ik me nou afvraag, bestaat er nou ook zoiets voor een 5.1 geluidskaart ?
dan zou ik best wel geinteresserd zijn...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ze bestaan zeker wel maar wat je ook kan doen is ik dacht dit IC nemen en een 5.1 decoder er aan hangen.

• DP Kunst
  • Laatst online: 14-11 15:54
maar dit IC geeft toch 2.0 output? dan zou je dus geen echte 5.1 krijgen als bij een dvd zit.
of bedoel je de digitale uitgang doorlussen naar een decoder ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Pagina: 1