Toon posts:

MagicContrast - beste scherm van het moment?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

dit is mijn eerste post hier dus laat ik me ff voorstellen :) ik ben thomas, heb dit forum al een tijdje gebruikt als bron van informatie voor verschillende aankopen (Samsung 172x, Geforce 6600GT).

Ik was erg tevreden met mijn 172x, maar ik vond hem wat te klein en ik vond de zwartweergave nogal storend (zwart is eigenlijk gewoon een niet eens zo heel donker grijs op dat ding). Verder vond ik de scherpte, kleuren en reactietijd zo vet dat ik besloot hem te verkopen en naar een nieuwe tft, groter en van soortgelijke (of nog betere :D) kwaliteit op zoek zou gaan.

Hij is inmiddels verkocht en ik zit nu tijdelijk achter een onvoorstelbaar monsterlijke CRT uit '94, een vergeeld bakbeest met ong 10 cm aan zichtbaar beeld. Hij is nog net niet zwartwit maar zo onscherp dat tekst nauwelijks te lezen is en het beeld is bijna net zo vergeeld als de kast, gek genoeg :D (dit ff ter anekdote)

Hoe dan ook, ik heb uren en uren naar allerlei sites, specs en threads zitten staren maar ik blijf met 1 hele brandende vraag zitten. Hoe is dat MagicContrast (contrastratio van 1000:1) van Samsung?!

Het klinkt zo veelbelovend ("beeld van bioscoopkwaliteit", "zelfs de fijnste contouren worden loepzuiver weergegeven" en meer van die praat) maar sinds dat persbericht hoor ik er NIKS meer van. Het is nu blijkbaar geïntegreerd in o.a. de 193P, maar omdat dat ding al oud is zijn alle reviews nog van de versie met de oude contrastwaarde.

De beloofde 920T en 720T, respectievelijk 19 en 17 inch monitoren met MagicContrast, een PVApanel en ook nog eens MagicColor - weer een nieuwe technologie die ook nog eens voor mooiere kleuren moet zorgen - zijn in Duitsland al lang uit maar de beloofde releasedatum in Nederland (november) is klaarblijkelijk niet gehaald en bij Samsung vindt men het blijkbaar niet de moeite waard verder ook nog maar iets over het apparaat te zeggen.

Nu zoek ik overal online reviews van die twee TFT's om eindelijk eens te horen hoe die contrastratio van 1000:1 er nou eigenlijk uitziet maar de enige review die ik kan vinden is in het Koreaans. Wel heb ik met bloed, zweet en tranen de ervaringen van één Duitser ergens op een forum weten te vinden maar die zegt alleen maar dat de contrastwaarde 'bombastisch' is (klinkt goed overigens :D)

Ten einde raad ben ik winkels langsgegaan die de 193P verkopen (o.a. MediaMarkt) in de hoop daar een nieuwe versie van het ding aan te treffen die de 1000:1 contrastwaarde heeft. Je raadt het al: overal staan oude versies, die ze blijkbaar eerst kwijtwillen.

Tot zover mijn 'research' over die Samsungs. Weet iemand hier er meer van?

Verder ben ik nog aan het kijken naar schermen van Dell, namelijk de 2005 FPW en de (binnenkort uit te komen) 2405 FPW.
Heeft iemand hier ervaring met de 2005 FPW en kan diegene me dan vertellen hoe het zit met de donkere kleurweergave van dat scherm? Is zwart echt zwart? En is de kwaliteit echt zo mooi als al die amerikanen op hun forums zeggen?

De 2405 FPW (24", 1920x1200) lijkt me enorm vet maar een releasedatum is nog onbekend (men zegt 14 februari, anderen zeggen eind februari/begin maart). In deze thread is een plaatje te zien:

http://www.neowin.net/for...php?showtopic=273396&st=0

Specs zijn helaas nog onbekend (en de prijs ook...)

Goed dan, de moraal van het verhaal is: ik ben (zoals zoveel van jullie) opzoek naar het vetste TFT scherm van het moment. Ik weet dat daar al veel threads over zijn maar over MagicContrast hoor ik niemand... Alle meningen zijn welkom :D

-Thomas

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Wat doe je met je pc?
'Vetste tft van het moment' is namelijk heel erg afhankelijk van het doel van het scherm.
Een scherm met contrast 1000:1 en een reactietijd van 25ms is namelijk minder geschikt voor gamen dan een scherm met contrast 600:1 en een reactietijd van 12ms.
Voor een foto/videobewerkingscherm is reactietijd juist weer niet zo van belang.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
De meeste fatsoenlijke TFT's geven op dit moment al zo'n hoog contrast dat dit naar beneden gesteld moet worden. Er is gewoon geen vraag naar TFT's met nog een hoger contrast van bijv. 1:1000, en terecht.

(Offtopic: Een 25ms TFT kan net zo snel zijn als een 12ms TFT als die 25ms geldt voor een IPS paneel en de 12ms voor een TN panel.)

[ Voor 82% gewijzigd door Yokozuna op 05-02-2005 15:23 ]

Verwijderd

Voor goede Samsung user reviews kan je het beste even hier kijken.

