Problemen met TV out XFX FX5200 in MCE

Pagina: 1
Acties:

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Zoals de titel al zegt: ik heb een probleem met MCE op mijn tv via een FX5200 kaartje. Ik heb gisteren en vandaag rondgezocht op GoT, maar ik snap het volgens mij nog niet helemaal. Daarom start ik dit topic, om te checken of wat ik denk, klopt.

Hardware(in het kort):
-ASUS A7N8X-E Deluxe met Athlon XP 2400+
-512 Mb PC3200
-XFX GeForce FX5200 128Mb (BIOS 4.34.20.67)
-Seagate Barracuda 80Gb
-S-Video --> SCART kabel (5m)
-Sony TV (kom even niet achter het typenummer; 't is iig niet spectaculair, ouderwets 4:3, +- 3 jaar oud)
-Fujitsu/Siemens 17" CRT (zowel TV als CRT hangen nu aan het systeem in clone mode)

Software:
-XP MCE NL
-GeForce drivers: 6.14.10.6693
-nVidia Video Decoder: 4.0.29.0 (DECCHECK van MS gebruikt om te checken)
-TVTool
-ffdshow
-Powerstrip

Problemen:
1) Ik gebruikte eerst alleen de CRT. Na het gebruikelijke geklooi :) heb ik het toch werkend gekregen. Live (en opgenomen) tv schokte niet echt meer. Wat ik wel vond (en vind) is dat je als het ware een vertraging in de beeld opbouw ziet. Voorbeeld: in The Godfather II (zowel live als opgenomen) zie je bij close-ups van Al Pacino als hij zijn hoofd beweegt (overdreven gezegd) eerst het bovenste deel van zijn wang bewegen, en een fractie later zijn kaak. Ook loopt voor mijn idee geluid en beeld soms niet helemaal gelijk, helemaal als ik net naar een zender gezapt ben. Later lijkt het dan recht te trekken (na een paar seconden). Maar ik kan me vergissen.
2) Toen ik alles werkend had leek het me tijd te worden om de tv aan te gaan sluiten. Zo gezegd, zo gedaan. Ik vind de beeldkwaliteit echter ronduit beroerd. Kleuren zijn bijvoorbeeld wat fletser, en het beeld is minder scherp. Dat kan ik wel verklaren, en voor een gedeelte (de kleuren) was nog wel het eea aan te passen. Maar wat ik echt niet acceptabel vind zijn de volgende dingen:
-op tv bevatten alle MCE schermen "balken". Sommige gedeeltes van het scherm hebben de gewone blauwe kleur, andere gedeeltes (horizontaal, over de gehele breedte) zijn in grijstint, of iig zeer flets. Dit is alleen niet zo als ik mceWeather opstart en even het schermpje krijg met het "zandlopertje" (ik weet even niet hoe ja dat bewegende rondje anders moet noemen). Er flikkert dan ook niets. Ook als MCE uit staat, en ik mijn gewone XP desktop zie op de tv, zijn er geen problemen. Als ik tv kijk heb ik overigens dit probleem niet. Overigens: de kleur van het scherm (de genoemde "balken") veranderen soms, afhankelijk van waar ik in het menu ben.
-als er bewegende MCE dingen zijn (het genoemde "zandlopertje", een scrolling menuitem, minimizede tv of muziek) dan flikkert en stoort het beeld ontzetten (op tv, niet op crt). Dat je zwarte stukken en balken ziet etc. Dit is dus niet bij bewegend beeld van (opgenomen en live) tv. Overigens heb ik het zelfde probleem de eerste twee seconden dat ik in het hoofdmenu ben.
-Bij snelle bewegingen, of bewegingen van grote vlakken (zie voorbeeld boven), is de kwaliteit van het beeld gewoon echt minder dan wanneer ik tv kijk op met de kabel in de tv.

Wat ik geprobeerd heb:
-Ik heb windowsupdate gezocht. Ik meen dat ik daar alles heb geselecteerd wat enigzins relevant leek...
-Ik heb veel gezocht op GoT naar wat ik zou kunnen doen (gisteravond en vandaag). En een aantal dingen geprobeerd. In ieder geval ben ik niet meteen gaan posten :).
-Ik heb met Powerstrip en Tvtool zitten klooien. Maar ik moet zeggen dat ik het gewoon niet echt snap. Ik heb geprobeerd het formaat van de tvout output 768*576 (meen ik, iig PAL), maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
-Verder heb ik gezocht naar drivers, detonators (wat dat ook mogen zijn, kom ik niet achter (misschien dom, maar...)), decoders en tools (waarvan de genoemde geprobeerd).

Wat ik nog zou kunnen proberen:
-BIOS van mobo (lijkt me niet nodig) of videokaart updaten
-jullie advies vragen (bij deze :) )

(Mogelijke) diagnoses:
-Het ligt niet aan mijn systeem specs (mobo, geheugen, HDU)
-Het ligt niet aan de kabel (film en desktop zijn (redelijk) goed zichtbaar, zonder de genoemde problemen.
-De videokaart is niet goed genoeg. Op GoT kom ik regelmatig negatieve ervaringen met de FX 5200 video out tegen. Dat zou betekenen dat ik dan maar een andere videokaart moet halen.
-De videokaart is op zich redelijk, maar de verkeerde software is geinstalleerd (, of de goede software is verkeerd ingesteld :) ).

Wat ik wil:
Ik heb gekozen voor de FX5200 omdat ie passief gekoeld is (stil) en cheapcheap was. Die twee eisen zijn eigenlijk het belangrijkst voor me, samen met dat ik gewoon heel goed beeld wil op tv.
Games interesseren me niet. (volgorde: 1) kwaliteit 2) stil 3) cheapcheap)
Het liefste zou ik dus mijn problemen verhelpen met de bestaande configuratie. Mijn vraag is: hoe dan, wat kan ik proberen?
Als dat niet kan, welke videokaart die aan de genoemde eisen voldoet, kunnen jullie aanraden?

Verwijderd

gebruik je wel de mce drivers?
Is een speciale set drivers, een heleboel games vinden die drivers niet leuk maar mce wel.

dat beeld en geluid niet synchroon lopen kwam bij mij door te weinig geheugen, of in iedergeval toen ik er 512 bij prikte was het over.
Ik draai ongeveer hetzelfde als jou op de p4 in m' specs.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 11:19 ]

• RutgerJan
Ik heb 66.93_win2kxp_international.exe geinstalleerd van de nVidia site. Volgens mij zijn dat dus de goede drivers. Ik wordt echt een beetje niet goed van het beeld op tv. Ik snap echt niet hoe ik dat nou recht kan trekken, ben bang dat het niet met deze kaart gaat lukken :(.

• RutgerJan
Schopperdeschop: iemand anders nog suggesties?

• RutgerJan
Het lijkt erop dat, als ik de instellingen op clone mode zet met tv als primair scherm, of alleen tv, dat dingen dan beter gaan. Geen gekke storingen op het beeldscherm bij bewegende MCE onderdelen (zoals scrolling menu en "zandlopertje"). Echter, de kleuren blijven nog steeds zo vreemd in de MCE schermen, dus met grijzige fletsige horizontale balken. Gewoon een brakke videokaart dus?