Toon posts:

Restore Cobalt Raq4r loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cobalt Raq4r liggen welke ruim 2 jaar geleden is gecrashed en vervolgens in de kast is verdwenen. Nu probeer ik het ding weer aan de gang te krijgen.

Voor de restore procedure heb ik een gewone PC opgestart vanaf de restore-cd, de cobalt via een cross-cable aan deze pc gehangen en opgestart met de select knop ingedrukt. Zodra de cobalt opgestart is kies ik voor de optie "boot from net". Nu gaat de cobalt communiceren met m'n gewone PC, de CD-ROM speler spint weer op, de cobalt geeft aan wat tests uit te voeren en de HDD te partitioneren. De cobalt geeft dan aan dat hij gaat rebooten. Zodra dit gebeurt verschijnt er in het LCD "Cobalt Networks" gevolgd door "Loading Kernel..." maar hierna geeft hij weer "Cobalt Networks" aan, weer gevolgd door "Loading Kernel..." dit blijft zo eindeloos doorgaan.

Aangezien de cobalt wel communiceert met de gewone PC lijkt het erop dat de hardware wel in orde is. Ik heb inmiddels de HDD's (2x20Gb) vervangen, het geheugen (2x256Mb PC133 SDRAM) en de CPU (AMD K6-2 450) vervangen. Maar dit maakte geen verschil..

Heeft iemand tips om er achter te komen wat er precies mis gaat?

Verwijderd

Move PNS > NOS

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik heb nooit met die dingen gewerkt, maar geeft Cobalt hier niet gewoon ondersteuning op?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

pierre-oord schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:06:
Ik heb nooit met die dingen gewerkt, maar geeft Cobalt hier niet gewoon ondersteuning op?
Cobalt is al een tijdje end of life. Maar er is wel nog veel info en fora te vinden bij sun.

https://osc-emea.eu.sun.c...l?pageName=CobaltHomePage

Mischien daar eens kijken ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 08:51
Kijk eens via minicom op de rs232 van die cobalt wat je output is.
Je settings voor minicom zijn de volgende
# Machine-generated file - use "minicom -s" to change parameters.
pu port /dev/ttyS0
pu baudrate 115200

dit direct in /etc/minicom/config bestandje zetten en je kan een verbinding maken met je cobalt

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

Verwijderd

Topicstarter
hennink schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:44:
Kijk eens via minicom op de rs232 van die cobalt wat je output is.
Je settings voor minicom zijn de volgende
# Machine-generated file - use "minicom -s" to change parameters.
pu port /dev/ttyS0
pu baudrate 115200

dit direct in /etc/minicom/config bestandje zetten en je kan een verbinding maken met je cobalt
Kan ik hier ook bijv. Hyper Terminal van windows voor gebruiken? (heb geen linux bak bij de hand) en wat zijn dan de instellingen? En wat voor kabel moet ik hier voor hebben (welke pin bezetting enz?)

Ik kan er maar heel weinig info vinden op internet :(

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Je kan hier voor ook hyperterminal gebruiken, maar ik gebruikt onder windows TeraTerm pro. Deze werkt net wat fijner als hyperterminal.

En je moet een nullmodem kabel hiervoor gebruiken.

Dat werkt prima hier op mijn Qube3 :)

Verwijderd

Topicstarter
Is een 3aderige nulmodem kabel genoeg? Heb een kabel:

Van stekker naar stekker:
Pin 2 --> pin 3
Pin 3 --> pin 2
Pin 5 --> pin 5

Maar krijg niks op m'n beeld, welke instellingen moet ik voor HyperTerminal gebruiken? En moet de cobalt bij het booten meteen output genereren?

Verwijderd

Topicstarter
niemand die me verder kan helpen?

Verwijderd

Heb je je baud rate zeker weten goed ingesteld? Probeer het anders eens op 9600 baud. Weet je zeker dat je kabel goed is? Had je al een volledige null-modem kabel geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee wat de instellingen moeten zijn, ik heb 115200 geprobeerd, 9600 ook. Ik weet ook niet wat voor kabel ik precies moet hebben. Heb een simpele nullmodem kabel gemaakt, maar die krijg ik dus niet aan de gang.

Ik weet ook niet wanneer ik output moet verwachten, direct bij het booten, of..?

Ik hoopte dat iemand hier ervaring met een Raq(4) heeft en me kan vertellen wat ik nodig ben..

Verwijderd

Ik heb geen directe ervaring met dat raq device, maar wel met seriele verbindingen op sparcs, alpha's, cisco's en soekrisjes. Loop anders ff naar de dichtsbijzijnde electronica boer, en koop daar een fatsoenlijke null-modem kabel. Dan weet je sowiso dat je een goed werkende kabel hebt (wat nogal eens de bron van ellende kan zijn). Kost iets van 5~6 euro oid. Je moet namelijk @ boottime gewoon output op die console krijgen. Dat het nu niet werkt, duid heel sterk in de richting van een rotte kabel (meest voor de hand liggend) of verkeerde instellingen (welke je al getest hebt)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 16:34 ]

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 16:16:
Ik heb geen idee wat de instellingen moeten zijn, ik heb 115200 geprobeerd, 9600 ook. Ik weet ook niet wat voor kabel ik precies moet hebben. Heb een simpele nullmodem kabel gemaakt, maar die krijg ik dus niet aan de gang.

