[VMWare] Win98 Virtual Machine boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Hoi,

Ik heb sinds kort VMWare en ik wil het gebruiken met Windows 98 omdat ik daarin iets moet testen voor mijn werk. Het installeren van Windows 98 gaat me echter niet zo heel erg makkelijk af. Om te beginnen knalt de setup er iedere keer uit bij de routinecontrole. Dit heb ik omzeild door een reeks schakelopties achter setup.exe te plaatsen. Setup ging nu helemaal door tot aan het einde van de installatie (wat heet, totdat-ie moet rebooten). Als ik m'n VM wil rebooten om de install af te ronden, krijg ik echter als ik probeer om van de schijf op te starten alleen maar een cursor te zien. Als ik even wacht en dan op een toets (bijv. Enter) druk, krijg ik wederom de keuze tussen CD-Rom en Harde Schijf (standaard als in CD Win98).

De specs van de VM zijn:
VM aangemaakt met wizzard volgens typische Win98-settings
HDD: 4.0GB, fully allocated, virtual disk (aanbevolen)
Mem: 256MB
CDRom-drive: Physical Drive
FDD-Drive: Physical drive

Ik draai op het Host OS (dus op m'n fysieke bak) WinXP met SP2.

Inmiddels ben ik er achter dat de indeling van de virtuele schijf van mijn VM dusdanig is dat ze niet compatible is met ScanDisk binnen Windows 98; de clustergrootte zou niet ondersteund worden. Mijn vraag is nu hoe ik ervoor kan zorgen dat ik wél kan booten na de install.

Heb op de fora van VMWare gezocht en wel gelijkaardige problemen gevonden (veel met Windows 98) maar niet mijn probleem. Verder heb ik de Operating System Install Guide doorgeworsteld, maar daar staat héél erg weinig in: het installeren moet zoals het ook moet op een fysieke machine. Alleen dát gaat nu juist niet.

Heeft iemand hier toevallig een idee over?
Alvast bedankt.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Heb je W98 ORS1 of W98 OSR2. OSR2 ondersteunt FAT32 beter
Probeer W98 eens te installeren op een schijf van 1GB
Maak een 'growing' disk aan, m.a.w. allocceer niet alle schijfruimte aan het begin (maw. je VMDK file groeit)
Welke versie van VMWare gebruik je ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Fat16 ondersteunt max 2 GB
Fat32 tot 32 GB

Aan de cd zal het denk ik niet liggen. Misschien is er een update van VMware, omdat bepaalde hardware dwars ligt. Ik zou contact opnemen met support.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 01:12 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit soort errors zijn heel herkenbaar voor mij, maar ik weet zo 123 niet hoe je het kan oplossen. Vmware blijft wat dit betreft een beetje buggy. Probeer je partitie eens aan te maken met Ranish een gebruik geen SCSI maar een IDE schijf.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Noork schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 01:20:
Dit soort errors zijn heel herkenbaar voor mij, maar ik weet zo 123 niet hoe je het kan oplossen. Vmware blijft wat dit betreft een beetje buggy. Probeer je partitie eens aan te maken met Ranish een gebruik geen SCSI maar een IDE schijf.
VMWare is niet buggy, is een goede tool. Maar je moet wel snappen waar je mee bezig bent. Gebruik Workstation al sinds versie 3.2, GSX en ESX Server, en ben daar zeer tevreden over. Beter dan MS Virtual PC of Virtual Server in elk geval.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Noork
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 01:24:
[...]
VMWare is niet buggy, is een goede tool. Maar je moet wel snappen waar je mee bezig bent. Gebruik Workstation al sinds versie 3.2, GSX en ESX Server, en ben daar zeer tevreden over. Beter dan MS Virtual PC of Virtual Server in elk geval.
Het probleem van de TS ben ik al meerdere malen tegen gekomen. En het is gewoonweg slecht gedocumenteerd, hoewel er op het forum van vmware wel wat over te vinden valt. En vmware vind ik ook een top programma, daar niet van. Maar het vergt soms wat uitzoekwerk.

Voor de TS: Rommel ook eens in je bios van je vmware systeem. Hier zitten dingen in als bootvolgorde, legacy emulation van cdrom, enz enz.

• csteelooper
DaRealRenzel schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 00:58:
Heb je W98 ORS1 of W98 OSR2. OSR2 ondersteunt FAT32 beter
Probeer W98 eens te installeren op een schijf van 1GB
Maak een 'growing' disk aan, m.a.w. allocceer niet alle schijfruimte aan het begin (maw. je VMDK file groeit)
Welke versie van VMWare gebruik je ?
Ik gebruik VMWare Workstation 4.5.2, Windows98 SE NL en een 4GB Growing disk... Maar inmiddels ben ik er zelf al uit met m'n domme kop :? Ik had de ondersteuning voor grote schijven niet ingeschakeld omdat ik met een (eveneens bij VMWare bekend) CD-Rom herkennings-probleem zat. Dat heb ik opgelost en toen ben ik opnieuw begonnen met de install, nu wel met ondersteuning voor grote vaste schijven, en nu is scandisk ook geen problemen aan 't geven. En de eerste sessie is met succes zich aan 't voorbereiden. Maar wat ik nu dan niet snap is hoe het kan dat de schijf an sich wel gewoon leesbaar is :?