Nu ben ik ook op zoek naar het ideale TFT schermpje. Mijn keus was gevallen op de 720T(M) of de 920T(M), vanwege de grote kijkhoek, de 16.7 miljoen kleuren (i.t.t. 262.000 bij TN schermen), het hoge contrast, design en hoge mate van verstelbaarheid.

Helaas zijn ze inderdaad alleen nog in Duitsland te krijgen, je kan nu kiezen voor de 173P of de 193P (alleen nieuwe versies).

Een goedkoop alternatief is de BenQ FP91E, die heeft ook een contrast van 1000:1. Zal wel een Samsung panel hebben...

Maar nu las ik gisteren een nieuwsberichtje over de Samsung Syncmaster 174P (in Europa 173P+) en ik moet zeggen dat ik hem MOET hebben (tenzij ze met een 194P komen ;) ). Grote voordeel is dat ze een PVA scherm hebben met een reactietijd van 8 ms. 8)

Alleen is het nog even wachten; hij is nog niet op de site van Samsung te vinden, laat staan leverbaar :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de info mannen :)

UltraR-PC:
eigenlijk doe ik alles op mijn pc. gamen, grafische werkzaamheden en muziek produceren. Ik weet dat schermen vaak voor het een óf het ander geschikt zijn maar ik kan me niet voorstellen dat er geen schermen zijn die net zo snel zijn als de 172x maar groter en met betere diepe kleuren!

FFWD: thnx voor die site man! eindelijk iemand die zijn ervaringen over de 920T(M) post. ik ga het es ff goed doorlezen zo. Waarom wil je die 174P hebben? Ik zie alleen maar dat het een PVA scherm is met snelle responsetijd - het enige echte voordeel van PVA is toch de grotere invalshoek? (die interesseert me eigenlijk geen reet :P)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nou is er van dat BenQ scherm ookal geen fatsoenlijke review te vinden lijkt het! Wat is dat toch?

Die Duitse gast was iig wel erg enthousiast over de 920T(M). Het lijkt er dus op dat dat ding idd een geweldig beeld levert (nou ben ik daar toch wel ERG nieuwschierig naar...) maar wel last heeft van lichtelijke ghosting.

Er is natuurlijk nergens een winkel te vinden waar je de 920T en de Dell 2005 FPW eens naast elkaar kunt bekijken...

Wat een gedoe om een goede TFT te vinden 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 16:05:
FFWD: thnx voor die site man! eindelijk iemand die zijn ervaringen over de 920T(M) post. ik ga het es ff goed doorlezen zo. Waarom wil je die 174P hebben? Ik zie alleen maar dat het een PVA scherm is met snelle responsetijd - het enige echte voordeel van PVA is toch de grotere invalshoek? (die interesseert me eigenlijk geen reet :P)
De 174P heeft alle voordelen van PVA schermen (hoog contrast, grote kijkhoek en 16.7 mln kleuren), maar niet de nadelen (lage reactie snelheid, ghosting). Het is dus het beste van twee werelden (PVA en TN) en geen compromis, zoals bij IPS schermen. De 720T/920T monitoren hebben trouwens een PVA paneel.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Ben nu ook heeeel benieuwd naar dat 174P schermpje..specs zijn om te :9~ Hopen dat er idd een 19" versie van komt ;) Wat zijn de reactie tijden van de 720T en de 920T? Denk dat het 25ms is..iemand die dit kan bevestigen?

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Topicstarter
Yep, 25 ms... Dat is de enige reden dat ik niet meteen zo'n scherm bestel.

Die 174P klinkt geweldig maar dat duurt natuurlijk weer een paar maanden... en ik wil van die bak waar ik nu achter zit af ;)

**Edit: overigens lees ik net dat bij PVA panelen (dus de 174P) de responsetijden nogal verschillen afhankelijk van de kleuren. Oftewel, die 8ms zegt niet zoveel: bepaalde overgangen kunnen dan nog steeds enorm hoge responsetijden hebben... /edit

Kandidaten zijn nog steeds Dell 2005 FPW en die 920T... Maar het blijft moeilijk. Is dat hoge contrast de kleinere resolutie en hogere reactiesnelheid waard... En is die 2005 FPW wel echt de moeite waard?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 22:11 ]

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
**Edit: overigens lees ik net dat bij PVA panelen (dus de 174P) de responsetijden nogal verschillen afhankelijk van de kleuren. Oftewel, die 8ms zegt niet zoveel: bepaalde overgangen kunnen dan nog steeds enorm hoge responsetijden hebben... /edit
Jep, MVA panels zijn leuk voor kantoor gebruik en voor fotobewerking, maar het is de slechtste panel soort keuze voor gamen. Daarvoor kun je het beste een IPS of TN panel nemen.

IPS is het beste compromis tussen kwaliteit en kwantiteit. Een MVA/PVA panel heeft nooit het beste van 2 werelden.

[ Voor 85% gewijzigd door Yokozuna op 06-02-2005 00:26 ]

Pagina: 1