Toon posts:

PC-games spelen op TV i.p.v. monitor.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe PC aanschaffen om games op te spelen. Nu heb ik al een TV op mijn kamer staan waarop ik een XBOX heb aangesloten.
Nou is mijn vraag of ik net zoals de XBOX ook met mijn PC op mijn TV kan gaan gamen.
Dingen die ik graag zou willen weten zijn:
-hoe zit het met de beeldkwaliteit
-de framerate
-de resolutie

(de videokaart heeft een s-video uitgang)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Bij voorbaat dank.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
heb het wel 's gedaan, is eigenlijk best te doen. maar shooters lijkt me niet echt fijn.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je een leuke tafel en stoel bij de tv heb staan is het geen probleem. De kwaliteit hangt af van de gebruikte kabels en videokaart. MediaCenters zijn in principe ook gewoon pc's met speciale software en tuners. :Y)

Verwijderd

Beeldkwaliteit is slechter dan een monitor. 't werkt wel, maar dan moet je wel een eindje van je tv af zitten. Spellen als GTA zijn prima speelbaar. Shooters wat minder, zeker als je heel nauwkeurig moet mikken.

@hierboven; al heb je nog zulke mooie kabels, een tv blijft een boutresolutie hebben. Maakt voor mediacenter niks uit, er hoeft toch niks kleins op het beeld te komen. Hooguit een afspeellijst, die heeft dan ook een enorme lettergrootte.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 12:21 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:34

Cyphax

Moderator LNX
Het nadeel is dat PC spellen in principe ontworpen zijn voor gebruik met monitor, dus je ziet vaak kleine lettertjes die op een standaard tv misschien niet te lezen zijn.
Zo heb ik eens geprobeerd Freelancer via de TV te spelen maar ik kon de letters niet lezen. :+
Ik neem aan dat je het probleem voor een spel als C&C Generals wel kan bedenken. :)

Over framerate: Dat hangt af van je PC. Draait het soepel, dan heb je een prima framerate op je TV.
Over kwaliteit: Hangt weer af van de aansluiting. Het ziet er gauw minder kartelig uit op een TV, maar je kijkt misschien over kleine priegelige details heen die op een monitor duidelijk zijn.
Resolutie: Die kan je waarschijnlijk fijn vrij laag instellen. 800x600 is meer dan zat voor een doorsnee TV. Misschien heeft dat nog wat performancewinst als voordeel.

Probeer het eens uit zou ik zeggen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 04-02-2005 12:23 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Het is o.a. bedoeld voor shooters, maar ook voor spellen als SimCity 4 en het toekomstige Age of Empires 3.
Zoland ik voldoende framerate in shooters haal vind ik het goed.
(Ik kan altijd nog een tft-scherm erbij halen mocht het niet bevallen ;))

Verwijderd

Framerate maakt helemaal niets uit, dat is helemaal afhankelijk van wat voor grafische kaart je koopt (ook al kunnen ze beiden 256MB hebben, een FX5200 is wat anders dan een ATI X800).

De resolutie van een TV is belabberd, 576 scanlines, wat bij 4x3 horizontaal 760 pixels zal opleveren. Een computerscherm is vele malen beter, 1280*1024 of hoger. De beeldkwaliteit van een TV is ook om te janken (bedenk: de PAL standaard is 50 jaar oud).

Doordat de resolutie van de TV naar PC standaarden verreweg "normaal" is, is het makkelijker een resolutie in de buurt te pakken: 640*480 is ideaal, hogere resoluties zullen misschien wel kunnen, maar pixels weglaten.

Vergeet helemaal de hoge resoluties, waar we op PC schermen zo graag mee spelen (quake3, nog steeds een mooie game, op 1600*1200 op een goeie TFT/CRT is devine!!!), ook al zegt windows dat dat zal kunnen over je TV-out, de beeldkwaliteit wordt CRAP, pixels gewoon weggelaten, en tekst niet leesbaar, zowiezo: wat kleinere text, ook al pak je een TV resolutie, wordt praktisch onleesbaar. Speel hooguit gewone shooters, met een lekker grote crosshair, maar laat simgames e.d. met kleine text, en dunne lijnen achterwege.

Ook is de ene grafische kaart de andere niet qua TV-Out kwaliteit.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 12:29 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:08:
Ik wil een nieuwe PC aanschaffen om games op te spelen. Nu heb ik al een TV op mijn kamer staan waarop ik een XBOX heb aangesloten.
Nou is mijn vraag of ik net zoals de XBOX ook met mijn PC op mijn TV kan gaan gamen.
Dingen die ik graag zou willen weten zijn:
-hoe zit het met de beeldkwaliteit
-de framerate
-de resolutie

(de videokaart heeft een s-video uitgang)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Bij voorbaat dank.
Het mooie van op de TV spelen is dat je spellen niet in zo'n belachelijk hoge resolutie hoeft te spelen. 640x480 is goed te doen en misschien 800x600. Dus je hebt dan geen high-end systeem nodig om veel spellen te spelen.. Als je voor kwaliteit gaat dan zou ik een TV afraden.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik Simulatiespellen wil spelen zoals Simcity kan ik dus beter een gewone monitor kopen.

Verwijderd

Zowiezo, meer compatible, véél beter beeld. Niet zuinig doen, zelfs een 17" CRT-tje van €100 is qua resolutie, scherpte, beter dan welke CRT-TV dan ook (extreem dure modellen van bijvoorbeeld loewe daar gelaten, maar die hebben dan meestal ook al een D-Sub ingang).

Overigens ook niet alleen voor simulatie spellen: ik moet er niet aan denken om te CS-en op de TV: chat niet te lezen, geen rcon commands kunnen invoeren omdat de console onleesbaar is, uit wanhoop maar een stickertje op het scherm geplakt in het midden, omdat de crosshair niet zichtbaar is...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 13:07 ]

Pagina: 1