[Laptop] Waarom is mijn sony vaio zo langzaam?!

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 18:48
Ey mensen,

Ik zit hier (nog steeds) met een sony GRT715M laptop, de spec's van deze laptop zien er als volgt uit:

pentium 4 2800mhz
geforce fx 5600GO
512mb aan ddr

Tenminste.. het schijnt dat dit de specs zijn, het is mij namelijk (vooral de laatste 6 maanden) erg opgevallen dat deze laptop bagger presteerd, ik weet dat je een p4 laptop niet kan gaan vergelijken met een p4 in een desktop op een nieuw asus plankje ofzo, maar toch, als ik half-life speel op steam (gewoon half life 1, niks zwaars dus) op mijn xp 1400 met een geforce 3 erin, en ik zie dat dit heerlijk soepel speelt, en vervolgens wil ik diezelfde half-life spelen op mijn vaio'tje en ik kom met moeite boven de 25 fps uit.. dan lijkt het mij dat er toch iets mis zit..

ik snap er de ballen van, ik heb alles al geprobeerd, van nieuwe drivers, tot een eigen windows erop zetten, er staat standaard XP Home op, hier heb ik XP Pro van gemaakt gepaard met officiele drivers van nvidia, die ik vers van de nvidia site geplukt heb.

andere spellen spelen trouwens hetzelfde, aanvankelijk dacht ik dat het aan steam lag, maar hetzelfde probleem doet zich voor bij alle andere spellen, spellen van 3 jaar terug (half-life zelf nog langer terug) zijn op de laptop gewoon niet te spelen door de fps drops.

kan iemand me misschien vertellen wrom deze laptop, ook al zit ie vol met wat toch redelijk snelle hardware moet zijn, presteerd naar niks? en misschien zelfs suggesties of een oplossin kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:35
speedstep??

misschien is je cpu constant laag geklokt door speedstep, dat maakt een enorm verschil. Ik zag dit op school ook bij iemand die een 3000+ had die steeds op 700mhz liep, dat ding was ook niet vooruit te branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
is er iets aan te doen dan? en hoe kan je zien of het idd "speedstep" zou zijn, k heb namelijk al geen idee wat het is :P

software matig gedwongen terugklokken denk ik? of hebben we het nu over die debiele warmte beveiliging van pentium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:35
nee.. de meeste laptops klokken terug als ze op accu werken, zodat ze minder stroom gebruiken en zo langer op de accu kunnen werken

Je kunt dat wel zien bij je systeemeigeschappen op hoeveel mhz je processor draait (configuratiescherm - systeem). Als je m op netstroom aansluit zou die normaal gesproken weer op maximale snelheid moeten draaien, maar dan moet je wel het goeie energiebeheer profiel hebben gekozen.

Ik heb zelf ook al zovaak gehad dat ie nog teruggeklokt staat terwijl ik op netstroom werk

[ Voor 16% gewijzigd door dribbel op 05-02-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
dan ligt het dus zowiezo ergens anders want bij systeem profiel staat ie gewoon netjes op 2.8 ghz :/ en die van mij is gewoon CONSTANT traag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

5600Go ... mmm niet de snelste grafische chipset... pas vanaf de 5700 konden die nvidia chipjes DX9 redelijk aan.....

512MB ddr kan helaas ook een factor zijn...natuurlijk kan je HL2 spelen met 512MB maar... 1 Gigabyte is aan te raden!

Is het een P4 mobile processor of een "echte" p4...want inderdaad notebooks hebben speedstep waardoor ze..als de processor het ondersteund... de snelheid omlaag halen onder bijvoorbeeld de omstandigheid van draaien op accu! En de P4 ondersteund dat!

Ik vrees toch dat het je GPU is.... de FX5600 is gewoon ...zwak in DX9....

[ Voor 42% gewijzigd door swampy op 05-02-2005 18:04 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 15:18
Hij speelt half-life 1, dat zou makkelijk moeten kunnen met zijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:52
Even wat uit de losse pols:
Staat je pagefile goed ingesteld? Defragmenteer je op tijd? Zijn je Temp en Temp Internet leeg? Staat de AGP ondersteuning van je kaart aan? Staat het spel per ongeluk op software rendering i.p.v op hardware rendering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Halflife 1 ..mmm ..mislezen dan!

Dat is nog DX6 en dat kan zelfs een FX5600 nog aan!

Laat eens kijken... zoals EricJH al zegt... is het zooitje goed onderhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
windows install, dan drivers, dan steam + halflife = schok..

das dus een windows van nog geen 2 uur oud..

wat valt daar aan te onderhouden dat t niet goed zou werken, ik snap er echt de ballen van... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Umm 'sony GRT715M laptop" is niet een officele naam voor het model als je nou het model eens zou zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klomp
:/ tis een sony vaio PCG-GRT715M das was er onder me schermpie staat anyway ~~
edit: deze dus

http://www.vaio-link.com/...fications.asp?l=en&m=1227

[ Voor 40% gewijzigd door klomp op 07-02-2005 10:38 ]

Pagina: 1