Toon posts:

Kapotte sdram nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst een pc-tje onder handen genomen die gecrasht was. Omdat WinXP niet meer wou installeren memtest86 is gedraait en kreeg massas errors. Kast open gemaakt en onder een dikke laag stof zat een sdram chip. Schoon gemaakt met alcohol maar mocht niet baten.

Omdat tie naast de processor zat was een kant dus helemaal bedekt met stof. De andere kant is nog prima. Het is een 512 mb chip en de errors in memtest86 beginnen ook na 256 mb.

Mijn vraag is of het nog mogelijk is de eerste helft van de 512 mb te gebruiken in een servertje icm met linux?

Verwijderd

Ik ben bang dat je ook in Linux problemen zal gaan ondervinden met deze defecte chip.
Ik zou het dus niet doen als ik jou was.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Memtest kan een bestand aanmaken met de beschadigde stukken geheugen daarin en linux kan die file gebruiken door middel van een kernel patch. Dus kan het: ja. Is het handig/slim: nee. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Ghehehe, nee, helaas. Misschien als je zelf SPD chips kon wijzigen, of als je er fysiek achter kon komen welke chips precies stuk zijn (hoeft namelijk niet precies DIE kant te zijn die stuk is, het zou ook kunnen dat er 7 van de ene kant stuk zijn, en anderhalf aan de andere kant!)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik zal het is proberen met die patch.

Ja het is geluk hebben. Maar omdat de errors die ik gezien heb in memtest allemaal begonnen bij 256 mb heb ik wel goeie hoop dat het nog mogelijk is. Liever zou ik een range van het geheugen niet gebruiken maar weet niet of dat mogelijk is met die patch. (Is trouwens kernel-patch-badram ?)

Als ik het nog stabiel kan gebruiken heeft een van m'n afgedankte computers weer wat meer snelheid als server. Is het proberen waard.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 18:37 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je kunt ook een maximale hoeveelheid geheugen die gebruikt wordt tijdens het booten opgeven, dacht dat de passende kernelparameter dan mem=256MB ofzo moet zijn (zoek het liever nog eens op).

Los daarvan: Koop een nieuwe chip.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar er hoeft maar 1 bit op een ander chippie te zitten dat problemen geeft en je blijft er problemen mee houden.
Toen ik me ooit eens aan linux gewaagd heb kreeg ik alleen maar errors op mijn bak. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan een brak dimmetje. De kans dat het dus gaat werken (en daarbij ook blijft werken) is redelijk klein.

Verwijderd

Stop hem in een oude computer die hem maar als een 265mb module ziet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 12:59:
Stop hem in een oude computer die hem maar als een 265mb module ziet.
De kans dat dat gaat werken is erg klein.
We weten niet hoe die chip in elkaar zit (single sided, double sided) en welke chips erop zitten. De kans is groot dat een bak die maar de helft ziet (BXje ofzo) alsnog het brakke deel aan gaat spreken en hierdoor gigantisch op zijn bek zal gaan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Verder heeft de i440BX niet moeite met het aantal chips, maar met de grootte en adressering ervan. Je gebruikt met een i440BX dus niet de helft van de chips, maar de helft van de datalijnen per chip, wat resulteert in een nog steeds half-kapotte, half-herkende dimm.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
ALs het precies op 256MB het probleem optreed, denk ik dat je memtest niet goed "leest".

Bij test5 bijvoorbeeld krijg ik alleen errors nadat de test klaar is. Heb je 512, zal die dus op 512 errors geven bij een te hoog geclockte cpu/geheugen.

Ik zou checken of ander geheugen in die machine goed werkt, en je latencies in het bios bekijken. (SD was standaard CAS 3 dacht ik). Eventueel kun je iets meer voltage op het geheugen zetten, dat lost soms problemen op, en dan nogmaals testen met memtest.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Badram is de oude patch, voor een nieuwere kernel zul je waarschijnlijk badmem willen gebruiken.
Pagina: 1