advies gevraagt voor het stiller maken van mijn kast

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo,
Ik wil mijn kast graag wat stiller maken als wat hij nu is, ik draai nu met behoorlijk wat fans en wil de airflow goed houden maar daarbij ook het geheel een stuk stiller maken. ik heb het volgende plan maar vraag om advies of het zo ook echt stiller word.
Aan de hand van een plaatje leg ik uit wat mijn plan is:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/duncan/koeling.JPG

ik heb een chieftech dragon case met deels zalman cooling, de optionele fan die op mijn videokaart heatpipe zit wil ik verwijderen, omdat mijn zijpaneel direct ernaast een fan heeft, vind de dubbele cooling dus al een tijdje vrij overbodig.

Wel wil ik de gekleurde fans snachts met het downloaden helemaal UIT hebben, puur omdat de leds me kamer teveel zouden verlichten, vandaar zoals op de tekening de blauwe fans op de zalman fancontroller op de dipswitches (de 2 ledfans kunnen dus zo snachts uitgezet worden).

Dus snachts zou er dan 1 outakefan (+voeding) draaien en 2 intake fans, die zitten dan ook op de fancontroller op de draaiknoppen die NIET uitkunnen alleen 5v-12v .

Nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van de fankeuze, en vraag mij ook af of het wel raadzaam is om ze te dimmen omdat ze TC zijn.

zou de pc op de nachstand wel voldoende gecooled worden? (ook zonder enige fan in de buurt van mijn radeon 9800pro)

wat betreft de voedingfan, de fan in de chieftec 360watt voeding ratelt al een tijdje die wil ik dus vervangen, maar een TC fan op een PFC voeding, gaat dat lekker werken?

hebben jullie verder nog op of aanmerkingen over deze opstelling?

wil dus snachts kunnen slapen stilte met de 3 kastfans is dus een pre :p

owja specs systeem:
p4 2.8 (800fb)
radeon9800pro
2 hdd's

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 16:51
Dnc1n schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:52:
Hallo,
Ik wil mijn kast graag wat stiller maken als wat hij nu is, ik draai nu met behoorlijk wat fans en wil de airflow goed houden maar daarbij ook het geheel een stuk stiller maken. ik heb het volgende plan maar vraag om advies of het zo ook echt stiller word.
Aan de hand van een plaatje leg ik uit wat mijn plan is:

[afbeelding]

ik heb een chieftech dragon case met deels zalman cooling, de optionele fan die op mijn videokaart heatpipe zit wil ik verwijderen, omdat mijn zijpaneel direct ernaast een fan heeft, vind de dubbele cooling dus al een tijdje vrij overbodig.

Wel wil ik de gekleurde fans snachts met het downloaden helemaal UIT hebben, puur omdat de leds me kamer teveel zouden verlichten, vandaar zoals op de tekening de blauwe fans op de zalman fancontroller op de dipswitches (de 2 ledfans kunnen dus zo snachts uitgezet worden).

Dus snachts zou er dan 1 outakefan (+voeding) draaien en 2 intake fans, die zitten dan ook op de fancontroller op de draaiknoppen die NIET uitkunnen alleen 5v-12v .

Nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van de fankeuze, en vraag mij ook af of het wel raadzaam is om ze te dimmen omdat ze TC zijn.

zou de pc op de nachstand wel voldoende gecooled worden? (ook zonder enige fan in de buurt van mijn radeon 9800pro)

wat betreft de voedingfan, de fan in de chieftec 360watt voeding ratelt al een tijdje die wil ik dus vervangen, maar een TC fan op een PFC voeding, gaat dat lekker werken?

hebben jullie verder nog op of aanmerkingen over deze opstelling?

wil dus snachts kunnen slapen stilte met de 3 kastfans is dus een pre :p

owja specs systeem:
p4 2.8 (800fb)
radeon9800pro
2 hdd's
ik heb dus een bijna compleet stille pc.. de volgende dingen heb ik gedaan..

