[HTPC] Dedicated systeem bouwen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:38
Ik zit al een tijdje met het idee om een HTPC te bouwen, maar nu blijf ik met de vraag zitten:

Is het niet beter om mijn huidige systeem gewoon tegelijk als HTPC te gaan gebruiken? Dit scheelt natuurlijk geld, maar of het praktisch is weet ik eigenlijk niet. Ik zou dan via een uitbreiding van de desktop Meedio of iets dergelijks willen draaien op de TV... en dan ook automatisch bij het booten.

Het idee is natuurlijk om een HTPC voor alles te gebruiken maar ik heb hier toch mijn twijfels over (als ik even tv wil kijken dan heb ik weinig zin om eerst mijn tv-out te 'activeren' etc.)

Heeft iemand een goede oplossing met 1 pc?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het enige voordeel van een HTPC is in mijn ogen stilte en design... En de laatste tijd in mindere mate het groeiend gebruiksgemak door bijvoorbeeld Windows MCE.
Dus als jij kunt leven met de nadelen van een gewone computer (Dwz; herrie, matige match met je overige apparatuur, en minder gebruiksgemak) is er niks op tegen om je gewone pc daarvoor te gebruiken.
De tv-out zou je in mijn ogen gewoon aan kunnen laten staan.

• FaLc0n
MikeyMan schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:46:
Het enige voordeel van een HTPC is in mijn ogen stilte en design... En de laatste tijd in mindere mate het groeiend gebruiksgemak door bijvoorbeeld Windows MCE.
Dus als jij kunt leven met de nadelen van een gewone computer (Dwz; herrie, matige match met je overige apparatuur, en minder gebruiksgemak) is er niks op tegen om je gewone pc daarvoor te gebruiken.
De tv-out zou je in mijn ogen gewoon aan kunnen laten staan.
Een 'gewone' computer kan ook heel stil zijn :) Design maakt me momenteel niet zo veel uit idd. Het probleem zit hem vooral in het feit dat het draaien van MCE of Meedio en tegelijkertijd werken op de computer een beetje lastig is volgens mij. Moet er misschien toch maar een keer een dedicated htpc komen.

[ Voor 24% gewijzigd door FaLc0n op 04-02-2005 16:19 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik weet dat die stil kunnen zijn, maar dat kost vaak ook een flinke bom duiten...

Het naast elkaar draaien van MCE en meedio is geen probleem, de vraag is alleen wat je wilt gaan doen... Bedenk je wel dat als je een film gaat zitten kijken, je waarschijnlijk geen spel aant spelen bent. Dus; wat doe je nou helemaal tegelijk? Een willekeurig downloadprogramma zul je best op de achtergrond kunnen draaien...
Ergo; als design je niet uitmaakt, en je geen woonsituatie hebt waarin een htpc van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, zou ik in jouw geval zeggen; laat lekker zitten...

• FaLc0n
MikeyMan schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:21:
Ik weet dat die stil kunnen zijn, maar dat kost vaak ook een flinke bom duiten...

Het naast elkaar draaien van MCE en meedio is geen probleem, de vraag is alleen wat je wilt gaan doen... Bedenk je wel dat als je een film gaat zitten kijken, je waarschijnlijk geen spel aant spelen bent. Dus; wat doe je nou helemaal tegelijk? Een willekeurig downloadprogramma zul je best op de achtergrond kunnen draaien...
Ergo; als design je niet uitmaakt, en je geen woonsituatie hebt waarin een htpc van toegevoegde waarde zou kunnen zijn, zou ik in jouw geval zeggen; laat lekker zitten...
Als er iemand tv aan het kijken is en iemand anders wil een beetje surfen... dat is het punt :) Maarja, denk dat ik het maar ff laat hangen tot ik een keer iets over heb bij een upgrade, kan ik daar altijd nog een goedkope htpc van maken en die inzetten.

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 22:05
Het ligt er volgens mij ook aan of je wil opnemen met je HTPC of niet. Een stille HTPC is bijv. veel minder storend op je kamer dan een PC wat aan staat.

Wat overgins ook een voordeel van een HTPC is is dat ie rechtstreeks op je TV aangesloten is. Ff MAME erop zetten en je hebt er een console bij. Is toch een ander sfeer met je PC.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Darius schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 18:19:
Het ligt er volgens mij ook aan of je wil opnemen met je HTPC of niet. Een stille HTPC is bijv. veel minder storend op je kamer dan een PC wat aan staat.

