Speedtouch 510

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 19:52
Om te beginnen ik ben een volledige ADSL n00b dus als ik onvolledige/sukkelige informatie/opmerkingen maak, mijn excuses.

Bij mn vriendin thuis hebben ze ADSL van zonnet (=versatel geworden), dit heeft reeds sinds 2003 prima gewerkt, echter sinds deze week (zonder enige vorm van verandering aan t netwerk) bleek de verbinding enorm traag. Een site die normaal in een seconde binnen is doet er nu 1-5 minuten over.
Natuurlijk denk je dan eerst aan verbindingsproblemen met zonnet maar toen ik de interne web-based setup van de Speedtouch 510 opvroeg bleek die net zo traag te zijn! Dus mijn conclusie: de verbinding tussen de Speedtouch en de computer is brak. Het is een directe verbinding tussen het modem en de computer, ik heb de netwerkkaart en de netwerkkabel reeds vervangen maar dat mocht niet baten.
Ook een ping opdracht naar het modem levert ongeveer 25% packet loss. Mag de conclusie zijn dat het modem aan het overlijden is of is hier nog een redding mogelijk?

De speedtouch site heb ik reeds bekeken maar ik kon daar geen aanwijzingen vinden.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

ralpje

Deugpopje

Tsjek eens op virussen / spyware / andere malware die je verbinding kunnen dichtslurpen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• dizzie110
Ok ik geloof dat ik mijn excuses moet aanbieden voor het openen van dit topic. Na reeds 2 uur zoekende te zijn geweest lees ik nu dit bij de firmware update:

"Release 4.2.7 bevat o.a. een fix voor het probleem van verbrekende Tiscali en Versatel netwerk-aansluitingen en ondersteunt naast ATM-QOS nu ook IP-QOS (Quality Of Service voor IP) waardoor de 510 een TOS- of DSCP-aware router kan zijn en ondersteunt nu gelijktijdig gebruik van meerdere SIP-gebaseerde IP-telefoons en/of Messenger clients. "

Hoewel dit gaat over de verbinding met internet en niet tussen de modem en de pc zal ik dit eerst gaan proberen.

Ik zal dit vanavond direct uitproberen en de resultaten hier neerzetten.

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
dizzie schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:15:
Ok ik geloof dat ik mijn excuses moet aanbieden voor het openen van dit topic. Na reeds 2 uur zoekende te zijn geweest lees ik nu dit bij de firmware update:

"Release 4.2.7 bevat o.a. een fix voor het probleem van verbrekende Tiscali en Versatel netwerk-aansluitingen en ondersteunt naast ATM-QOS nu ook IP-QOS (Quality Of Service voor IP) waardoor de 510 een TOS- of DSCP-aware router kan zijn en ondersteunt nu gelijktijdig gebruik van meerdere SIP-gebaseerde IP-telefoons en/of Messenger clients. "

Hoewel dit gaat over de verbinding met internet en niet tussen de modem en de pc zal ik dit eerst gaan proberen.

Ik zal dit vanavond direct uitproberen en de resultaten hier neerzetten.
Lijkt me niet dat zonder die firmware update sites binnenhalen 1-5 minuten duurt... :)

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:22

grimson

domeingrommer

Succes met het upgraden! hopelijk helpt het bij je probleem.
Voor het upgraden zou ik zelf eerst wat gegevens opschrijven voordat jet het Internet niet meer opkomt.
Ik zou zelf de interne wizard gebruiken. Let wel op je VCI/VPI (ofzo) instellingen voor Versatel.

• dizzie110
ralpje schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:13:
Tsjek eens op virussen / spyware / andere malware die je verbinding kunnen dichtslurpen.
Dit lijkt het te zijn, althans ik heb mn laptop meegenomen en aangesloten en de verbinding is nu perfect! Bedankt voor de tip!

• dizzie110
Ok na alle virussen en spyware verwijderd te hebben ben ik nu bezig alles weer op te zetten. Hierbij kom ik een volgend probleem tegen wat waarschijnlijk eerder ook al meespeelde.

De configuratie hier is als volgt: Speedtouch 510 -> Hub/Switch -> meerdere pc's

de router functie van de speedtouch verdeeld netjes een aantal ip adressen over de verschillende pc's, maar de verbindingskwaliteit is slecht. Packet loss bij pingen naar de Speedtouch en internet snelheden die dalen tot 10 kB/s.

Op het moment dat ik dus rechtstreeks verbinding maak met de speedtouch zonder een hub ertussen is de verbinding perfect, dus het modem en de internetverbinding zijn prima; alleen via een hub werkt het slecht. Zelfs als ik maar 1 pc via een hub aansluit (wat in feite exact tzelfde moet zijn als rechtstreeks).

Ik heb de firmware van de speedtouch geupdate en de nieuwste config tool eroverheen gezet.

Nog iets vreemds: op het moment dat ik er een 8 port switch ertussen hang is er compleet geen verbinding. Iemand een verklaring hiervoor?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 08:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou in plaats van een hub eens een switch proberen, of eens kijken of je de LAN verbinding van je speedtouch en je pc's op 10mbit/half duplex kan forceren

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dizzie110
JvS schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:40:
Ik zou in plaats van een hub eens een switch proberen
Dit heb ik dus geprobeerd, en zoals ik al zei: dan is er compleet geen verbinding ik krijg dan zelfs geen ip van de dhcp server.
of eens kijken of je de LAN verbinding van je speedtouch en je pc's op 10mbit/half duplex kan forceren
Dit zal ik nu gaan proberen.

