[Win XP] Computer start windows niet meer na crash

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Tijdens het kijken van een DivX liep mijn pc vast. Aangezien hij op geen enkele knop meer reageerde heb ik gereset. Sindsdien 2 seconden "Windows XP" start op scherm en dan weer automatisch reboot.

Na een Chkdsk (er bleek nogal wat mis met mn schijf) kwam ie iets verder, maar bleef rebooten, nog voor het login scherm. Nu blijkt ook een andere harde schijf niet te helpen. Dus daar zal het niet aan liggen lijkt me.

Ik heb een sterk vermoeden dat het mijn moederbord is. Tevens omdat het regelmatig gebeurde dat bij het tegelijk kijken van een film en fanatiek downloaden er spontaan een reboot kwam. Ik dacht eerst dat het wel eens mijn geluidskaart zou kunnen zijn, maar die is er nu uit, en dat helpt niets.

Wat denken jullie? (Ik doe niet aan oc'n btw)

Asus A7N8X-X ( http://nl.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm )
512 MB 400mhz (maar draait gewoon op 333 volgens mij)
Athlon 2600+
Maxtor 160gb
Hercules Aureon Sky 5.1 geluidskaart
Club3d Radeon 9800se

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52

boesOne

meuh

Wat dacht je van XP eens opnieuw installeren ?
Geheugen test met memtest86+

t kan vanalles zijn behalve je HDD..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Ik heb een A7N8X dlx en heb ook behoorlijk wat problemen, het begon allemaal na de installatie van SP2.
Mocht je dus opnieuw willen installeren overweeg dan om:
SP2 niet te gebruiken OF
de 4.27 driverpack te gebruiken, daar had ik vroeger nooit problemen mee, nadeel is dat deze pack trager is dan de 5.10.
Zowiezo moet je beginnen met:
winkey+break
advanced tabblad
startup and recovery
reboot automatically uitzetten, dan kan je zien welke error je pc geeft.

Verwijderd

corpseflayer schreef op zondag 06 februari 2005 @ 13:04:
Ik heb een A7N8X dlx en heb ook behoorlijk wat problemen, het begon allemaal na de installatie van SP2.
Mocht je dus opnieuw willen installeren overweeg dan om:
SP2 niet te gebruiken OF
de 4.27 driverpack te gebruiken, daar had ik vroeger nooit problemen mee, nadeel is dat deze pack trager is dan de 5.10.
Zowiezo moet je beginnen met:
winkey+break
advanced tabblad
startup and recovery
reboot automatically uitzetten, dan kan je zien welke error je pc geeft.
Hij komt niet meer in windows dus helaas is de optie om reboot automatically te doen overbodig.

Ik raad aan om een schone installatie te doen.

• cornelixnootje1
Sja, een schone install lijkt mij niet werken. Ik heb een andere harde chijf met winxp erop, en daarmee heeft hij hetzelfde probleem, alleen ietsje later pas.

Bovendien heeft hij dat spontane reboot probleem eerder gehad, al zo'n 4 schone installaties lang. Nu is het echter zo ver dat hij zelfs niet meer wil opstarten.

Er loopt nu een uitgebreide schijfcontrole op een andere pc, maar die duurt nog uren volgens mij.

Na een schone installatie verwacht ik dat hij weer dat spontane reboot probleem gaat hebben, hoe kom ik daar dan af?

En is SP2 echt zo waardeloos? Dat lijkt me toch vreemd... Zou juist een verbetering moeten zijn. Maargoed, daar ligt het niet aan, rebooten tijdens films deed hij al lang voor sp1 zelfs.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
cornelixnootje1 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:37:
Sja, een schone install lijkt mij niet werken. Ik heb een andere harde chijf met winxp erop, en daarmee heeft hij hetzelfde probleem, alleen ietsje later pas.
is die schijf wel op hetzelfde systeem geïnstalleerd en "in orde"? Als beiden zo is, zou ik overgaan tot een check van je geheugen...
Bovendien heeft hij dat spontane reboot probleem eerder gehad, al zo'n 4 schone installaties lang. Nu is het echter zo ver dat hij zelfs niet meer wil opstarten.
een "spontane reboot" is bij een satndaard XP installatie gelijk aan een bluescreen. Omdat je niet weet welke BSOD's je had, mag je dus absoluut niet zomaar concluderen dat de oorzaak dezelfde is :)
Er loopt nu een uitgebreide schijfcontrole op een andere pc, maar die duurt nog uren volgens mij.
als het echt lang duurt wil dat alleen maar zeggen dat er iets goed fout is met je schijf (waarschijnlijk zelfs fysiek stuk: kapotte sectoren)
Na een schone installatie verwacht ik dat hij weer dat spontane reboot probleem gaat hebben, hoe kom ik daar dan af?
dat hangt natuurlijk van de oorzaak af. schakel na je volgende installatie alleszins "automatisch herstarten" uit (zie boven)
En is SP2 echt zo waardeloos? Dat lijkt me toch vreemd... Zou juist een verbetering moeten zijn. Maargoed, daar ligt het niet aan, rebooten tijdens films deed hij al lang voor sp1 zelfs.
Neen SP2 is niet waardeloss, integendeel, het is een vand e beste SP's die MS ooit geleevrd heeft imho. Zonder SP2 is je pc heel wat kwetsbaarder voor allerlei ongein, tenzij je zélf bereid bent een firewall te installeren en een hoop dingen in de gaten wil houden.

Nu nog je huidige config aan de praat krijgen ;)
hb je al geprobeerd in veilige modus op te starten? Lukt dat wel?

[ Voor 8% gewijzigd door the_stickie op 06-02-2005 15:46 ]

Verwijderd

Met wat voor voeding draait je systeem?

Verwijderd

Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad, spontane reboots, (mogelijk daardoor) optredende schijffouten en corrupte windowsbestanden. Na vele dagen en uren ergernis bleek de voeding de oorzaak. (helaas zijn de schijffouten permanent)

• cornelixnootje1
Hij draait op een 300watt voeding, kwam met de kast. Zou het te weinig zijn? De videokaart gebruikt ook wel wat namelijk, en 2x hdd plus 1x dvdrw is al met al wel wat natuurlijk.

De hardeschijf kan niet uitgebreid gecheckt worden, maar met de gewone check zegt hij 3 mb BAD sectors. En dat is de kleine partitie. Dat is vast het begin van het einde, dus ik bespaar mij de moeite van een reinstall. (die andere harde schijf was inderdaad een win XP van een andere pc).

Zojuist het bedrijf gebeld dat mij mn pc verkocht heeft, en ze sturen me een nieuwe harde schijf op. 160gb vond ik nogal veel om te backuppen namelijk. De kapotte schijf mag ik later (zodra ik backup gedaan heb) opsturen. Over service gesproken!

Even wachten op een nieuwe schijf en her installeren, wie weet is het genoeg...
Pagina: 1