[Temp] AMD Athlon XP 3000+ (Barton)

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-08 13:24
(Probleem)vervolg van dit topic.

Nu weer een ander probleem met deze computer. Nu komt de temperatuur tot ongeveer 91 graden. In een aantal topics hier op GOT heb ik dus gelezen dat de hoeveelheid koelpasta heel nauw komt. Nu heb ik dus precies een goede hoeveelheid op de cpu-core gedaan, en netjes uitgesmeerd met een pasje. Vol goede hoop starte ik de computer opnieuw op, en de bios gaf netjes een temperatuur aan van 40 graden. Binnen een halve minuut was deze temperatuur al opgelopen tot 50 graden, en na windows gestart te hebben was de temperatuur al ongeveer 87.5 graad Celcius.

Toen ik de core van de cpu aan het schoonmaken was, viel me op dat de core lichtbeschadigd was. Nu kwam ik hier een topic op GOT tegen, en die persoon heeft de computer bij precies dezelfde winkel gehaald, Powerline dus. (Ik heb de computer tweedehands (twee weken oud) via iemand bij powerline, maar voor meer info moet je mijn andere topic maar lezen). Ook heb ik iets gelezen in een topic over foute Barton's die met het opstarten gelijk 20 graden te warm werden.

Kan ik nu beter iets nieuws aanschaffen, of denken jullie dat dit probleem nog is op te lossen? Ik weet niet zeker of het aan de (lichtbeschadigde) core ligt, dus kan het nog andere oorzaken hebben?

_@/'

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Ik zou gewoon even kijken of je koeler wel geschikt is voor deze type processor, want ik heb zoiets vergelijkends meegemaakt. (koelblok was bedoelt voor Athlon xp2400+)

Trouwens, koelpasta moet er heel dun op zodat de koelblok nog contact maakt met de core.
Misschien is de fan niet op volle snelheid aan het draaien of is hij vies en draait hij daardoor langzaam. (oorzaak stof of fanlagers-slijtage (<-bestaat zo'n woord?))

• Steephh
Eichii schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:34:
Ik zou gewoon even kijken of je koeler wel geschikt is voor deze type processor, want ik heb zoiets vergelijkends meegemaakt. (koelblok was bedoelt voor Athlon xp2400+)

Trouwens, koelpasta moet er heel dun op zodat de koelblok nog contact maakt met de core.
Misschien is de fan niet op volle snelheid aan het draaien of is hij vies en draait hij daardoor langzaam. (oorzaak stof of fanlagers-slijtage (<-bestaat zo'n woord?))
De koeler is er wel geschikt voor, hij draait wel op volle snelheid, zo'n 2600/2700 toeren per minuut. Heb net even de V-core instelling gedisabled, en er iets meer koelpasta opgedaan, want toen ik net het koelblok er weer afhaalde, leek het wel alsof de koelpasta verdampt was. Er zat wel wat koelpasta om waar eigenlijk de core hoort te zitten op het koelblok.

_@/'

Verwijderd

Probeer eens een biosupdate. Toen ik mijn a7v8x-x updatete zakte mijn processortemperatuur van 58 naar 31 graden zonder iets anders te doen.

Verwijderd

hbb: dat heet her-calibratie van temperatuursensor. Vroege versie van de MSI K8N Neo socket 754 was ook 90 graden celcius in veel gevallen volgens de sensors en de BIOS, maar pakt men een IR-metertje komt men niet boven de 40 graden uit. Nieuwe bios: waarempel!

• Steephh
Ik heb al de nieuwste bios. Nadat ik de V-core instelling had gedisabled, en wat meer koelpasta erop had gedaan, was hij ongeveer 50 graden idle-load en 65 graden stressed. Het probleem 'lijkt' opgelost. Nu nog het 'wireless netwerk' probleem oplossen. :)

_@/'

• Steephh
Foute hoop.

Na een spelletje NFSU2 vanmorgen, lag de temperatuur weer tegen de 90 graden aan. Ook doen de frontspeakers het oppeens niet meer, zal wel aan het mobo liggen, want als ik wat draadjes verwissel doen de rearspeakers het niet meer en de frontspeakers weer wel. Ik heb al met mijn vader overlegd, en het lijkt me misschien beter om een nieuw mobo+cpu te kopen. We willen het wel zo lang mogelijk uitstellen, en misschien is het beter om deze cpu+mobo te gaan gebruiken voor mijn vader, aangezien de applicaties die hij gebruikt allemaal idle cpuload zijn.