watercooling (zalman reserator) vga+cpu
northbridge passief
3 pfapst fans
480 Watt Tagan voeding (ZEER stil en goed stabiel)

ik raad je dus af, om van die led fans te nemen. als je licht in je computer wil, neem dan CCFL's. deze kan je eventueel op geluid laten reageren, zodat ze 's-nachts stil zijn.. mócht je per sé fans willen in je pc, raad ik je ccfl fans aan. dit is een fan, met een ronde CCFL erop. de CCFL kan je 's-nachts uitschakelen, zodat je geen licht hebt, maar wel airfl0w.

toch denk ik dat je videokaart het 's-nachts zonder heel erg veel cooling het wel red. ik neem aan dat er nog wel airflow overblijft, en ik neem ook aan, dat je pc niet 's-nachts zelf gaat gamen ;)

mocht je meer hulp nodig hebben, mail me

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een rheobus is altijd een stap in de goeie richting, Pabst fans ook. Een beetje googlen helpt wel, zoek op CFM (luchtverplaatsing) en dB (geluid) en weeg die tegen mekaar af. Geluid (en airflow) gaan natuurlijk naar beneden naarmate je de fan een lager voltage geeft. Ook al gedacht aan fan adapters (80 => 120 mm?) Ik denk dat 1 120 mm fan méér lucht verplaatst dan 2 80 mm-fans, en hij is stiller (dus winst op alle fronten).
Je fan van de heatsink van je videokaart halen en alleen op je fan in de sidewindow vertrouwen is GEEN goed idee. Wat je kan doen is een Zalman heatsink op je 9800 monteren, en de fan daarop laten blazen. Maar de standaard heatsink volstaat niet voor zo'n manier van koeling (het is een compromis tussen actief en passief, het steunt nog steeds op airflow die niet rechtstreeks op de heatsink terechtkomt - dat kan alleen een fan die erop bevestigd is).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
om je pc stiller te maken moet je denken aan verschillende dingen:
-je fans moeten zo stil mogelijk zijn...
-hierna valt je valt op dat je voeding of je harde schijven veel lawaai maken.
-kleine fans (zoals van de videokaart) zijn irritant.

voor de keuze van de fans zou ik gaan voor nexus fans:
pricewatch: Nexus Real Silent SP802512L-03 (80mm, 17,6dB, 3/4p) & http://www.nexustek.nl/80mmcasefan.htm
Deze zijn superstil en tenminste nog te betalen (5,60 €). Op got is men gek van papst fans, heb er zelf een paar en ben er niet zo weg van. Ze zijn gewoon veel te duur voor wat ze bieden.
Ga inderdaad niet voor gekleurde fans maar gebruik daarvoor losse ccfl's dat werkt een stuk prettiger. De stilste fans zijn namelijk niet degene met lichtjes en dergelijke...
ook TC fans (temperatuur controlled fans neem ik aan) lijkt me absoluut niet de beste keuze.
gewoon zelf instellen dat kun jij beter als een pc geloof me. let gewoon op de temperaturen en speel wat met de afstellingen van de fans. Je zult merken dat je niet veel airflow nodig hebt.

Tweede tip is hang je harde schijven trillingvrij in een 5" bay.
Hierover is een review geweest bij tweakers.
reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest
Zelf heb ik de sharkoon vibe fixer 2 en dat werkt geweldig (was in het stiller maken van mijn pc absoluut de beste keuze ooit!!! had nooit kunnen vermoeden hoeveel herrie dat scheelde!)
zalman heeft nu ook hele mooie, ZM-2HC2. Die is misschien nog iets beter omdat ie ook koelt...
Hoewel ik dat nog nooit heb nodig gehad me hdd koelen, zelf niet op campzone met 40 graden in de tent..

Je kunt voor je videokaart altijd proberen hoe hij koelt zonder de fan. Als er inderdaad een fan van buiten al op blaast. voor in de nacht is dat absoluut voldoende! dan kan ie zelfs passief draaien. Alleen zou ik wel eerst goed testen hoe het gaat bij intensief gebruik.

Je cpu fan ziet er goed uit zalman 7000 moet voldoende zijn.

