Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Palmtop gehad van het werk, maar geen idee waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 06:52
Mede Tweakers!

vandaag heb ik (zomaar vanuit het niets) een PDA gehad van mijn werkgever! Het gaat om de Palm Tungsten C. Hardstikke leuk, maar, ik heb me er nooit in verdiept, en heb dus ook geen idee waar ik moet beginnen met het gebruik.

Als eerste ben ik op zoek gegaan naar een nederlandstalig OS, aangezien die van mij in het engels was. Ondertussen heb ik PiLoc geïnstalleerd (demo), dus ik denk dat ik al vrij aardig er mee uit de voeten kan.

So far so good, maar dan nu... Ik heb werkelijk geen idee wat je allemaal met een Palmtop kan doen, oké gewoon gegevens erin zetten, hardstikke leuk, dat is ook de bedoeling van een PDA. Overigens, ik werk als systeem beheerder op een school.

Hoe zit het met het afsluiten van een PDA? Ik zie alleen een knop, die hem "uit" kan zetten, maar je hoeft hem niet af te sluiten? Het is dus niet echt een OS zoals ik het gewend ben? Of mis ik wat?

En wat zijn de mogelijkheden kwa applicaties? Ik heb al op de site van Palm zelf gezocht, maar daar staat geen gratis software bij (of ik moet scheel zijn). Ik wil namelijk niet iets kopen waar ik spijt van ga krijgen (omdat ik echt een leek ben op dit gebied).

Is het mogelijk om het OS zomaar up te graden? Ik heb al zitten kijken in de "info", en zie daar een versie nummer staan: Palm OS® software v.5.2.1. Ik heb al iets gehoord van Palm OS 6, maar vraag me af of dat zomaar kan? De site van palm maakt me niet veel wijzer. En het wordt nog verwarrender door de software onderdelen, die allemaal weer een ander versie nummer hebben (Quick Tour v.1.1). Erg verwarrend...

Ook komt er geluid uit deze PDA, maar dat beperkt zich tot "tikjes" en "piepjes". Ik zou ook graag iets van een audio speler er op willen, altijd leuk toch? En misschien wel de raarste vraag, maar kun je ook internetten op een PDA? Ik zie wel een "VPN" menu, en er zit WiFi op. Ik ga er dus vanuit dat ik op zijn minst een draadloos netwerk aan kan leggen, alleen, ik heb geen draadloze modem / router, maar wél een WiFi netwerk kaart in mijn PC. Zou het mogelijk zijn om een soort "brigde/internet share" aan te maken, zodat ik kan internetten op mijn PDA, in de achtertuin bijvoorbeeld?

Tja, sorry voor de vragen, maar ik heb ook geen flauw idee waar ik moet zoeken. Als ik google raadpleeg, dan krijg ik allemaal omslachtige antwoorden, zie ook: http://www.google.nl/sear...n+c+wireless+internet&lr= en dan doe ik op "Wireless Internet Cable" haha! Draadloos met kabel? Lekker duidelijk, en vooral veel reviews. De enige site die me wat op weg hielp was: http://www.azure.com.au/faqs/?name=pda, maar die gaan uit van een hotspot (die ik hier dus niet heb, denk ik).

Dus als iemand me op weg kan helpen, desnoods verwijzen naar een site, dan ben ik diegene zeer dankbaar. Ik wil er snel meer over leren, maar heb gewoon weg geen idee waar ik moet zoeken, en wát ik moet zoeken.

Ook tips voor gratis software zijn welkom hoor!

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_ :>

Verwijderd

Heel veel software en informatie :) http://www.palmclub.nl/

Dat met het uitzetten, ik doe het ook via de aan/uit knop (m515). Er zijn wel programma's, waarmee je op een ding klikt, en de PDA uit gaat. Denk dat het geen kwaad kan om hem met de aan/uit knop uit te doen.

Qua software: gratis is er bijna niet, het meeste is een demoversie.

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan het wel: om je internet via je pc naar je PDA te delen (staat ook beschreven bij bovenstaande link ;) )

AvantGo! is een handig programma, om offline, websites te bekijken. Je download ze dus tijdens een hotsync, en je kan ze altijd bekijken, zonder internetverbinding te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 22:50 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 06:52
Kijk, daar kan ik nog eesn wat mee, ik ga die site echt helemaal van boven naar beneden doorspitten :D

Ik wil het echt zo snel mogelijk allemaal leren, want ik denk dat de mogelijkheden vrij groot zijn. Ook dat AvantGo! ga ik eens opzoeken, ben alleen bang dat het niet gratis is...

Want het is dan wel een leuke PDA, maar de vvraag is om ik hem mag houden, zodra ik daar weg ga (ik ga er van uit dat dit niet het geval is, maar je weet maar nooit). Software aanschaffen zou ik dus erg zonde vinden. Ik heb al navraag gedaan naar eventuele goedkope school licenties, maar daar ik de school niet van in het bezit (wel voor desktop software).

Ik blijf zoeken :D

edit: die site, heb ik vanmiddag ook al gevonden, en zo ben ik aan PiLoc gekomen :*)
edit 2: AvantGo! is gratis WHOOHOO :D

[ Voor 19% gewijzigd door Nik op 04-02-2005 23:04 ]