Maar aangezien het geluid nu ook niet meer werkt, zal er toch zo snel mogelijk iets nieuws moeten komen. Wat dachten jullie van zoiets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)   € 238,-
AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, Boxed)   € 179,-
AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)   € 138,-

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)   € 148,50

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos, Speed Premium)   € 157,-

Leadtek GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast PX6600 GT TDH Extreme   € 202,-

Nu wil ik misschien ook wel die AMD Athlon XP 3000+ verkopen als cpu (licht beschadigd), het mobo werkt niet meer goed, dus dat wordt slopen of zo, de videokaart (ATI Radeon 9800) zal ook nog wel wat opbrengen, en het geheugen (2x twinmos 256 mb) misschien ook nog wel wat.

_@/'

Verwijderd

Lief setje. Alleen passen ze d'r nooit alle 3 tegelijk op. Ik ben erg blij met mijn 3500+ systeempje, goed, welliswaar "slechts" AGP, maar het scoort goed genoeg. Een X800Pro die zwaar overklokbaar is, is niet bepaald traag te noemen. Stressed word m'n CPU trouwens 50 graden celcius, op 2400MHz (helaas, geen 2600 meer, SATA1&2 zijn gek genoeg niet PCI-locked), wel met standaard vcore. En dan heb ik nog een newcastle. Probeer een winchester te regelen, en het is nóg koeler.

• Steephh
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:13:
Lief setje. Alleen passen ze d'r nooit alle 3 tegelijk op. Ik ben erg blij met mijn 3500+ systeempje, goed, welliswaar "slechts" AGP, maar het scoort goed genoeg. Een X800Pro die zwaar overklokbaar is, is niet bepaald traag te noemen. Stressed word m'n CPU trouwens 50 graden celcius, op 2400MHz (helaas, geen 2600 meer, SATA1&2 zijn gek genoeg niet PCI-locked), wel met standaard vcore. En dan heb ik nog een newcastle. Probeer een winchester te regelen, en het is nóg koeler.
Hm, jammer. Ik had er wel graag drie op willen zetten. ;)

Ik zou het liefst die 3500+ willen, maar of m'n vader het daar mee eens is? Naja, het is wel de bedoeling dat we er minstens 2 jaar mee vooruit kunnen, die AMD Athlon XP 3000+ gaat denk ik niet meer heel lang mee.

_@/'

Verwijderd

denk je dat? 1 OC en je hebt een 4000+ (FX55)

• Fusion_XT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07-2023

Fusion_XT

Helemaal LEIP !

Khad mijn Amd 64 3000+ Winchester op 2.6Ghz draaien, Perfect en nog stabiel ook :Y) .

Alleen toen begaf mijn G.Skill PC4400 het ! :'( ( 70 Mem fouten ) , Sinds dien op elke OC blauwe schermen en Win fouten.
Toch maar snel even RMA'n die HAP ! >:) .

Maar voor de rest ie die 3000+ echt de moeite waard.

• no-name
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 23:59

no-name

geen ondertitel

Ik heb ook een 3000+ met stock koeler en op een gegeven moment, zat mijn temp (full load) tussen de 70 en 115 graden. Dacht eerst tempsensor op moederbord, maar toen ik de fan van het koelblok afhaalde zag ik dat meer dan de helft van het oppervlakte was dicht gekoekt door stof. (tussenruimte koelvinnen is erg klein) Stofzuiger er op gezet en sinds dien niet meer boven de 60 graden gekomen. (full load

intel 8008

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
Let wel dat je zonder een voltmod niet veel aan dat geheugen hebt (Winbond UTT) want de OCZ DDR Booster is niet compatible met de Asus A8N.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 22:45
Ik heb zelf een 3000+ met de welbekende MSI K8N Neo2 mobo, hoewel deze erg goedkoop is en daarom een koop je is, raad ik je toch aan om voor de 3200+ te gaan, waarom: omdat het een hogere multiplier (10x) heeft, op stock draait ie namelijk al op 10x200, een 3000+ draait 9x200. hoewel het niet garant staat voor hogere overclock, maakt het toch makkelijker want je bent dan niet alleen afhankelijk van goed geheugen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

BMRS schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:07:
Foute hoop.

