Misschien is een korte "guide"hier op zijn plaats om wat duidelijkheid in de zaak te brengen.
Films kunnen op een aantal verschillende manieren opgeslagen worden, oa als .mov (movie) .avi (audio video interleave) .mpg (motion pictures group ?)of .mp2 bestanden.
.avi is de standaard van Microsoft, werkt (dacht ik) alleen op Windows machines en kan met verschillende codecs opgeslagen zijn.
.mov is de standaard van Apple. Is ook op Windows machines af te spelen met de Quicktime viewer (
www.quicktime.com) Ook hier kan de video met verschillende codecs opgeslagen zijn.
.mpg is een mpeg1 bestand. Video opgeslagen in het mpeg 1 formaat dus. Andere codecs zijn hier niet mogelijk
.mp2 is een mpeg2 bestand. Video opgeslagen in het mpeg 2 formaat dus. Andere codecs zijn hier niet mogelijk
Voor de duidelijkheid: mp3 is de audiocompressie die in mpeg2 gebruikt wordt. Maar die is dus een heel eigen leven gaan leiden.
Oh ja, codec = Compressor/Decompressor iaw: de manier waarop de beeldjes zijn opgeslagen. Full frames, per plaatje gecomprimeerd of per serie plaatjes gecomprimeerd. Verscillende codecs zijn bv. Sorensen, mjpeg (motion jpeg), indeo, Microsoft Video 1 etc. etc. Niet alle codecs zijn voor alle bestandsformaten beschikbaar.
Zo is DivX een codec voor het .avi bestandsformaat (op dit moment nog wel dacht ik tenminste) Deze codec maakt gebruik van de mpeg 4 compressietechniek, en die is inderdaad een stuk beter dat mpeg 2. Maar DivX is niet de enige mpeg 4 codec, ook Microsoft maakt met zijn media player gebruik van mpeg 4 maar op een wat andere manier.
Codecs kun je onafhankelijk van je viewer (quicktime/media player) installeren.
Voor de muggezifters, ja ik ben nog een aantal bestandsformaten vergeten... .asf (M$) en .rm (RealMedia systems) maar ik hoop vooral dat ik nu een beetje licht in de duisternis heb geworpen.
btw. Voor het omzetten van mpeg2 naar mpeg 4 (divx) heb je wel veel rekenkracht nodig. Reken snel op een nachtje of meer rekenen.
/edit
wat spelfouten verbeterd
/edit