Naja bedankt voor de hulp allemaal

Verwijderd

Ik heb een vraagje aan de hand van de programma's waar jullie mee werken.
Lichtelijk off topic maar wie niet waagt...

Ik ben op zoek naar eenzelfde programma.
Ik moet op mijn XP (pro-sp2-nl) computer ook Windows 98se draaien vanwege een niet-xp-compatible programma.
(DualBoot heb ik al geprobeerd en lukt niet goed vanwege laptop is niet Win98 compatible -geen drivers meer en onoplosbare bronconflicten zie topic: Bronconflict: (Windows 98 SE) ATI 320M versus ACPI-BIOS)

Ik heb Virtual pc 2004 gedownload bij Microsoft. Dat werkt heel aardig maar is beperkt (TRIAL-versie) Zo kan ik bijvoorbeeld geen folders delen tussen de virtuele en de fysieke machine. En juist dat is essentieel, ik moet met de virtuele 98 enkele gigabytes aan data kunnen bereiken die op een partitie van de host staan.
Als ik MS Virtual-pc moet kopen ben ik meteen € 165,00 kwijt (Dunnet R'dam)
Dat is veel en ik weet ook nog niet eens zeker of het dan werkt!

VMWare Workstation 4.5.2 dat ik net in deze topic ontdek, is zelfs nog duurder zie ik net ($ 189,00)

2 Vragen
  • Welk virtual-OS programma is het beste?
  • Zijn er ook goedkopere programma's die hetzelfde doen?
Bij voorbaat dank,
PAul

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 14:33:
Welk virtual-OS programma is het beste?
Zijn er ook goedkopere programma's die hetzelfde doen?
Het verschil tussen VmWare en Virtual PC is niet zo groot, dus of er een beste aan te wijzen valt? In het ene geval is Virtual PC sneller, in het andere VmWare. Zelf bevalt VmWare me wel, al is het alleen maar omdat deze (officieel) Linux ondersteund.

Verder zijn er goedkopere (gratis zelfs ;) ) programma's op het net te vinden zoals Bochs. Bochs is alleen wat minder gebruiksvriendelijk naar mijn mening.

Verwijderd

@Greenstick
Bochs heb ik ook gevonden en geprobeerd.
Ik ben niet meteen een leek maar dit snapte ik allemaal niet.
Het werkte ook alleen maar met commandline opties in een soort dosbox.
Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een wat makkelijkere GUI !
Dit leek me echt iets voor experts en/of programmeurs (8> en niet meteen (makkelijk) toepasbaar voor mij.

Het hoeft overigens absoluut geen linux te ondersteunen :)

Jij werkt met VMWare...
Weet je of het mogelijk is om vanuit die virtuele 98 gewoon partities van de host te benaderen?
Ik heb net de trial van VMware gedownload maar kan hem pas morgen of maandag proberen (heb mijn laptop niet hier)

Zijn dit de enige VM programma's die er zijn? Ik lees overal dingtjes over Java VM maar dat snap ik ook niet helemaal. Het lijkt of dat voor heel andere dingen wordt gebruikt.

Een hoop vragen... :?

Bedankt voor je reactie,
PAul

Verwijderd

Ja, ik weet ze ook niet allemaal uit me hoofd, Bochs Virtual PC en VmWare zijn de enigen die ik zo op kan noemen.

ik heb VmWare niet geïnstalleerd op het moment, dus ik kan het niet direct nakijken, maar er is de mogelijkheid een Shared Folder aan te maken in VmWare. Die SF (kort het maar even af ;)) is dus een map op de host die in de VM zichtbaar is.

Ik weet alleen niet meer exact op welke manier (als netwerkschijf :? )... |:( Ik zal even kijken of ik het ergens kan vinden ;)

Ik weet het al weer ;)

Je installeert "VmWare Tools" in je Win98 installatie (zorgt o.a. voor betere schermresolutie en muis performance), en via deze tools kun je de gesharede map benaderen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 16:36 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Wat betreft de keuze voor Virtual PC of VMWare:
Ik heb beide getest en geprobeerd.
VMWare komt er wat mij betreft op alle vlakken beter uit. Enkele puntjes:

1) PXE booten beter ondersteund voor booten vanaf netwerkkaart. VPC alleen via PXE bootflop image
2) Betere en uitgebreidere netwerk configuratie instellingen
3) Veel sneller. Ik ben tot op heden nog geen opstelling tegengekomen waarbij VPC sneller is dan VMWare. Als die er wel is, dan hoor ik graag wat voor opstelling dat is
4) VMWare kan meer geheugen aansturen (1Gb voor VPC t.o.v. 2Gb of 4Gb voor VMWare)
5) VMWare kan ook vanaf Linux als host draaien

Dat waren voor mij de belangrijkste verschillen die mij hebben doen besluiten voornamelijk VMWare te gebruiken. Zeker als je twee of drie servers wil installeren op je XP machine is die 1Gb restrictie van VPC erg limiterend en dus flink vertragend.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 16:31:
Ja, ik weet ze ook niet allemaal uit me hoofd, Bochs Virtual PC en VmWare zijn de enigen die ik zo op kan noemen.

ik heb VmWare niet geïnstalleerd op het moment, dus ik kan het niet direct nakijken, maar er is de mogelijkheid een Shared Folder aan te maken in VmWare. Die SF (kort het maar even af ;)) is dus een map op de host die in de VM zichtbaar is.

