PC testen vanaf floppy/CD?

Pagina: 1
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De computer van een vriend is vastgelopen en is op het moment zo instabiel, dat zelfs windows installeren niet meer lukt. Knoppix starten lukte nog wel.

Daarom heb ik eerst eens Memtest86+ laten draaien: Geen probleem na 24 uur.
Nu wil ik de cpu's testen (dual machine), maar ik kan geen enkel testprogramma vinden dat vanaf floppy gedraaid kan worden. In linux ben ik totaal niet thuis, dus met knoppix kan ik verder ook niet veel.

Korte samenvatting van wat ik al geprobeerd heb:
- Andere videokaart
- In bios alle spanningen / temps controleren
- Harddisks losgetrokken en andere gebruikt
- DVD-brander en speler losgehaald
- Memtest86+ gedraaid
- Windows opnieuw installeren: Blue screen (irq_not_less_or_equal)

Wie heeft er een idee hoe ik de cpu's of de hele PC verder kan testen?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05

mvds

Totally awesome!

Als memtest zo lang heeft kunnen draaien denk ik dat je al wel kan zeggen dat de CPU's in orde zijn. Anders had je al vast wel wat dingen gevonden. En verder... tja. Testprogramma's die vanuit een dosshell draaien zijn er denk ik niet zoveel. Zeker niet voor dual machines.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Kun je in Knoppix niet de zwaarste spelletjes en/of programma's tegelijk opstarten en draaien :?
Dan moet de PC toch nog aardig wat berekenen en kun je het als een kleine test zien :).

Alleen wel vaag dat je Memtest86+ en Knoppix prima kunt draaien maar Windows niet kunt installeren. Ik vermoed dat de PC wel stabiel is maar er iets niet lekker zit waardoor de Windows setup crashed.

Heb je er geen vreemde hardware inzitten en/of randapparatuur, I/O kaarten o.i.d. die stuk zijn ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• tweakerbee
  • Nu online

tweakerbee

dus..?

Kapotte harddisk wellicht, probeer met PowerMax (www.maxtor.com) te testen (werkt ook op niet maxtor schijven - SATA not supported).

Lezen...

Knoppix kan ook 24 uur stabiel draaien?
Dan zou je kunnen proberen CPUBurn van een USB stick oid te draaien. http://users.bigpond.net.au/cpuburn/ (linux versie pakken).

[ Voor 45% gewijzigd door tweakerbee op 06-02-2005 01:04 ]

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Met http://www.ultimatebootcd.com/ kom je een eind verder ;)

• KifArU
  • Niet online
Deze site heeft goed geholpen. Met behulp van deze CD hebben we de PC getest en de cpu's waren instabiel. Een beetje terugklokken zorgde voor meer stabiliteit.
Nu kijken waar het echte probleem zit........

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CPUs testen is bijzonder gemakkelijk - haal eentje eruit, test. Haal de andere eruit, test. Als er verschil zit tussen die twee tests weet je het snel genoeg :)

Oslik blyat! Oslik!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Wat voor PCI kaarten zitten er voor de rest in het systeem?
Heb je deze ook al geprobeerd los te halen? Ook nog geprobeerd zoveel mogelijk onboard apparaten uit te zetten (= Com, LPT, USB poorten, onboard audio etc)?

BF2 stats Systemen

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
vroeger had je dan een virus op je hd ;)

U vraagt, wij antwoorden.

• KifArU
  • Niet online
- Cpu's apart testen gaan we nog een keer doen als we wat meer tijd hebben.

- Er zitten geen PCI-kaarten in het systeem.

- Een virus dat zich verplaatst van een losgekoppelde harddisk naar een harddisk die in de kast lag en dan een windows-install onmogelijk maakt?????????

• KifArU
  • Niet online
En een beetje meer voltage op de processors heeft het probleem opgelost. De 1,5 volt was standaard 1,45 en liep bij belasting naar ongeveer 1,40 terug.
Een klein draadje op een strategische plaats in de sockets heeft de spanning met 0,05 volt verhoogd en dit was voldoende om weer stabiel te draaien.
Pagina: 1