2e Hands Powermac versus mac mini

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Hallo Iedereen,

Ik ben eigenlijk van plan om een mac te kopen. Zit alleen een beetje met een vraag. Ik was is ongeveer van plan om een mac mini te kopen, maar na wat 2e hands sites te hebben bezocht kwam ik ongeveer tot de conclusie dat ik voor de prijs van een mac mini ook een best aardige powermac (G4) kan krijgen. Hebben jullie enig idee wat ik moet doen? Heeft ene mac mini nog grote voordelen op een powermac G4, zie zien er beide erg gelikt uit. De G4 heeft nog wat uitbreidings mogenlijkheiden, maar misschien geen usb2. Verder vind ik wel dat ik eens een DVD brander moet hebben, deze zit meestal niet op een powermac G4, maar het het mogenlijk deze daarin te pluggen?

Ciao
Atze

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Een dvd-brander is tegenwoordig bijna gratis, dus dat is bijna geen argument. USB2 is ook niet zo boeiend, aangezien FireWire al aanwezig is - de gemiddelde USB-apparatuur heeft geen blazende snelheid nodig, of beschikt over een FireWire aansluiting.

Wat je het beste kan doen is kijken naar de kloksnelheid - als dat dicht bij elkaar ligt krijg je andere zaken die je in ogenschouw kan nemen: de bussnelheid, videokaart, harddisks, hoeveelheid geheugen etc. Kijk ook wat het kost om je Mac mini compleet te maken (meer geheugen bv, of diskspace) - dat is vaak duurder dan als je dat compleet tweedehands koopt.

Oftewel: kijk gewoon goed naar het complete aanbod en staar je niet blind op de €499 aanschaf; want een oudere PowerMac kan nog altijd een betere 'deal' zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door chem op 05-02-2005 16:41 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Voor oudere PowerMacs zijn ook processor upgrade kaarten te krijgen; zo heeft mijn vader voor rond de €300 zijn G4/450 geboost naar 1,25Ghz. Ruwweg even snel als de mini, met veel meer expansiemogelijkheden. Totaal ben je dan wel wat duurder uit denk ik, afhankelijk van de prijs van een tweedehands G4.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Voor het geld van een Mac Mini vind je alleen geen Powermac met dezelfde specificaties.
De Mini is gewoon erg scherp geprijsd.

Voor 499 euro heb je misschien een 700 mhz G4, zeker geen 1.25 ghz.
Ga maar eens kijken op www.tweedehandsmac.nl en Marktplaats, overal worden (te) hoge prijzen gehanteerd.
Voor het geld van een 1.25 Ghz Powermac kan je misschien wel net zo goed een 1.42 Ghz Mini uitzoeken met wat extra accesoires.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• atze
Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:52:
Voor oudere PowerMacs zijn ook processor upgrade kaarten te krijgen; zo heeft mijn vader voor rond de €300 zijn G4/450 geboost naar 1,25Ghz. Ruwweg even snel als de mini, met veel meer expansiemogelijkheden. Totaal ben je dan wel wat duurder uit denk ik, afhankelijk van de prijs van een tweedehands G4.
Wat kost zo'n upgrade kit eigenlijk, kon ze niet vinden op de apple site.

[ Voor 59% gewijzigd door atze op 06-02-2005 14:55 ]

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 15-02 00:48
Ik weet niet of het geproduceerde geluid je nog wat kan schelen, maar er zijn G4s die nogal met een stofzuiger vergeleken worden, ik weet niet effe zo uit me hoofd welk type precies, maar met wat googlen kom je daar wel achter. Apple zegt dat de mini vrij stil is, maar ik heb er nog niks over gelezen.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
ik lees overal dat de mini echt superstil tot onhoorbaar is, maar dat blijft relatief natuurlijk.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• atze
Mmm dat is idd wel jammer, heb nu een toshiba portege laptop, deze is ook heel erg stil, heel erg relax als je 's nacht aan het downloaden bent.
Het meest vervelende van de mac mini is dat hij een tv out heeft. Je kunt wel een dvi->s-video stekker er opzetten maar dan moet je altijd stekker switchen en resolutie veranderen.
Verder heb ik ff 1,25 G4 powermac gecheck en zie zijn allemaal boven de 1000 euri. Das wel echt takke duur eigenlijk.
Kwam wel en een G4-350 tegen met 786 ram en 200 GB hd en firewire. voor 250 euri als je hier een goeie upgrade kit opzet misschien kom je dan in de buurt. Nu nog ff checke als hij ook luidruchtig is

[ Voor 20% gewijzigd door atze op 06-02-2005 15:25 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Deze upgrade kan er wel in: http://4daystar.com/index...ction=VIEWPROD&ProdID=281

Dan heb je dus een Dual Processor G4, maar is wel duurder als een Mac mini.

Een single processor upgrade: http://4daystar.com/index...ction=VIEWPROD&ProdID=139

Maar G4 towers maken dus best wel wat herrie. Ik weet niet hoe dat zit met deze upgrades.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• atze
Heb ff gecheck op de fastmac.com site, je heb daar voor $440 een mac 1.4-1.5 Ghz upgrade. Maar ik las net op de apple site dat mac os x 10.3 geen upgrade cards

Verwijderd

Ik zou voor de mini gaan!

