Toon posts:

Hulp gezocht bij het samenstellen van GamePC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik begin, ja ik heb reviews gelezen forums afgezocht en specs gelezen.
Maar ik kom er toch niet uit. Ik wil een GamePC bouwen met de limiet van 1100eu.
Ik heb 2 systemen op papier gezet.

Systeem 1
Asus K8N, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID)
AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,2GHz, 1MB)
2x 512 Kingston pc3200
Ati X800 XT/ X800 XL/ X800 Pro
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Antec SLK3700AMB (350W)

Systeem 2
Asus A8N-SLi nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
AMD Athlon 64 3500+ Winchester (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)
Overig hetzelfde als systeem 1

Mijn vragen zijn als volgt, Is het verstandiger om voor het PCI-E systeem (Systeem 2) te gaan, zoals je kunt zien is het cache geheugen van de proc gehalveerd. ( Brengt dat de performance van mn games zodanig omlaag dat ik beter voor systeem 2 kan gaan ) ?
Welke videokaart is aan te raden persoonlijk wil ik het liefst voor de X800 XL gaan omdat ik heb vernomen dat deze kaart ook 16 pixel pipelines heb (Ik weet dat deze momenteel slecht leverbaar is maar ik ben voorlopig toch nog +- anderhalfe maand bezig voordat ik het systeem ga bestellen) , net als de X800 XT of maken die pipelines niet zoveel uit en zeggen jullie dat ik ook gewoon voor een Pro versie kan gaan. Als jullie andere ideeen/commentaar hebben over onderdelen hoor ik die graag. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46
ik zou voor de tweede gaan, mocht je dan willen upgraden dan heb je met PCI-E meer mogelijkheden. Daarnaast zou ik eigenlijk ook nog kijken naar een 10k RPM raptor schijf waarom je de games zet. Dit zal de laadtijden ten goede komen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:02:
Voordat ik begin, ja ik heb reviews gelezen forums afgezocht en specs gelezen.
Maar ik kom er toch niet uit. Ik wil een GamePC bouwen met de limiet van 1100eu.
Ik heb 2 systemen op papier gezet.

Systeem 1
Asus K8N, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID)
AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,2GHz, 1MB)
2x 512 Kingston pc3200
Ati X800 XT/ X800 XL/ X800 Pro
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Antec SLK3700AMB (350W)

Systeem 2
Asus A8N-SLi nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
AMD Athlon 64 3500+ Winchester (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)
Overig hetzelfde als systeem 1

Mijn vragen zijn als volgt, Is het verstandiger om voor het PCI-E systeem (Systeem 2) te gaan, zoals je kunt zien is het cache geheugen van de proc gehalveerd. ( Brengt dat de performance van mn games zodanig omlaag dat ik beter voor systeem 2 kan gaan ) ?
Welke videokaart is aan te raden persoonlijk wil ik het liefst voor de X800 XL gaan omdat ik heb vernomen dat deze kaart ook 16 pixel pipelines heb (Ik weet dat deze momenteel slecht leverbaar is maar ik ben voorlopig toch nog +- anderhalfe maand bezig voordat ik het systeem ga bestellen) , net als de X800 XT of maken die pipelines niet zoveel uit en zeggen jullie dat ik ook gewoon voor een Pro versie kan gaan. Als jullie andere ideeen/commentaar hebben over onderdelen hoor ik die graag. Bij voorbaat dank.
Als jij dit systeem langer wilt houden en upgraden dan zou ik persoonlijk voor dat sli bordje gaan , als dat systeem het niet meer trekt kan je altijd nog alles een beetje upgraden zoals nog een VGA tje dr in ofzo.
En het grote plus punt is dat systeem 2 een 939 socket heeft dat zal in de toekomst makkelijker te upgraden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon de Jesus schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:07:
ik zou voor de tweede gaan, mocht je dan willen upgraden dan heb je met PCI-E meer mogelijkheden. Daarnaast zou ik eigenlijk ook nog kijken naar een 10k RPM raptor schijf waarom je de games zet. Dit zal de laadtijden ten goede komen.
Heb ff gekeken en geinformeerd maar die raptor 10k schijf is idd wel een goed idee,
en idd het uitbreiden van het systeem is veel makkelijker met een PCI-E systeem want ik weet niet of over 1/2 jaar het nogsteeds zo makkelijk/voordelig is om te upgraden met een AGP kaart.
PS. tnx voor de snelle feedback.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou ook voor het mobo met Socket939 en PCI-E gaan, de raptor is nodig om als eerste binnen in een online game te gaan. Vroeger was dat een serieus voordeel in de pistol-round in CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Tja ben het wel eens met die anderen over zo'n raptor schijfie en PCI-E met het oog op de toekomst :7.