Na een spelletje NFSU2 vanmorgen, lag de temperatuur weer tegen de 90 graden aan. Ook doen de frontspeakers het oppeens niet meer, zal wel aan het mobo liggen, want als ik wat draadjes verwissel doen de rearspeakers het niet meer en de frontspeakers weer wel. Ik heb al met mijn vader overlegd, en het lijkt me misschien beter om een nieuw mobo+cpu te kopen. We willen het wel zo lang mogelijk uitstellen, en misschien is het beter om deze cpu+mobo te gaan gebruiken voor mijn vader, aangezien de applicaties die hij gebruikt allemaal idle cpuload zijn.

Maar aangezien het geluid nu ook niet meer werkt, zal er toch zo snel mogelijk iets nieuws moeten komen. Wat dachten jullie van zoiets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)   € 238,-
AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB, Boxed)   € 179,-
AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)   € 138,-

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)   € 148,50

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos, Speed Premium)   € 157,-

Leadtek GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast PX6600 GT TDH Extreme   € 202,-

Nu wil ik misschien ook wel die AMD Athlon XP 3000+ verkopen als cpu (licht beschadigd), het mobo werkt niet meer goed, dus dat wordt slopen of zo, de videokaart (ATI Radeon 9800) zal ook nog wel wat opbrengen, en het geheugen (2x twinmos 256 mb) misschien ook nog wel wat.
Het kan zijn dat ik gewoon drie lemons heb, maar ik heb al drie A8N-SLI's moeten RMA'en 8)7

• Steephh
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 02:07:
denk je dat? 1 OC en je hebt een 4000+ (FX55)
Met een AMD Athlon 64 3500+ of en AMD Athlon XP 3000+ of AMD AThlon 64 3000+?

En misschien kan ik toch beter sneller geheugen kopen, maar welk type?

_@/'

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
Uh een Athlon XP kan nooit gelijk zijn aan een A64 4000+. Hij bedoelde dat je een A64 3000+ (vrijwel altijd) net zo makkelijk op 4000+ kan laten lopen als een 3500+.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:55

Metro2002

Memento mori

ehm domme vraag misschien maar als je proc 90 graden is ...
draait je systeem dan nog steeds :?
lijkt me dat ie dan toch behoorlijk vastgelopen moet zijn ondertussen. als je systeem nog gewoon draait zou ik er eens met een externe temp. meter naar kijken want dan lijkt me de weergegeven temperatuur uit je bios niet helemaal betrouwbaar

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je zeker weet dat het koelblok er goed op zit, wordt het koelblok dan zelf ook knetterheet?
Zo niet, brakke uitlezing...

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 05-02-2005 10:23 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Steephh
Dan ga ik denk ik voor de A64 3000+ of misschien de 3200+ als die makkelijker over te klokken is. Het geluid is ondertussen helemaal gestopt, dus het moederbord is ook weer aan het verslijten. Als de pc 90 graden bereikt loopt hij vast en start hij opnieuw op. Tot de 85 graden werkt hij nog goed. Het koelblok zelf is ook heel erg heet. Je kan het gewoon niet meer aanraken, als je je vingers er te lang ophoudt verbranden ze denk ik.

_@/'

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 20:29
Je ken ipv koelblok dan een pannetje maken, ken je thee maken zonder gasfornuis :Y)

• Steephh
We kunnen de CV-ketel wel verkopen...

_@/'

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Dat fabeltje van een dun laagje moet je vergeten. De koelpasta die er teveel opzit wordt nl door de druk vd heatsink weggeduwd. Het resultaat is dat je net de gepaste hoeveelheid pasta op de core zitten hebt.
Dus:
Teveel pasta => wordt weggeduwd naast de core, is goed.
Te weinig pasta => slechte warmteoverdracht, niet gezond voor je cpu en mogelijk oorzaak van je probleem.
Als je zeker weet dat de pasta goed aangebracht is dan moet je eens voelen aan je heatsink als de temp "90°C" is, voelt het handwarm aan dan is er niks aan de hand en heb je geen probleem.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Afgebrokkelde cores zijn vaak geen probleem, in iedergeval was er ergens in het nieuws op tweakers iets daarover. B processoren van gistron was het geloof ik.

