Geluid valt weg bij te laag volume

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 15:48

Not Pingu

Dumbass ex machina

Topicstarter
Goed, ik heb het een tijdje aangekeken, maar nu gaat het me echt irriteren.

Ik heb een oud Kenwood versterkertje (erfstuk van m'n opa :P) met 2 Technics boxen die ook al een aantal jaartjes oud zijn. Aan deze versterker zijn verbonden: de speaker-out van m'n computer, en een Philips cd-spelertje (van de eerste generatie cd-spelers :P).

Het probleem dat ik heb, is dat de speakers gaan 'stotteren' bij laag volume. Het lijkt wel of er een bepaald minimumvolume nodig is voordat de speakers geluid produceren. Bij muziek is dat dus erg irritant omdat je alleen geluid hoort als er een basskick is ofzo. Bij games hoor je voetstappen dus niet, pas met een ontploffing komt er geluid (omgeven met wat gekraak).

Ik moet het volume dus redelijk hoog zetten om normaal geluid te krijgen, en kan dus niet zachtjes een muziekje aanzetten want dan hoor je de helft van de tijd niks.
Dit probleem doet zich zowel voor als ik een mp3tje draai op mijn pc, als wanneer ik een cd draai in de cd-speler.

Nu is mijn vraag: wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik zat eraan te denken om de bedrading te vervangen, die hier en daar wat versleten is, maar zou het eventueel ook aan de versterker of de speakers kunnen liggen, of de combinatie ervan? Ik weet weinig van hi-fi, maar ik dacht eens gehoord te hebben dat de impedantie van de versterker een beetje gelijk moet zijn aan die van de speakers ofzo?

De speakers zijn Technics SB-202 en hebben een impedantie van 8 omh, en een max. input power van 40 watt.
De versterker is een Kenwood KR-2010, 180 watt. BIj de speaker aansluitingen staat aangegeven dat er speakers van 4-16 ohm aan kunnen.

Bij voorbaat dank voor enig advies of suggesties.

[ Voor 4% gewijzigd door Not Pingu op 04-02-2005 16:33 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kraakt het geluid toevallig ook als je aan de volumeknop draait?
Dit zou wijzen op versleten Potmeters... Eventueel zou je die dan kunnen vervangen of zolang inspuiten met contactspray...

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 15:48

Not Pingu

Dumbass ex machina

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:33:
Kraakt het geluid toevallig ook als je aan de volumeknop draait?
Dit zou wijzen op versleten Potmeters... Eventueel zou je die dan kunnen vervangen of zolang inspuiten met contactspray...
Nee, dat niet. Kraken gebeurt alleen als het geluid weer terugkomt na even weggevallen te zijn. Als ik het volume hoger zet, stottert of kraakt het geluid helemaal niet.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.