Pictogrammen gaan kapot, hoe herstel ik ze?

Pagina: 1
Acties:

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Het is nu al de tweede keer dat het me gebeurd in Mac OS X 10.3.7 op een iBook G4 dat een applicatie pictogram kapot gaat, of te wel verdwijnt. Eerst was het Adium, wat niet zo erg is want die start meteen en dan geeft 'ie een dynamisch pictogram weer dat wel transparant is.
Maar nu verdween ook het pictogram van het Adresboek. Hoe krijg ik dit ooit weer goed? Als ik het pictogram kopieer/plak uit de icns file die ik uit de pakketinhoud haal, dan is deze niet transparant en zit er een lelijk zwart vlak achter. Doe ik het via Photoshop dan zit er een wit lelijk vlak achter. Hoe krijg ik dit weer goed? Het is echt geen gezicht zo, als ik hiervoor Mac OS X opnieuw moet installeren word ik heel erg bedroefd :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Digistorm op 05-02-2005 03:28 ]

Hier stond achterhaalde informatie…

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53
mischien is er iets corrupt? geheugen, harde schijf mischien?

heb het zelf alleen ooit op windows gehad, maar dat was win 98 se. en toen had ik geen idee hoe het opgelost werd. ging vanzelf weer weg.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Nou, beetje prutsen kan ook geen kwaad. Ik heb ge-googled maar vond alleen een tool voor Jaguar om je Dock te fixen. Wat lijkt te werken is het volgende:

Selecteer het pictogram dat defect is, en kies uit het Wijzig menu "Knip". Dan pakt 'ie automatisch het goede pictogram.

Weet er iemand trouwens hoe ik wel (bijv. zelfgemaakte) pictogrammen aan een bestand kan hangen met werkende transparantie? Kan dat niet via knippen / plakken? :?

Hoe het kan dat die pictogrammen verdwijnen is me nog steeds een raadsel. Uiteraard heb ik het met geen vinger aangeraakt. Ik ga nu in ieder geval even de diskutiliy draaien vanaf de installatie cd, hopelijk is de hardeschijf niet kapot ofzo.

Verwijderd

ff discutility draaien, maar dit lost zich vanzelf weer op vaak hoor.

Je bedoeld toch dat het ene programma soms een icoontje krijgt van een anderprogramma?
of werkt het heleiccontje nie meer?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Ik heb discutility gedraaid (met de bootdisk) maar die vond geen problemen. Het probleem is dat ik de programma's nog wel kan starten, maar dat de plaatjes kapot gaan. Ze verdwijnen, waardoor het pictogram dus doorzichtig wordt. Nu is me dat pas 2 keer overkomen. Alhoewel, die eerste keer kan het ook zijn dat het plaatje een ander plaatje werd. Ik weet het niet.
Het probleem is dus dat ik eigenlijk niet weet hoe ze veranderd werden. Ik zou haast gaan denken dat ik perongeluk ergens op geklikt of gedrukt heb, maar ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb ook bijna nooit de map met programma's open staan. Al met al erg vreemd, maar ik kan het nu in ieder geval verhelpen, dat is al iets ;)

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Pictogrammen willen bij mij ook nog wel eens raar doen. Bestanden krijgen dan ineens icoontjes van hele andere programma's dan waarmee ze normaal gesproken worden geopend. De oplossing die voor mij meestal wel werkt is om de Finder te herstarten door Command-Option-Escape te gebruiken. Na een herstart van de Finder zijn de iconen meestal weer normaal.

Of dit in jouw geval ook helpt, weet ik niet, omdat ik uit je verhaal afleid dat het bij jou ook om je dock gaat - in dat geval helpt opnieuw in- en uitloggen misschien ook wel. Maar dat is dan weer een oplossing die wat omslachtiger is dan die jij al had gevonden :P.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Heb ik ook wel eens last van, gewoon naar de 'Programma's' map gaan en rechts klikken op Adresboek, en dan 'Toon Info'. Klik dan 1 keer op het icoontje, komt nu een blauwe lijn omheen, en dan op backspace drukken, is die weer normaal.

Een andere afbeelding aan een programma/map/partie geven gaat op dezelfde manier, 'Toon Info', de andere afbeelding kopieeren (apple-c) en dan in op het icoontje drukken zodat die blauw word, en dan plakken (apple-v). Weer het orginele icoon terug? Er weer op klikken zodat die blauw word en dan backspace.
Pagina: 1