Maxtor schijven op K7S5A en FT S150 TX2 staan in UDMA2

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 08:57
Het probleem kort
Ik heb 2 maxtor schijven aan mijn ECS K7S5A hangen en die lopen beiden op UDMA 2.
Deze wil ik graag op UDMA 5 hebben. Dit wordt ook ondersteund door de schijven afaik en door het moederbord.

systeem/disk specs
- Maxtor DiamondMax Plus D740X, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB) op de primary IDE
- Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) op de IDE interface van mijn Promise FastTrak S150 TX2plus (2x SATA150, ATA133, PCI32/66)
- Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) op de SATA interface van reeds genoemde Promise

Wat heb ik al gedaan
- gechecked of het 80 pins IDE kabels zijn
- siside.exe gebruikt
- BIOS van het moederbord geflashed
- ik heb me rot gezocht op maxtor naar tooltjes die dit eventueel kunnen. Niks gevonden.
- Op de website van ECS en SiS kom ik ook niet verder

Het BIOS ziet de Maxtors (dus ook diegene op de Promise) ook op UDMA 2.

Verder kwam ik in de OM faq alleen iets tegen over UDMA problemen in Windows 2000 voor SP2.

Verder wat hardware/systeem specs:
- CPU: Athlon XP 1700
- Mem: 512 DDR SDRAM

De BIOS flash heb ik uitgevoerd met de laatste BIOS die op de ECS site stond. (03/08/11)

Iemand ideeën hierover?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

UDMA2 = 33MB/s max. Komt dit ook ongeveer overeen met de benchmarkscores die je met de schijven haalt? (SiSoft Sandra, ATTO, HDTach, HDTune). De D740X kan ~45MB/s halen en de DM10 kan tot ~55MB/s gaan. Dus wanneer de benchmark boven de 33MB/s is, dan staan de schijven niet daadwerkelijk op UDMA2, maar is er sprake van een foute aflezing :)

Dan nog is het wel opvallend dat dit zich ook op verschillende schijven en controllers voordoet, zeker omdat de andere schijf/controller SATA is. Zitten de jumpers van de schijven 100% zeker weten correct? Probeer ook de Cable Select instelling bij de D740X, D740X jumpersettings. De DM10 SATA schijf mag geen gezette jumpers hebben, haal de evt aanwezige jumpers er allemaal uit.

• TeeDee
Ai. Kijk. Dat is een goeie. Ik zal er eens wat benchmarks overheen halen.
Daar heb ik inderdaad niet aangedacht.

Ik ben me bewust geworden van dit fenomeen doordat het me opviel dat als ik van de DX740X (dma2) of de DM10 naar de Hitachi (dma5) files kopieer, mijn CPU naar 80%~100% ging. Ben er voor het gemak even vanuit gegaan dat dit mogelijk kwam doordat DMA uitstond. Maar dat was gelukkig niet geval.

Zal vanavond even wat benches draaien. Thanks voor de tip.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mijn CPU naar 80%~100% ging
Da's nogal wat .. Het boeltje lijkt wel in PIO modus te draaien. Je hebt de BIOS geüpdate en SISIDE gebruikt (toch wel deze uit de FAQ?), maar heb je ook met verschillende drivers gespeeld? Vooral Promise drivers schijnen in bepaalde gevallen behoorlijk ranzig te presteren :)

• TeeDee
Mjah, PIO. Daar zeg je me wat. Als ik (wat ik me nog kan herinneren van gisteravond) stond ie op PIO mode 4. Kan je dat uitzetten dan op een ECS?

En ik heb de siside uit de faq gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door TeeDee op 04-02-2005 09:27 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan moet je de transfer mode op "DMA if available" zetten in de controller-eigenschappen in de apparaatbeheer :) Heb je dit probleem trouwens de hele tijd of sinds kort? Indien sinds kort: check dan de consistentie van de schijven met het tooltje van de HDD fabrikant.

• TeeDee
BalusC schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 09:31:
Dan moet je de transfer mode op "DMA if available" zetten in de controller-eigenschappen in de apparaatbeheer :) Heb je dit probleem trouwens de hele tijd of sinds kort? Indien sinds kort: check dan de consistentie van de schijven met het tooltje van de HDD fabrikant.
Probleem heb ik denk ik de hele tijd al. Valt me nu pas op.

1 De maxtor op de promise draait UDMA2.
2 De hitachi op de promise draait UDMA5.
3 De maxtor aan mijn mobo draait UDMA2.

Dus het lijkt mij aan de Maxtor's te liggen. Maar goed, voordat ik domme dingen ga zeggen omdat ik niet weet hoe het nu exact zit (zit op mijn werk :)) houd ik even mijn mond, en kom ik hier vanavond op terug.

[ Voor 4% gewijzigd door TeeDee op 04-02-2005 09:38 ]

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 17:21

Snijkoek

Metal up your ass

Mochten ze inderdaad in pio modus draaien en niet op dma starten ook al stel je dat in, kan je controllers uit apparaatbeheer verwijderen en opnieuw opstarten. Ze worden dan opnieuw gedetecteerd waardoor de dma modus ook opnieuw wordt geïnitaliseerd.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat werkt vaak alleen bij Windows XP. Dit OS heeft namelijk het eigenschap dat de DMA modus telkens een stapje lager wordt gezet, elke keer wanneer er méér 6 CRC errors is geconstateerd bij desbetreffende harddisk. Zie ook Microsoft WHDC :)

Ik heb eigenlijk geen idee of dit ook het geval is bij Windows 2000. Ik kan het iig nergens terugvinden, maar wellicht dat het in een der laatste SP'jes is meegecodeerd.

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 17:21

Snijkoek

Metal up your ass

Bij mij werkte het toendertijd (windows 2000 met SP4) maar pin me er niet op vast. Ik heb altijd de vaagste problemen met de ranzigste oplossingen :P
En stuk zal ie der niet van gaan toch ;)

Verwijderd

Hoe staan de schijfen gejumperd en bekabeld? Al eens helemaal alleen, hardjumpered als master aan de kabel gezet? Zowiezo: hardjumperen, cable select werkt niet altijd lekker...

• TeeDee
Zo, even een kick + status update.

• Maxtor D740X, welke nog steeds (ook volgens HDTach) op UDMA2 staat. Gemiddelde snelheid: 32,8 Mb/s
• De Maxtor DM10, draait nu op UDMA6. Haalt +/- 107 Mb/s. Let wel: ik heb helemaal niks veranderd. Paar keer de kast opengehad ivm fanproblemen. Misschien dat er iets "aangedrukt" is. Het zou ook kunnen dat SISIDE e.d. toch zijn werk uiteindelijk heeft gedaan.
• De Deskstar, (SATA) draait volgens AIDA op UDMA5, en haalt +/- 64 Mb/s.

Het enige wat ik nu nog kan doen is de jumpers e.d. te dubbelchecken.

Pagina: 1