Je zegt dat je nog anderhalf maand bezig bent, totdat je hem aanschaft. Je ken beter dán weer om advies vragen :Y), want de prijzen schommelen soms best wel. :P

Hardwares komen en gaan, en anderhalf maand is best lang imo B).

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

CyberDoX schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:37:
Tja ben het wel eens met die anderen over zo'n raptor schijfie en PCI-E met het oog op de toekomst :7.

Je zegt dat je nog anderhalf maand bezig bent, totdat je hem aanschaft. Je ken beter dán weer om advies vragen :Y), want de prijzen schommelen soms best wel. :P

Hardwares komen en gaan, en anderhalf maand is best lang imo B).
Ik zit te wachten op de dual-cores en volgende generatie PCI-E-chipsets. Ik ben benieuwd hoe de opvolger voor de Raptor presteert, eindelijk native command queing.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 06-02-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:44:
[...]quote:
CyberDoX schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:37:
Tja ben het wel eens met die anderen over zo'n raptor schijfie en PCI-E met het oog op de toekomst .

Je zegt dat je nog anderhalf maand bezig bent, totdat je hem aanschaft. Je ken beter dán weer om advies vragen , want de prijzen schommelen soms best wel.

Hardwares komen en gaan, en anderhalf maand is best lang imo .

Ik zit te wachten op de dual-cores en volgende generatie PCI-E-chipsets. Ik ben benieuwd hoe de opvolger voor de Raptor presteert, eindelijk native command queing.
Inderdaad het veranderd vrij snel maar zover ik weet komt er binnenkort niet zo heel veel nieuws uit wat ook een beetje een leuke/schappelijke prijs heeft om een van de huidige componenten mee te vervangen, maar ik ben idd ook een beetje anxious :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 01:27:
[...]

Inderdaad het veranderd vrij snel maar zover ik weet komt er binnenkort niet zo heel veel nieuws uit wat ook een beetje een leuke/schappelijke prijs heeft om een van de huidige componenten mee te vervangen, maar ik ben idd ook een beetje anxious :9~
Het verandert snel, zodat je niet alles kan kopen. Ik denk dat het beste is dat je de sprongen/mijlpalen ziet, daarmee rekening houd.

Na 10 jaar PCI-bus is er eindelijk verlossing in de vorm van PCI-E zodat je goedkoop van server-I/O-performance kan genieten en dual-core is interessant voor software dat in threads geschreven word. Bovendien kan je betaalbaar van een dualbak genieten.

Wel jammer dat de upgradepaden niet meer zo zeker zijn als vroeger, de tijd van BX-bordjes en SocketA-bordjes die je bijna eindeloos kan upgraden.

Mijn vorige desktop is een Athlon Thunderbird, de Athlon was nogal een performancestoot in het processorlandschap van toen. Die is opgevolgt door m'n Centrino-laptop, Centrino heeft ervoor gezorgt dat laptops zuinig en lang kan draaien op batterijen.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 06-02-2005 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 06 februari 2005 @ 02:02:
[...]

Het verandert snel, zodat je niet alles kan kopen. Ik denk dat het beste is dat je de sprongen/mijlpalen ziet, daarmee rekening houd.

Na 10 jaar PCI-bus is er eindelijk verlossing in de vorm van PCI-E zodat je goedkoop van server-I/O-performance kan genieten en dual-core is interessant voor software dat in threads geschreven word. Bovendien kan je betaalbaar van een dualbak genieten.

Wel jammer dat de upgradepaden niet meer zo zeker zijn als vroeger, de tijd van BX-bordjes en SocketA-bordjes die je bijna eindeloos kan upgraden.

