Toon posts:

Nieuwe luidsprekers gaan bij laag volume harder dan oude

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ca. 4 weken geleden nieuwe mordaunt-short 908 fronts gekocht.
Nu valt me op dat het geluid sinds deze nieuwe speakers bij een relatief laag volume al
behoorlijk ´hard klinkt´. (wel zuiver maar hard)
Met andere worden om hetzelfde volume te krijgen moest ik bij de oude speakers de versterker
wat meer opendraaien.
Versterker is een Sony STR-DB 925 QS.
Wat zegt dit over de versterker of de nieuwe speakers ?
In de winkel waar ik de speakers gekocht heb vertelden ze me dat de versterker eigenlijk een te
laag vermogen heeft om deze speakers goed tot hun recht te laten komen.
Zij raden een Marantz versterker aan voor dit soort speakers.
Helaas heb ik daar op dit moment geen geld voor.
Verder las ik in de gebruiksaanwijzing dat indien je deze speakers in combinatie met een
relatief kleine versterker gebruikt je kans hebt op clipping. ( het opblazen van je speaker ?)
Iemand een idee wat clipping is ?

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-02 17:47
Het kan zo zijn dat je oude speakers 8ohm waren, en de nieuwe 4ohm. Dus dan klinkt het harder bij hetzelfde vermogen.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het betekent dat je nieuwe speakers een hoger rendement hebben, dat is alles. Zegt verder niets over de kwaliteit.

Clipping is het verschijnsel dat als je meer vermogen vraagt dan de (voeding van de) versterker kan leveren forse vervorming optreedt, waarbij vooral veel extra hoge tonen worden geproduceerd. Daar kan je inderdaad speakers mee opblazen, met name de tweeters. Als je het volume terugdraait als je vervorming begint te horen is er niks aan de hand, maar je bent inderdaad veiliger als je versterker voldoende vermogensreserve heeft. Welk merk dat is doet er qua clipping niet echt toe, dus het is meer een kwestie van smaak. Sony houdt nogal van boem-bas (amerikaanse smaak, zeg maar), vind zelf Marantz ook lekkerder, of Denon, of ....

Omdat de nieuwe speakers efficienter zijn dan de oude, is de kans op clipping trouwens lager geworden.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 11:50:
Het betekent dat je nieuwe speakers een hoger rendement hebben, dat is alles. Zegt verder niets over de kwaliteit.

Clipping is het verschijnsel dat als je meer vermogen vraagt dan de (voeding van de) versterker kan leveren forse vervorming optreedt, waarbij vooral veel extra hoge tonen worden geproduceerd. Daar kan je inderdaad speakers mee opblazen, met name de tweeters. Als je het volume terugdraait als je vervorming begint te horen is er niks aan de hand, maar je bent inderdaad veiliger als je versterker voldoende vermogensreserve heeft. Welk merk dat is doet er qua clipping niet echt toe, dus het is meer een kwestie van smaak. Sony houdt nogal van boem-bas (amerikaanse smaak, zeg maar), vind zelf Marantz ook lekkerder, of Denon, of ....

Omdat de nieuwe speakers efficienter zijn dan de oude, is de kans op clipping trouwens lager geworden.
De speakers hoeven echt niet efficienter te zijn dan de oude, om de rede die de persoon boven je al aangeeft. Bij clipping worden ook geen hoge tonen geproduceerd en ook is er geen kleinere kans op clipping. Misschien samen met de TS even de AV FAQ doornemen?

Overigens klopt wat remsie zegt ook niet helemaal. Het vermogen veranderd wel degelijk bij een verschillende weerstand. Wat remsie bedoeld is ongetwijfeld dat de speakers harder spelen bij hetzelfde voltage, bij gelijke gevoeligheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan op 05-02-2005 13:30 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ja, wat die impedantie betreft zat ik er naast, niet aan gedacht.

Clipping zorgt wel voor een hoop extra troep juist in het hoog. Misschien een beetje lastig uit te leggen zonder tekening, maar stel je een sinusvormig signaal voor. Als je die zo veel versterkt dat de maximale uitgangsspanning van je versterker wordt bereikt zie je geen mooie sinus meer aan de uitgang, maar krijgt hij een soort plat dakje. In feite heb je dan een mix van je oorspronkelijke sinus en een blokgolf gekregen. En een blokgolf, zo leert ons Fourier, bestaat in feite uit een hele hoop frequenties die allemaal een veelvoud zijn van de grondfrequentie, harmonischen dus.

