[XP] Verschil "Recycled" en "Recycler" prullenbak

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Bij het scannen naar spyware stuitte ik op dit probleem waar ik zelfs met de search en met google niet goed uitkom (waarschijnlijk veroorzaakt omdat men "recycled" en "recycler" als één en hetzelfde iets beschouwt, terwijl ik het idee heb dat het twee verschillende dingen zijn). Zelfs de help van WinXP geeft geen soelaas :(

Tijdens het scannen op spyware werd iets gevonden in de map "recycler" op de D-schijf van mijn pc. Deze map recycler bevat bij mij een aantal mappen waarvan de naam begint met "S-1-5-21". Alle mappen bevatten twee bestanden van in totaal 85 bytes, maar de bewuste map waarin de spyware werd gevonden bevat zo'n 11.000 bestanden van in totaal 2,8 Gig. Overigens kan ik de bestanden in de mappen niet zien, maar ik kan alleen de eigenschappen van die map opvragen. Waarom de bewuste map geen 2 maar 11.000 bestanden bevat is mij onduidelijk.

Voor zover ik na kan gaan, is de map "recycled" je prullenbak en bevat "recycler" een soort "bewijs" van het feit dat je op een bepaalde datum en tijd je prullenbak hebt leeggegooid. Bij mij wordt per dag alleen de "jongste" map in recycler bewaard.

Kan ik echter de inhoud van de map recycler gewoon weggooien?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Verwijderd

Al die mapjes, die beginnen met S-1-5-21, kun je gewoon weggooien, mits je daarvoor genoeg rechten hebt.
Ze worden automatisch weer aangemaakt als bewuste gebruiker inlogt of iets weggooit ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Pancake schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:18:
Tijdens het scannen op spyware werd iets gevonden in de map "recycler" op de D-schijf van mijn pc. Deze map recycler bevat bij mij een aantal mappen waarvan de naam begint met "S-1-5-21".
Tot zover is het normaal - die S-xx-xx-xx-etc getallen zijn de SID's van een user account (zeg maar het unieke nummer wat jouw account onderscheid van een andere user account met dezelfde naam).
Alle mappen bevatten twee bestanden van in totaal 85 bytes, maar de bewuste map waarin de spyware werd gevonden bevat zo'n 11.000 bestanden van in totaal 2,8 Gig. Overigens kan ik de bestanden in de mappen niet zien, maar ik kan alleen de eigenschappen van die map opvragen. Waarom de bewuste map geen 2 maar 11.000 bestanden bevat is mij onduidelijk.
Alles wat je in de prullenbak zet komt normaal gesproken in C:\Recycler\S-xx-xx-etc\ terecht - er zomaar van uti gaan dat er maar 2 bestanden in zitten is dus niet zo :)
Voor zover ik na kan gaan, is de map "recycled" je prullenbak en bevat "recycler" een soort "bewijs" van het feit dat je op een bepaalde datum en tijd je prullenbak hebt leeggegooid. Bij mij wordt per dag alleen de "jongste" map in recycler bewaard.
Waar kom je nou met de map 'Recycled' vandaan? Ik ken die hele map niet, en die heeft voor zover ik weet ook niets met Windows te maken :)

De inhoud van Recycler kan je gewoon weggooien ja - maar misschien is het zinvol even te kijken wat er in zit, want 2,8 gig is nogal veel ;)

• Pancake
Waar kom je nou met de map 'Recycled' vandaan? Ik ken die hele map niet, en die heeft voor zover ik weet ook niets met Windows te maken :)
Nou ja, met de map 'Recycled' bedoel ik dus de map die in de Verkenner zichtbaar is met het icon van de prullenbak ervoor. Volgens mij is dat (min of meer) dezelfde als de prullenbak die op je bureaublad staat.
De inhoud van Recycler kan je gewoon weggooien ja - maar misschien is het zinvol even te kijken wat er in zit, want 2,8 gig is nogal veel ;)
Vraagje (zonder de search te gebruiken).... Hoe kan ik de inhoud zien van die map? Als ik de map open lijkt deze leeg:
Overigens kan ik de bestanden in de mappen niet zien, maar ik kan alleen de eigenschappen van die map opvragen
Ik heb al gekeken bij de mapopties, maar daar kan ik niets vinden.