Als laatste je voeding. dat is een lastig punt. Zelf zou ik gewoon een nieuwe voeding kopen waarmee je ook weer even vooruit kan. fans vervangen heb ik geen ervaring mee dus daarin kan ik je niet helpen.
Voor het vervangen van de voeding kun je denk aan een passieve voeding (die zijn allen errug duur) of een die je weer zelf kunt regelen.
Ik als stilte freak heb al jaren een enermax voeding die je door middel van een knopje aan de achterkant zelf zachter en harder kunt zetten: heerlijk! Nogmaals je kunt zelf echt beter bepalen hoe hard fans moeten draaien ga je voor stilte of voor de temperatuur. Op lans staan al me fans voluit (dan maakt het toch niet uit want anders hoor je alleen de pc van je buurman) en thuis staan ze onder de helft meestal.
Enermax kwam laatst weer geweldig uit de stilte tests die ik heb gelezen! Goede voltages en zeer stil.

Tot zover weer wat gratis advies. Veel succes }:O

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Alle tips zijn al wel zo'n beetje voorbij gekomen behalve dat je je systeem ook kunt onderklokken, dit is wel wat lastiger dan een fannetje erbij of eraf, maar het is zeker nuttig.

videokaart kan met atitool (zie ook het 9800PRO naar XT topic)die zet je gewoon zo laag dat je nog net normaal beeld hebt.

CPU heb ik geen ervaring mee (AMD 64 met cool&quiet) maar als je hier een beetje zoekt is daar ook wel uit te komen denk ik.

Verder kan ik je vertellen dat een T-balancer erg fijn werkt voor een stille PC
( reviews: mCubed T-Balancer XL fancontroller review ). Als ie niets hoeft te doen lekker stil en als ie aan het "werk" moet dan gaan alle fan's ook aan het "werk". Altijd leuk om te zien dat mijn LED-fan aangaat als ik ff zit te gamen, kom ik terug in windows draait ie nog ff en dan gaat ie uit...

PS, als je toch LED-fan's wil waarvan je de ledjes apart wilt schakelen (fan aan maar toch donker) zul je aan het solderen moeten....

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
thnx voor de tips tot dusver :)

Ik heb momenteel voor de test mijn fan van de videokaart afgehaalt, ben nu toch aan het windows werken en zie nog geen gekke dingen verschijnen, beide platen zijn gewoon aan te raken en zijn een klein beetje warm.

ledfans wil ik zowiezo wel of uv reactive fans (heb een ccfl in me kast zitten).

de 2 fans voor zouden mijn 2 maxtor kacheltjes :p (dimondmax 9) hddtjes op moeten vangen.
is een laspost op het moment dus wel die 2 hddtjes, ik heb 3 branders + mijn fancontroller, noiseblockers is dus ook al niet mogelijk.
Denk wel dat ik (misschien) die 2 hdd's ga vervangen door seagates, omdat ik ook meer ruimte wil :p

De bij de fan bij de videokaart zit echt misschen 1cm verder van de kaart af dan als ik een fan erop zou schroeven, dus dat lijkt mij helemaal geen probleem als de fan blaast in mijn raam (als ik achter de pc zit).

Nexus fan heb ik er nu ook 1 van, los op de voeding omdat het een silent ding is, maar rommeld nu toch wel wat. Arctic heb ik een hele goede ervaring mee omdat mijn cpu van mijn server daar ook mee draait, echt heerlijk stil die TC versie, ik hoor daar alleen mijn voeding nog, maar dat terzijde :p Daarom leek arctic mij ook wel een goed idee voor hier, en zo'n zwarte arctic kost ook maar 2 eurotjes :)

Zijn de Arctic coolertjes echt veel luidruchtiger als andere alternatieven, omdat de specs me heel erg intressant leek, 10-23db

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
2 euro? :9

ik ben zelf ook mijn kast aan het stillermaken ,
en mijn plan is om 1 fan Artic TC voor(ook voor mijn maxtor diamond9serie 200 gb wordt 60 graden :X ) en 1 achter te plaatsen en mijn cpu cooler te vervangen met de Artic Super Silent Pro TC ;) (ook s478 ) zie specs

[ Voor 13% gewijzigd door k5052 op 06-02-2005 22:29 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hoe meer fans, te meer herrie is mijn ervaring.

