Toon posts:

Geluidsniveau van NB-fan op nForce4-borden

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels zijn er al zat reviews te vinden van nForce4-moederborden, maar ik kan niet achterhalen welke actief gekoelde NB-fan nu het stilst is. Ik wil een stil systeem, maar omdat ik al een passief gekoelde videokaart op het oog heb, vind ik een passief gekoelde NB van bijvoorbeeld Zalman te veel van het goede.

Tot nu toe heb ik gevonden dat de NB-cooler van Asus' nForce 4 na verloop van tijd steeds luidruchtiger wordt. Wat zijn de ervaringen bij bijvoorbeeld MSI, Gigabyte en DFI? Die NB-fans draaien met iets van 5000 RPM: kan een behoorlijk lawaai geven :X Het liefst een onderlinge vergelijking met aantal dB's, zo mogelijk :) B)

Verwijderd

Pak je toch gewoon de passieve NB koeler van Zalman.
Een Nexus silent koeler onderin en klaar.

Verwijderd

Zelf in één case Zalman ZM-NB47J indirect ook gekoepd door de Zalman V700-Cu van mijn videokaart, m'n andere case de Zalman ZM-NB47J met een extra Panaflo fan intern omdat er ook een passieve VGA koeler in zit

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

40mm fans zijn zelden tot nooit "stil", naar het schijnt :) Gewoon de fan eraf slopen en een hoge heatsink erop monteren.

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 09:00
Je gaat toch geen mobo kopen op basis van het geluidsniveau van de NB fan?

Heatsinkje of custom fannetje erop en goaaaan.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

sjakietrekhakie schreef op zondag 06 februari 2005 @ 09:29:

Wel als je een stille PC wilt en de NB-fan (welk meestal geen standaard onderdeel is) spelbreker is.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 22:13
dan zet je er toch gewoon een andere op :P

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Rctworld schreef op zondag 06 februari 2005 @ 09:53:
dan zet je er toch gewoon een andere op :P
Ik zeg toch net dat het geen standaardonderdeel is (toch niet zoals een CPU HS+fan), en dat je dan weer naar speciale merken (ie Zalman) moet gaan, en dat is nu net wat de TS aangeeft niet te willen doen |:(

• bassio
  • Laatst online: 08:28
En dan heb je nog een probleem bij de DFI Lanparty borden. Hierbij ligt de fan onder de videokaart. Je kan daar dus nooit een zalman passieve koeling opzetten. Hoogstens een net zo laag blokje met fan zoals er nu op zit.

Ik ben ook benieuwd naar de DFI bezitters en hun ervaringen.

Verwijderd

sjakietrekhakie schreef op zondag 06 februari 2005 @ 09:29:

Ach ik snap eigenlijk niet dat die mobo en video kaart fabrikanten allemaal met die waardeloze fans liggen te kutten.
Als ze nou gewoon een contractje sluiten met zalman en zalman coolers op hun video kaarten (of northbridges) zetten, of mischien zelf iets soortgelijks ontiwkkelen ofzo, kunnen ze zelf al flink de specificaties verhogen en reclame maken voor hun 20 dba videokaarten. Denk dat de gemiddelde gebruiker die zelf niet aan zn fannetjes durft te komen daar best in geintereseerd zijn.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
bassio schreef op zondag 06 februari 2005 @ 10:47:
En dan heb je nog een probleem bij de DFI Lanparty borden. Hierbij ligt de fan onder de videokaart. Je kan daar dus nooit een zalman passieve koeling opzetten. Hoogstens een net zo laag blokje met fan zoals er nu op zit.

Ik ben ook benieuwd naar de DFI bezitters en hun ervaringen.
Daar schiet je wat mee op met de oog in de toekomst. Stel je voor dat straxz de videokaarten weer langer worden, dan past dat weer niet echt goed.

• bassio
Het gaat niet om het langer worden van de videokaarten......De fan zit er nu ook al onder. Dus langere videokaarten mag best. Ik heb even een plaatje gevonden van de DFI met een videokaart:

Plaatje van xtremesystems.org...

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=23067

Zo zie je dat hier nooit een zalman op kan. Daarom is het geluidsniveau bij dit bordje extra van belang. Het bordje staat bovenaan mijn lijstje, maar een stille pc vind ik ook erg belangrijk...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt wel een Zalman bestellen en een paar vinnen met een fijn ijzerzaagje bewerken :) Een 80/120mm fan voor de airflow is meer dan zat. Mits je niet als een gek gaat OC'en uiteraard ;)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 09:41
BalusC schreef op maandag 07 februari 2005 @ 08:04:
Je kunt wel een Zalman bestellen en een paar vinnen met een fijn ijzerzaagje bewerken :) Een 80/120mm fan voor de airflow is meer dan zat. Mits je niet als een gek gaat OC'en uiteraard ;)
op mijn XFX 6800GT kaart zit helemaal aan het einde van de kaart nog een los koelblokkie en een paar andere grote componenten. die zou dus niet op die DFI hierboven gaan passen samen met een zalman NB45J. althands niet zonder de helft van de pinnetjes van die zalman weg te zagen.

Have a wheelie good weekend!

• bassio
Aangezien een DFI bordje juist bekend staat op de goede overklok mogelijkheden gaan we dat natuurlijk wel doen. Ik denk dat de fan dus gewoon moet blijven zitten...,

Wellicht kunnen DFI bezitters toch nog wat zeggen over het geluidsniveau.