Verwijderd

Zit er misschien een rotte netwerkkaart tussen ?
Wat doet die hub tussen 2 pc's ?

• dizzie110
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:55:
Zit er misschien een rotte netwerkkaart tussen ?
Wat doet die hub tussen 2 pc's ?
Ik heb lokaal de netwerkkaarten en hub en switch getest met deze resultaten:

Laptop ---- Hub ----- PC1
Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 81, Received = 8, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Laptop ---- Switch ---- PC1
Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 85, Received = 85, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Er lijkt dus niks mis met de netwerkkaarten, hub en switch.

• dizzie110
JvS schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:40:
of eens kijken of je de LAN verbinding van je speedtouch en je pc's op 10mbit/half duplex kan forceren
Ik kan niet vinden hoe ik de speedtouch op 10Mbit/half duplex kan forceren, op het moment dat ik mn netwerkkaart forceer op 10Mbit/half duplex wordt zelfs de rechtstreekse verbinding tussen het modem en mn laptop beroerd. (Lijkt hetzelfde als wanneer verbonden via hub met normale auto modus ingesteld).

Zou dit kunnen betekenen dat de Speedtouch niet goed met 10Mbit overweg kan? De hub is 10Mbit...

Echter de switch is een 10/100 switch echter die doet dus helemaal niks

• RdR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

RdR

Misschien een overbodige tip - maar 'just in case': Je zegt dat de switch helemaal niets doet. Heb je het modem wel op de juiste poort van de switch aangesloten? Het modem kan niet zomaar in elke poort worden geprikt - hiervoor heb je een kruiskabel nodig. De switch heeft waarschijnlijk één poort die wel met een gewone kabel met het modem praat (een uplink poort). Er kan ook een schakelaar zijn die één van de poorten in uplink of MDI-X modus omschakelt.

Groet, Roel

• dizzie110
RdR schreef op zondag 06 februari 2005 @ 12:54:
Misschien een overbodige tip - maar 'just in case': Je zegt dat de switch helemaal niets doet. Heb je het modem wel op de juiste poort van de switch aangesloten? Het modem kan niet zomaar in elke poort worden geprikt - hiervoor heb je een kruiskabel nodig. De switch heeft waarschijnlijk één poort die wel met een gewone kabel met het modem praat (een uplink poort). Er kan ook een schakelaar zijn die één van de poorten in uplink of MDI-X modus omschakelt.

Groet, Roel
De fabrikant geeft aan dat alle poorten automatisch geschakeld worden tussen connectie met een NIC of een router/modem

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dizzie schreef op zondag 06 februari 2005 @ 13:08:
[...]

De fabrikant geeft aan dat alle poorten automatisch geschakeld worden tussen connectie met een NIC of een router/modem
speedtouch geeft ook aan dat dit vanaf 4.0 hardware automatsch zou gaan. het werkt in de praktijk niet altijd goed.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• dizzie110
Geen kick maar de oplossing van het probleem:

De speedtouch 510 bleek inderdaad (half) stuk te zijn. Om precies te zijn de interne NIC van de router, als ik uberhaupt verbinding kon krijgen op 100mbit dan was dit een redelijk goede verbinding (nog niet 100% goed). En op 10mbit was t gewoon ronduit slecht. Dus als mensen als je ditzelfde probleem krijgt is de kans groot dat je een nieuw adsl modem moet aanschaffen.

Bedankt voor alle tips en suggesties

ps: als je de speedtouch wil forceren op een bepaalde snelheid te werken dan kan dat! Ga met een telnet sessie naar je modem (bij login direct op enter drukken, tenzij je je modem beveiligd hebt met een wachtwoord) en dan in de prompt typen: eth ifconfig ; dan moet je eerst t nr van de poort welke je wil forceren invoeren (bij single user versie is dit dus 1) en dan t type verbinding waar je m op wil forceren (auto; 100BaseTFD; 100BaseTHD; 10BaseTFD; 10BaseTHD).

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:51

Stronkie

Where wind is Trouble

Nou ik heb dus ook mijn problemen met de speedtouch 510. Ik heb de nieuwste firmware er op gezet. Via switch router deed ie het niet , maar via laptop naar de 510 direct wel. Nu heb ik dus de nieuwste firmware erin zitten.

Nu wil ik dus naar de webpagina gaan. dat lukte me 1 keer. en als ik nu naar het adress wil gaan dan lukt het me niet , page not found etc.... ook met telnet kom ik er niet meer op. ALs ik de 510 uitzet en dan weer aanzet kan ik er even weer opkomen , maar dan laad de begin pagina van de 510 maar half en bingo kan er niet meer bij.

PS internet doet het gewoon wel

Ik heb zelf windows xp sp2
Ik heb het al zonder firewall geprobeerd / met etc
ik ben ten einde raad , ben bang dat ik hem terug moet flashen naar de vorige versie
geen idee hoe dat moet maarja... we zien wel
Pagina: 1