Maar mijn vader heeft dus een 2600 XP met afgebrokkelde stukjes, en dat ding is prima. Verkeerde temperatuur-readouts lijkt me vreemd voor afgebrokkelde stukjes euh bovenkant.
Als de processor stabiel is, is er vast niks functioneels afgebroken.

de max DIE temp is 85 graden van alle bartons behalve de mobile versies (100 graden) dus als hij op 90 graden draait neem ik aan (mag ik hopen, dat je mobo de computer automatisch afsluit) dat hij of doodgaat of dat je mobo temperatuur verkeerd aangegeven staat. (90 farenheit?? kan dat?)

hope it helps

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De recentste Athlon Xp's (Thoroughbreds & Bartons) hebben een interne temperatuursensor die - voor zover ik weet - onderaan de proc zit. De core kan wat krasjes en inkepingen hebben, heb zelf een 2200+ die er niet zo gezond uitziet, maar werkt zonder problemen. Volgens mij is het voor een groot deel een brakke sensor. Daarnaast zou er een oververhittingsbeveiliging in je proc moeten zitten ook denk ik (Intel heeft dat, AMD ook dacht ik), zodat je pc uitgeschakeld wordt wanneer het te warm wordt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Steephh
Hij schakelt zich ook automatisch uit als hij te warm wordt, en het is gewoon in graden Celsius. Het geluid werkt weer, het was gewoon een foute instelling. Weet trouwens iemand of 2x Diamondmax 9PLUS 120 gb die in raid hebben gestaan, of je die op een andere computer ook weer in RAID kan zetten zonder dataverlies?

[ Voor 34% gewijzigd door Steephh op 07-02-2005 20:21 ]

_@/'

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Ja,dat moet lukken zonder dataverlies. Tenzij de nieuwe (onboard) raidcontroller geen raid array kan opbouwen zonder beide schijven te formatteren. Meestal is het zo dat je 1 van de 2 betreffende schijven gaat gebruiken als master, waarbij de tweede gewist wordt en daarna weer tot een raid array gezet wordt. Je moet ff kijken welke raid controller gebruikt wordt. Een bezoekje naar de fabrikantensite van de controller kan hierover genoeg informatie geven.

Verwijderd

Misschien zit de cooler verkeerd om? Dus dat ie aan het lucht zuigen is ipv dat ie lucht op de cooler blaast.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 12:32 ]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:42
BMRS schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:17:
Weet trouwens iemand of 2x Diamondmax 9PLUS 120 gb die in raid hebben gestaan, of je die op een andere computer ook weer in RAID kan zetten zonder dataverlies?
Deze HD's worden trouwens extreem heet. In een gesloten kast zonder fatsoenlijke airflow heeft dit een enorme invloed op de case temp en dus de CPU temp.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• Steephh
Cooler zit niet verkeerd om... Ik heb voordat hij zo warm werdt wel de fan's van de hd's afgehaald. Maar nu blazen twee 80x80 mm fans koude lucht van voor in de kast over de hd's heen, dus dan klopt het nog niet helemaal.

Wat betreft de raidarrays:

Het oude moederbord: http://uk.asus.com/prog/spec.asp?langs=11&m=A7V8X
Het nieuwe moederbord: http://uk.asus.com/prog/s...A8N-SLI%20Deluxe&langs=11

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn Keuze voor de onderdelen

AMD Athlon 64 3000+ (So939)
EUR 142,90 bij PC-ZAAK

Omdat deze processor even makkelijk is over te klokken naar een AMD Athlon 64 4000+, als een 3500+. Dat scheelt ongeveer 100 euro. Aan wat voor koeling moet ik dan gaan denken? Toch zeker wel aan waterkoeling, met misschien zelfs wel peltier elementen?

Asus A8N-SLI Deluxe
EUR 154,95 bij PC-ZAAK

Dit moederbord is een vrij aardig moederbord, dacht ik zo, er loopt zelfs een topic over waarvan al weer deel 4 er is. Het ondersteunt ook SLI waarmee je wel een leuke config kan bouwen.