Verwijderd

yo ,,

zit zelf al tijdje met sli mb, heb nu ook zalman nb bijgestoken en alles werkt nog altijd even goed moet wel zeggen dat je een goeie airflow in je kast moet hebben, niet noodzakelijkj maar uit veiligheid want ge kunt toch niet zien via software of bios welke temp je nb geeft. zit zelf met 5 zalmans f1 er nog eens bij 3d rocket pro op de processor en de rest standaard (grakas)

Verwijderd

geeft er al iemand probs gehad met die passieve koeling op de nb ?

Verwijderd

Ik heb een MSI K8N Neo2, ook met zo'n pestfan op de northbridge, het viel me pas op hoe stil het was zonder dat ding, totdat ik in speedfan ging klooien. Dus m'n baas lief aangekeken, en de volgende dag was er een zalman ZF700-CU, en een NB-47J voor mij aangekomen. Ik heb de NB-47J moeten "modden" om m'n ATI X800PRO d'r op te laten passen met de ZF700 koeler, ik heb 18 fin's moeten halveren. Ik heb er geeneens een ijzerzaagje voor nodig gehad, gewoon een grijptangetje, draai naar links, draai naar rechts, en >tak<, hij ligt d'r af op precies de plek waar je kneep. En dat ging behoorlijk snel en makkelijk, niet te vergeten: precies. Nu past het precies, NB koeler lijkt wel gevormd naar de videokaart, en qua koelprestaties is het zelfs beter geworden dan die klote lawaaifan. Zorg alleen wel voor voldoende airflow.

Verwijderd

Ik zou eigenlijk een pc willen die echt heel stil is. Tot nu toe lijkt de enige oplossing het plaatsen van de pc in een andere kamer te zijn.

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Waterkoeling!?

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Is niet nodig denk ik.. Ik heb zelf een nf7-s en heb de nb-fan verwisseld met een passieve std 486 koeler. De temp ging met 7 graden naar beneden (zelfs met die thermal tape rommel)
Dus gewoon een passief ding derop!!

Hang loose, KiteSurfing for life!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:20
asus k8n is nforce 4 (geen gb), volgens mij ook nog eens passive. Of vergis ik me?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:20
als je naar dat plaatje kijkt van bassio kan je goed zien dat waterkoeling van je chipset vrijwel onmogelijk is. netals de MSI Neo2 zit de agp/pci-e slot veels te dicht bij de chipset. je videokaart zit er echt bovenop gedrukt.
Ik zelf een 9700pro met VGA Silencer erop: het is onmogelijk wordt om een passive zalman heatsink erop te plaatsen zonder de helft van je vinnen eraf moeten zagen :| ik heb voor nu maar gewoon de fan eruitgetrokken, chipset coolers zijn altijd de boosdoeners: vroeg of laat gaan die ronken.

die mobo designers falen echt stuk voor stuk in deze ronde. vooral als je SLI wilt draaien is het een videokaart-videokaart-chipset barbeque 8)7

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

Wel ik gebruik gewoon een Zalman fanmate (van een ouwe 7000b AlCu) voor de koeler van de chipset op m'n A8N SLI Deluxe, die draait nu aan pakweg 3000 toeren of zo, geen herrie meer

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kwam toevallig deze tegen, met alleen een heatsink.

http://www.giga-byte.com/...cts_GA-K8N%20Ultra-9.htm#

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 23:14

Animal_X

Rodin

Ik vind die van mijn MSI NF4 bord eigenlijk best wel stil... Alleen de boxed koeler die nu nog op mijn A64 zit maakt een pokke herrie...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Hmmm, de MSI NF4 serie heeft dezelfde fan als de NF3 serie (IIG m'n K8N Neo2), en als je hem met de hand stilzet, of met speedfan stilzet, is het een opluchting. ERG vreemd overigens, want gewoon heb je d'r amper last van, maar als je hem even uit zet, valt je de stilte pas op.

• Erycius
  • Laatst online: 09-03-2025

Erycius

I came on Eileen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51325/full.jpg

Ik was zelf ook verrast door het resultaat toen ik deze Arctic NV Silencer 5 gemonteerd had, want wat bleek? Die fan daarvan blaast ook wat lucht in de rondte, en dat betekent: blaast ook wat lucht naar beneden, nààst de behuizing van de koeler dus. In principe zou ik waarschijnlijk zelfs met een gewoon laag heatsinkje toekomen, want daar wordt nu heel wat lucht over geblazen. Of met die Zalman NB cooler, met pakweg 3/5 van de koelvinnen gedeeltelijk afgezaagd. Hell, ik zou zelfs verder kunnen dromen: er een gewoon laag heatsinkje opzetten, en een stuk uit de behuizing onderaan wegzagen zodat een deel van de lucht in de heatsink van de NB geblazen wordt ipv richting heatsink van de graka. Hmmm... na dit zo getypt te hebben denk ik echt wel dat ik nu definitief door het tweakervirus gebeten ben 8)

Ik zou dat kunnen proberen, maar nu draait de fan van m'n NB koeler zo'n 3600 rpm (ZM Fanmate ertussen), en de chipset is amper 30° warm, dat is meer dan voldoende zo. Hier ga ik even de regel "If it ain't broke, don't fix it" toepassen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Erycius op 09-02-2005 00:04 . Reden: beetje bij-gedroomd :p ]

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• bassio
Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd of dit ook zal helpen bij de DFI moederborden....

