[2003] Disk mirroring lukt me niet - optie is greyed out*

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb 2 schijven in mijn server zitten, beide 80 gigabyte. Nu wil ik 2 partities (C & D) mirroren op de andere disk. Ik van allebei een dynamic disk gemaakt maar als ik rechtermuisknop op een disk doe krijg ik niet de optie 'add mirror'. Deze blijft grijs...

Volgens de volgende info zou er "add mirror" bij moeten komen: http://www.microsoft.com/...irrored_system_volume.asp

Ik heb de server al diverse malen opnieuw opgestart, iemand een suggestie?
alvast bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door Y0ur1 op 04-02-2005 19:40 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
"Using mirrored volumes"

op volumeniveau dus, maw: op het volume staan en dan krijg je wel de optie 'add mirror'

A wise man's life is based around fuck you

• Y0ur1
  • Niet online
zwelgje schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:56:
"Using mirrored volumes"

op volumeniveau dus, maw: op het volume staan en dan krijg je wel de optie 'add mirror'
Sorry ik bedoel ook op een volume, bij de C en de D is "add mirror" allebei grijs"

• Zwelgje
Y0ur1 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:59:
[...]

Sorry ik bedoel ook op een volume, bij de C en de D is "add mirror" allebei grijs"
de D moet wel leeg zijn, en mag dus GEEN paritie bevatten... (hij mag niet gepartitioneerd zijn)

• Y0ur1
  • Niet online
zwelgje schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 20:00:
[...]

de D moet wel leeg zijn, en mag dus GEEN paritie bevatten... (hij mag niet gepartitioneerd zijn)
Dus mijn hele C moet zeg maar 80gb zijn om deze te kunnen mirroren?

• Zwelgje
Y0ur1 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 20:02:
[...]

Dus mijn hele C moet zeg maar 80gb zijn om deze te kunnen mirroren?
als je oorspronkelijke schijf 80gb is moet je doeldisk tenminste 80gb zijn (groter mag, kleiner niet!)

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 04-02-2005 20:09 ]

Verwijderd

Nee.
Schijf 1 (degene met C: erop) mag alles bevatten,
schijf 2 moet dynamisch zijn, maar zonder partitie erop.
Daarna rechtsklik op schijf1 (linker gedeelte, niet de partitie-balk) en 'add Mirror'.

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 20:08:
Nee.
Schijf 1 (degene met C: erop) mag alles bevatten,
schijf 2 moet dynamisch zijn, maar zonder partitie erop.
Daarna rechtsklik op schijf1 (linker gedeelte, niet de partitie-balk) en 'add Mirror'.
Dus schijf 1 moet basic zijn, en schijf 2 moet dynamic zijn?

Verwijderd

Nee, beide dynamisch uiteraard, anders werkt de software mirror niet. Misschien toch maar een RAID controller aanschaffen?
Ik ken trouwens geen programma's waarmee je backups van dynamische schijven mee kunt maken of herstellen/terugzetten.

• Y0ur1
  • Niet online
Ok, het is gelukt, tnx. Nog een vraagje; op de een of de andere manier is mijn C schijf na het formatteren de G schijf geworden, ik kan dit ook niet meer veranderen in disk management, is er nog een andere manier mischien?

Verwijderd

Y0ur1 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 21:58:
Ok, het is gelukt, tnx. Nog een vraagje; op de een of de andere manier is mijn C schijf na het formatteren de G schijf geworden, ik kan dit ook niet meer veranderen in disk management, is er nog een andere manier mischien?
Ik meen mij te herinneren dat je die letters wel kunt wijzigen, maar na een boot weer op de eerst vrije letters gezet worden.

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 22:06:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat je die letters wel kunt wijzigen, maar na een boot weer op de eerst vrije letters gezet worden.
Het probleem is juist dat ik hem niet kan veranderen, hij zegt dan "windows cannot modify the drive letter of your system volume or boot volume". Ik snap niet waarom die niet op de C staat ...

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:05
Je hebt op je g partitie je ntldr geinstalleerd, daarom kan je deze niet wijzigen.
Normaliter kan je wel je schijven wijzigen, en blijven ze ook staan na een boot.
Waarschijnlijk staat je g-schijf in je bios als primairy boot schijf

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Y0ur1
  • Niet online
Het werkt nu helemaal, maar nog een vraagje; als ik een bestand op bijvoorbeeld mijn C zet, wordt deze dan direct op allebei de schijven gezet?

Dan nog iets, ik heb om te testen even de 2de disk alleen aangesloten, maar als ik nu opstart staat er "GRUB", volgens mij is dat nog van linux. Hij start dan niet verder. Moet ik de MBR nog leegmaken ofzo?

[ Voor 45% gewijzigd door Y0ur1 op 05-02-2005 14:19 ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Y0ur1 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 14:12:
Het werkt nu helemaal, maar nog een vraagje; als ik een bestand op bijvoorbeeld mijn C zet, wordt deze dan direct op allebei de schijven gezet?

Dan nog iets, ik heb om te testen even de 2de disk alleen aangesloten, maar als ik nu opstart staat er "GRUB", volgens mij is dat nog van linux. Hij start dan niet verder. Moet ik de MBR nog leegmaken ofzo?
GRUB is inderdaad een van de bekendste *nix boot managers. Dus nu start je systeem blijkbaar op van de schijf waarop je ooit een linux installatie had staan... (is het misschien trouwens niet verstandig om even beide schijven te legen en from scratch opnieuw te beginnen en in 1x alles goed te doen dan elke keer een klein dingetje te fixen? dat bespaart volgens mij een hoop configuratie- en wachttijd op antwoorden betreffende dingen waar je niet uitkomt :?)

Overigens is het AFAIK wel zo dat files inderdaad direct gemirrored worden. Software RAID is vrijwel precies hetzelfde als Hardware RAID alleen simuleert je OS (en je CPU) eigenlijk een RAID controller, vandaar dat de performance een stuk mnder is.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

.NET 2003 is geen naam van een productie versie van WIndows 2003 - ik verander je topic titel dus nog even :)

• Y0ur1
  • Niet online
mindcrash schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 14:27:
[...]

GRUB is inderdaad een van de bekendste *nix boot managers. Dus nu start je systeem blijkbaar op van de schijf waarop je ooit een linux installatie had staan... (is het misschien trouwens niet verstandig om even beide schijven te legen en from scratch opnieuw te beginnen en in 1x alles goed te doen dan elke keer een klein dingetje te fixen? dat bespaart volgens mij een hoop configuratie- en wachttijd op antwoorden betreffende dingen waar je niet uitkomt :?)

Overigens is het AFAIK wel zo dat files inderdaad direct gemirrored worden. Software RAID is vrijwel precies hetzelfde als Hardware RAID alleen simuleert je OS (en je CPU) eigenlijk een RAID controller, vandaar dat de performance een stuk mnder is.
Het werkt nu helemaal prima hoor. Het nu een mirror van de C en D schijf op disk 2, maar ik kan alleen nog niet van disk 2 booten, dat is het enige probleem.

Ik heb de windows cd er in gedaan en in de recovery console fixmbr gedaan, nu start hij wel van de 2de schijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Y0ur1 op 05-02-2005 15:22 ]

Pagina: 1