De 2,8 Gig is hoogstwaarschijnlijk data die ik na een probleem met een verdwenen partitie heb hersteld. Nadat ik de partitie weer had aangemaakt, heb ik de herstelde data naar die nieuwe partitie gekopieerd en de oude zooi weggegooid, dus die map recycler zou ik zondermeer leeg kunnen gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door Pancake op 05-02-2005 18:14 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Pancake schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 18:13:
Nou ja, met de map 'Recycled' bedoel ik dus de map die in de Verkenner zichtbaar is met het icon van de prullenbak ervoor. Volgens mij is dat (min of meer) dezelfde als de prullenbak die op je bureaublad staat.
Dat ding heet bij mij 'Recycle bin' :)
Vraagje (zonder de search te gebruiken).... Hoe kan ik de inhoud zien van die map? Als ik de map open lijkt deze leeg:
Iets met show hidden system files, of onder de juiste user account de prullenbak openen :)

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik snap niet waarom je het over 2 verschillende prullenbakken hebt... Als ik al mijn verborgen bestanden laat zien, dan zie ik maar 1 prullenbak op iedere schijf:

Afbeeldingslocatie: http://img180.exs.cx/img180/6987/computer1js.png

(Je kunt verborgen bestanden zichtbaar maken door de vinkjes te zetten zoals ik ze nu heb staan)

Afbeeldingslocatie: http://img220.exs.cx/img220/8231/mapopties17tw.png
Afbeeldingslocatie: http://img220.exs.cx/img220/3708/mapopties25on.png

En als je nu wel je bestanden kunt zien, maar ze niet weg kunt gooien.... Dan moet je je rechten even aanpassen. Veel plezier.

Verwijderd

Volgens mij is Recycle Bin van norton systemworks.
In ieder geval als je prullenbak wil zijn wijzigen of leegmaken rechtermuiscliclk je gewoon erop en dan krijg je een heel leuk menutje.
! van de regels is prullenbal leegmaken en unerase wizard voor het geval iets terug wil zetten wat je gewst hebt.
Als je iets permanent wil wissen doe je dat met shift DEL

• Pancake
*shit* heb ik net m'n tiscali-homepage geactiveerd en daar twee screendumps opgezet, kan ik ze hier niet laten zien.... |:(
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/phads1/image1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/phads1/image2.jpg

Nou ja.... Ik heb in ieder geval geen Norton SystemWorks geïnstalleerd en ik kan mij ook niet herinneren dat ik een tooltje o.i.d. geïnstalleerd heb dat bij mij een extra "herstelfunctie" op het legen van de prullenbak geeft. Ik heb de instellingen zodanig staan dat ik normaal gesproken alle mappen en bestanden zou moeten zien en ik ben als Administrator ingelogd.

Het is ook niet zo'n groot probleem, maar vaag vind ik het wel.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je al eens een antispyware/antivirus-programma laten scannen? Vindt dat misschien iets verdachts?

Maak anders even een nieuwe useraccount aan. Geef deze administrator-rechten. Start de computer opnieuw op en log met deze gebruiker in. Kan je de mappen dan wel verwijderen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Pancake
Ik heb de laatste dagen heel veel op spyware gescand (meer daarover in Ongewenst dataverkeer; poorten van 1035 worden gescand (?)), maar niets gevonden.

Via een nieuw admin-account heb ik alle mappen (behalve de meest recente) kunnen verwijderen. _/-\o_ De mappen werden eerst in de prullenbak geplaatst (:? :?) en als ik de prullenbak daarna leeggooide zag ik dat de datum en de tijd van de overgebleven map veranderde in de datum en tijd waarop ik de prullenbak leegde.

E.e.a. heeft dus wel iets met elkaar te maken, maar wat en hoe ben ik nog niet uit. Ik heb in ieder geval die map van 2,8 Gig definitief weg kunnen gooien.

Pagina: 1