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 23:14

Animal_X

Rodin

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 21:40:
Hmmm, de MSI NF4 serie heeft dezelfde fan als de NF3 serie (IIG m'n K8N Neo2), en als je hem met de hand stilzet, of met speedfan stilzet, is het een opluchting. ERG vreemd overigens, want gewoon heb je d'r amper last van, maar als je hem even uit zet, valt je de stilte pas op.
Nou ik heb hem net ff stil gezet en ik blijf er bij dat hij echt vrij stil is... Hij valt igg in het niet bij het geluid van de boxed AMD64 koeler.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Dat is dan ons verschil denk ik: de boxed koeler ligt nu, op de bracket die op het moederbord zat, in een vitrine op het werk, naast een aantal doosjes van de Athlon 64. M'n zalman cooler op de proc, en zalman koeler op de GraKa, gecombineert met Tagan voeding zijn dóód stil. Die fan kwam er écht bovenuit.

Verwijderd

Topicstarter
Naast de fan bij Asus lees ik steeds vaker dat die bij MSI ook errug veel lawaai maakt ... :( DFI schijnt dan nog de beste keuze te zijn, zie ook http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=1511474

Voor de fan van videokaarten heb je software om het toerental te regelen, bijvoorbeeld ExperTool. Bestaat er niet ook zoiets voor de NB-fan?? Of draait-ie continu op een vaststaand toerental?

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 12:51

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Fan mate ertussen :D

Verwijderd

(voor ik passief ging:)

Speedfan!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:46
Die link van Trey bevat best intresant info. Er staat ook iets over kt890 in. Misschien dat ik die dan maar neem,die schijnt passief gekoelt te zijn.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

Topicstarter
pingkiller schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:26:
Er staat ook iets over kt890 in. Misschien dat ik die dan maar neem,die schijnt passief gekoelt te zijn.
Die zijn vaker passief gekoeld idd, maar de prestaties zijn over het algemeen toch net ietsje minder in vergelijking met de nForce4. De eerdergenoemde suggestie van smvs - de GA-K8N Ultra-9, het enige nForce4-bord met passieve NB-koeling tot nu toe - lijkt me tot nu toe de beste. Deze verschijnt begin maart op de Duitse markt (http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=105384), dus tegen die tijd hopelijk ook in Nederland.

Ik heb liever een stille actieve NB-koeling op de nForce4, maar dit is ijdele hoop, ben ik bang. Dan maar de NB passief en desnoods de videokaart actief en zo stil mogelijk (stille Leadtek 6600GT of zo). The search continues :Y)

Verwijderd

ww.ikbenstil.nl heeft iets interessant ebdacht.
Zie:
http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?products_id=1571

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Ik kwam vannamidag dit tegen!

Is dit nu een handmode passieve cooler of niet? Op google vind je niet veel als je zoekt onder de naam heatslink v2.0.

Dit ziet er anders heel interessant uit!

• Tees
  • Niet online
dieter87 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:55:
Ik kwam vannamidag dit tegen!

Is dit nu een handmode passieve cooler of niet? Op google vind je niet veel als je zoekt onder de naam heatslink v2.0.

Dit ziet er anders heel interessant uit!
In diezelfde link die je stuurt staat de volgende tekst:
The only downside is the limited production..as only two units exists and they both are built and owned by me..
Lijkt me duidelijk dat dit een handmode koeler is dus...

[ Voor 1% gewijzigd door Tees op 22-07-2005 22:01 . Reden: typo ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Verwijderd

EryciusPuteanus schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 12:24:
Wel ik gebruik gewoon een Zalman fanmate (van een ouwe 7000b AlCu) voor de koeler van de chipset op m'n A8N SLI Deluxe, die draait nu aan pakweg 3000 toeren of zo, geen herrie meer
Hoeveel graden warmer is hij daardoor geworden?

Verwijderd

dit is al zovaak besproken in het A8N sli topic, je kunt een nvsilencer nemen, en dan een ZM32j nemen en dan een stuk uit de silencer zagen, zodat hij dus ook over het blok blaast. ik heb zelf een ZM32j met een papst fannetje van 40mm erop, er staat 18Db maar dat klopt niet, ik heb em nu op 5V en hoor hem niet (als ik wil slapen bijv.). en nog nooit een vastloper gehad (systeem is zwaar overgeklokt geweest).

Dus volgende keer een beetje beter zoeken :/

• dieter87
Beetje verder in hetzelfde artikel van dfi-street staat dit
Dit is een omgebouwde arctic Freezer 64Maar die cooler weegt oorspronkelijk 460g!
Als je die ook zo een beetje ombouwd heb je nog zekr 380g. Is dit niet te zwaar voor je mobo? (zeker als het zo'n een hoge cooler is en de northbridge hechting is veel minder sterk, uitgebouwd dan de CPU- hechting)

• Mouki_9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 07:39
asus had toch een versie met een heatpipe die naar de omgeving van de processor ging?
nieuws: Asus A8N-SLI Premium-moederbord heeft heatpipe

xps15 9570 32gb|1tb|4k|i7

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 20:33
Klote... Heb ik net 2 dagen m'n nieuwe MSI K8N Neo4 platinum bordje. Is NU al de chipset fan gaar. Hij maakt nu al een brommend geluid :( Ik zat eraan te denken om er een andere chipset heatsink op te gooien, maar wat blijkt... M'n 6800GT videokaart zit ràm voor die heatsink, echt een paar mm verschil. Daar kan dus nóóit een grotere heatsink op. Ik wil van die kleine koelers af, want die maken altijd een hoop teringherrie. Dus passive coolen wordt nogal klote met zo'n videokaart ervoor... Of ik moet gaan zagen...

Iemand oplossingen?

