Toon posts:

[access] formulieren en meer op meer relaties

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al flink gegoogled en in mijn boek kan ik het helaas ook niet vinden..

ik heb een meer op meer relatie

werknemer
wID | naam | adres

bedrijf
bID | naam | adres

werknemer-bedrijf
bID | wID

nu wil ik dat een werknemer zichzelf kan aanmelden, en het bedrijf kan hij kiezen via een lookup/keuze lijst. vervolgens wordt alles opgeslagen, echter nu wordt alleen de info uiteraard alleen bij werknemer opgeslagen, ik wil ook dat hij de gegevens bij werknemer-bedrijf wordt opgeslagen..anders werkt mijn hele model niet meer... ik heb bij het relatieschema wel al referientele integriteit aangezet, zou hij niet via dit model het al vanzelf moeten opslaan?

Verwijderd

Dit kan je heel handig doen met een combobox op een subformulier. Hoofdformulier is dan de persoon, het subformulier bevat de relatie. De noordenwind-database bevat hier een aantal voorbeelden voor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:34:
Dit kan je heel handig doen met een combobox op een subformulier. Hoofdformulier is dan de persoon, het subformulier bevat de relatie. De noordenwind-database bevat hier een aantal voorbeelden voor.
ik zal eens gaan zoeken in noordenwind dan, ik heb nog nooit met subformulieren gewerkt, maar zal het even uitzoeken

bestaat er geen andere methode? een meer op meer relatie lijkt me toch iets vrij standaards, dat moet toch ook wel redelijk eenvoudig in access zijn geintegreerd..

Verwijderd

Topicstarter
via de wizard voor formulieren selecteer ik de twee formulieren waarover de veel op veel gaat (selceteer niet de tussentabel) vervolgens laat ik access een mooi formulier maken met subformulier, zo zou het moeten werken via de HELP, echter hij slaat de gegevens niet op in de tussentabel ....

Verwijderd

Topicstarter
ik hoorde van iemand dat ik me ook queries moet baseren en niet puur op te tabellen, echter verder zonder uitleg, begrijpt iemand wat hij precies bedoelt? voor een meer op meer relatie moet je toch altyd met een tussentabel werken?

Verwijderd

Om bedrijven te kiezen op het subformulier heeft de aanmelder andere info nodig dan bv een kale bedrijfID of een volledig overzicht van alle gegevens van dat bedrijf. Met een query kan je de combobox vullen met een handig overzicht, bv "[Bedrijfsnaam] & ' (' & [plaats] & ')'" gesorteerd op bedrijfsnaam.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:32:
Om bedrijven te kiezen op het subformulier heeft de aanmelder andere info nodig dan bv een kale bedrijfID of een volledig overzicht van alle gegevens van dat bedrijf. Met een query kan je de combobox vullen met een handig overzicht, bv "[Bedrijfsnaam] & ' (' & [plaats] & ')'" gesorteerd op bedrijfsnaam.
aha ik begrijp het bedankt,

alleen access weigert de info op te slaan,

ik heb even getest op een heel simper voorbeeld voor meer op meer:

boeken - auteurs - boeken/auteurs

kies alle velden uit boeken en auteurs met wizzard voor formulier, hij maakt mooi een sub aan maar niet met comboboxen zodat ik gewoon fijn een auteur kan invullen en bv het boek erbij zoek, vervolgens slaat hij ook niets op in boeken/auteurs... heeft access dat niet nodig of zo?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-05 17:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Een vaag verhaal, ik snap niet helemaal waar je nou vast zit.

Wat wil je nu precies? Dat je bij een bedrijf kan opgeven welke werknemers erbij horen, of da je bij een werknemer kan opgeven bij welke bedrijven hij werkt?

Stel even het eerste: Maak een formulier met de bedrijven. Maak een subformulier met de tussentabel (werknemers bedrijven). Hierop zet je de combobox met werknemer namen (maar die WerknemerID opslaat).
Dit laatste formulier zet je als subformulier op je bedrijven formulier. Koppeling op veld BedrijfID uit Bedrijven tabel en tussen tabel en klaar.

Da's toch heel logisch zo?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:55:
Een vaag verhaal, ik snap niet helemaal waar je nou vast zit.

Wat wil je nu precies? Dat je bij een bedrijf kan opgeven welke werknemers erbij horen, of da je bij een werknemer kan opgeven bij welke bedrijven hij werkt?

Stel even het eerste: Maak een formulier met de bedrijven. Maak een subformulier met de tussentabel (werknemers bedrijven). Hierop zet je de combobox met werknemer namen (maar die WerknemerID opslaat).
Dit laatste formulier zet je als subformulier op je bedrijven formulier. Koppeling op veld BedrijfID uit Bedrijven tabel en tussen tabel en klaar.

Da's toch heel logisch zo?
sorry zal het nog een keertje proberen uit te leggen

ik heb een tabel met werknemers en een tabel met bedrijven en een tussentabel

het is een meer op meer relatie, klinkt een beetje vreemd misschien maar het is een opdracht

een werknemer heeft een ID,naam,adres...
een bedrijf heeft een ID,naam,adres.....
in de tussentabel staan puur en alleen ID vd werknemer en ID van het bedrijf

ik wil dat een werknemer zich kan inschrijven, en dan via een combobox een bedrijf kan uitzoeken, en dat de gegevens dus in alle 3 de tabellen wordt opgeslagen. zodat ik later via een query de info uit de database kan trekken.

ik zal zo eens gaan kijken naar jou aanwijzing

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:55:

hoe krijg ik het voor elkaar dat ik een combox met werknemer namen te zien krijg op het subformulier, als ik als basis de tussentabel gebruik? aangezien in de tussentabel alleen ID's staan.

Hoe maak ik de koppeling van bedrijfID uit bedrijven en de tussentabel?

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!

ik heb nu nog 1 klein punt

je hebt de tabel bedrijven, en aan een bedrijf wordt ook een type meegegeven: IT of NON-IT

in het formulier staan twee subformulieren; eentje waar je de IT bedrijven kan invullen en een subformulier voor NON-IT bedrijven, het uitzoeken van een bedrijf werkt prima, aangezien ik 2 queries heb geschreven: de een filterd de IT bedrijven en de andere de NON waar ik me op baseer.
Echter als de gegevens vervolgens worden opgeslagen laat hij in beide subs zowel de IT en NON-IT bedrijven zien, aangezien hij zich waarschijnlijk op de tussentabel baseert waar alle bedrijven in voorkomen, hoe kan ik dit nog filteren?
Pagina: 1