Toon posts:

PC wil niet van CD-Rom booten (Win98 CD wel)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude pentium1 staan waarop ik FreeBSD wil installeren (om beetje te oefenen).
De bak lijkt qua hardware helemaal prima te zijn. Windows 98 cd kan ook gewoon booten en installeert die ook zonder problemen. Echter, zodra ik een linux of unix cd wil booten kan die dat opeens niet. Ik heb even een andere cd-rom in de bak gehangen maar die wilt ook niet booten.

De cd is zeker weten goed, want hij kan wel gewoon booten op mn normale machine. IDE kabel uiteraard ook al vervangen zonder resultaat. In de bios staat mn cd-rom speler gewoon aangegeven en hij staat uiteraard op "Boot from CD-Rom: Enabled".

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
De pc is een HP Vectra 500.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Booten met floppies. Ik heb nu exact hetzelfde probleem met een oude Pentium 166, die wil ook niet booten van CD-ROM van FreeBSD 5.3. FreeBSD 4.11 gaat soms wel, soms niet. Windows 95/98/2000 gaat zonder problemen. Ik ben nu ook bezig om floppies te vinden zonder bad sectors en als het goed is moet het daar wel mee lukken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Win98 gaat wel goed dus hardware zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik verplaats je vraag van Software Algemeen naar Non-Windows Operating Systems :)

Wat is precies "een linux of unix CD"?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is precies "een linux of unix CD"?
Linux cd is in dit geval Fedora Core 3, en de unix cd is in dit geval FreeBSD 5.3.
Waar kan ik trouwens die bootfloppies downloaden? Ik zie ze niet op freebsd.org staan (of ik ben heel blind ;)).

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. :S

Maar echt werken wil het niet. Dat bestand is precies 1,4 MB groot (dat naar een floppy moet). Maar de floppy zegt maar 1, 38 MB vrij te hebben. Als ik 'm dan toch probeer te kopieeren krijg ik:
G:\floppies>copy boot.flp a:
Onvoldoende schijfruimte beschikbaar.
0 bestand(en) gekopieerd.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Kopieren werkt natuurlijk niet.
Op het floppie staat een FAT12 en in de bootsector staat iets van Windows

Je moet zoiets als rawrite gebruiken.

Het staat ook in de ReadMe.txt die bij de floppies zit.
Get approximately three blank, freshly formatted floppies and image copy boot.flp onto one and the kernX.flp files onto the others. These images are not DOS files. You cannot simply copy them to a DOS or UFS floppy as regular files, you need to ``image'' copy them to the floppy with fdimage.exe under DOS (see the tools directory on your CDROM or FreeBSD FTP mirror) or the dd(1) command in UNIX.

[ Voor 67% gewijzigd door Daos op 05-02-2005 14:09 . Reden: readme stukje ]

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Je moet niet het bestand kopieren, maar het bestand als het ware uitpakken naar de floppy. Heb je waarschijnlijk een extra programmaatje voor nodig.

Waarschijnlijk heeft je flop een aantal bad sectors die gedisabled staan. Daarom is er iets minder ruimte vrij. Andere floppy gebruiken dus!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

FreeBSD Handbook: 2.2.7 Prepare the Boot Media

Hier staat precies hoe je FreeBSD met floppies moet installeren. Zorg wel voor floppies zonder bad sectors, anders werkt het nog niet :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Dat is inmiddels gelukt. Booten van diskette lukt prima en dan gaat de CD-setup starten.
Bij installatie kom ik op een gegeven moment bij "Extracting base into / directory". Dit proces gaat goed tot de 100% maar daarna krijg ik:
Write failure on transfer! (wrote -1 bytes of 1425408 bytes)
En dan staat onderaan de pagina:
/mnt/user: write failed, filesystem is full
Iemand die me hiermee kan helpen? Alle partities zijn op de schijf al verwijderd en er zijn uiteraard nog geen nieuwe partities aangemaakt voordat ik de setup had gestart...