Ik weet ook niet wanneer ik output moet verwachten, direct bij het booten, of..?

Ik hoopte dat iemand hier ervaring met een Raq(4) heeft en me kan vertellen wat ik nodig ben..
Daar valt toch wel wat op google te zoeken denk ik zo. Of stuur eventuweel Cobalt een mail met je probleem die kunnen je waarschijnlijk heel ver helpen. Athans bij mijn dan ;)

Verwijderd

Als eerste, wat een hoeruh forum is dit, bah! die jongen vraagt wat en er wordt iets geantwoord, waarna het complete vraagstuk niet meer wordt behandels,.... Kids zeg ik.

Maar goed, ga ff naar cd.raq4less.com en download daar de juiste, up to date iso, ff fikken en restoren, als ie het dan nog niet goed doet kun je kijken of de boot order wel goed staat

Verwijderd

Wat staat er op je scherm van je PC? Geeft ie daar geen foutmelding op?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 09:50:
Als eerste, wat een hoeruh forum is dit, bah! die jongen vraagt wat en er wordt iets geantwoord, waarna het complete vraagstuk niet meer wordt behandels,.... Kids zeg ik.

Maar goed, ga ff naar cd.raq4less.com en download daar de juiste, up to date iso, ff fikken en restoren, als ie het dan nog niet goed doet kun je kijken of de boot order wel goed staat
Huh? hoe bedoel je dit? Het gebruiken van een nullmodemkabel om de output van dat raqje te bekijken lijkt me anders zeer zinvol, dan zie je tenminste wat er fout gaat. Dat er niet meteen iemand opstaat met het juiste antwoord kunnen wij toch niets aan doen? Als je het zo goed weet help dan alleen ipv.ook nog eens te gaan zitten mokken.

Sorry hoor, maar ik geloof nooit dat zulke reacties bijdragen aan de behulpzaamheid op dit forum...

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb zelf ook een raq4r thuis, zelf ook veel problemen mee gehad met restoren, je moet gewoon echt met hyperterminal erop meekijken, de foutmeldingen die op het lcdscherm komen (als ze er al komen) zeggen bijna niks.

Ik zoek nog ff een linkje voor je naar de handleiding. Daar wordt precies uitgelegd welke instellingen je moet doen.

Je moet in elke geval baudrate op 115200 zetten.

[edit]

Ik heb al wat linkjes gevonden:

Algemee cobalts
http://www.sun.com/hardware/serverappliances/eol.html

Handleiding:
http://www.sun.com/hardwa...continued/manual.raq4.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door assembler op 23-03-2005 11:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 09:50:
:?

Trolls naar /dev/null a.u.b....deze reactie lijkt me nogal misplaatst in dit topic. Ook jammer dat je anderen probeert aan te spreken op behulpzaamheid, terwijl je zelf vrijwel alleen in je eigen topics post.

Hier niet verder op doorgaan aub want dan zal ik toch posts moeten trashen (en ik heb de pest aan het censureren van topics, maar als ze uit de hand lopen kun je weinig anders). Het is niet alsof iemand je dwingt hier te komen, als het je niet bevalt dan zoek je maar ergens anders naar een oplossing voor je problemen.

Verwijderd

Heb je van de PC waarvan je opstart alle IDE kabels eruit getrokken? Dit hielp bij mij 2 weken geleden. Op mijn PC scherm kreeg ik een foutmelding te zien. Hij bleef hangen op een bepaalde drive(letter). Toen heb ik intern bij mijn PC alles losgekoppeld aan drives, alleen de CD-ROM zat er nog in. Toen ik daarvanaf bootte toen ging de Cobalt RaQ4R wel probleemloos verder...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen werkende nullmodem kabel, ik hoop dat ik dit weekend even tijd heb om daar achteraan te gaan.

Alle IDE's los trekken ga ik even proberen!

thnx voor de hulp :D

Verwijderd

je hoeft geen null modemkabel te hebben:

1. koppel de raq aan je pc met een utp crosskabel of met een switch en 2 gewone utp-kabels (trek zoor de zekerheid wel alle andere dingen uit de switch)

2. trek intern in je PC alle andere IDE kabels (en andere boot dingen erui), behalve de cd-rom waar je vanaf boot met de restire CD

3. boot van de CD en zet je raq op boot from net aan

4. volg de dingen die voorbij komen tijdens de install op het scherm van je PC

volgens mij gaat dan alles goed. in elk geval wel bij mij vorige week :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou normaal goed moeten gaan ja, maar mijn Raq4 blijft dus rebooten :( Heeft de hele nacht aangestaan, s'ochtens had hij nog steeds het probleem wat ik in de eerste post van dit topic beschreef :(

Via een nullmodem kabel kan ik de foutmeldingen uitlezen hoop ik, en er zo achter komen wat het probleem veroorzaakt.

Verwijderd

OOw shi, dan weet ik het ook niet meer...

Is ie niet gewoon kapot? Omdat je zegt dat ie 2 jaar geleden al gecrashed is? ;)
Pagina: 1