Dat die vervorming uit harmonischen bestaat verklaart ook waarom mensen nogal eens speakers opblazen door clipping. Veel mensen vinden harmonische vervorming wel lekker klinken, en rock muziek staat er dan ook bol van. Tien procentjes meer vallen dan niet zo op.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ok, moet ik toegeven dat ik wat voorbarig was, (dis)harmonischen ontstaan uit een geclipped signaal zijn idd schadelijk voor je tweeters. Ik had me verkeken doordat je schreef over hoge tonen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
Ik heb ook de 908 van mordaunt short maar ik heb een nad 370 versterker.
Ik had voorheen magnad luidsprekers.
Het klank karakter is wel heel anders dus dat verklaart mischien je gevoel dat je meer geluid hebt bij een lager volume.
Mijn gevoel is hoe langer je ze hebt hoe meer je ze gaat waarderen.
En wat dat klippen betreft dat kan je gegarandeert je tweeters kosten daarstaaat tegenover dat je er zelf bij bent en je de vervorming goed kunt horen en dus kunt ingrijpen,als ze stuk gaan ligt het aan jezelf zoals in de gebruiksaanwijzing staat.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Cliping hoor je juist niet aankomen.
Je versterker levert wisselstroom aan je speaker,als je versterker het niet meer kan leveren geeft hij korte tijd gelijkstroom af. Dit is funest voor je tweeters, ze zijn dus dan stuk voordat je het weet. Bij een te zware versterker treedt er eerst vervorming op voordat je speakers stuk gaan.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat is clipping?

ff gaan kijken hoe een transistorversterker werkt (simplistisch-voorbeeld met een sinus als ingangssignaal). Transistors zijn stroomversterkers, als je aan de basis 1mA stuurt, dan gaat er 1mA * hfe aan stroom doorgelaten worden tussen de collector en emitter. (men laat de versterking nooit afhangen van een wisselvallige parameter hfe) En de transistor zit natuurlijk op een bepaald voedingsspanning te werken. Hoe hoger de stroom dat men doorlaat, hoe hoger de spanning dat er op de uitgang van je versterker staat (wet van ohm op de uitgangsimpedantie). En als je de versterker te luid zet, dan wordt zoveel stroom doorgelaten, dat de spanning boven de voedingsspanning dreigt te geraken. Dat kan dus niet, dan wordt de sinus afgevlakt (toppen afgeknipt). Dit is een serieuze vervorming, dus liefst geen versterkers doen clippen.

Hier komen we ineens bij het waarom grote versterkers hoge voedingsspanningen hebben en waarom autoradio's beperkt vermogen hebben. Om in auto's grote vermogen te creeren moet men de spanning oppompen tot bv 30V om de versterkers hard te laten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 06-02-2005 20:35 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 23:39
1. Bij clipping ontstaat _geen_ gelijkstroom (eerder een blokgolf), en het is zeker ook niet zo dat je tweeter er onmiddellijk aan is. Er is wel kans dat er een DC-componente in het uitgangssignaal komt, maar daar heeft enkel de woofer last van.

2. Een te zware versterker is gevaarlijker dan een te lichte versterker, als je een beetje oplet dat je niet clipt. Met een te zware versterker kan je je speakers al kapot spelen zonder te clippen, en het is niet gezegd dat je speakers hoorbare vervorming produceren als je er teveel vermogen in propt. De vervorming door clippen is véél duidelijker.

Verplichte lectuur: http://sound.westhost.com/tweeters.htm en http://sound.westhost.com/clipping.htm ;)

Verwijderd

Van wat ik gelezen heb tot nu toe zijn die mordaunt shorts redelijk "bright", een marantz of denon (warmere versterkers) zouden hier dus goed bij werken waarschijnlijk.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 12:32
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 11:50:
Sony houdt nogal van boem-bas (amerikaanse smaak, zeg maar), vind zelf Marantz ook lekkerder, of Denon, of ....
offtopic:
Ooit wel eens naar sony geluisterd dan ? Van boembas is in elk geval geen sprake, en zeker niet bij de QS serie die de topic starter heeft... Mocht de topicstarter een betere marantz willen als zijn huidige sony dan kom je al uit bij de SR 7400 ....