XFX GEFORCE 6600 GT 128MB PCI-E DDR3
EUR 177,31 bij Take it Now

Hier loopt ook al een topic over. Het leuke van deze kaart is wanneer je hem in SLI zet hij de 6800 Ultra overtreft. En de 6600GT overtreft zowieso de 9800 versies, en zelfs de 6800LE. Verder is de 6600GT ook nog overclockbaar voor nog hogere prestaties. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Twinmos PC3200 DDR400 512MBx2
EUR 130,95 bij PC-ZAAK

Dit geheugen staat in het A8N SLI Delux Topic als Okay gemarkeerd. Dus het werkt goed samen met het moederbord. Vanwege dual channel dus 2x een dimmetje.
[/

Nu staat de 6600 GT van XFX niet in de lijst met gecertificeerde SLI videokaarten, maar wil dit nu zeggen dat het niet (goed) gaat werken? Verder dacht ik dat dit toch wel een aardige config was, of niet dan? Kwa overclockbaar redelijk goed gekozen dacht ik zo.

Verder wilde ik zoveel mogelijk onderdelen bij de goedkoopste zaak. Dat is dus bij de CPU, MEM en MOBO PC-ZAAK geworden, en voor de videokaart Take it Now.

[ Voor 13% gewijzigd door Steephh op 08-02-2005 15:07 ]

_@/'

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Even om op terug te komen, je kunt makkelijker schakelen tussen verschillende raid controllers van hetzelfde merk in opbouwende vorm van nieuwheid. dus nieuw kan oud lezen. Van andere merken kun je niet verwachten dat ze automatisch alle arrays kunnen lezen.

-edit- dus als de oude plank silicon image raid heeft (aangezien de nieuwe op silicon image draait, in de specs van het oude mb zie je het niet.), dan kan het wel theoretisch gezien. nooit echt garantie denk ik. kwestie van proberen.

(asus kennende zal het wel silicon image zijn)

-edit2- ik kreeg mijn onderdelen prima via pczaak, ik geloof alleen dat RMAtjes minder populair zijn hier.. over de XFX weet ik niets

[ Voor 48% gewijzigd door kahm-jai op 08-02-2005 18:59 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 10:53
Ik had ook de 3000+ barton en die werd @stock settings:
- idle: 54 graden
- stressed: 63 graden
dus dat is vrij normaal met lucht koeling ( FAN JET7 )

Nu ben ik over gegaan op de 3200+ (winchester socket 939) op een asus sli deluxe.
Maar wat zijn die processors koud zeg :Y)
Idle: 28 graden
stressed: 36 graden ( @stock settings + boxed koeler )

Ik heb dan wel een erg goede airflow in me kast ;)

Dus dat word binnekort ook nog even kijken tot hoever deze OCed :p

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Verwijderd

mijn 3000 XP werd met een Spier Whisper 3 of 4 maar rond de 40-45 graden op een Nforce2 bord.
daarna 2x een 3200XP gehad. De ene deed 36 graden in een kast met Zalman 6000Cu en 2 casefans. De andere 3200XP deed 46 graden met Spire Whisper 4 in een kleine midi kast met 1 case fan.

• Steephh
Nu loopt mijn pc weer stabiel op 51/52 graden. Gisteren bereikte ik bijna weer de 90 graden. (Nu (12.45) weer 70 graden)

• Wat zijn de voordelen van de AMD64 in Winchester vorm? En hoe kan je zien dat je die koopt?
• Als ik die 3000+ wil overklokken naar een 4000+, heb ik dan ook niet waterkoeling of zoiets nodig, misschien met peltierelementen?
• Nu staat de 6600 GT van XFX niet in de lijst met gecertificeerde SLI videokaarten, maar wil dit nu zeggen dat het niet (goed) gaat werken?
• Enne dit geheugen is dat niet net zo goed als dat twinmos geheugen? Dit is zelfs PC 3700 ipv. PC3200, handig mbt. overclocken, of niet? Dit is toch 2x een dimmetje van 512mb?