Pic erbij:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/jvanhoof/chipsetfan.jpg

Intelligent zijn ze daar wel bij die mobo fabrikanten... :(

[ Voor 16% gewijzigd door benchMarc op 23-07-2005 23:34 ]

• dieter87
benchMarc schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 22:58:
Klote... Heb ik net 2 dagen m'n nieuwe MSI K8N Neo4 platinum bordje. Is NU al de chipset fan gaar. Hij maakt nu al een brommend geluid :( Ik zat eraan te denken om er een andere chipset heatsink op te gooien, maar wat blijkt... M'n 6800GT videokaart zit ràm voor die heatsink, echt een paar mm verschil. Daar kan dus nóóit een grotere heatsink op. Ik wil van die kleine koelers af, want die maken altijd een hoop teringherrie. Dus passive coolen wordt nogal klote met zo'n videokaart ervoor... Of ik moet gaan zagen...

Iemand oplossingen?

Pic erbij:

[afbeelding]

Lees eens heel dit topic, dan vind je wel een antwoord!
Als je er zelf een wilt maken, kijk eens naar mijn vorige posten. :9

[ Voor 9% gewijzigd door dieter87 op 24-07-2005 10:44 ]

Verwijderd

Grappig topic..
ik wil eigenlijk ook binnenkort eens op A64 overstappen (met NF4 natuurlijk) en dit is een serieus probleem aangezien alles watergekoeld is bij mij...

Oplossing: Alu-blokje frezen (zagen whatever) zodat je je koeler iets verderop kan monteren?

Dus zeg maar een rechthoekig blokje zodat je je waterblokje verschoven kan vermonteren?
Hoeveel watt zuipt een NB? 20 ofzo.. dan moet dit best kunnen werken als je waterkoelt..
Desnoods uitvoeren in koper.

Verwijderd

Mijn ervaring:
Heb een MSI K8N Neo4 Platinum en de NB-fan draait tegen zo'n 8000rpm. Als ik het fannetje uittrek hoor je echt wel het verschil, dit fannetje is de grootste lawaaimaker in de pc. Alle fans maken wel lawaai, maar dit maakt echt een ratelend irritant en onregelmatig lawaai in tegenstelling tot het constante en regelmatige gezoem van de grotere fans.
Ik wil er binnenkort ook zo'n passieve zalmankoeler opzetten (en dit gaat bij mij ook problemen geven in combinatie met de vf-700).

Een moederbord kiezen puur op het geluidsniveau van de NB fan zou ik niet doen, uiteindelijk gaan alle actief gekoelde NB's veel lawaai maken en dan ga je nog niet tevreden zijn. Ik raad je aan om wel degelijk zo'n passief koelertje te installeren, ook al heb je al een passieve videokaart. Zolang je zorgt dat er een degelijke airflow in je kast zit, kan dit zeker gen kwaad.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Iemand oplossingen?

Pic erbij:

[afbeelding]

Als je het moederbord nog maar net een paar dagen hebt, ga je gewoon terug naar de winkel. Laat de leverancier of MSI maar er voor zorgen dat er een fatsoenlijke fan wordt gemonteerd. Hier is duidelijk sprake van een produkt dat in gebreke blijft en daarvoor heb je garantie. Je garantie vervalt overigens als je zelf de fan gaat vervangen.

Over de Zalman NB heatsink heb ik al eens in het Asus SLI topic gelezen dat deze heatsink eigenlijk niet geheel toereikend blijkt te zijn, waardoor de NB te warm kan worden zeker als er een goede airflow ontbreekt. Daarom snap ik eigenlijk niet dat er mensen zijn die nog stukken van de vinnen gaan halen. Oke dat doe je om het passend te maken, maar dat gaat ook ten koste van de koelprestaties. Maar ja zolang de ervaringen goed zijn. :)

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 24-07-2005 11:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• benchMarc
_Dune_ schreef op zondag 24 juli 2005 @ 11:50:
[...]

Als je het moederbord nog maar net een paar dagen hebt, ga je gewoon terug naar de winkel. Laat de leverancier of MSI maar er voor zorgen dat er een fatsoenlijke fan wordt gemonteerd. Hier is duidelijk sprake van een produkt dat in gebreke blijft en daarvoor heb je garantie. Je garantie vervalt overigens als je zelf de fan gaat vervangen.

Over de Zalman NB heatsink heb ik al eens in het Asus SLI topic gelezen dat deze heatsink eigenlijk niet geheel toereikend blijkt te zijn, waardoor de NB te warm kan worden zeker als er een goede airflow ontbreekt. Daarom snap ik eigenlijk niet dat er mensen zijn die nog stukken van de vinnen gaan halen. Oke dat doe je om het passend te maken, maar dat gaat ook ten koste van de koelprestaties. Maar ja zolang de ervaringen goed zijn. :)
Ik werk zelf al zo'n 3 jaar in een pc winkel op zaterdagen, vrije dagen en vakanties. Dus dat is wel een voordeel :) Kan er iig altijd mee terug en er is altijd wel iets voor te vinden. Het heeft alleen weinig zin om hem terug te sturen naar MSI. Ik vind überhaupt dat die fan een teringherrie maakt, ook al is hij niet half-stuk. Die fan zit hier op zo'n 7000+ toeren en maakt echt een lawaai. Dus ook al zetten ze er daar een goede fan op, dan nog maakt hij teveel herrie naar mijn zin. Ik zal toch moeten gaan knutselen als ik dit topic zo doorlees...

