Toon posts:

[SBS 2003] extern werkplek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goedemiddag,

Na het opzetten van een VPN verbinding tussen 2 locaties was het tijd om het gewenste programma op 2 locaties te laten lopen met de Database op 1 locatie. Dit werkte echter veel en veel te langzaam.

Na wat informeren her en der werd ik gewezen op Teminal server. Dit kost echter goudgeld, aangezien ze per 5 licenties gaan en er maar 2 nodig zijn.

Korte situatieschets:
Locatie A:
- SBS2003 met een extern IP-adres
- 3 cliënt PC's met intern IP-adres en win XP die op de server zitten
- 1 modem/router van Efficiënt

Locatie B:
- 2 cliënt PC's met extern IP-adres en win XP
- 1 modem/router van efficiënt

Nu werkt het programma perfect op het intern netwerk. Echter is de wens om het programma ook op locatie B te runnen via VPN, uiterraard gebruik makend van 1 database die op de server staat. Het is mogelijk om een cliënt versie naast de DB te draaiën op de server.

Naar mijn mening zijn er verschillende opties:
- Terminal server installeren (geen idee hoe dat werkt) :?
- Extern werkplek gebruiken, via de browser
- Bureaublad overnemen

Is het mogelijk om met 2 PC's gebruik te maken van Extern werkplek?
Heeft iemand ervaring met de combi SBS2003/Terminal server over VPN?
Heeft iemand nog andere opties aangezien het om 2 PC's gaat?

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 13:00
Let goed op het feit dat SBS 2003 niet kan fungeren als Terminal Server; slechts een tweetal leden van de administrator groep kunnen via remote administration modus inloggen. Wel iets om op te letten voordat je er aan begint.

Wat een oplossing zou kunnen zijn is het plaatsen van een dedicated terminal server op basis van Windows Server 2003.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

Met databases is het wel vaker een probleem om dit via vpn te doen. Hij stuurt namelijk behoorlijk veel data heen en weer en als je te weinig capaciteit hebt, budget adsl ofzo, dan loopt het dus voor geen meter. Extern inloggen kan wel op 2003 sbs en als je met een grotere database werkt in een pakket als exact of king dan is dit je budget oplossing. Ik heb het bij een klant eens op moeten lossen met een 2de server waarop je dan eerst nog windows 2003 standaard moet zetten voordat je terminal server kunt installeren. Een duur geintje dus.

Met dat externe werkplek heb ik nog niet veel geprobeerd dus je kan hier nog kijken wat er mee te doen valt maar het me meer iets voor word en excell aangezien sbs niet geweldig met grote databases om kan gaan. 4GB database, exchange en paar files delen en je hebt aan 1 GB geheugen al te weinig om het fatsoenlijk draaiend te houden is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
het betrefd een database ten grote van een paar 100 MB, dus dat valt op zich mee. Ik denk dat ik van de week maar even naar die externe werkplek ga kijken aangezien het om 2 plekken gaat, en dat ook zeker zo blijft.

Dat men met Admin rechten inlogd is een probleem voor later, ze klikken tot heden toch nergens anders op dan het programma dat ze hebben moeten.al ze wel waarschuwen.

Het is maar voor hooguit 4 uur per dag, dus vindt ik persoonlijk een extra server overdone. Op beide locaties ligt een Office DSL line van KPN.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 18:07
Je kan toch gewoon 2 Terminal Server cals kopen a 120 euro ?
De terminal services mag je gewoon draaien op je sbs, dat zit in de licentie.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Waarom niet gewoon met de remote desktop connection die ingebouwd zit in Windows XP Pro?

Werkt zoals teminal services.

Kost het je niets .. gaat ook lekker snel.

Verwijderd

Topicstarter
pj schreef op zondag 06 februari 2005 @ 14:42:
Waarom niet gewoon met de remote desktop connection die ingebouwd zit in Windows XP Pro?

Werkt zoals teminal services.

Kost het je niets .. gaat ook lekker snel.
Kan dat dan ook met 2 cliënten tegelijk? Ging er zelf vanuit dat dat niet kon, aangezien je het huidige bureaublad overneem.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:54:
[...]

Kan dat dan ook met 2 cliënten tegelijk? Ging er zelf vanuit dat dat niet kon, aangezien je het huidige bureaublad overneem.
nee dat kan maar met 1 client tergelijkertijd.

en remco: je kan met sbs2003 (in tegenstelling tot de 2000 sbs versie) geen terminalservices meer draaien voor users (alleen remote admin mode kan)

A wise man's life is based around fuck you

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 18:07
zwelgje schreef op zondag 06 februari 2005 @ 15:58:
[...]

nee dat kan maar met 1 client tergelijkertijd.

en remco: je kan met sbs2003 (in tegenstelling tot de 2000 sbs versie) geen terminalservices meer draaien voor users (alleen remote admin mode kan)
Oh, wist ik niet.
Microsoft en licensing is een beroep apart.

Je kan wel een andere gebruiker toevoegen om te connecten.
In je rdp protocol kan je aangeven wie er mag inloggen, dit is standaard alleen administrator.
Of de user ook administrator moet wezen weet ik helemaal zeker, maar volgens mij wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco op 06-02-2005 16:04 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1