Wat overgins ook een voordeel van een HTPC is is dat ie rechtstreeks op je TV aangesloten is. Ff MAME erop zetten en je hebt er een console bij. Is toch een ander sfeer met je PC.
Mijn office, internet en game pc is ook rechtstreeks op m'n tv aangesloten. ;)

Verwijderd

Hoewel de site nog niet helemaal klaar is (het software installatie overzicht moet er nog worden opgezet). Wil ik jullie het hardware installatie overzicht en foto's van onze DIGN MCE kasten niet onthouden ;)

Dus bij deze: http://www.deruiteronline.com/subsite2/Index.htm

Veel plezier, site is niet commercieel ofzo, geeft alleen een helder overzocht van onze ervaringen.

RocketRon

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 22:48:
Hoewel de site nog niet helemaal klaar is (het software installatie overzicht moet er nog worden opgezet). Wil ik jullie het hardware installatie overzicht en foto's van onze DIGN MCE kasten niet onthouden ;)

Dus bij deze: http://www.deruiteronline.com/subsite2/Index.htm

Veel plezier, site is niet commercieel ofzo, geeft alleen een helder overzocht van onze ervaringen.

RocketRon
heb net je hele website even doorgelezen, erg interssant. heb zelf al een HTPC, maar ben van plan om deze te vervangen.. (P3 733Mhz 192Mb 4Gb hd, en vooral geen remote, en noisy!)

Verwijderd

Een HTPC is op zich anders, de hardware vrijwel gelijk, maar het gebruik is in theorie verschillend.

Maar zoals altijd zal je moeten kiezen tussen goed en goedkoop. Een HTPC zit meestal in een mooiere kast, met wat stillere hardware. Trouwens, je kan toch niet én werken en TV / Film kijken tegelijkertijd. Als je dat dan toch wil doen kan je mss best een 2de PC gebruiken.

Heb zelf een AMD 64 3000 in een ordinaire Aopen kast (QF50) zitten, met een HD koeler van ZALMAN en Qfan enabled hoor je die écht niet. Als de kast niet mooi is stop je die toch gewoon ergens weg?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 10:07:

Maar zoals altijd zal je moeten kiezen tussen goed en goedkoop. ?
Aan de andere kant heb je voor een htpc genoeg aan een videokaart van onder de 100 euro ipv 600 euro plus SLI en Express en andere game dingen :)

Tenzij je de high quality 3 component nogwattes uit de professionele markt gaat halen oid.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:22
sorry dat ik dit relatief oude topic trap maar ik zie dat jullie allemaal tv kijken via je HTPC.

Is dat niet een beetje omslachtig eigenlijk?
Ik heb mijn coax kabel gesplit met een goedkope splitter (5 euro) en heb mijn tv en HTPC tegelijk aangesloten op de kabel.

Mijn htpc gaat pas aan als ik een MP3, DIVX of opgenomen televisie wil bekijken, (en natuurlijk als ik wat wil opnemen).
Verder blijft hij uit.

Ik vind nl de kwaliteit van de TVout best wel minder en als je altijd via je HTPC tv moet kijken kost dat ook best veel stroom.
Als je het op deze manier aansluit kan je ook met een goedkope pvr150 opnemen en tvkijken tegelijk, het enige nadeel van het niet tv kijken via je HTPC is dat je geen timeshifting kan toepassen.

Wat denken jullie?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, als je er een televisie naast hebt staan is het natuurlijk niet echt nuttig... Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die een flatscreen hebben, en daarbij hun htpc als tuner gebruiken.

• FaLc0n
Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: het is een nieuwe htpc geworden :)

Pundit-R
celeron-d 2.66ghz
512mb 400mhz kingston geheugen
200gb s-ata maxtor schijf
standaard dvd-rom
PVR-150 MCE tv-kaart
mce remote
wireless desktop

Na wat gepruts met drivers/software heb ik alles prima draaien, mooi systeem! 8)

Procyon for life: Ik zou niet met een splitter het signaal apart nog op de tv zetten, dat zorgt alleen maar voor kwaliteitsverlies. Er zijn trouwens tooltjes om je tv-out een beetje te tweaken, zodat het beeld acceptabeler wordt (tvtool werkt erg goed voor mensen met een nvidia chipset).

Er zit ook nogal een verschil in de kwaliteit van tv-kaarten. Ik heb hier bijvoorbeeld nog een leadtek tv2000 xp deluxe liggen maar die haalt het bij lange na niet bij de pvr-150.

[ Voor 17% gewijzigd door FaLc0n op 12-04-2005 00:56 ]

Pagina: 1