Zelfbouw USB Soundcard
Een tijdje geleden vond ik in het Router Hacking Topic een tip van Sprite_TM om zelf een USB soundcard te bouwen op basis van een PCM2704 chipje. Helaas had nog niemand in het Routertopic zijn/haar resultaten met zo'n IC gepost. Na wat onderzoek heb ik uiteindelijk de PCM2707 besteld. Het probleem wat iedereen lijkt te hebben ligt puur aan de grootte van de chipjes (de PCM2707 heeft 8 pootjes op 6mm lengte, en dat langs 4 kanten)
Gisteren verveelde ik me dusdanig dat ik een klein 'carrier board' heb ge-etst en gesoldeerd, en daarna de application note uit de Datasheet op gaatjesbord gebouwd. Ik heb een aantal dingen versimpeld of vervangen voor componenten die ik had (dus 100nF ipv 1uF keramisch, het uitgangsfilter mist een RC filter en sommige andere waardes zijn niet optimaal), maar het resultaat werkt best goed eigenlijk. Het geluid klinkt net zo goed als dat van m'n laptop, en dan met minder ruis.
De plaatjes zijn klikbaar voor een 150kb versie, en de links er onder verwijzen naar plaatjes van zo'n 500 kb.
In het midden op het printje zit de PCM2707, het stalen blikje er naast is de 12mhz oscillator (ik had geen los kristal liggen). De twee elko's naast elkaar zijn samen met de weerstanden er vlak naast het uitgangsfilter, en de USB en koptelefoonstekker zijn duidelijk. De rest van de condensatoren dienen voor spanningsstabilisatie en ontkoppeling.
Wat er nog op komt zijn 7 functietoetsen voor volume en play control (standaard USB HID functies voor bijvoorbeeld Media Player te bedienen) en een digitale uitgang. In theorie kun je er zelfs een speciale surround sound decoder aan bouwen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. De hele schakeling is nu nog USB powered.
Mocht je ook zo'n ding zelf willen bouwen, zorg dan dat je aan zo'n carrier board kan komen of zelf kan etsen. Het maakt het IC een heel stuk 'bereikbaarder'.
Mijn volgende schakeling hiermee wordt een volledig SMD ding, hopelijk ongeveer ter grootte van het carrierboard, of kleiner. Maar eerst ga ik dit prototype uitbreiden met de 7 functietoetsen en de digitale uitgang.
Gebruikt materiaal:
Stuk stripboard (7x10cm)
1x PCM2707 op carrierboard (32-TQFP)
1x Oscillatorblok 12mhz (kan ook met een kristal, 2 condensatoren en 1 weerstand)
3x Elko 100uF 25v
5x Condensator 100nF
4x Weerstand 3,3kOhm
2x Weerstand 1,5kOhm
2x Weerstand 22 Ohm
1x USB B stekker
1x Stereo Jack plug chassisdeel 3,5mm
1x USB kabel A-B
1x Koptelefoon
Voor het carrierboard:
1x PCM2707
1x Kaal printplaat met koperlaag
1x PCB Transferfolie (press'n'peel)
1x Etskorrels
Gebruikt gereedschap:
Weller WS51 soldeerstation met LR21 kolf, met hele fijne soldeerpunt voor het carrierboard
Soldeertin 1mm
Soldeertin 0,5mm
Kniptang
Puntbektang
Laserprinter voor de transferfolie
Strijkbout voor de transferfolie
Kan dit topic alsjeblieft bespaard worden van de moraliteitsdiscussie over het samplen van chips? Ik doe het af en toe, maar ik gebruik ook veel TI chips bedrijfsmatig.
Update 7 Maart 2005
Printje gemaakt, smd's besteld, gesoldeerd. Helaas zat de USB stekker gespiegeld op de print getekend, vandaar dat deze er nu 'zwevend' aan de verkeerde kant op zit.
Maar het was wel een leuke smd soldeer oefening.
[ Voor 24% gewijzigd door sebastius op 07-03-2005 11:13 ]