Waarom?
- 2de hands is te duur
- Op de mac mini krijg je nog garantie!
- Je hebt nieuwe software (iLife 05, OS X 10.3)
...

Hebben die oudere PowerMacs eigenlijk DVI aan boord? Is ook een voordeel als je een TFT hebt?

• atze
Ben nog niet begonnen aan het tft verhaal. Heb nu een 21" trinitron staan. Vind de kleuren van een tft nog steeds te slecht.
http://www.barefeats.com/mini01.html
Hier zijn ze best wel positief over de mac mini, behalve de disksnelheid en de videokaart.

Verwijderd

De machines die heel veel lawaai maken zijn vooral de PowerMacs G4 Mirrored Drive Doors en deze liggen ver boven het budget aangezien dit de nieuwste PowerMac's G4 zijn.
Bij het kopen van een PowerMac G4 moet je er op letten dat je niet het PCI graphics model neemt aangezien dit de eerste versie van de PM G4 was. Dit model is in vergelijking met zijn opvolger (AGP graphics) langzaam te noemen.
Voor een €500-600 moet je denken aan PowerMac G4 533 MHz/ 667 MHz. Althans dat is de richtlijn voor de waarde van deze Mac. Extra geheugen en schijfgrootte zijn natuurlijk ook bepalend voor de prijs. Hoe er ook rekening mee dat je meestal OS 9 meegeleverd krijgt op een PowerMac dus dan moet je ook OS X los aanschaffen. Bovendien zal OS X beter draaien op een Mac mini met voldoende geheugen. Een oude Mac kopen en deze vervolgens gaan upgraden lijkt mij een beetje zinloos. Ik zou voor een Mac mini gaan en met minimaal 512 MB geheugen. Dan heb je gewoon een nieuwe machine met iLife en OS X. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je precies met je Mac wilt gaan doen.

• atze
Het meeste wat ik doe is nog gewoon internette textverwerken, downloaden films kijken, dus dat zal wel redelijk goed gaan denk ik. Maar ik steek ook wel veel tijd in web design en photo editing en ook veel tijd in tekenen (Coreldraw/Illustrator).
Iemand enige ervaring met dit soort programma's op een mac mini?. Ik edit trouwens niet extreem grootte bestanden, zal allemaal wel onder de 10 mb zijn.
Ga nu eerst ff osx uitproberen op mijn pc met http://www.windowsdevcent...ws/2005/01/18/PearPC.html
FF kijken hoe mac echt is, heb er al hele positieve ervaringen mee, maar toch.

Ciaoz
Atze

[ Voor 23% gewijzigd door atze op 06-02-2005 21:16 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Die programma's die je noemt draaien gewoon goed op een G4 hoor, ongeacht het een Powermac, iMac of Mini is.
Op een 233 mhz G3 zou je er zelfs mee uit de voeten mee komen, maar dat terzijde

PearPC is leuk om even te zien hoe alles werkt e.d., maar niet echt representatief wat betreft feel, grafische effecten en snelheid. Hou daar ff rekening mee, en loop eens een Applestore binnen om wat te klooien met een 'echte' Mac.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• atze
Hydraulik-Phunk schreef op zondag 06 februari 2005 @ 21:41:
PearPC is leuk om even te zien hoe alles werkt e.d., maar niet echt representatief wat betreft feel, grafische effecten en snelheid. Hou daar ff rekening mee, en loop eens een Applestore binnen om wat te klooien met een 'echte' Mac.
Heb al ff gegoogled naar een mac store in de buurt van Leiden, maar kon zo niet echt iets vinden, weten jullie iets in de buurt? Anders moet ik weer wachten tot dat ik naar mijn ouders ga, die wonen namenlijk in de buurt van groningen

Ciaoz
Atze

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
LJS in Den Haag of even naar Amsterdam, daar zitten er ook 1 2 :)

En heb je dit linkje met Google niet gevonden? http://www.apple.com/nl/buy/applecentre/ ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Evil Brain op 06-02-2005 22:58 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
In Amsterdam is een MacHouse vestiging, evenals in Rotterdam. Beide zijn te vinden in de buurt van het Centraal Station.

