Toon posts:

Koppijn sinds aanschaf TFT scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een 17" Samsung SyncMaster 710v aangeschaft, en ik heb gemerkt dat ik er hoofdpijn van krijg. Als ik +/- 30 min. aan het internetten ben bijvoorbeeld krijg ik ook last van mijn ogen. Echt irritand! Kan het zijn dat er mensen zijn die niet tegen TFT schermen kunnen? Met mijn vorige beeldscherm (ook 17" maar dan CRT) kon ik rustig uren lang achter elkaar computeren zonder dat ik ook maar ergens last van kreeg. Ik heb diverse instellingen al geprobeerd, maar dat werkt niet echt. Heeft iemand mischien ook ervaring met dit soort problemen?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 13:43

Korakal

Up up up!

Heb je 'm automatisch laten synchroniseren op het inkomende signaal? Anders kan 'ie wellicht wat onscherp zijn. Verder zou ik het in de helderheid zoeken, schroef die maar eens een eindje omlaag (zodat het licht wat minder fel eraf komt).

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zie je het beeld "flikkeren" ?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Van wat ik uit de search concludeer: ja, er zijn meer mensen met dat probleem ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
het kan ook zijn dat het beeld te scherp is. Als je windows XP draait kan je ClearType proberen in te schakelen. Ik heb hier ook 2 weken een TFT gehad en die heb ik ook weer teruggebracht omdat ik er hoofdpijn en tranende ogen van kreeg.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TFT is wat lichter dan CRT en daar moet je aan wennen. Probeer de eerste paar dagen op nachtmodus te werken, en zet hem daarna op de normale. Gun je ogen de kans om er even aan te wennen. Kan wel een weekje duren (was anderhalve week verder voordat ik eraan gewend was..)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn ook snel met reageren! _/-\o_

Ik heb inderdaad automatisch laten synchroniseren, contrast veranderd enz, en clear type staat ook aan. Het scherm flikkert ook niet.

Mischien toch maar beter om het om te ruilen als het mag van de Vobis. Dan koop ik een gewone CRT monitor. Maar wel (minimaal) een 17'. Ik heb al een 17" CRT maar die is al 9 jaar oud :+

Ik ga vanavond maar even op dit forum op zoek naar adviezen voor een goede CRT monitor haha...

Helaas doet de Vobis meestal moeilijk met ruilen en/of geld terug dus ik hoop wel dat het mag want anders is het zonde voor die 279 euro's

• 123pakkie321
  • Laatst online: 16-08-2025

123pakkie321

^^~~^^

Heb net hetzelfde probleem gehad...
Dit was een Acer scherm, ingang analoog dvi of S video, 17 inch... geloof AL1730 of zoiets...
Kreeg hoofdpijn..., vanalles, te veel om op te noemen geprobeerd, maar niks helpte...
Dan maar verkocht met 200 € verlies :'(

Heb nu een Samsung crt syncmaster 1100p plus 21 inch...

Resultaat hiervan is dat ik nu een veel groter screen heb, geen hoofdpijn meer (toch niet van het scherm^^), en het was veel goedkoper... Enige nadeel is dat je er de plaats moet voor hebben...

Kostprijs maakt voor mij niet zo veel uit, maar het zal nog lang duren eer dat ik een nieuw tft scherm ga kopen... Volgens mij staat dit nog niet echt op punt (ik weet, baseer mij hier op persoonlijke ervaring)... Ook wil ik wachten tot er TFT schermen komen met glas, zodat de moeders onder ons dit zonder probleem kunnen poetsen wanneer ze willen :*)

Trouwens... heeft er iemand enig idee waarom er nagenoeg geen TFT schermen zijn met soort glas zoals een CRT ?

