[RAID] controller en schijven in praktijk

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik wil in mijn server een RAID-systeem zetten. De controller (Adaptec AAR-1210SA (2x SATA150 RAID, PCI32/66)) en 2 schijven (Seagate Barracuda 7200.7 200 GB Serial ATA) die ik dan in RAID 1, mirror wil zetten. Ik heb de hele RAID FAQ doorgelezen, maar daar heb ik het niet kunnen vinden. Het staat vol met theorie, maar geen praktische dingen.
Normaal is het zo dat er van de controller een kabel gaat naar een soort vierkante doos (weet niet hoe het heet) en daar zitten dan de schijven in, die er dan ook heel makkelijk uit te halen zijn.
Mijn vraag dus: Wat heb ik nodig om de twee schijven aan de conroller te hangen? Want ik denk niet dat het zo is dat ik vanaf de SATA schijven 2 kabels naar de controller maak en dat het dan goed is. Kan iemand mij een beetje uitleg geven over de praktijk dus....

[ Voor 3% gewijzigd door Double J op 04-02-2005 13:07 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Eh, ik vat je totaal niet :?

Bij een controller en 2 schijven moet je gewoon de beide schijven op de controller aansluiten. Elk met een eigen kabel en stroomvoorziening. Daarna kun je booten en in de BIOS de RAID array aanmaken, enzovoorts :)

Maat dit is behoorlijk logisch en makkelijk zelf te bedenken. Gewoon kijken naar het spul en de kabeltjes. Al dan niet met hulp van de (online) handleidingen van het mobo, de controller en de schijven.

Of vraag je nu iets heel anders :?

Verwijderd

Bedoel je een storage cabinet?

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Nou, het is relatief simpel.
Waarschijnlijk staat het ook in een pdfje van de fabrikant van de controller.
Je trekt dus gewoon een kabeltje van je controller PATA of SATA naar je HDD's en daarna stel je je controller in.

Trouwens, die "vierkante doos" is een extern schijven kabinet. Ik heb er hier toevallig eentje staan van sun voor scsi schijven. Die zou je er zo in en uit kunnen halen, maar dat heb je niet nodig Ik weet ook niet of het bestaat voor IDE (pata of sata).

Dus: check ff de handleiding van de controller die je wil kopen, daar zou het in moeten staan.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Double J
Ik bedoelde zo'n kabinet ja, ik heb hier wel een raid controller voor scsi en daar kan maar 1 kabel op aangesloten worden, die gaat naar dat kabinet toe. Maar ik vroeg me dus af hoe dat met SATA schijven gaat. Dan zitten er dus gewoon 2 aansluitingen op, net als op een mobo? En dan kan ik de schijven gewoon in het rackje hangen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je het hier over interne storage (binnen de PC kast, waarbij kabelzooi dus geen issue is) of over externe storage (in een afzonderlijk kastje, geheel buiten de PC om, aangesloten met een enkel kabeltje). Je zit hier behoorlijk wat termen en begrippen door elkaar te halen en de titel is ook nogal verwarrend ..

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 04-02-2005 13:09 ]

• Double J
Ik bedoel interne storage, welke begrippen haal ik door elkaar dan?

Dit is toch zo'n kabinet? Ik heb het in ieder geval hier over.

[ Voor 57% gewijzigd door Double J op 04-02-2005 13:18 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een cabinet is extern :)

Wel, intern dus .. Gewoon de schijven op de controller aansluiten en gaan met de banaan. Het is zoo simpel, het wijst echt van zichzelf uit B)

• Double J
Ja, ik snap het, als ik de de foto van de controller bekijk zie ik inderdaad 2 sata aansluitingen.

Maar hoe heet dat kastje waar die schijven in kunnen dan die ik bedoel?

[ Voor 22% gewijzigd door Double J op 04-02-2005 13:18 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op het plaatje dat je eerder gaf zie ik inderdaad een interne SCSI kabinet. Dat kun je inderdaad makkelijk met 1 kabel aansluiten. SCSI is een parallele interface, waarbij de schijven via de ID's afzonderlijk aangesproken kunnen worden. In het kabinet worden de ID's per bracket-connector ingesteld. Maar daar past natuurlijk geen SATA in. Daarnaast is SATA serieël, je kan daarmee dus nooit meer dan 1 schijf op 1 kabel aansluiten :)

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Wat je dan wel kan doen is een SATA HDD Bracket zoals hier aanschaffen.
Daar doe je dan achterin een SATA aansluiting op + stroom. Als je dus twee schijven hebt heb je twee van die brackets nodig.

Beetje hetzelfde idee maar meer kabels :P

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 16:58

Acmosa

...no comment.

But then again, I could be wrong..

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Zo'n kast wordt ook wel een JBOD genoemd, al staat JBOD eigenlijk voor 'Just a Bunch Of Disks'. Dit is niet vereist voor raid, maar wordt meestal gebruikt om te kunnen 'hotswappen'. In het geval van SATA raid wordt over het algemeen geen JBOD gebruikt daar deze redelijk duur zijn, en als een budget dat toelaat gaat men meestal toch voor scsi.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

een computer heeft ruimte voor 3.5" opslagmedia (harde schijven bijvoorbeeld) en 5.25" opslagmedia (cdrom bijvoorbeeld).
Je kunt dus een controller kopen en dan de schijven in de 3.5" ruimtes vastschroeven, dit is wat de meeste mensen thuis hebben. Verder kun je de 5.25" ruimtes gebruiken voor zogenaamde '(hot swap) drive bays' ofwel een kabinet voor 1 harddisk.
Tot slot zijn er nog externe cabinetten, maar voor zover ik weet alleen voor SCSI.
Misschien dat SerialATA dat ook kan indien port multipliers worden gebruikt.

Wil je dus opslag (in RAID) buiten de pc, dan zul je aan SCSI moeten. Mag het in de pc, dan kun je normaal IDE kiezen, of SCSI of SerialATA.

Voor losse opslag buiten de computer (geen RAID) heb je ook losse kasten waar 1 schijf in past.
Pagina: 1