gnu grub probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Topicstarter
Hoi GoT,

Ik heb een laptop waar eerst win2K opstond, daarna heb ik (zomaar om eens te kijken hoe en wat)
Suse Linux 9.1 erop gezet.

later (vandaag dus) heb ik de partitie waar linux op stond geformatteerd, maar dit had ik beter niet kunnen doen want als ik nog de laptop op wil starten dan doet ie het niet meer, ik krijg een "grub"scherm te zien, maar daar kan ik dus niets mee. :|

dus ik de hele HDD geformatteerd en de partities eraf gegooid met ranish, maar toen ik in msdos
het commando "sys c:"had uitgevoerd en de laptop rebootte (zonder flop dus) kreeg ik weer dat "grub" scherm :(

aan de hand van de gegevens die "grub" laat zien zit er iets in het "lower memory"ofzo en via de search ben ik erachter dat grub een soort bootmanager is
in die zelfde search vond ik dit topicen daar had iemand net zo'n probleem als ik;
Als ik linux verwijder en alleen windows staat nog op de schijf dan doet grub moeilijk en kan ik niets meer opstarten!
topic : Startvolgorde van OS-en met grub

de vraag, hoe zorg ik dat de laptop weer normaal boot? ofwel, hoe verwijder ik grub ?

laptop specs : Acer travelmate 525TX 30 gig 512 mb 800 mhz P3

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Als je eens een Windows 98 opstartdiskette in je PC pompt (t kan ook onder Linux geregeld worden, maar dan ga je een Live-distro nodig hebben), en dan bij fdisk als actieve partitie je eerste kiest, zal grub in principe niet meer in de weg komen te zitten, en regelt de Windows Bootloaden alles weer gewoon.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
grub zit in de mbr? "fdisk /mbr" lost het dan wel op... denk ik :p

• mace
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

84n44n schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:43:
grub zit in de mbr? "fdisk /mbr" lost het dan wel op... denk ik :p
dit bevestig ik, grub zit (doorgaans) in de mbr, fdisk /mbr zet er weer een ms mbr op en je windows werkt weer als vanouds :)

• RSpliet
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

MaCe1337 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:44:
[...]

dit bevestig ik, grub zit (doorgaans) in de mbr, fdisk /mbr zet er weer een ms mbr op en je windows werkt weer als vanouds :)
Grub zit OF in je MBR, of op je boot partitie. In het geval van een Grub op je bootpartitie gaat fdisk /mbr niet zo helpen, of laat Grub gewoon intact. Dan is het gewoon een kwestie van actieve partitie kiezen. Als Grub idd op je MBR zit, dan is het fdisk /mbr. Daarna met Partition Magic, of een vergelijkbare tool (niet iedereen heeft t geld ervoor :p) je Windows partitie oprekken, en klaar is TS.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Topicstarter
ga ik meteen ff proberen, thanks

EDIT, fdisk /mbr was de gouden tip bedankt allemaal ! :D

[ Voor 50% gewijzigd door Tinus op 05-02-2005 23:55 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En laat dat nou ook in de NOS FAQ staan :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.