Softwarematig uitschakelen HDD's, verkort het de MTBF?

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 15:15
Ik vroeg mij af of het software matig laten uitschakelen van hardeschijven die niet gebruikt worden de MTBF verkort.

Goed, hier is de situatie:
Ik heb nu een 80gb waarop mijn windows staat, en 2x 200gb schijven extra, die er afgelopen week ingezet zijn. De HDD's zitten precies voor een 120mm intake gemonteerd zodat de HDD's koel blijven.

Maar als ik nu een beetje zit te surfen of ircen op mijn PC gaan ineens de 2 extra schijven uit. Ik weet dat ik dat in mijn BIOS heb ingestelt dus dat is het probleem niet. Als ik nu wat op de schijven wil zetten spint er eentje, of allebei weer op en dan kan ik de data er op zetten dus. En na 10 minuten gaan de schijven dan weer uit, je hoort 2 keer pling achter elkaar (standaard hdd uitschakel geluidje) en dan zijn ze uit.

Het gaat om WD2000JB hdd's.

Aan de ene kant worden de HDD's minder lang gebruikt dus minder warm maar ze zijn gespect op 50.000 keer minimaal in/uitschakelen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het in en uitschakelen niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van de HDD, maar als ze de hele tijd aanstaan worden ze wel warmer.

Ik denk dat de HDD's ongeveer 3x per uur worden ingeschakelt en dan staan ze 10-15 minuten aan en gaan ze weer uit. Ik heb nog niet echt veel meuk op de schijven staan dus echt gebruiken doe ik ze ook niet, dat komt wel op de volgende LAN party 8) .

Maar nu mijn vraag dus, verkort dit de levensduur van de HDD's? Ik heb e.e.a gesearcht maar vond alleen maar topics met vragen of OCen de levensduur verkort van memory en CPU, maar dat zoek ik dus niet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

3 keer per uur 10 - 15 minuten, dat is al gauw 30 - 45 minuten dus maar 15 - 30 minuten staan ze dan uit en moeten toch elke keer in/uit worden geschakeld.. Lijkt me niet echt nuttig maar of het de tijd verkort zou ik niet weten. Het lijkt mij dat het in/uit schakelen de voordeel wel teniet zal doen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

MTBF is niet het aantal uur dat een harddisk meegaat ofzo.

MeanTimeBetweenFailure wordt getest met een grote hoop harddisk tegelijkertijd draaien. bv 1000 dezelfde harddisks laten draaien, na bv 100 uur geeft een harddisk 1 fout, daarna gaat het weer verder. In dit voorbeeld zijn er 100000 draaiuren nodig om een fout tegen te komen of gemiddeld moet de harddisk 100000 uren draaien voordat er 1 fout is. MTBF vertelt hoe betrouwbaar een harddisk is.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
twijfel achtig..

ik houd altijd aan dan de hdd's per dag minder dan 10-keer aan en uit moeten gaan wil het rendabel zijn. Dit is gebaseerd op mijn onderbuik gevoel. Daarom heb ik de shutdown tijd ingesteld op 60 minuten. ('s nachts uit. en als ik weg ben ook..)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 15:15
rapture schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 14:21:
MTBF is niet het aantal uur dat een harddisk meegaat ofzo.

MeanTimeBetweenFailure wordt getest met een grote hoop harddisk tegelijkertijd draaien. bv 1000 dezelfde harddisks laten draaien, na bv 100 uur geeft een harddisk 1 fout, daarna gaat het weer verder. In dit voorbeeld zijn er 100000 draaiuren nodig om een fout tegen te komen of gemiddeld moet de harddisk 100000 uren draaien voordat er 1 fout is. MTBF vertelt hoe betrouwbaar een harddisk is.
Oh, okay, ik dacht dat het Mean Time Before Failure was. De tijd die verstreken moet zijn voordat er een error plaatsvind, de levensduur dus, maar dat klopt niet. Weer wat geleerd :) .

Verder iets wat ik was vergeten: de PC staat dus zegmaar 8 uur tot 23 uur aan, in de ochtend doe ik er niet veel op en in de avond ook niet zoveel, dus van 10 tot 20 is zegmaar de tijd dat ie het meest word gebruikt like downloaden en gamen enzo, en dan gaan de hdd's iets van 3x per uur aan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Uit ervaring kan ik vertellen dat de 60 GB 5400 rpm schijven van Maxtor een erg slechte serie was.
In die tijd heb ikzelf een redelijk groot aantal (>10 in elk geval) van die schijven gekocht voor mezelf en familie/kennissen.
Het enige exemplaar wat het nu nog doet van die 60 GB schijven is die in mijn server gezeten heeft en in de 3 jaar tijd is die mischien 10 uur uitgeweest en de power-cycle-count stond tot een paar weken geleden (recentelijk verkocht) op ongeveer 20 - 30x.
De rest heeft allemaal in gewone huis-tuin-en-keuken PCs gezeten en is nu dus stuk.

Dit geeft volgens mij wel goed aan dat het opwarmen en afkoelen enzo een vrij negatieve impact heeft op de levensduur van een harde schijf.

Een schijf die warm wordt, is ook niet erg, wanneer 'ie maar warm blijft.
Uiteraard moet de temperatuur wel onder de ~50 graden blijven, anders is de magnetische eigenschap van de laag ook een beetje zoek.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Vond het zelf ook wel interessant dus heb ik even wat rondgekeken, misschien kan je hier wat mee,
http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/qual/specCycles-c.html

Zelf laat ik m'n computer 24/7 aanstaan, behalve als ik langer als 1 dag niet thuis ben, wel zet ik de monitor uit als ik niet achter de computer zit.

Groet

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-02 15:35
In mijn ervaring moet je harddisks zo min mogelijk aan en uit zetten.
Op m'n werk ontwikkelen we nieuwe systemen en moeten die dan ook testen. Hierdoor zit je erg vaak systemen aan en uit te zetten. De harddisken die hier aanzetten gaan vaak vrij snel kapot. M'n werksysteem daarnaast staat de hele (werk)dag aan en die harddisk heb ik al zes jaar zonder dat ie kapot is gegaan.
Pagina: 1