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

subsonik schreef op zondag 06 februari 2005 @ 13:42:
1. Bij clipping ontstaat _geen_ gelijkstroom (eerder een blokgolf), en het is zeker ook niet zo dat je tweeter er onmiddellijk aan is. Er is wel kans dat er een DC-componente in het uitgangssignaal komt, maar daar heeft enkel de woofer last van.

2. Een te zware versterker is gevaarlijker dan een te lichte versterker, als je een beetje oplet dat je niet clipt. Met een te zware versterker kan je je speakers al kapot spelen zonder te clippen, en het is niet gezegd dat je speakers hoorbare vervorming produceren als je er teveel vermogen in propt. De vervorming door clippen is véél duidelijker.

Verplichte lectuur: http://sound.westhost.com/tweeters.htm en http://sound.westhost.com/clipping.htm ;)
De eerste echt goede reply in deze draad naar mijn mening :).

Je nieuwe luidsprekers zullen idd een wat hogere (voltage) sensitivity hebben dan je oude. Dat is alleen maar een voordeel.
En wat betreft vermogens die nodig zijn om luidsprekers tot hun recht te laten komen: beetje onzin. Je hebt meer vermogen nodig als het harder moet (als je hem nu dus tot in de clip draait). Waarbij je je moet bedenken dat voor een beetje harder je heel veel meer vermogen nodig hebt.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
melcon schreef op zondag 06 februari 2005 @ 17:01:
[...]

offtopic:
Ooit wel eens naar sony geluisterd dan ? Van boembas is in elk geval geen sprake, en zeker niet bij de QS serie die de topic starter heeft... Mocht de topicstarter een betere marantz willen als zijn huidige sony dan kom je al uit bij de SR 7400 ....
Ja, een tiental (versterkers en cd spelers). Vond ik zo beroerd dat ik er sindsdien nooit meer naar omgekeken heb, dus als Sony z'n leven gebeterd heeft is me dat ontgaan.

• melcon
Ik vind de QS sony erg goed te noemen. de budget lijn is wat minder, dus ik vraag me af naar welke je geluisterd hebt,.... mocht het wel QS zijn, dan hebben we een verschil van mening denk ik :+ (en dat is niet erg natuurlijk, smaken verschillen :) )

Verwijderd

De sony str-795 (en voorgang 790) hebben anders erg goede recencies en reviews gekregen (what hifi, hifi choice etc.)

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Mijn Sony ervaringen zijn al behoorlijk oud, maar dit gaat allemaal wel erg off-topic. Firefox, is je vraag nu beantwoord?

Verwijderd

Topicstarter
TheekAzzaBreek schreef op maandag 07 februari 2005 @ 12:27:
Mijn Sony ervaringen zijn al behoorlijk oud, maar dit gaat allemaal wel erg off-topic. Firefox, is je vraag nu beantwoord?
Jazeker en wat betreft de sony versterker hier heb ik geen problemen mee, ik vraag me
inderdaad af indien je een nieuwe versterker aanschaft of er dan nog zoveel meer uit te halen is..
Deze nieuwe speakers zijn al zo'n verbetering dat het de aanschafwaarde absoluut rechtvaardigd.
Zou dat ook met een andere versterker zo zijn ?
Is een QS sony nou zoveel slechter dan een Marantz 7400 ?

• melcon
Ik vind van niet :) Maar dat ben ik... ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is een QS sony nou zoveel slechter dan een Marantz 7400 ?
Laten we het erop houden dat mensen die niet echt in audio geinteresseerd zijn, vaak amper tot geen verschil tussen versterkers horen en dat wel tussen speakers horen. Daarnaast heb je de mensen die wel geinteresseerd zijn in audio. Die zijn in twee kampen verdeeld: De mensen die zeggen dat verschillen tussen versterkers dermate klein/niet aanwezig is, dat je geld VEEL beter in andere zaken kan steken en aan de andere kant mensen die zeggen dat versterkers net zoveel invloed hebben als speakers, dus evenveel aandacht nodig hebben en net zulke werelden van verschil uit maken.

Ik hoor bij het kamp dat serieus met audio bezig is en amper verschil hoort tussen verschillende versterkers en wel werelden van verschil hoort tussen twee speakers. Sommige "audio liefhebbers" vinden mij daarom doof. Dat mogen ze vinden, ik vind dat zij zich laten lijden door psychische effecten (je denkt dat het mooier moet klinken, dus je vindt het mooier klinken ) >:).

In het kort: Blijf lekker met die sony spelen :).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 08-02-2005 00:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1