Toon posts:

draadloos internetten met airport express / @home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:'( Ik heb vandaag een airport express base station gekocht, omdat ik met mijn i-book graag draadloos wil internetten. Ik zit bij @home en heb de airport express aangesloten op het modem Nadat ik hem had geconfigureerd, vond mijn i-book wel verbinding via airport, maar ik krijg geen internetverbinding. Het lampje op het base station blijft oranje knipperen. Wie kan mij zeggen wat ik fout doe / vergeet?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Heb je hem wel goed geconfigureerd?

maw: je computernaam (hostname) ingesteld in de router (want dat is die dat airport basisstation neem ik aan) en dhcp op het wan (aangezet?), en zo ja: krijg je wel een goed extern ip?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
:? Ik ben niet erg technisch, maar ik heb via de airportassistant het een en ander ingevuld. Hoe kan ik de dingen die jij noemt controleren / instellen?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
heeft @Home nog iets als DHCP in de modems zitten? Heb je een juiste kabel gebruikt? (modem <-> router hoort een crosskabel te zijn tenzij het modem een ingebouwde switch heeft)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik ben niet erg technisch, maar ik heb via de airportassistant het een en ander ingevuld. Hoe kan ik de dingen die jij noemt controleren / instellen?
Daar zul je de handleiding even voor moeten raadplegen, ervanuit gaande dat de kabel goed is (meestal zit er toch wel een switch in die routers) moet je met die assistent iig hebben ingesteld dat het wan ip (extern) verkregen wordt via dhcp en dat die dhcp lease wordt opgehaald adhv je hostnaam (dat is je computernaam)

Ik weet niet wat voor een wazige assistant erbij zit maar je moet dus iig die 2 dingen (dhcp/hostnaam) hebben ingesteld

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
HunterPro schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:35:
heeft @Home nog iets als DHCP in de modems zitten? Heb je een juiste kabel gebruikt? (modem <-> router hoort een crosskabel te zijn tenzij het modem een ingebouwde switch heeft)
Even een kanttekening hierbij, bij mijn modem (ADSL via KPN, de oude modem) moet er tussen de modem en de router juist een straight kabel. Bij @home kan dit natuurlijk anders zijn, maar het hoeft dus niet per se altijd :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:29:
:? Ik ben niet erg technisch, maar ik heb via de airportassistant het een en ander ingevuld. Hoe kan ik de dingen die jij noemt controleren / instellen?
Wat heb je dan ingevuld?

Ik neem aan dat je gewoon een handleiding bij die airport express hebt gekregen.
daar staat vast wel in waar je de hostname kan instellen, en waar je dhcp aanzet.

dit haal ik in 1 minuut van de apple site af.
En staat overigens ook op pagina 10 van de handleiding.
Flashing amber
Startup is complete, but AirPort Express didn't get an IP connection. Depending on your setup, it may mean AirPort Express is out of network range, unplugged from Ethernet, lacks a path to the Internet (or local router), or that there's an issue with your Internet service provider.
oftewel, je airport heeft nog geen ip.

hier staat de uitleg wat je in moet vullen: http://manuals.info.apple...irPortNetworks0190271.pdf
vanaf pagina 30
instellingen: ethernet, dhcp en bij dhcp client id moet je je @home hostnaam neerzetten (bijvoorbeeld cp123345-a).

[ Voor 61% gewijzigd door job op 05-02-2005 18:04 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Bij Chello is het zo dat je kabelinternet wordt gekoppeld aan het MAC adres van je ethernetkaart of router. Wellicht moet je de @Home helpdesk bellen en uitleggen dat je een nieuwe router hebt gekocht en dat je die wilt gebruiken in combinatie met je kabelmodem? Ik heb toevallig gisteren mijn AirPort Express geinstalleerd en moest dit probleem dus op die manier oplossen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

@home kijkt niet naar het mac adres van je pc.
En al zouden ze er wel naar kijken, dan kan je eenvoudig het mac adres van je pc klonen naar je router.
Dus het bellen van de helpdesk is eigenlijk weggegooid geld.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 05-02-2005 18:18 ]

Verwijderd

Je kan via het 'Airport Hulpprogramma' je airport-express configureren. Deze is te vinden in de Applicaties/Hulppgrogramma's directory.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The Evil Brain schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:52:
[...]

Even een kanttekening hierbij, bij mijn modem (ADSL via KPN, de oude modem) moet er tussen de modem en de router juist een straight kabel. Bij @home kan dit natuurlijk anders zijn, maar het hoeft dus niet per se altijd :)
klopt helemaal, dat is een besluit dat genomen is omdat jan de hollander het verschil niet weet, en daarom in de winkel 'een netwerkkabel' gaat kopen. Procentueel gezien heb je zo onder je klanten een hoger slagingspercentage zonder support-calls dan als je crosscables gaat eisen ;) (tegenwoordig is het nog leuker met autosensing apparatuur en NIC's)

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ Bedankt voor jullie suggesties. Het lampje op het basisstation knippert nog steeds oranje, maar na verschillende instellingen geprobeerd te hebben, had ik ineens verbinding. Ik kan helaas geen duidelijk protocol geven, maar het werkt wel!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
HunterPro schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 21:16:
[...]

klopt helemaal, dat is een besluit dat genomen is omdat jan de hollander het verschil niet weet, en daarom in de winkel 'een netwerkkabel' gaat kopen. Procentueel gezien heb je zo onder je klanten een hoger slagingspercentage zonder support-calls dan als je crosscables gaat eisen ;) (tegenwoordig is het nog leuker met autosensing apparatuur en NIC's)
offtopic:
leuk als ze dan in de winkel eerst aangeven dat er toch echt een cross-over kabel tussen moet, en als je ze thuis opbelt ze zeggen dat het toch de straight moest zijn 8)7

Verwijderd

MacWolf schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 18:13:
Bij Chello is het zo dat je kabelinternet wordt gekoppeld aan het MAC adres van je ethernetkaart of router. Wellicht moet je de @Home helpdesk bellen en uitleggen dat je een nieuwe router hebt gekocht en dat je die wilt gebruiken in combinatie met je kabelmodem? Ik heb toevallig gisteren mijn AirPort Express geinstalleerd en moest dit probleem dus op die manier oplossen.
Ik ben 'm deze avond eens gaan configureren (vanaf een PC) en liep tegen hetzelfde probleem op met chello. Nu zag ik in de configuratie van de Airport in het internet tabblad ook een optie WDS staan om net als bij ADSL/Kabel routers het mac adres te klonen. Maar zodra ik dat gedaan had was ik de verbinding 'definitief' kwijt waarna ik deze pas weer terug had na een reset van de airport express.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 11:18 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
HunterPro schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:35:
Even ter aanvulling:
Apple produkten zijn al jaren auto-MDI, oftewel, ze bepalen zelf of het een cross poort moet zijn of een straight poort. Je kunt nooit de verkeerde kabel hebben dus.
Pagina: 1