Mijn vorige desktop is een Athlon Thunderbird, de Athlon was nogal een performancestoot in het processorlandschap van toen. Die is opgevolgt door m'n Centrino-laptop, Centrino heeft ervoor gezorgt dat laptops zuinig en lang kan draaien op batterijen.
Ik zie de mijlpalen/ sprongen wel, ik ben al 4/5 jaar bezig met computers nu ( niet altijd even nouw gevolgd maar wel aardig algemeen bijgebleven, damn dat klinkt goed :P maar iig )
maar de laatste paar weken ben ik vrij veel hardware reviews etc gaan lezen en het een en ander te weet gekomen maar helaas niet zoveel als ik zou willen, maar dat de PCI-E express een betere keus zou zijn wist ik bijna wel zeker maar ik wou graag weten of dat niet te slecht tegenover mijn performance zou komen te staan vanwege het cache geheiugen van de processor aangezien er niet echt een betaalbare versie is met 1MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik sta wel te kijken dat nog niemand dit heeft gezegd.
Systeem 2 is idd veel beter met het oog op de toekomst. Echter, je hebt een SLI bord geselecteerd. En SLI werkt enkel en alleen met Nvidia kaarten (6600GT, 6800GT, 6800Ultra). Met de ATI kaart die jij nu op het oog hebt heb je niks aan de SLI mogelijkheid van dat Asus bord. Wil je toch persé bij die videokaart blijven dan raad ik je aan voor een Nforce4-non-SLI bordje te kiezen. Gigabyte heeft een leuke en dat scheelt je dan toch weer wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UltraR-pc schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:27:
Ik sta wel te kijken dat nog niemand dit heeft gezegd.
Systeem 2 is idd veel beter met het oog op de toekomst. Echter, je hebt een SLI bord geselecteerd. En SLI werkt enkel en alleen met Nvidia kaarten (6600GT, 6800GT, 6800Ultra). Met de ATI kaart die jij nu op het oog hebt heb je niks aan de SLI mogelijkheid van dat Asus bord. Wil je toch persé bij die videokaart blijven dan raad ik je aan voor een Nforce4-non-SLI bordje te kiezen. Gigabyte heeft een leuke en dat scheelt je dan toch weer wat geld.
Ik wil inderdaad het liefst bij Ati blijven want ik vind de X800 XL wel aantrekkelijk, helemaal als de resultaten en de prijs bekijkt tegenover de Geforce 6800 GT/Ultra. Heb ff gekeken ( heb het niet echt op gigabyte ) en de asus A8V is een goed alternatief op het SLI bordje dat ik heb gekozen. Tnx for the heads up on the SLI, is wel handige info wat ik zelf over het hoofd had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die 512 kB L2-cache minder ga je niet zo erg voelen denk ik. Ik denk dat S939 ook een hogere Hyper Transport-bus heeft (1Ghz?) dan een S754 (600 of 800 Mhz) en dat voel je in je prestaties, meer dan de verdubbeling van het L2-cache. Neem nu het verschil tussen de Thoroughbred en de Barton-core - die had ook dubbele L2-cache - dat is op sommige vlakken ook niet te merken (FSB-verhoging terzijde), tenzij je met data-intensieve applicaties gaat werken (zware bestanden bewerken enzo, waarvoor je een sloot geheugen nodig hebt). Ik denk dat het voor games niet zo'n probleem vormt. S939 is met het oog op de toekomst (dual-core) ook de beste keuze, S754 is sowieso een platform dat afgeschreven is.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 06-02-2005 15:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat bedoelen jullie met raptor schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26

makje

Professioneel prutser

Dat is de naam. Western Digital Raptor: de enige s-ata 10.000RPM schijf, verkrijgbaar in 36GB en 73GB

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Niemand vermeldt hier nog dat socket 939 het geheugen in dual channel mode kan aanspreken, wat nogal een dramatische snelheidswinst kan opleveren.
Toevallig heb ik vorige week een nieuwe 'systeem 2' gebouwd:
MSI K8N neo4/SLI Platinum, AMD64 winchester 3500+, Corsair TwinNX3200 (2x512)
Overigens met 'raptor' schijf wordt de Western Digital WD740 bedoeld.

[ Voor 34% gewijzigd door Henk007 op 06-02-2005 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Henk007 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 17:06:
Niemand vermeldt hier nog dat socket 939 het geheugen in dual channel mode kan aanspreken, wat nogal een dramatische snelheidswinst kan opleveren.
Dus? Hij heeft toch ook 2 x 512mb in zn lijstje staan? Dus het vermelden daarvan is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Henk007 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 17:06:
Dual channel wordt volgens de reviews weinig benut, ongeveer 5% verschil tov single channel. Dus Athlon64 heeft genoeg aan single channel, in tegenstelling tot Intel P4 dat graag alle bandbreedte opslurpt. Dual channel wordt pas interessant met de dualcore-Athlon64, terwijl Intel tegen de grens van hun bandbreedte zit.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 06-02-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:07:
Die 512 kB L2-cache minder ga je niet zo erg voelen denk ik. Ik denk dat S939 ook een hogere Hyper Transport-bus heeft (1Ghz?) dan een S754 (600 of 800 Mhz) en dat voel je in je prestaties, meer dan de verdubbeling van het L2-cache. Neem nu het verschil tussen de Thoroughbred en de Barton-core - die had ook dubbele L2-cache - dat is op sommige vlakken ook niet te merken (FSB-verhoging terzijde), tenzij je met data-intensieve applicaties gaat werken (zware bestanden bewerken enzo, waarvoor je een sloot geheugen nodig hebt). Ik denk dat het voor games niet zo'n probleem vormt. S939 is met het oog op de toekomst (dual-core) ook de beste keuze, S754 is sowieso een platform dat afgeschreven is.
Kijk dat wou ik even weten over het cache geheugen. Maar uit je post neem ik aan dat de dual core ook op het A8V bord kan ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

makje schreef op zondag 06 februari 2005 @ 17:00:
Dat is de naam. Western Digital Raptor: de enige s-ata 10.000RPM schijf, verkrijgbaar in 36GB en 73GB
is die schijf dan zoveel beter als alle anderen? ik zie wel dat hij heel wat duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26

makje

Professioneel prutser

Is het zo moelijk om het even op te zoeken? search @ Tweakers.net op 'raptor'

