x
Owja? Zal even kijkenVerwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:06:
er zijn ook Ether zenders die RDS door zenden
zo als 538, noodzee etc
//Edit: Heb net even gekeken, maar ik krijg geen RDS bij 538 of Noordzee..
[ Voor 16% gewijzigd door repsaj op 05-02-2005 19:08 . Reden: Gekeken (: ]
x
Als je dit niet ontvangt kan het zijn dat je ontvangst niet goed genoeg is.
Te veel ruis in het signaal om de data er uit te pakken.
Is dat het geval, ga es ff prutsen met je antenne.
Heb je geen kabel en wil je toch goed ontvangst, dan heb je nog als optie een D-Pole of J-Stick op je dak te zetten.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Aha, hoeveel kost zo'n antenne van D-Pole of J-Stick ongeveer?SjOuKeS schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:11:
Bijna alle zenders (behalve een paar regionale/lokale omroepen) hebben RDS.
Als je dit niet ontvangt kan het zijn dat je ontvangst niet goed genoeg is.
Te veel ruis in het signaal om de data er uit te pakken.
Is dat het geval, ga es ff prutsen met je antenne.
Heb je geen kabel en wil je toch goed ontvangst, dan heb je nog als optie een D-Pole of J-Stick op je dak te zetten.
x
RDS zit op Ether en kabel signaalVerwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:13:
volgensmij zitten op de kabelfreq's geen RDS berichten maar alleen op de Bedoelde Etherfreq's omdat RDS vooral onderweg handig kan zijn...
Je hebt ze van af 10 Euro tot dik over de 60 euro.Jaspur schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:17:
[...]
Aha, hoeveel kost zo'n antenne van D-Pole of J-Stick ongeveer?
Maar 1 simpel draadje van ongeveer 1,5 meter zou in princiepe het werk al moeten doen.
Als je al een D-Pole of J-stick wilt gaan gebruiken moet je er rekening mee houden dat deze op een buis oid moet staan.. en ook vrij moet staan van het huis anders heb je er nog niks aan
[ Voor 48% gewijzigd door SjOuKeS op 05-02-2005 19:22 ]
Ow, das wel minder, dat het op een buis moet staan.SjOuKeS schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:17:
[...]
RDS zit op Ether en kabel signaal
[...]
Je hebt ze van af 10 Euro tot dik over de 60 euro.
Maar 1 simpel draadje van ongeveer 1,5 meter zou in princiepe het werk al moeten doen.
Als je al een D-Pole of J-stick wilt gaan gebruiken moet je er rekening mee houden dat deze op een buis oid moet staan.. en ook vrij moet staan van het huis anders heb je er nog niks aan
Maar ik heb er nu dus wel gewoon een draadje van ong 1,5 meter bij. Jammer genoeg heb ik het nog niet zo goed gekregen dat ik RDS kan ontvangen. Iemand tips waar ik hem het beste op kan hangen?
[ Voor 5% gewijzigd door repsaj op 05-02-2005 20:03 ]
x
Internet adres iemand?
x
Verwijderd
Was het eigenlijk ook voor bedoeld.
Meeste kabelaanbieders verslonzen het Rds signaal zodat je geen RDS signaal krigt.
De laatste twee geven aan of er op dit moment Trafic info (verkeersinfo) of nieuws uitgezonden wordt. In de auto kan je dan bv het volume bij TA automatisch wat hoger zetten. Of bv zoeken naar zenders die op dit moment TA uitzenden. Ook het overschakelen van een radio zender naar een ander wordt door RDS mogelijk (ik bedoel het automatisch overschakelen van de ene Radio 3 freq/zender naar een andere Radio 3 freq/zender).
Muziek Info is handig, weet je meteen weer hoe het nummer heet en wie de artiest is. Dus ook handig thuis. Zender info wordt nog wel eens misbruikt voor weer/verkeer/reclame.
RDS wordt ook gebruikt om allerlei andere data uit te zenden. Zoals bv foutcorrecties voor GPS ontvangers. Of TMC dat Trafic info geeft in text formaat. TMC wordt gebruikt door routeplanners om alternatieve routes te bereken.
RDS hoort bij het radio signaal, dus zowel op kabel als draadloos. Mogelijk dat sommige kabelaars de boel afsnijden (UPC in R'dam niet). Vrijwel alle zenders hebben RDS.
Als je radio geen RDS weet te ontvangen dan komt dat inderdaad door een te zwakke ontvangst. Meestal resulteerd dat ook al in een ruisend stereo signaal.
Je heb al zo'n draadje, hang 'm verticaal op en probeer verschillende plekken.
Lukt dat echt niet, dan moet je inderdaad aan een diplool antenne gaan denken, of j-stick, en moet je die wellicht buiten plaatsen.
Verder zenden alle regionale/landelijke publieke/commerciele omroepen RDS signaal mee in de ether.
Een aantal lokale omroepen doen het ook, andere door geldgebrek weer niet.
In princiepe moet de kabelaar trouwens ook gewoon RDS doorzetten.
Een aardig voorbeeld is Sky Radio, die zet de huidige spelende titel in de RT.
Andere stations laten de spelende titel even op 8 karakters langskomen op PS.
Verder zitten in RDS (zoals mijn bovenbuurman al zegt) erg veel andere mogelijkheden die je op je "thuis" radio niet zo snel zal gebruiken (oa AF, alternative freq. en TMC).
Alles kan stuk.