De computer van mijn vriendin slaat regelmatig uit,
Zonder melding of wat dan ook plop beeldscherm zwart de hdd slaat met zijn kop naar de rust positie en het systeem start vervolgens opnieuw op.
De foutmelding waar XP mee terugkomt is heel divers.
- Your system crashed because the random access memory containing Windows code was corrupted.
- Error caused by a device driver
- Hardware failure reported by your central processing unit (CPU)
Elk foutmelding komt ongeveer even vaak voor en er zit geen regelmaat in.
Soms staat het systeem 4 uur aan zonder problemen en soms is het met 15 min al raak.
De HDD hoor ik met regelmatig met de kop in rustpositie slaan. Meestal tijdens het opstarten van XP en bv bij het openen van een internet pagina.
Als ik Powermax 4.09 (test tool van Maxtor) draai dan geeft deze aan dat de HDD aan het dood gaan is.
(This drive is failing dea89761)
Het vreemde is dat na een tweede maal Powermax draaien hij opeens aangeeft dat de HDD helemaal gezond is.
Volgens de winkelier is dit een bekende fout die veroorzaakt word door de combinatie Asrock 741 mainboard en de maxtor HDD.
De voeding hebben ze wel willen vervangen maar dat heeft niet geholpen.
Wat ik zelf geprobeerd heb.
Div. test tools om het geheugen te testen. (geen fouten!)
Test tools om de temp te meten cpu 28 graden (erg laag) kast temp 35 graden
Test tool voor de diverse spanningen (allemaal ruim binnen de tollerantie)
Win XP opnieuw er op gezet.
Andere virus scanner en hitmanpro (geen virus en geen spyware)
Alle updates voor XP en de nieuwste bios zittten er op/in.
De kast kan ik niet openen ivm de garantie zegel.
Mijn vraag is wat kan ik nog doen?
De winkel rekend 50 euro alleen al voor het kijken naar het systeem als ze geen hardware probleem kunnen vinden.
En is de foutmelding tussen asrock en maxor een bestaand probleem of is de hdd werkelijk aan het dood gaan?
Systeem
Asrock K7S41GX
AMP Sempron 2300+
256MB
80GB Maxtor 6Y080L0
Win XP
VGA LAN enz. onboard
Zonder melding of wat dan ook plop beeldscherm zwart de hdd slaat met zijn kop naar de rust positie en het systeem start vervolgens opnieuw op.
De foutmelding waar XP mee terugkomt is heel divers.
- Your system crashed because the random access memory containing Windows code was corrupted.
- Error caused by a device driver
- Hardware failure reported by your central processing unit (CPU)
Elk foutmelding komt ongeveer even vaak voor en er zit geen regelmaat in.
Soms staat het systeem 4 uur aan zonder problemen en soms is het met 15 min al raak.
De HDD hoor ik met regelmatig met de kop in rustpositie slaan. Meestal tijdens het opstarten van XP en bv bij het openen van een internet pagina.
Als ik Powermax 4.09 (test tool van Maxtor) draai dan geeft deze aan dat de HDD aan het dood gaan is.
(This drive is failing dea89761)
Het vreemde is dat na een tweede maal Powermax draaien hij opeens aangeeft dat de HDD helemaal gezond is.
Volgens de winkelier is dit een bekende fout die veroorzaakt word door de combinatie Asrock 741 mainboard en de maxtor HDD.
De voeding hebben ze wel willen vervangen maar dat heeft niet geholpen.
Wat ik zelf geprobeerd heb.
Div. test tools om het geheugen te testen. (geen fouten!)
Test tools om de temp te meten cpu 28 graden (erg laag) kast temp 35 graden
Test tool voor de diverse spanningen (allemaal ruim binnen de tollerantie)
Win XP opnieuw er op gezet.
Andere virus scanner en hitmanpro (geen virus en geen spyware)
Alle updates voor XP en de nieuwste bios zittten er op/in.
De kast kan ik niet openen ivm de garantie zegel.
Mijn vraag is wat kan ik nog doen?
De winkel rekend 50 euro alleen al voor het kijken naar het systeem als ze geen hardware probleem kunnen vinden.
En is de foutmelding tussen asrock en maxor een bestaand probleem of is de hdd werkelijk aan het dood gaan?
Systeem
Asrock K7S41GX
AMP Sempron 2300+
256MB
80GB Maxtor 6Y080L0
Win XP
VGA LAN enz. onboard