Het allergrootste voordeel van deze schijf is zijn snelle reaktietijd wat het een uitstekende OS schijf maakt :)

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:00:
[...]

Ik wil inderdaad het liefst bij Ati blijven want ik vind de X800 XL wel aantrekkelijk, helemaal als de resultaten en de prijs bekijkt tegenover de Geforce 6800 GT/Ultra. Heb ff gekeken ( heb het niet echt op gigabyte ) en de asus A8V is een goed alternatief op het SLI bordje dat ik heb gekozen. Tnx for the heads up on the SLI, is wel handige info wat ik zelf over het hoofd had gezien.
Op zich is de X800XL wel een grappige kaart maar toekomst gericht bied de GeForce 6800U met PCI-e meer perspectief.

Kijkend naar het gemakkelijk kunnen upgraden naar een tweede vid kaart dmv SLI te gebruiken.
+ PS.3.0 al dan nog niet een extreem veel gebruikte feature.
Heb ik wel kunnen zien wat het voordeel van 3.0 is tov 2.0 qua mogelijkheden.
(wanneer je toelichting wenst kijk eens naar het spel Pacific Fighters.)

Verder, (ik ga me op extreem gevaarlijk terrein begeven met deze opmerking maar ben van mening dat eigen ervaringen toch wel degelijk gezegd mogen worden.) Met die GeF kaart ben je tenminste verzekerd dat 99% van alle spellen erop draaien en mocht je ooit Linux willen werkt dat ook.
Met de ATI drivers is dat nog steeds niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 12:12:
[...]

Op zich is de X800XL wel een grappige kaart maar toekomst gericht bied de GeForce 6800U met PCI-e meer perspectief.

Kijkend naar het gemakkelijk kunnen upgraden naar een tweede vid kaart dmv SLI te gebruiken.

Verder, (ik ga me op extreem gevaarlijk terrein begeven met deze opmerking maar ben van mening dat eigen ervaringen toch wel degelijk gezegd mogen worden.) Met die GeF kaart ben je tenminste verzekerd dat 99% van alle spellen erop draaien en mocht je ooit Linux willen werkt dat ook.
De drivers van nVidia blijft een enorme sterke pluspunt, bij ons op de hoge school merken we dat ook. Er zijn veel ATI-laptop's (Fire GL T2) met brakke drivers die Enemy Territory binnen 5 minuten laat crashen. En de Omega-drivers installeren helpt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 12:12:
[...]

hhmmm dit zet me weer aan het lezen en denken(Overstap tussen Nvidia/Ati). Persoonlijk heb ik nooit echt problemen gehad met drivers ivm games met mijn voorgaande Ati, daarintegen ook nooit met Nvidia... maar ik heb het volgende vernomen. Alle nieuwe Radeon kaarten die gebaseerd zijn op de R480 en R430 chips zullen naar alle waarschijnlijkheid geschikt zijn voor ATi Multi Rendering, waardoor er twee (of misschien zelfs meer?) kaarten in parallel aan elkaar kunnen worden gekoppeld om meer dan 50% performancewinst te boeken. maarja zoals er al staat naar alle waarschijnlijkheid dus niet 100% zeker. maarja ben weer ff verder speuren naar nieuws ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
rapture schreef op maandag 07 februari 2005 @ 14:59:
[...]

De drivers van nVidia blijft een enorme sterke pluspunt, bij ons op de hoge school merken we dat ook. Er zijn veel ATI-laptop's (Fire GL T2) met brakke drivers die Enemy Territory binnen 5 minuten laat crashen. En de Omega-drivers installeren helpt niet veel.
En daarnaast kan je Ati kaarten niet in een SLI-opstelling kwijt. Dit is wat mij betreft echt een groot nadeel. Ze zeggen dat ze ermee bezig zijn, maar dat duurt dus nog wel 1-2 maanden. Dus indien je voor PCIe gaat zou ik gaan voor een SLI bordje zodat je in de toekomst makkelijk kan upgraden. Dan kom je automatisch me NVidia uit ipv Ati. Just my 2 cents.
Pagina: 1