Toon posts:

Installatie XP SP2 & S-ATA : Onbekende schijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is het probleem :
  • Nieuwe install van XP-NL op een MSI K8T Neo-FISR via ingebouwde Promise S-ATA & RAID controller. De schijf is een 'verse' Seagate S-ATA 160GB schijf.
  • Voorheen waren op deze PC 3 Maxtor 120GB P-ATA-schijven en een Maxtor S-ATA 160GB. De 120GB zitten nu in mijn server.
  • Een Maxtor 160GB S-ATA schijf is wel als extra schijf in een Windows-configuratie gebruikt. Op deze schijf staat echter Suse 9.2 & data. Die kan ik dus niet gebruiken om XP te installeren.
  • XP is een officiele NL-versie... XP heb ik voor mijn werk nodig, maar gebruik ik en mijn zoontje ook voor spelletjes.
Tijdens booten wordt Seagate schijf door controller herkend. XP laat telkens weer tijdens Setup echter schijf als "Onbekende schijf" herkennen, zelfs met de driver-diskette.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd :
  • Ik heb S-ATA kabel al omgewisseld. Setup gestart. Niets
  • Ik heb Maxtor-schijf losgekoppeld. Setup gestart. Niets.
  • Alle bios- en firmware-upgrades uitgevoerd. Setup gestart. Niets.
  • Een zelfs m.b.v. een GentooLinux-based Rescue Disk aangemaakte NTFS-partitie wordt niet herkend door XP Setup.
Ik ben al een paar keer opnieuw begonnen, steeds met hetzelfde resultaat.

Wat mis ik nu nog ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 15:54 . Reden: foutje verwijderd... ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt! Na veel zwoegen toch nog gelukt :
  • Install met geleende P-ATA schijf gedaan.
  • BIOS via Live-update geupdate naar versie 2.
  • Schijf losgekoppeld.
  • S-ATA schijf aangekoppeld aan VIA Serial-ATA interface ipv Promise
  • Voor de tweede keer RAID-driver-diskettes gemaakt, install gestart, van beide controllers drivers toegevoegd.... schijf werd herkend....!
Applaus voor mezelf... maar waarschijnlijk dag onboard Promise-controller... :'(