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoe groot is de harde schijf die erin in zit en wat wil je installeren (FreeBSD 5.3? 4.11? Welke packages?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil FreeBSD 5.3 installeren. De schijf is 800MB groot :S. Is ook maar om te testen...
Ik heb nog geen packages kunnen selecteren. Moest alleen selecteren wat voor soort gebruiker je bent. Developer, User etc. Ik heb daar User geselecteerd...

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb vandaag FreeBSD 4.11 en 5.3 geïnstalleerd met een HD van 400 MB. Bij beide heb ik als Distribution set 'Minimal' gekozen. Bij 4.11 heb het installatie programma zelf de partitie indeling laten doen. De installatie verliep verder zonder problemen, alleen kon ik geen packages meer toevoegen, omdat de HD gewoon vol zat (/usr zat voor 105% vol :X). FreeBSD 5.3 weigerde zelfs om automatisch de partitie indeling te doen, omdat de HD te klein zou zijn. Ik heb het toen ingedeeld met 150 MB voor /, 64 MB voor swap en de rest voor /usr. Na afloop van de installatie was /usr voor 54% bezet, dus had ik nu wel wat ruimte over voor extra packages.

Mijn advies is dus om met 'Minimal' te beginnen en indien nodig zelf de partitie indeling te maken. Lees ook het FreeBSD Handbook door, daar staat ook een hoop informatie in.

Verwijderd

Topicstarter
Ook met minimal dezelfde error :'(

Verwijderd

Gebruik Smart Boot Manager.
http://www.ibiblio.org/pu...ons/beta9sr1/fdos1440.img

dan 1) en daarna Smart Boot Manager.
Vervolgens kiezen om van cdrom op te starten.

Sommige BIOSsen hebben alleen diskette-emulatie goed geimplementeerd, en niet non-emulation zoals Linux cds (Isolinux bootloader) of WindowsXp cds gebruiken.

Laat even weten of het werkt.
Desnoods kijk je even op de officiele Smart Boot Manager site.
http://btmgr.webframe.org/

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg deze error na eerst optie 1 te kiezen en daarna voor cd-rom setup te kiezen:

Error: Wrong disc inserted or no disk inserted at all.

Hij wilt een FreeDOS cd-rom hebben. En er zit een FreeBSD cd-rom in.
Kreeg ook nergens de keuze om te kiezen voor FreeBSD.

//edit

Oops. Niet goed gekeken :P
Ik moest eerst 1 en dan 2 selecteren. Dan gaat die gewoon van Cd-Rom booten.
Wat sneller is dan al die FreeBSD bootdisks. Maar hij blijft nog steeds op hetzelfde punt van de setup vast zitten met die error... :(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2005 15:52 ]

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De MD5 checksum van de ISO waarvan je de FreeBSD cd hebt gebrand was ok?

Verwijderd

Topicstarter
Niet echt naar gekeken maar ik neem aan van wel.

Maar ik denk dat het komt doordat de schijf maar 800mb groot is en ik maar 72 mb intern geheugen heb. Waardoor die dus een (150 mb?) grote swap partitie aanmaakt en daardoor te wienig ruimte heeft. Kan dat kloppen?

Ben nu niet thuis dus kan het nu niet direct nakijken.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat kan kloppen. Het ligt er maar net aan hoe groot /usr partitie is. Ik heb FreeBSD 5.3 uiteindelijk op een machine gekregen met een HD van 400 MB en 32 MB geheugen. Daarvoor heb ik zelf de partities ingedeeld, zoals in mijn vorige post stond (150 MB voor /, 64 MB voor swap en de rest /usr). Het installatieprogramma van FreeBSD heeft nogal de neiging om veel ruimte voor swap, /tmp en /var te reserveren. Wat in een normaal systeem waarschijnlijk wel verstandig is. Maar aangezien het systeem beperkt is en het toch alleen maar is om te experimenteren, kun je het het beste zelf regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, Ga ik morgen eens even uittesten.
Ik laat het daarna nog wel even weten.
Pagina: 1