Wat is nu trouwens een goede temperatuur voor de chipset? In windows wordt m'n cpu 37 graden en de chipset ook. Bij wat stressen kunnen ze allebei 45 graden worden. Tot hoever is het acceptabel bij de chipset?

[ Voor 8% gewijzigd door benchMarc op 24-07-2005 12:33 ]

• Mouki_9
wat dat betref bof ik tog nog met mijn nforce3 skt754, mijn systeem is wel heel stil vergeleken met de nieuwe generatie nforce4 bordjes......
passief zalman blokje op southbridge --> 35 degrees
stock amd koeler --> 30 degrees
tagan 480 watt --> no sound at all
x800 pro --> biggest noise in silent system
casefans --> 12cm out, 8cm in at 5 volt

moet eerlijk zeggen dat het systeem fluisterstil is, enige die ik echt hoor is de x800 pro, maar daar ga ik de koeler egt niet van vervangen.... krijgen we strax hetzelfde verhaaltje als mijn overleden 9800pro met arctic vga silencer, kaartje kaduuk, geen garantie......

• bramvandensteen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik persoonlijk heb een Soltek NF4-Pro939 en dit bordje bevalt me zeer goed qua geluid is de standaardfan goed vind ik persoonlijk. Heb hier voor de fun is een Zalman passieve northbridge koeler opgezet maar dat was er vlug af men nForce 4 stond op 70 graden en bleef ng stijgen ookal heb ik een Thermaltake Xaser III met 4 casefans (2 achteraan, 2 voorin en één bovenaan). De Northbridge zit ook uit de buurt van de videokaart dus gemakkelijk om een andere koeling op te plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door bramvandensteen op 25-07-2005 11:59 ]

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 07:49
bij mij hangt de Artic Silencer 6 erboven :( dus ik ken ook geen passief blokje erop maken. die nb is enigste die zon herrie maakt

• Knal127
  • Laatst online: 27-05 10:05

Knal127

Een raar geval...

Iemand oplossingen?

Pic erbij:

[afbeelding]

Ik heb een Titan TTC-CUV2AB NB cooler op mn Neo4 gezet en dat past net, mn Radeon X800 komt er wel tegenaan maar kan nog net ver genoeg in de PCI-E slot geduwd worden. Uiteraard is passieve koeling het stilste maar deze NB cooler draait rond de 4500RPM en maakt zo goed als geen geluid en koelt bovendien beter dan de standaard koeler die erop zit.

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

• Mouki_9
wat ik me afvraag, is er een soortgelijke oplossing als die van asus? dat met de heatpipe bedoel ik, dan zorg je ervoor dat de heatpipe naar een groot oppervlak gaat (koelvinnen) en daarop monteren we weer een 80cm fan die op lage toeren draait...
En de lucht wordt dan over de pci sloten geblazen naar buiten

zow.....nu nog een bedrijf vinden die zoiets heeft......

• benchMarc
Knal schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:57:
[...]

Ik heb een Titan TTC-CUV2AB NB cooler op mn Neo4 gezet en dat past net, mn Radeon X800 komt er wel tegenaan maar kan nog net ver genoeg in de PCI-E slot geduwd worden. Uiteraard is passieve koeling het stilste maar deze NB cooler draait rond de 4500RPM en maakt zo goed als geen geluid en koelt bovendien beter dan de standaard koeler die erop zit.
Mja, dat is allemaal leuk en aardig. Maar ik heb net de Arctic Silencer NV5 besteld voor m'n GT6800. Dus dan heb ik denk ik nog minder plek over. Dat zal dus zagen gaan worden. Nouja, genoeg rotte ouderwetse koelblokken hier op de zaak :P Dus ik ga er wel iets voor fabriceren, dan plaats ik wel wat pics hier hoe ik dat heb opgelost.

Btw... en dan nu de hoofdvraag. Hoe heet mag die chipset worden? Standaard wordt hij 45 graden stressed, net zoals de cpu. (kan ook 42 zijn, weet niet precies. iig ergens daar). Heb de chipsetfan een tijdje uit gezet, alleen dan voelt het blokje best wel erg warm aan.

[ Voor 17% gewijzigd door benchMarc op 25-07-2005 15:19 ]

• benchMarc
Ik heb m'n chipset er maar uitgetrokken. Werd er knettergek van, dat klote gezoem. Heb nu een Arctic Silencer NV5 op m'n videokaart gezet, geen flauw idee of die iets mee koelt van m'n chipset. Motherboard Monitor geeft nog steeds aan dat m'n cipset 42 graden is. Net zoals voorheen. Prima lijkt me dan :)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06
Ik heb deze Passivkühlkörper 37x37x6mm op een MSI neo2 platinum gezet, samen met een NV5. Als ik de heatsink voel, is die wel zo warm dat je hem niet goed aan kan blijven raken, dus wat zal dat zijn, 35 a 40 graden ofzo? Wat je iig niet moet vertrouwen is de mobo temperatuur meter voor die chips, die willen er nog wel eens naast zitten.

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

DaCoTa schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:06:
Ik heb deze Passivkühlkörper 37x37x6mm op een MSI neo2 platinum gezet, samen met een NV5. Als ik de heatsink voel, is die wel zo warm dat je hem niet goed aan kan blijven raken, dus wat zal dat zijn, 35 a 40 graden ofzo?
Uhm, 35 a 40 graden celsius voel je als je je duim in je mond steekt.
Niet meer goed kunnen aanraken is boven de 60 graden vrees ik...

Als de heatsink al zo heet is, is de chip daaronder echt heet. Koellichaam is echt veel te klein en onge-finned.