Ik denk dat de vestiging in A'dam het meest interessant is om te bekijken, deze is volgens mij groter. De vestiging in Rotterdam is het makkelijks te bereiken, nl. zo'n 50-100 meter vanaf de hoofduitgang van Rotterdam CS.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

In Amsterdam is ook idd Mac House recht tegenover het CS. Dit is niet heel veel verder lopen dan die in Rotterdam. Iets verderop, in de Raadhuisstraat (naast de Dam) is een Mac House. Beiden zijn trouwens groter dan het Mac House in R'dam, maar ik denk dat het aanbod hetzelfde is. Amsterdam heeft trouwens ook nog DeNieuweMacWinkel (http://www.denieuwemacwinkel.nl/), op de Weteringschans (op loopafstand van het Rijksmuseum). DeNieuweMacWinkel zit ook in Capelle a/d IJssel, mocht je daar liever heen willen. Dit zijn geen officiele winkels, maar bestaan wel al een stuk langer en die in Amsterdam, kan ik uit ervaring vertellen, verschilt niet veel van de Apple Centres en Mac Houses.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 23:18 ]

• atze
Ben gister in de macstore in amsterdam geweest. FF rond geneusd op wat mac computers. Ziet er echt supergoed uit dat mac osx, maar ik mis toch een soort van 'start menu' achtig iets. Opzich kun je wel vrij makkelijk via finder bij al je progjes komen. Verder viel het me op dat mac osx graphisch er ook heel erg gaaf uit ziet. En dat het echt perfect loopt op een mac mini met 256 mb (ook al ben ik wel van plan om er meer in te gooien). Verder blijkt alles plug & play te zijn (ook de dvi-poort, erg handig voor het switchen van vga naar tv). Ik vraag me alleen af hoe de kwaliteit is van deze dvi -> tv-out is. Verder kon je volgens de verkopen ook heel goed met een firewire HD gaan werken, die is namenlijk sneller dan de interene HD
En die G5 met een 30" cinema display :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door atze op 08-02-2005 15:08 ]

Verwijderd

Als je de map "Programma's" of "Applications" naar je Dock sleept, heb je daar de "start-menu".

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

atze schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:07:
Ben gister in de macstore in amsterdam geweest. FF rond geneusd op wat mac computers. Ziet er echt supergoed uit dat mac osx, maar ik mis toch een soort van 'start menu' achtig iets.
Zie bv. chem in "Onmisbare tools / software" :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• atze
Ben nog steeds een beetje aan het twijfelen, kwam net wel een leuk 2e hands systeem tegen een dual G4 800 met 1 GB ram 2x 75GB HD Superdrive airport, toetsenbord en muis voor 795. Dit is ook ongeveer wat ik zou uitgeven aan een mac mini (1,42 Ghz, 512mb tb muis etc). Mijn vraag is nu, hoeveel profeit heb ik van een dual processor in normaal gebruik. Heeft een mac dual processor bv voordeel bij het kijken van films? Of heb je alleen voordeel van een DP als je aan het multitasken bent.

Ciaoz
Atze

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
atze schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 20:56:
Ben nog steeds een beetje aan het twijfelen, kwam net wel een leuk 2e hands systeem tegen een dual G4 800 met 1 GB ram 2x 75GB HD Superdrive airport, toetsenbord en muis voor 795. Dit is ook ongeveer wat ik zou uitgeven aan een mac mini (1,42 Ghz, 512mb tb muis etc). Mijn vraag is nu, hoeveel profeit heb ik van een dual processor in normaal gebruik. Heeft een mac dual processor bv voordeel bij het kijken van films? Of heb je alleen voordeel van een DP als je aan het multitasken bent.

Ciaoz
Atze
Ongeveer zoiets vroeg ik een week geleden ook hier eens.
Misschien heb je heir wat aan.
nut dual cpu

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

ik zou lekker tweedehands gaan,
in een mini valt niet veel bij te prikken aan kaarten mocht je dat willen, en echt alles draait er goed op,
ik werk al jaren op eeen g4 45o, met wat extra ram en eenn goedkope videokaart en usb audio.
en daar verdien ik ook aljaren mn geld mee. dus t werkt echt wel.
vooral omswitchen van monitor en tv plug vind ik op de mini vrij onnadenkend.
geen line input ook of mic input?ook vreemd.
usb 2 zou ik me idd zoals boven al gezegd niet zo druk om maken.
maar ja, g4 is iets minder stil (vooral mirrordoor) en een stuk groter.
en ook ilife is leuk, maar als je verder wilt, zul je daar snel vanaf stappen, te beperkt uiteindelijk.

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27
atze schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:52:
[...]

Heb al ff gegoogled naar een mac store in de buurt van Leiden, maar kon zo niet echt iets vinden, weten jullie iets in de buurt?
Helaas zit de enige Mac winkel niet meer in Leiden zelf, Vlasveld computers geheten. Die zit tegenwoordig in Hazerswoude Rijndijk. Ik weet niet of je daar bekend bent, maar als je op de Hoge Rijndijk rijdt vanuit Leiden richting Hazerswoude dan, nadat je een groot stuk langs het water hebt gereden, rijdt je Hazerswoude Rijndijk in, dan kom je vervolgens bij een rotonde, en vlak voor de rotonde zit links Vlasveld. Wel een leuk winkeltje, ik heb die winkel aangeraden aan een vriend van me en die heeft daar anderhalf jaar geleden z'n iBook gekocht.
Linkie: http://vlasveld.nl

Ontopic: het is maar wat je met je Mac wilt doen. Een toren is erg upgradebaar, maar een Mac mini kun je ook uitbreiden door gebruik te maken van Firewire apparaten. De keus is aan jezelf.

π MW finishers

Pagina: 1