[Canon S1IS] Reparatie hot pixel: compenseren

Pagina: 1
Acties:

• Frank071
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Vorige week ontdekte ik een hot pixel die bij wat langere sluitertijden (maar wel al redelijk snel) voor een duidelijke rode pit zorgde. Nu heb ik de camera gerepareerd teruggekregen en zie dat de reparatie is omschreven als "pixel gecompenseerd". Dat komt op mij over alsof niet de CCD wordt vervangen, maar gewoon dat ene pixel wordt uitgezet. Werkt dat ook zo? Hoe doen ze dat - is daar speciale software voor? Weet iemand of je de camera ook kunt "uitlezen"? Ik ben wel benieuwd hoeveel pixels er in totaal gecompenseerd zijn en waar ze zitten...

Gr/Frank

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Dat heet pixelmapping, dat is iets dat veel olympus camera's als optie in het menu hebben.
De hotpixel wordt niet uitgelezen, daarvoor in de plaats worden omliggende pixels gebruikt om de waarde van de hotpixel te bepalen. Dat wil niet zeggen dat je beeldkwaliteit er op achteruit gaat, 1 pixel op 3,2miljoen mis je niet. En daarnaast is het al zo dat elke camera interpoleert, aangezien de pixels of een rood of een groen of een blauw signaal afgeeft, de daadwerkelijke kleur wordt bepaald door de omliggende sensoren.
Olympus camera's hebben de optie om zelf pixelmapping uit te voeren, wanneer je merkt dat er dode of hotpixels in je afbeeldingen zitten. Natuurlijk moeten dat er niet te veel zijn, maar na verloop van tijd krijgt bijna elke camera er wel mee te maken.