Intel 2.4GHz /AsusP4S533-E/Log diNovo med desktop/1.25GB DDR pc2100/2x120 GB IDE HD/Lacie extHD 500 GB/Log Z-680/Audigy 2 ZS Pla Pro/Xaser III VM3000A Screwl mid Tow Skull/Enermax EG465AX/21inch CRT Samsung

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Een scherp beeld moet natuurlijk geen hoofdpijn veroorzaken, een vaag beeld wel. Als je ogen constant denken dat ze niet scherp zien proberen ze waarschijnlijk scherp te stellen, zonder resultaat. Dit kan irriteren.

Je TFT is via VGA kabel aangesloten? Hoe hoog staat de refreshrate? Als deze op 75Hz staat kan het gevolg een vaag beeld zijn. Zet hem eens op 70 of 60Hz en kijk of dit een scherper beeld op levert.

En inderdaad contrast/brightness omlaag schroeven, dit alles samen moet gewoon helpen! Of je bent gewoon hyper :)
Ook wil ik wachten tot er TFT schermen komen met glas
Die zijn er al, de Sony HS94P heeft een glaslaag, de amerikaanse versie van de Viewsonic VP912s ook. Er komen waarschijnlijk nog meer TFT's met een glaslaag want dit schijnt bevorderlijk te zijn voor de kleurenechtheid/levendigheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Yokozuna op 06-02-2005 00:41 ]

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Wanneer je hem ruilt tegen een crt lijkt het me dat ze niet moeilijk doen, crt`s zijn over het algemeen goedkoper, dus maakt Vobis er winst op.

edit: wanneer ze zo krenterig zijn het verschil niet terug te betalen natuurlijk

[ Voor 23% gewijzigd door VernL op 06-02-2005 00:39 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan ook bij office center van die glasplaten kopen die je over je scherm kan klikken zeg maar..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Kapitein Prozac
  • Laatst online: 13-03 19:09
Heb het ook gehad met mijn Samsung 172T. Duurde bij mij een paar weken eer ik eraan gewend was. Het had bij mij vooral te maken met de scherpte, contrast en helderheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn TFT alleen de "oude" VGA aansluiting. Het staat op native res. 1280x1024@60Hz en 32bit kleurkwaliteit. contrast en brightness heb ik ook een stuk lager geztet, namelijk allebij op 50

• Yokozuna
Dan weet ik het ook niet, misschien hebben sommige mensen een allergie voor TFT beeld. (je kunt alleen allergisch zijn voor stoffen, maargoed :) )

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Koppijn kun je van veel meer dingen krijgen dan je ogen.
Mischien dat je vrij gevoelig bent voor hoge tonen die je niet bewust kunt horen, of dat je een bepaalde ozon-concentratie mist.
CRT's hebben namelijk een hoogspanning nodig om te werken en TFT's niet (alleen een wat hogere spanning voor de CCFL's, maar dat is een heel stuk lager dan die 25 - 30 kV die op een CRT-buis staat.) Hoogspanning levert icm zuurstof ozon op.

TFT's hebben vaak een geschakelde voeding, omdat dat goedkoop en efficient is, maar die dingen kunnen soms wel eens herrie maken als een printspoortje of spoeltje los zit.
Nu werken die dingen vaak op enkele 10-tallen kHz, maar toch zou je daar last van kunnen hebben.

Probeer de TFT-voeding (of zit die niet los bij die Samsung?) eens een beetje te isoleren qua geluid (in een broodtrommeltje plaatsen bijv) en/of zet eens een raam open om de concentratie in de lucht anders te maken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een TFT scherm zien flikkeren :?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

heb je toevallig vvan die scherpe witte randjes om je zwarte letters heen? Ik heb op m'n werk vandeweek 18 samsung TFT tjes uitgerold, en bij haast iedereen de sharpness omlaag gegooid van 60 naar 40..

Kortom kijk eerst daar eens naar :)

Stop uploading passwords to Github!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
17" TFT hebben allemaal een probleem: de dpi. Nu zijn er mensen die het liefst 1600x1200 zouden hebben op een 14" scherm, maar de meesten hebben toch graag dat een 8punts lettertype nog normaal leesbaar is. Zet je een 17" in de optimale resolutie van 1280x1024 dan krijg je (in echte mm gemeten) kleinere letters dan bij je oude CRT 17" die op 1024x768 draaide.

