Goed, een SELECT-probleem.
Ik heb 3 tabellen
- ontvangers
2 kolommen, ID en EMAIL
- doelgroepen
2 kolommen, ID en DOELGROEP
- ontvangersingroepen
2 kolommen, ONTVANGERS_ID en DOELGROEP_ID
Een voorbeeld van de inhoud van deze 3de tabel is bijvoorbeeld
Oftewel, persoon 1 is opgenomen in groep 1 en 2, en persoon 2 is opgenomen in groep 1 en 3.
Nu komt het probleem. Ik wil de personen selecteren, die 'alleen' in groep 1 of 2 voorkomen, dus niet in groep 3, of een andere groep.
De bedoeling is dus om te zien welke personen 'groeploos' worden als ik groep 1 en 2 zou verwijderen. In dit geval is dat dus alleen persoon 1, want persoon 2 zit nog in groep 3.
Ik heb al wat zitten klooien met count's, group by's, en joins van deze tabel met zichzelf.. maar kom er maar neit uit. Nu ben ik nog niet zo een mysql expert, maar ik heb het gevoel dat dit makkelijk te doen is in 1 query..
Wie laat me het licht zien? Het klinkt zo simpel maar ik kom er gewoon niet uit
Ik heb 3 tabellen
- ontvangers
2 kolommen, ID en EMAIL
- doelgroepen
2 kolommen, ID en DOELGROEP
- ontvangersingroepen
2 kolommen, ONTVANGERS_ID en DOELGROEP_ID
Een voorbeeld van de inhoud van deze 3de tabel is bijvoorbeeld
| ontvangers_ID | doelgroep_ID |
| 1 | 1 |
| 1 | 2 |
| 2 | 1 |
| 2 | 3 |
Oftewel, persoon 1 is opgenomen in groep 1 en 2, en persoon 2 is opgenomen in groep 1 en 3.
Nu komt het probleem. Ik wil de personen selecteren, die 'alleen' in groep 1 of 2 voorkomen, dus niet in groep 3, of een andere groep.
De bedoeling is dus om te zien welke personen 'groeploos' worden als ik groep 1 en 2 zou verwijderen. In dit geval is dat dus alleen persoon 1, want persoon 2 zit nog in groep 3.
Ik heb al wat zitten klooien met count's, group by's, en joins van deze tabel met zichzelf.. maar kom er maar neit uit. Nu ben ik nog niet zo een mysql expert, maar ik heb het gevoel dat dit makkelijk te doen is in 1 query..
Wie laat me het licht zien? Het klinkt zo simpel maar ik kom er gewoon niet uit
[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 04-02-2005 14:44 ]