[ Voor 42% gewijzigd door Steephh op 09-02-2005 12:45 ]

_@/'

• Steephh
Net eventjes in dit dit topic gekeken, viel mij op dat blijkbaar de 3000+, 3200+ en 3500+ cpu's alleen in Winchester vorm gemaakt worden, klopt dit? Oftewel, alle AMD64 3000+ als So939 zijn Winchester, klopt dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Steephh op 09-02-2005 20:13 ]

_@/'

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BMRS schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:03:
Net eventjes in dit dit topic gekeken, viel mij op dat blijkbaar de 3000+, 3200+ en 3500+ cpu's alleen in Winchester vorm gemaakt worden, klopt dit? Oftewel, alle AMD64 3000+ als So939 zijn Winchester, klopt dat?
Het kan ook een NewCastle zijn, deze is gebakken met het 130nm procédé. De nieuwere zijn 90nm en hebben de naam Winchester gekregen. Deze zouden theoretisch kouder moeten zijn en kunnen hoger opschalen in snelheid.

• Steephh
Prutz0r schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:17:
[...]

Het kan ook een NewCastle zijn, deze is gebakken met het 130nm procédé. De nieuwere zijn 90nm en hebben de naam Winchester gekregen. Deze zouden theoretisch kouder moeten zijn en kunnen hoger opschalen in snelheid.
Waaraan kan ik die dan herkennen? Aan een bepaalde verpakking of iets dergelijks, of misschien aan de cpu zelf? Bv. hier: http://www.pczaak.nl/cata...1_23_253&products_id=2120 Hier is de productcode ADA3000BIBOX. Maar die is er dus blijkbaar in winchester en newcastle vorm? Iig, vindt ik als ik google naar ada3000bibox en winchester wel resultaten van winkels waar een winchester wordt verkocht als ada3000bibox.

Trouwens, volgens deze lijst bestaat de 939 3000+ alleen in 90nm vorm: http://users.adelphia.net/~dlrogersfamily/PageA64_.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Steephh op 09-02-2005 21:54 ]

_@/'

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BMRS schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:42:
[...]

Waaraan kan ik die dan herkennen? Aan een bepaalde verpakking of iets dergelijks, of misschien aan de cpu zelf? Bv. hier: http://www.pczaak.nl/cata...1_23_253&products_id=2120
Winchester: D0 stepping
Newcastle: CG stepping

Maar dit had je ook hier kunnen vinden:
[rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 8[/rml]

• Steephh
Maar kan ik dan aan de hand van het typenummer (ADA3000BIBOX) dan zien of het een winchester of newcastle is. Want ik kan over internet niet zien of een winkel winchester of newcastle verkoopt. Wat trouwens ook opvalt is dat er in de pricewatch maar één versie van de 3000+ staat, maar bv. wel twee versies van de 3500+ namelijk de gewone en eentje met (winchester) erachter.

Ik denk dat de AMD Athlon 64 3000+ S939 er alleen maar in winchester vorm is, ik kom iig nergens de newcastle vorm tegen.

[ Voor 45% gewijzigd door Steephh op 09-02-2005 21:59 ]

_@/'

• Steephh
Naja, ik heb het bestelt iig:

AMD Athlon 64 3000+ S939 bij PCZAAK
Twinmos 1GB dualchannel (2x512) PC3200 bij PCZAAK
Asus A8N Deluxe SLI bij PCZAAK
XFX Geforce 6600GT 128MB DDR3 PCI-E bij Jemalin Computers

In totaal 622 euro.

[ Voor 78% gewijzigd door Steephh op 10-02-2005 08:32 ]

_@/'

• Steephh
Nu werken m'n sata schijven (maxtor diamondmax plus 9 120 gb) in raid 0 niet meer. Ik heb het oude mobo niet meer, en nu wil het niet meer werken. Ik heb alle chunk sizes al geprobeerd. Hij werkt steeds wel in windows, maar hij zegt dat er een partitie moet worden gemaakt. Dat doe ik dus niet, omdat ik dan m'n gegevens kwijt ben. Ik dacht dat de normale chunksize ongeveer 64kb was v8x (op het vorige mobo, asus a), asus aZou ik dan bv. met partition magic alles weer kunnen terug redden? Ik heb nu de asus a8n sli deluxe.

_@/'

Pagina: 1