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tyan durft het trouwens voor hun dure Tomcat workstationboards ook aan om de nforce4 passief te koelen, dus als je zo'n heatsink weet te vinden zit je ook wel goed: review met foto's van nb-blokje

• benchMarc
John_Glenn schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:32:
[...]

Uhm, 35 a 40 graden celsius voel je als je je duim in je mond steekt.
Niet meer goed kunnen aanraken is boven de 60 graden vrees ik...

Als de heatsink al zo heet is, is de chip daaronder echt heet. Koellichaam is echt veel te klein en onge-finned.
Wat ik pas onverklaarbaar vind is dat de bios aangeeft dat m'n chipset 42 graden was in de tijd toen die koeler aan stond en nu zonder fan wordt hij nog steeds 42 graden. Goed, er zit wel een arctic silencer op m'n videokaart die heel misschien wat airflow boven die heatsink creëert. Maar verder? Vind het nogal vaag.

• empheron
  • Laatst online: 23-05 12:44
Die AC genereert, mits goed geplaatst veel meer airflow over je NB blok dan de originele fan. Heb er trouwens nog één over na m'n upgrade naar msi gtx7800 (hangt nog een msi 6800 vanilla aan...)

• WASonline
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb een paar weken een MSI K8N SLI platinum, maar toen ik hem aanzette hoorde ik de bui al hangen.. de chipset cooler maakt gewoon een takkeherrie (nouja een beetje overdreven dan >:) ). Daar zit je dan met je stille CPU cooler, voeding en casefans.

Nu het probleem..ik kan er geen andere op zetten, want de chipset cooler zit vlak achter het 2e PCI-E slot. dus als ik er een andere op zou zetten zou ik geen SLI meer kunnen draaien. (linkje, http://www.msi.com.tw/ima.../mbd_img/7100Platinum.jpg )

iemand ideeën? eigenlijk ga ik liever niet zagen en slijpen enzo, ook omdat dat lastig is omdat ik dan bij een andere cooler ergens koelvinnetjes in het midden eruit moet halen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:39

RvV

In het A8N-SLI topic stond een 0800 support nummer waar je een nieuwe, wel goede fan zou kunnen krijgen. Ik heb dat nummer al op 4 verschillende dagen proberen te bellen maar ik krijg nooit iemand te pakken. Het toestel blijft gewoon een kwartier lang overgaan en niemand neemt op, erg slechte zaak van Asus. (nouja, na een kwartier hang ik op omdat ik niet de hele dag ga zitten bellen).
Dus binnenkort komt er bij mij zo'n zalman blokje op...

Y'24

• WASonline
ja maar ik heb een msi :)

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
koop een asus a8n-sli als je die wilt, bel asus, koelertje maakt pokke herri, ze sturen je een veel beter, stiller koelertje ( gratis ) en jij gaan gaan met je stille systeem, dus je hoeft echt niet op de nb fan te letten.

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

__xeno__ schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:03:
koop een asus a8n-sli als je die wilt, bel asus, koelertje maakt pokke herri, ze sturen je een veel beter, stiller koelertje ( gratis ) en jij gaan gaan met je stille systeem, dus je hoeft echt niet op de nb fan te letten.
Welk nummer moet je eigenlijk bellen voor zo'n koelertje?

It takes one to know one...

Verwijderd

Dit vin ik ook wel een mooie oplossing http://www2.abit.com.tw/p...8+SLI&fMTYPE=Socket%20939
Niet eerder gezien. Hoop dat het beetje puik bord is.

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
Beetje offtopic

Hoe zit het eigenlijk met de koeling van dit nforce4 board.

De shuttle SN25P

Afbeeldingslocatie: http://commanderkeen.free.fr/Julien/HFR/SN25P/000000003578.jpg

Ook een 4 cm fannetje

Afbeeldingslocatie: http://www.k-rad.ca/img/teracube.jpg

want daar wordt die ook best warm, iemand ervaring
zeker met een 6800gt of 7800gt

[ Voor 6% gewijzigd door Ganzz op 11-09-2005 23:03 ]

[www.ganzz.nl]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/mb/socket939/a8nsli-p/a8nsli-p_l.jpg

Lekker stil :D

• leonbong
  • Laatst online: 10:30
Bij dit bord is het wel belangrijk dat hij op ATX-stijl wordt gemonteerd. Je kan hem bijvoorbeeld niet in zo'n nieuwe lian-li monteren.

@John
Tyan durft het voor hun S939 nforce4 plank ook passief aan.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 12-09-2005 11:48 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
die heb ik ook! :) en nog een deluxe met nieuw model fan ofzo ding draaide met oude brakke fan tegen de 9000 rpm? nu nog maar 5000?

404 Signature not found

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 12 september 2005 @ 11:44:
Bij dit bord is het wel belangrijk dat hij op ATX-stijl wordt gemonteerd. Je kan hem bijvoorbeeld niet in zo'n nieuwe lian-li monteren.

@John
Tyan durft het voor hun S939 nforce4 plank ook passief aan.
Hoezo zou je hem op ATX stijle moeten monteren?

voor de heatpipe? lijkt me raar? omdat je ook horizontale pipes hebt? ( denk aan cpu koelers / notebooks )

404 Signature not found

• leonbong
  • Laatst online: 10:30
Als je hem bijvoorbeeld in een lian-li V1000 monteerd waarbij het mobo op ze kop hangt dan werkt de heatpipe niet.