Mijn theorie is dat je je dan meer moet inspannen om die kleine letters te lezen en daardoor hoofdpijn krijgt. Mogelijke oplossingen: een 19" TFT kopen, een lagere res instellen (nadeel: trapjeseffect), of de dpi van de lettertypen een % of 11 hoger instellen. Sommige programma's kunnen echter niet goed met het laatste omgaan.

Pick your poison.. :)

_██_
(ಠ_ృ)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Natuurlijk wel instellen op native resolutie.
En probeer ff te wennen.
Toen ik net mijn tft had (17"iiyama) kreeg ik kooppijn en werd ik duizelig. Na een week was het geweldig en als ik nu achter een CRT moet kruipen snap ik niet hoe mensen DAT vol kunnen houden, zoveel licht en energie die dat ding uitstraalt.

Mogelijk heb je met een nieuwe crt ook last omdat je ogen gewend zijn aan je oude monitor.

Kortom, hou nog ff vol. en trek na een week ofzo pas je conclusie. 8)

www.casarodriguillo.com

• Yokozuna
Atomsk schreef op zondag 06 februari 2005 @ 13:58:
17" TFT hebben allemaal een probleem: de dpi. Nu zijn er mensen die het liefst 1600x1200 zouden hebben op een 14" scherm, maar de meesten hebben toch graag dat een 8punts lettertype nog normaal leesbaar is. Zet je een 17" in de optimale resolutie van 1280x1024 dan krijg je (in echte mm gemeten) kleinere letters dan bij je oude CRT 17" die op 1024x768 draaide.

Mijn theorie is dat je je dan meer moet inspannen om die kleine letters te lezen en daardoor hoofdpijn krijgt. Mogelijke oplossingen: een 19" TFT kopen, een lagere res instellen (nadeel: trapjeseffect), of de dpi van de lettertypen een % of 11 hoger instellen. Sommige programma's kunnen echter niet goed met het laatste omgaan.

Pick your poison.. :)
Van het lezen van een boek krijg je toch ook geen koppijn? Die lettertjes zijn relatief een stuk kleiner dan die van 1024x768 op een 17" CRT.
Kortom, hou nog ff vol. en trek na een week ofzo pas je conclusie.
Inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door Yokozuna op 06-02-2005 14:15 ]

• Acheron
  • Nu online

Acheron

updatepack.nl

Ik was van een CRT naar een TFT overgestapt met als gevolg de problemen die je neomt. Helderheid iets lager gezet en na een paar weken waren de problemen weg. Had onder andere ook te maken met dat m'n CRT bol was en m'n tft flat zodat alles hol leek te staan (mind control) :p

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
Yokozuna schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:12:
[...]

Van het lezen van een boek krijg je toch ook geen koppijn? Die lettertjes zijn relatief een stuk kleiner dan die van 1024x768 op een 17" CRT.
Een boek hou je dichterbij. Monitorscherm zit al snel op armlengte afstand.

_██_
(ಠ_ృ)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:31

Jrz

––––––––––––

Misschien tijd dat tweakers eindelijk die gore kleine vaste lettertjes weg doet?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Yokozuna
Atomsk schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:38:
Een boek hou je dichterbij. Monitorscherm zit al snel op armlengte afstand.
Dan nog zit er een verschil tussen in grootte. Mensen denken dat kleine lettertjes op een scherm te klein voor hen zijn, simpelweg omdat velen niets anders gewend zijn dan 1024x768 op een 17" of 1280x960 op een 19" monitor. 1280x960 op een 17" en 1600x1200 op een 19" is prima te lezen zolang scherp weergegeven. Het is alleen een kwestie van gewenning. Dat laatste wordt weleens vergeten denk ik. Maargoed, dit is echt ZO offtopic :)
Misschien tijd dat tweakers eindelijk die gore kleine vaste lettertjes weg doet?
? Deze lettergrootte wordt op bijna alle forums gebruikt hoor, waarom noem je tweakers specifiek?