Het verminderen van het aantal fans leidde in mijn geval (zie specs) niet tot een verhoging van de temperatuur.

Elke warmtebron zoals lampen/leds wegnemen en vervangen voor normale fans. Het is of het een of het ander.

Andere voeding kiezen, heb goede ervaringen met Nexus.

Kast bekleden, waar dat kan, met kurk. Venster eruit mieteren. Leuk maar wat wil je, in je kast kijken en zien hoe alles draait of stilte.

Rheobus werkt prima.

ARME AOW’er

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Guardian Angel schreef op zondag 06 februari 2005 @ 22:35:
Hoe meer fans, te meer herrie is mijn ervaring.

Het verminderen van het aantal fans leidde in mijn geval (zie specs) niet tot een verhoging van de temperatuur.
Inderdaad, als ik kijk naar de setup van de TS, omfg :X 7 fans in je kast! waar heb je die voor nodig? okay een cpu en psu koeler ontkom je niet aan. Maar één intake en outake moet echt wel voldoende zijn hoor, tenminste als je voor een stille pc gaat ipv overclocked prestatie systeem (en dan nog lijken me 7 fans erg extreem).

In mijn systeem heb ik een stille Nexus voeding NX-4090 (aanrader!) en daarnaast een CNPS7000B cpu cooler, daarnaast nog 2 stille Nexus fans (120/80mm) voor intake en exhaust en dat is voldoende. Ik haal hele nette temps, dus meer fans zou overbodig zijn.

De volgende stap is je harddisken stiller maken (dmv bijv. Silentmaxx HDD-silencer) maar die zal jij nog niet boven de rest van je systeem uit horen, dus eerst die fan's uit je kast trekken.

• G70boX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:42
Als je het echt stil wilt hebben kan je mss beter waterkoeling nemen :+

En je hebt ook van die platen die je in je kast kan doen, waardoor het geluid afneemt...

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

G70boX schreef op maandag 07 februari 2005 @ 13:49:
Als je het echt stil wilt hebben kan je mss beter waterkoeling nemen :+
Hmm, tja maar een beetje airflow in je kast is misschien wel zo fijn, voor je hdd bijvoorbeeld. Tegenwoordig heb je al veel CPU koelers die bijna geruisloos zijn (CNPS7000 of 7700) dus qua geluid zal het niet veel schelen met waterkoeling waarvan je je rad toch ook moet koelen met een fan.

Verwijderd

Zie specs. Geen casefans, 12cm op CPU (900rpm) en 12cm in voeding (~1400rpm). Kleinste fan zit op de video, maar die draait op 5V.

Imo kan het op lucht niet (veel) stiller dan hoe ik het nu heb. Temps zijn ook gewoon in orde, zeker voor een proc die 33% o/c'd draait :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 18:04 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Als je geld over hebt zou ik een reserator nemen. Die maakt de pc een stuk stiller en met dit koude weer misschien ook wel koeler... Daarnaast zal ik een aantal fans uit je kast halen. Je moet genoeg hebben aan:

- cpu-fan (prima, de zalman 7000 is wel stil)
- voedingsfan (eventueel de voeding vervangen voor een stiller 12cm fan exemplaar)
- 2 casefans (een intake voor de HDD's en een outtake om de warme lucht uit de pc te blazen)

De casefan in het zijpaneel maakt erg veel herrie, dat weet ik omdat ik ook een chieftec kast met chieftec window heb. De fan die wordt gemonteerd op het plexiglas is veel luidruchtiger dan een casefan achter of voor in de kast.

Oplossing is dan om een goed waterkoelblok voor de videokaart te nemen ipv heatpipe + fan.

Als dit niet genoeg is zou ik kijken naar dempingsmatten (akasa heeft goede, maar wel dure, matten).

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 07-02-2005 18:15 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1