V1000
Afbeeldingslocatie: http://www.lian-li.com/images/products/v1000_dissipating.jpg

Ik had deze kast en NB liep makkelijk tot 60 a 70oC Nu heb ik een normale kast waarbij het mobo niet op ze kop zit en de NB wordt max 45oC. Het schijnt te komen doordat de heatpipe zo lang is.

Loopt ook een enorme thread over op het asus-forum.
Die ik niet meer kan vinden :(

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 12-09-2005 14:03 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
De NB word via de heatpipe naast de cpu koeler gekoeld, dus het werkt altijd ?

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:33
Omdat mijn NB-fan ermee gestopt is, moet ik ook een nieuwe hebben. Ik wil best een actieve maar ik weet niet uit welke van de volgende 2 ik moet kiezen. Is hier de duurdere en grotere ook de betere of lijkt dat maar zo?

btw: het geheel mag niet groter zijn dan 4 bij 4 cm, dus een groot ding past er niet op.

Coolermaster 5 euro.

Thermaltake 14 euro.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• WASonline
maakt niet veel uit lijkt me. Ik (persoonlijk) zou een passief zalman blokje kopen, in plaats van zo'n blokje met fan.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
waar kan je dan nb coolers kopen ??
bij de mycom hebben ze alleen die passiefe zalman
en ik word het ook een beetje zat hoor mijn chipset cooler draai 9000 rpm :|(nee g1 tiepfout) (asus a8n-e) tergin wat maakt dat ding veel herrie zeg

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:38
kemphaas schreef op maandag 12 september 2005 @ 14:14:
Omdat mijn NB-fan ermee gestopt is, moet ik ook een nieuwe hebben. Ik wil best een actieve maar ik weet niet uit welke van de volgende 2 ik moet kiezen. Is hier de duurdere en grotere ook de betere of lijkt dat maar zo?

btw: het geheel mag niet groter zijn dan 4 bij 4 cm, dus een groot ding past er niet op.

Coolermaster 5 euro.

Thermaltake 14 euro.
Tja, die Coolermaster is volgensmij ongeveer evengroot als de standaard koeler; ik zou voor de Thermaltake gaan, zeker omdat je dan de speed kan aanpassen (lijkt mij persoonlijk wel fijn, al gaat het my persoonlijk alleen maar om 't feit dat je naar beneden kan draaien ;))

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:33
WASonline schreef op maandag 12 september 2005 @ 16:47:
maakt niet veel uit lijkt me. Ik (persoonlijk) zou een passief zalman blokje kopen, in plaats van zo'n blokje met fan.
Heb al op veel plaatsen gelezen dat passief te weinig is voor de A8N-SLI. Behalve met een heel goede airflow, maar daar zit mijn hete 6800GT ook nog in de buurt dus da wil nie echt...

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
kemphaas schreef op maandag 12 september 2005 @ 18:13:
[...]

Heb al op veel plaatsen gelezen dat passief te weinig is voor de A8N-SLI. Behalve met een heel goede airflow, maar daar zit mijn hete 6800GT ook nog in de buurt dus da wil nie echt...
Voor mij voldeed het zelfs toen ik nog geen eens airflow had. Heb daarna even een 8cm in mijn zijkant gezet en nu is de NB echt koel te noemen (zit hier op zolder met hoge temps).

Verwijderd

Is het niet gewoon mogelijk om een groter koelblok erop te plaatsen? Iig groter als de Zalman. Of zitten dan de insteekkaarten in de weg? De nforce versie voor Intel heeft namelijk een groter koelblok en is daardoor wel passief gekoeld, voorbeeld: http://www.tweakers.net/nieuws/36976/. Als je nou zo'n koelblok erop plaatst dan moet het toch ruim voldoende zijn, ook zonder extra koeling lijkt mij.

Verwijderd

Ik zou gewoon zo'n passief zalman koelertje kopen, even bij dremelen zodat het past met de videokaart en de eventueel grotere koeler die daarop zit. Daarna zou ik het blokje op zo'n bepaalde manier modden dat ik er een extra koelblokje langs de kant waar ruimt vrij is, zijdelings opplak met thermal adhesive. Dan verdubbel je gewoon ineens het koeloppervlak, kan het passief gekoeld worden zonder problemen, blijft het koelblokje relatief koel, en passen alle videokaarten en koelers van videokaarten, zonder te veel koelopp van de NB-koeler te verliezen...

Verwijderd

andyy schreef op maandag 12 september 2005 @ 16:59:
waar kan je dan nb coolers kopen ??
bij de mycom hebben ze alleen die passiefe zalman
en ik word het ook een beetje zat hoor mijn chipset cooler draai 9000 rpm :|(nee g1 tiepfout) (asus a8n-e) tergin wat maakt dat ding veel herrie zeg
Als je contact opneemt met Asus kan je een nieuwe krijgen, de A8N-E rev 2.0 heeft een stillere.
Als ik niet aan t gamen ben zet ik em gewoon op 3000rpm en je hoort em niet meer

Verwijderd

Nieuwe asus A8N-SLI Premium met 'AI Cool-Pipe'

product pagina asus.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/mb/socket939/a8nsli-p/a8nsli-p_l.jpg

passief out of the box

Verwijderd

Als ze nou de Asus A8N-E ook met heat-pipe uitbrengen. Dan denk ik dat dat bordje helemaal een bestseller wordt. :)

• WASonline
ik vraag me af of ik misschien op die manier, van een Zalman ZM80-HP een mooie chipset cooler kan maken. Bij mijn MSI kan ik er namelijk geen andere chipset cooler op zetten.

