mem voltage controller kapot

Pagina: 1
Acties:

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Toen ik erg voorzichtig mijn videokaart installeerde (en tientallen keren scheef zat) heb ik de geheugen voltage controller van mijn moederbord in tweën gebarsten... :o
Als vervanging voor dit gemis (na de chip er af gesloopt te hebben) heb ik maar een draad getrokken naar de gebroken lijn; er staat nu dus 3,41 V op mijn geheugen en northbridge (in plaats van de gewenste 2,8 V. Heeft iemand een idee hoe ik op dit draadje 2,8 V kan krijgen?
(OCZ ram booster zal overigens niet passen.)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weerstandje tussen frotten he :)

C:\>_

• JanWillem32
OK, welk geweldig weerstandje kan het aan om naast de variërende weerstand van het geheugen constant 2,8 V te geven?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
3.41 - 2.8 = 0.61V
Meet even de stroom, en baseer daar je weerstandje op, of denk ik nu te simpel? :)

edit: gebruik desnoods een potmetertje om het secuurder af te stellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Vinnie op 05-02-2005 01:04 ]

C:\>_

• JanWillem32
OK, de stroom variëert van 0,82 A tot 2,16 A, afhankelijk van gebruik. (Er zit nu trouwens maar 1 module in, een tweede heb ik er uit getrokken.)
Ik heb zelf ook al aan weerstanden gedacht toen ik dit probleem probeerde op te lossen, maar met een variabele weerstand zal ik dan steeds heen en weer moeten schuiven naar precies de juiste waarden op de verschillende intensiteiten van activiteit van het geheugen, wat onmogelijk werk is.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Daarom is het ook een memory controller en geen memory weerstand. Ik denk niet dat wat je wilt zomaar gaat lukken. De weerstand moet inderdaad variabel zijn aan de hand van de belasting, daar zijn vast wel ICtjes voor te koop, maar ik heb geen idee welke.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

er hoeft alleen maar 2.8v op te staan? Spanningsregelaar tussen bijv. de 5V lijn maken. Neem als tor een LM350, die kan 3A leveren. Zorg wel voor een koelelementje.
http://www.national.com/ds/LM/LM150.pdf datasheet
op pagina 5 staat een bruikbaar schema, het schema onder "Application hints" moet je hebben.

• JanWillem32
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 10:55:
er hoeft alleen maar 2.8v op te staan? Spanningsregelaar tussen bijv. de 5V lijn maken. Neem als tor een LM350, die kan 3A leveren. Zorg wel voor een koelelementje.
http://www.national.com/ds/LM/LM150.pdf datasheet
op pagina 5 staat een bruikbaar schema, het schema onder "Application hints" moet je hebben.
Bedankt, ik zal er naar op zoek gaan, in combinatie met een voedingstransistor moet deze wel 3,4 A (geschatte hoeveelheid stroom bij 2 geheugenmodules) kunnen leveren.
Pagina: 1