Toon posts:

[XP] welke services uitschakelen voor betere prestaties?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dit is wederom een topic over de laptop van mijn vriendin, een packard bell E3 systeem

Amd Athlon mobile xp2000+ (1,79 Ghz?)
256mb ram
waarvan 32 mb voor de grafische kaart gebruikt wordt.

De prestaties van het systeem zijn een beetje onder de maat. Het reageert gewoon erg langzaam als je een applicatie opstart of meerdere applicaties tegelijk gebruikt.

Mijn vraag is, wat kan ik zoal uitschakelen (qua bv. services) om geheugen te besparen?
Aangezien er van die 256mb al 32 naar de grafische kaart gaat blijft er weinig voor windowsxp zelf over.

Mijn vriendin maakt voornamelijk gebruik van:

draadloos internetten, surfen, IM (yahoo, msn) Mediaplayer etc.
Microsoft Office, Visio, Access
Development in Borland (JAVA) en Visual C++

Verder geen bijzondere dingen. Wellicht kan ik de indexing service uitschakelen,
maar ik ben bang dat ik iets molesteer waardoor die vervolgens niet meer opstart en dan heb ik de poppen aan het dansen (al genoeg ellende met die laptop gehad!!)

wat kan ik veilig uitschakelen? Of hoe kan ik de performance van de laptop verbeteren?
geheugen upgraden is voorlopig helaas geen optie.

en ik heb een bestand gedownload van de site van AMD voor de processor van haar laptop, voor dat powernow gedoe volgens mij, is dit ook een aanrader? of is de ondersteuning van XP Home SP1 al afdoende?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 17:12 ]

Verwijderd

Zoek even op Google, of probeer deze:
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Kan je niet minder geheugen alloceren voor de videokaart?
32MB is totaal overbodig voor gewoon WIndows werk. 4MB is meer dan zat.
(2MB is waarschijnlijk ook al genoeg)

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Hier nog een linkje met uitgebreide info: http://www.blackviper.com/winxp/service411.htm

Verwijderd

wat kan ik zoal uitschakelen (qua bv. services) om geheugen te besparen?
Alles wat je niet gebruikt en wat niet direct nodig kun je sowieso op handmatig zetten. En aangezien computergebruik voor ieder anders is, is er ook geen direct antwoord mogelijk op welke services uitgeschakeld kunnen worden. Kwestie van testen en je weet het al snel (bijv. als programma's niet werken of foutmeldingen in je systeemlogs) ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 17:33 ]

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
ik heb deze ook gebruikt, erg puike uitleg. mn verse xp install vroeg maar 50 RAM vondt ik wel tof :)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zit je wel niet op te wachten, maar zou toch ook eens overwegen om er wat geheugen bij te prikken, blijft wel een beetje hangen/wurgen met 256......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:38
Die guide van The Elder Geek kan ik ook zeer aanbevelen.
Ik draai WinXP op een PIII-800 met 256 mb, en de meeste snelheidswinst zat volgens mij bij het uitschakelen van de indexing service. Die heb ik er op alle mogelijke manieren uitgekickt :D Als je zelf je bestanden beheerd heb je dat gewoon niet nodig. Verder valt er weinig winst te behalen in services, die nemen allemaal bijelkaar niet heel veel geheugen en processor-tijd in beslag. Zorg dat je de grafische extras van XP uitschakeld, die vreten performance zonder functionaliteit toetevoegen.

Mijn ervaring is dat je virusscanner je om zeep kan helpen. Als die alle bestanden checkt voordat ej ze opent, kan dat op mindere systemen zorgenvoor errug grote vertagingen. Virussen haal je volgens mij binnen door iets te downloaden, ze ontstaan niet vanzelf op je systeem. Dus alles scannen wat binnenkomt en verder niks scheelt enorm tijdensdagelijkse bezigheden.

Check ook even in msconfig wat er allemaal opstart als je systeem aan gaat. Zet vooral windows messenger uit met gpedit.msc. Er zijn ook programmas die vinden dat ze continu het systeem in de weg mogen zitten om zelf sneller te starten, maar das ook niet nuttig (check je Office progs en Adobe Reader).

Het moet lukken, bij mij draait alles prima :)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
weet niet wat er mis is met "maar" 256 mb ram. Mijn 2e pc, een AMD XP2400+ draait ook met zoveel ram en speelt net zo makkelijk CS Source, waarom zouden een beetje internetten en chatten dan een probleem zijn???

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kan bij de Systeemeigenschappen, tabblad Geavanceerd, onderdeel Prestaties ook veel snelheidswinst behalen. Door allerlei visuele aspecten (thema's, animaties, cursorschaduw) uit te schakelen, behaal je heel veel snelheidswinst.
Schakel ook terug naar de klassieke (win2k)-login via Gebruikersaccounts. Levert ook iets winst op (mijn ervaring tenminste)

We are shaping the future

Verwijderd

weet niet wat er mis is met "maar" 256 mb ram.
Idd, mijn piekverbruik voor vandaag lag op 69MB met GoT'en (20 MB), IRC (3MB), ICQ/MSN (1MB) en nog een zut programma's. Zelfs met een 128MB systeem is dat allemaal nog te doen, al zul je bij het openen van meerdere threads met een hoop plaatjes wel wat swapwerk kunnen zien bij het wisselen van schermen.

Verwijderd

Topicstarter
ongelooflijk bedankt voor alle reacties! Ik ga er deze week mee aan de slag als ze de laptop niet nodig heeft! en zal hier mijn resultaten posten! Kunnen er geen problemen optreden als ik zaken zoals de indexing service uitschakel?

Groetjes,

chris

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dat maakt geen fluit uit. De indexing service is alleen bedoeld om snel een systeem te kunnen doorzoeken, het maakt een index van je schijf. (Hence the name :p)

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
mijn vriendin kwam zelf met het fantastische idee om het geheugen uit haar vorige, omzeep geholpen toshiba laptop te gebruiken in de nieuwe laptop, zelfde type geheugen ongeveer en we werken nu met 512 mb ram :)

verder heb ik alle bovengenoemde services uitgeschakeld en het werkt nu prima!

:)

groetjes,

chris
Pagina: 1