Verwijderd

Voor de mensen die de Asus A8N-SLI Premium met 'AI Cool-Pipe' hebben. Hoe warm wordt bij jullie de northbridge?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 12:00:
Voor de mensen die de Asus A8N-SLI Premium met 'AI Cool-Pipe' hebben. Hoe warm wordt bij jullie de northbridge?
Waar kan je dat eigenlijk nakijken hoe warm die wordt?

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 14:29
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 12:07:
[...]

Waar kan je dat eigenlijk nakijken hoe warm die wordt?
met je handen voelen, of met een metertje erop :)

Verwijderd

Ik heb een Asus K8N4-E Deluxe, incl. pokke fannetje.

Bij mij zit de fan echter boven de grak (zoals op gruwelijke plaatje te zien is), dus daar heb ik niet zoveel last van.

Is zo'n passieve zalman NB blokje voldoende icm. een 80mm fan op 5v intake voorin de pc?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~teiz/asus/K8.jpg

• The__Virus
Probeer het zou ik zeggen, het is iig geen Nforce4-bord, dus weet niet of deze net zoveel hitte maakt? Desnoods geleid je de lucht naar de NB door bijv. een stuk regenpijp ofzo.

Verwijderd

Het is wel een Nforce4 bordje, nl. een Nforce4 4x (waarschijnlijke aangepaste versie omdat het een socket 754 bord is met PCI-Express)

Probleem is namelijk dat ik overal lees dat je vga cooler of een cooler aan de voorkant van je pc voldoende lucht erlangs zou blazen, maar volgens mij komt die lucht niet echt in de buurt bij mijn NB, omdat ie direct boven mijn graka zit...

• Martijn18
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Martijn18

nu 43...

Even een schopje
Ik heb een asus a8n-e met ook een vrij luidruchtige chipset koeler.
Nu heb ik van een ander moederboard een passieve koeler afgehaald (van msi neo2 plat) die past op het asus boardje. Zou deze koeling volstaan, of wordt de chipset dan (veel) te heet?

WP: Daikin Altherma (EHVX11/ERLQ11) | PV: 20x 335 Wp (ZW) / 2x 335 Wp (ZO) | ACCU: 2x Marstek Venus 5,12kWh

• IRCfreAk
  • Laatst online: 23-04 17:15
krijgen we nou weer de eindeloze discussie over nb coolers op nf4 boards?
de eerste dingen bij de a8nsli deluxe waren brak, nu is het prima, zalman nb47j word beetje warm dus tja je moet zelf maar weten wat je doet.

• The__Virus
Die nieuwe koelers worden na een tijdje ook luidruchtig. De oplossing is dus een NB47J. Ik zou niet die van een neo2 platinum nemen, denk niet dat dat genoeg is (die is toch wel een stukje kleiner en een NB47J wil nog best wel warm worden).

• Martijn18
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Martijn18

nu 43...

Het probleem is dat de zalman niet gaat passen, daar zit namelijk de cooling van me vidcard boven, en ik heb niet veel zin om daar in te gaat zagen ofzo, daarom vraag ik me dus af of die msi cooler zou voldoen.

Btw ik vraag het natuurlijk niet voor niets, die cooler maakt gewoon herrie. En over andere oplossingen behalve een zalman blokje is weinig te vinden :)

WP: Daikin Altherma (EHVX11/ERLQ11) | PV: 20x 335 Wp (ZW) / 2x 335 Wp (ZO) | ACCU: 2x Marstek Venus 5,12kWh

Verwijderd

Gewoon een Nforce4 moederbord kopen van Gigabyte. Die heeft een passieve cooler voor de northbridge. Ik heb zelf ook zo'n moederbord en nog geen enkel probleem gehad (voor de mensen die denken dat de northbridge toch echt een active cooling nodig heeft).
Alleen als je stevig gaat overklokken zou ik een moederbord met een active NB cooling kopen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 18:05:
Gewoon een Nforce4 moederbord kopen van Gigabyte. Die heeft een passieve cooler voor de northbridge. Ik heb zelf ook zo'n moederbord en nog geen enkel probleem gehad (voor de mensen die denken dat de northbridge toch echt een active cooling nodig heeft).
Alleen als je stevig gaat overklokken zou ik een moederbord met een active NB cooling kopen.
Daar heb ik ook al aan gedacht echter heeft gigabyte op dit moment niet echt een goed verkrijgbaar vergelijkbaar bord (vergelijkbaar met de asus borden bv).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Wat bedoel je precies? Gigabyte moederborden hebben net zoveel features als Asus moederborden. Garantie is ook 3 jaar. Blijft de prijs over. Ik neem aan dat je geen nforce4-4x wil. Het klopt dat Gigabyte moederborden Nforce4 Ultra of Nforce4 Sli voor iets meer verkoopt dan Asus budget moederbord A8N-E. Maar als je niet voor de A8N-E gaat dan is een Gigabyte mobo net zo duur...

Verwijderd

De fan op de asus A8N-E is gewoon bagger (ook versie 2). Als asus een betere koelblok met een goede fan geplaatst had was er niks aan de hand. Het koelblok is gewoon een dun stuk blik en mooi gemaakt om het op een koelblok te laten lijken. Na 10 min liep de fan al op 8 volt met een weerstand. Het toerental was zo`n 2500 maar dan werd ie te warm en nog te luid. Na 20 min zat er een WC blokje op.

De A8N is een geweldig bordje met veel instellingen voor de oc-er, maar je moet of een betere nb heatsink met fan plaatsen of WC om het geluid binnen de perken te houden.
Pagina: 1