Toon posts:

Accoustiek grotere ruimte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand een idee hoe ik een grotere ruimte best kan inrichten voor audio? Het is een ruimte met een geschilderde chape-vloer, gipsplaten muren en ongeveer 6 op 20 meter, 2,75 meter hoog. Graag had ik al wachtleidingen voor bekabeling klaargemaakt, maar ik heb geen idee waar en op welke hoogte de luidsprekers moeten komen... Centraal in de ruimte bevindt zich een keukengedeelte en daarvoor en achter zithoeken. Iemand een voorstel?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Speakers op oor-hoogte is altijd fijn. Maar verder is het vrij moeilijk te beantwoorden denk ik. Ramen enzo spelen ook mee. Je kan een paar foto's plaatsen... dan kan iedereen zich er meer bij voorstellen.

Er zijn ook mooie boeken over trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is het nog steeds een lege ruwbouw. Er zijn langs één lange zijkant een aantal kleine raampjes vlak tegen het plafond, en één korte muur is volledig glas. Kan je mij een boek aanraden?
Kwestie van goed voorbereid te kunnen beginnen aan de renovatie

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Het voornaamste in een grote ruimte is dat je dicht bij de speakers moet zitten. Op die manier hoor je meer het geluid van de speakers zelf, en minder de reflecties van het geluid.

Het probleem is natuurlijk dat je meestal op meer dan 1 plaats wil luisteren - dan moet je uitmaken waar je een goede geluidskwaliteit het belangrijkste vindt. Het is wellicht belangrijker in de zithoek een goed geluid te hebben dan in de eethoek...

Verder is geluid en inrichting iets heel persoonlijks, veel meer dan algemene raadgevingen kunnen we je eigenlijk niet geven.

Verwijderd

een goed boek is het Master Handbook of Acoustics (engels)...(auteur weet ik ff niet)

Een dikke pil, best ingewikkeld, maar echt alles staat er ook in. Er zijn ook wel eenvoudigere werken te krijgen.

Oh, en wat -als je het over luidsprekerpalatsing hebt- ook belangrijk is, wat wordt het voor configuratie? Stereo? Surround (5.0/5.1/6.1/7.1 etc)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 14:21:
een goed boek is het Master Handbook of Acoustics (engels)...(auteur weet ik ff niet)

Een dikke pil, best ingewikkeld, maar echt alles staat er ook in. Er zijn ook wel eenvoudigere werken te krijgen.

Oh, en wat -als je het over luidsprekerpalatsing hebt- ook belangrijk is, wat wordt het voor configuratie? Stereo? Surround (5.0/5.1/6.1/7.1 etc)
Waarschijnlijk wordt het een nieuw geheel, momenteel heb ik een oude set van Technics, niets fantastisch dus, maar ik kijk wel even rond voor iets beters. Graag nog wat betaalbaar, maar toch liefst een pak beter dan wat ik nu heb. Maar daarvoor kijk ik nog even rond op het forum, alhoewel ik altijd open sta voor suggesties. Stereo of Surround, daar heb ik nog niet bij stilgestaan. 't Is misschien ouderwets, maar surround hoeft voor mij niet echt (als twee systemen ongeveer evenveel kosten en dezelfde kwaliteit bieden, dan zal ik wel voor surround gaan, maar ik wil er niet echt veel voor bijbetalen. In de zithoek zou het natuurlijk wel leuk zijn als we een filmpje willen zien, maar daarbuiten zie ik er niet veel nut in)
Hoewel, ook voor het beluisteren van muziek zal het wel zijn nut hebben, zeker (ik heb geen ervaring met surround sound buiten de bioscoop...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 15:13 ]

Pagina: 1