Toon posts:

Welke router voor VPN i.c.m. ADSL KPN (planet)

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Momenteel heb ik een speedtouch 510 en ik wil graag een VPN eindpunt configureren i.c.m. met een losse router of e.v.t. een router met modem ingebouwd. Welke router hiervoor heb beste te nemen??
Heeft iemand een configuratie draaien i.c.m. met een KPN provider en wat zijn de ervaringen ???

Alvast bedankt,

Gr,
Hullie

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik heb een VPN verbinding met Draytek routers opgezet. En dat werkte zeer goed. Dus ik zou Draytek adviseren.

[ Voor 26% gewijzigd door Sharkys op 04-02-2005 20:58 ]

Verwijderd

Draytek Routers zijn inderdaad prima geschikt voor thuis gebruik. Wanneer het kwalitatief top moet zijn, zou ik Netscreen adviseren (meer profi toepassingen, in ieder geval profi-er dan KPN ADSL met een speedtouch en enkel IP adres).

In combinatie met KPN ADSL zou ik een draytek nemen, en wel om het volgende:
Je kunt het beste je Speedtouch 510 configureren als PPTP server (scriptjes te halen op de website van KPN). Hiermee bewerkstellig je dat je Draytek (die als PPTP client kan opereren) _zelf_ je publieke IP adres krijgt ipv je Speedtouch. Een VPN werkt namelijk stabieler en beter wanneer je eindpunt transparante toegang tot een publiek IP adres heeft. Een Netscreen kan geen PPTP client spelen, dus die is voor dit gebruik ongeschikt.

Misschien ga ik nu wel wat snel, maar samenvattend is ook mijn antwoord: Draytek is prima, en je hoeft je modem niet te vervangen en kan dus met een goedkopere draytek zonder DSL modem (bijvoorbeeld de 2200 E plus) nemen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Bedankt voor zover. Dus ik laat gewoon de draytek als het ware via pptp inbellen via de speedtouch, waarna de draytek het IP adres krijgt. Vervolgens configureer ik de draytek als VPN eindpunt??
Als ik evt. met een netscreen wil werken, welke zou je dan adviseren. Het is namelijk voor zakelijk gebruik, echter er hoeft slechts sporadisch ge-vpnt te worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 21:17 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Zakelijk en Zakelijk zijn 2 verschillende dingen.

Er is namelijk zakelijk voor een zaak met veel vpn gebruikers en er is zakelijk voor een eenmans zaak voor een zaak met max 4 gelijktijdige gebruikers denk ik dat een Draytek 2900 uitermate geschikt is. ( Ook aanzienlijk goedkoper dan de Cisco/Netscreen oplossingen) worden het meer gebruikers dan is het raadzaam om richting een iets meer professionel oplossing te kiezen.

Drayteks kom je overigens vaak tegen in de kleine bedrijfjes. en dan heel vaak als point to point vpn om 2 locaties aan elkaar te knopen.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 12:10
linksys (wag54g) heeft ook ingebouwde vpn server (geschikt voor o.a. tunneling tussen 2 verschillende gebruikers).

/dev/null

Pagina: 1