[ Voor 19% gewijzigd door Yokozuna op 06-02-2005 14:53 ]

Verwijderd

Ik zet het contrast gewoon op 0, dat vind ik het rustigs werken.
Als ik spellen speel zet ik hem weer op 50%.
Moet je maar is proberen!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Yokozuna schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:51:
? Deze lettergrootte wordt op bijna alle forums gebruikt hoor, waarom noem je tweakers specifiek?
Het forum is ok, maar ik heb het over de frontpage van tweakers (en ook fok)

De fonts zijn ook allemaal gefixt.. heel irritant

Ben ik trouwens de enige waar het scrollen van dit forum niet altijd werkt met spatie / shift-spatie?

[ Voor 14% gewijzigd door Jrz op 06-02-2005 18:40 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 23:12
Jrz schreef op zondag 06 februari 2005 @ 18:38:
[...]
Ben ik trouwens de enige waar het scrollen van dit forum niet altijd werkt met spatie / shift-spatie?
beetje offtopic: ik wist niet eens dat dat kon maar het werkt hier wel.. scheelt weer muizen.. (maar doet dat niet hetzelfde als pgdw en pdup?)

/dev/null

• 123pakkie321
  • Laatst online: 16-08-2025

123pakkie321

^^~~^^

Inderdaad offtopic, maar bij mij werkt ctrl/shift spacebar perfect... Dus denk dat het aan je eigen systeem ligt...

Ik moet wel eerst effe linksklikken aan de rechtse kant van de page... (niet op het witte gedeelte)

edit/ antoord op onderstaande post... Wat is het probleem lols... als de kat je muis gevangen heeft, kun je nog altijd eerst alt tab doen... dan werkt het ook perfect ^^

Maar beter back to topic vooraleer een moderator ons op onze 8)7 geeft en ons terecht 1 of ander beleid laat lezen _/-\o_

[ Voor 77% gewijzigd door 123pakkie321 op 07-02-2005 00:21 ]

Intel 2.4GHz /AsusP4S533-E/Log diNovo med desktop/1.25GB DDR pc2100/2x120 GB IDE HD/Lacie extHD 500 GB/Log Z-680/Audigy 2 ZS Pla Pro/Xaser III VM3000A Screwl mid Tow Skull/Enermax EG465AX/21inch CRT Samsung

• Jrz

Jrz

––––––––––––

123pakkie321 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:50:
Ik moet wel eerst effe linksklikken aan de rechtse kant van de page... (niet op het witte gedeelte)
Precies mijn probleem :)

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:20
Ik werk zelf in een winkel waar veel verschillende merken en types TFT schermen worden verkocht, en werk zelf ook veel achtert tft schermen. Dat dit geen pretje is heb ik moeten vaststellen, aangzien ik regelmatig last heb van barstende koppijn als ik achter deze schermen werk (en ik werk er 1,5 jaar mee)

Thuis heb ik een heerlijke crt bolle beeldbuis staan op 100hz en nergens geen problemen mee.
Voor mij daarom dan ook absoluut geen tft!

Het wordt wel lastig als mijn huidige crt ermee ophoudt en ik een grotere crt wil hebben met gaatjesmasker (haat trinitron) en 100hz op hoge resoluties, maarja dat merken we dan we weer.

Gabriel

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 16:39

Tiny

Wat eten we?

Ik heb hetzelfde probleem gehad.... bij mij was het de combinatie TFT met TL balken.... nu met een halogeen lamp geen probleem meer.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Gabriel_Knight: dit topic is al 5 maanden oud, even opletten dus voordat je een topic kickt, of je post echt wat toevoegt ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.