Ik weet alleen niet meer exact op welke manier (als netwerkschijf :? )... |:( Ik zal even kijken of ik het ergens kan vinden ;)

Ik weet het al weer ;)

Je installeert "VmWare Tools" in je Win98 installatie (zorgt o.a. voor betere schermresolutie en muis performance), en via deze tools kun je de gesharede map benaderen :)
of je installeert gewwon een "virtueel" netwerk tussen de host en de vituele machine en regelt je bestandsdeling op de windows manier :)

Verwijderd

Dat klinkt allemaal heel goed.
VMTools onder 98 installeren, dan werk je vanuit je virtuele os "naar buiten" Slim!
Dat virtuele netwerk installeren zou helemaal een uitkomst zijn maar dat moet ik eerst nog maar eens zien.
Hoe dan ook, kan niet wachten om het te gaan proberen. :9~

VMWare lijkt me dan op basis van wat ik hier hoor sowieso het beste.
't Is wat duurder maar dat moet ik maar proberen te regelen.

Jammer dat er niet meer van dergelijke (met grafische interface) programma's zijn.
Enkel Microsoft en VMWare die "de markt bepalen."

Weet iemand nog iets over dat javaVM?
Is dat nou ook om een ander (virtueel) os te kunnen draaien binnen je fysieke os?
(Alles wat ik erover lees lijkt meer te maken te hebben met internet en java-applets.)

Bedankt voor jullie info!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Volgens mij is de java VM heel iets anders...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Inderdaad JAVA VM is om Java programma's te draaien ;)

Verwijderd

Dat meende ik ook al te begrijpen.
Bedankt!

• csteelooper
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 16:31:

Ik weet het al weer ;)

De 'Shared Folders' functie van VMWare Tools werkt NIET onder Windows 95, 98 en ME (Zie hier [VMWare Discussion Forums] en hier [off. support] (de laatste link beslaat VMWare 5, maar is ook van toepassing op 4.5.2)). Je kunt wel een nic configureren die is ingesteld op 'Host Only' (via de Settings van het Virtual Machine' en dan onder 'Hardware', en dan de filesharing op de Windows-manier regelen. Overigens is de host ALTIJD al via het netwerk benaderbaar (dus ook als je virtual NIC in Bridged mode staat), als bestands- en printerdeling op de host is ingeschakeld. type daarvoor het UNC-pad \[hostnaam] en veel plezier...

Verwijderd

csteelooper schreef op maandag 07 februari 2005 @ 10:39:
[...]

De 'Shared Folders' functie van VMWare Tools werkt NIET onder Windows 95, 98 en ME
Ik had het ook eigenlijk alleen onder WinXP als guest getest ;) Maar in de guest kwam ik wel de optie shared folders tegen :/ Maar dat werkt dan blijkbaar niet |:(

• csteelooper
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 14:33:
[...]

Ik had het ook eigenlijk alleen onder WinXP als guest getest ;) Maar in de guest kwam ik wel de optie shared folders tegen :/ Maar dat werkt dan blijkbaar niet |:(
Tja... Kan gebeuren. Ik ben iig heel tevreden over het pakket. Geeft me ook de kans om Linux naar hartelust uit te proberen zonder dat m'n eigen systeem vern**kt raakt alsgevolg van de een of andere domme fout die ik maak :x.
offtopic:
heeft iem. toevallig de een of andere (online) resource die ik kan raadplegen over Linux voor Newbe's en semi-newbe's zoals ik ???

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 15:45:
[...]

Verder zijn er goedkopere (gratis zelfs ;) ) programma's op het net te vinden zoals Bochs. Bochs is alleen wat minder gebruiksvriendelijk naar mijn mening.
Is het Bochs project niet dood dan? Er is al meer dan een jaar geen update meer geweest.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:23:
[...]
Is het Bochs project niet dood dan? Er is al meer dan een jaar geen update meer geweest.
Er staat een sourcecode op van november 2004. Volgens mij wordt er wel aan gewerkt, maarja het is natuurlijk geen bedrijf die het doet. Dus kan me voorstellen dat het soms wat stil komt te liggen. Zou wel jammer vinden als het helemaal zou stoppen, ik ben nog altijd op zoek naar een echt gratis, stabiel en snel alternatief voor Vmware.
Pagina: 1