Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Speciaal knoppending, hoe?..

Pagina: 1
Acties:

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Hey Tweakers en Tweaksters ;)

Aangezien ik en natuurlijk ook anderen het grote probleem hebben van: Te Weinig ruimte voor al die knoppen van je ccfl's. Daarom is heb ik een ideaal maar ook super mooi idee voor een soort knoppensysteem.En daar is maar 1 nadeel aan. Hoe moet ik het in godsnaam maken???
Ik heb redelijk wat verstand van elektronica maar van echt grote schema's krijg ik het toch behoorlijk benouwd.

Het Idee!:
Voor het Knoppending (Laten we het zo noemen), hebben we 2 bay's nodig.
In die 2 bay's komt 1 plaatje. Waar dan een Cirkel van 8 leds inzit. En in die cirkel van leds zitten dan 2 drukknoppen.

Hier een voorbeeld plaatje?

Afbeeldingslocatie: http://pic9.picturetrail.com/VOL294/1893494/6489204/83912055.jpg

Standaard als je het knoppending aanzet dan staat hij bij het bovenste ledje. Dit is dan ook functie 1. Als je nu op de 1e knop drukt dan switcht hij naar het 2e ledje enz. enz.
Stel dat hij dan op functie 3 staat, en je drukt dan op de andere knop dan gaat relais 3 om. En dus ccfl 3 aan of uit.

Ik hoop dat het idee wat ik wil maken een beetje duidelijk is?! Maar kan iemand mij hiermee helpen of mischien een schematje kunnen fixen als ie tijd heeft (Liefaankijkend O-) )?

Ik denk dat dit idee niet alleen heel intersant is voor mijzelf maar ook voor anderen, want als je dit mooi uitwerkt ziet dit er prachtig uit.

Alvast Bedankt!,

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Verwijderd

Hm, ik denk dat je dan een redelijk ingewikkelde schakeling komt te bedenken.
Ik zal het na de carnavalsvakantie eens aan mijn elektroleraar vragen.
*Bookmark

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
mwaah
een tien teller die je reset bij 8 en een paar flip/flops

een ictje of 7 als je het zonder uC wilt doen.

Repareren doe je zo.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:55

lordsnow

I know nothing

Moet te doen zijn met een multiplexer.

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Vrij eenvoudig lijkt mij,

Je pakt een AVR (of PIC voor zij die willen) en gebruikt twee poorten en twee interupts.

Bij de bovenste knop wordt er op PortA de volgende led aan gezet via interupt 1
Bij de onderste knop wordt er op PortB de gekozen pin/relais hoog gezet danwel laag. Dit via interupt 2.

Dan heb je aan een paar weerstandjes, 8 leds en relais, 2 knoppen en een uC genoeg. En dan zou je het zelfs met schuifregisters (ben ik niet mee bekend) flink kunnen uitbreiden lijkt mij.

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• mark10123

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Uhmm.. Ok :P ! Ik zal dus iets moeten gaan doen met een PIC of AVR (Wat is T trouwus een AVR?). Moet ik die dan ook programmeren (Please not!)?

Ik zie al wel dat het dus een stuk ingewikkelder word als dat ik gedacht had. Maar zo te zien is het dus niet onmogelijk.
Nu alleen nog iemand, die er ff tijd in wil steken en mij wil helpen een schema te maken.

Iemand Interesse, Mail me dan! markvv (at) gmail (dot) com

[ Voor 5% gewijzigd door mark10123 op 03-02-2005 23:21 ]

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
pic / avr moet software in ja :P

anders doet ie niet zoveel ...

Repareren doe je zo.

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Het kan vast ook wel zonder PIC of AVR (Atmel microcontroller), maar ik ben een software man, dus kies er automatisch voor zoveel mogelijk te doen met software, voor mij is dat dus door een microcontroller te gebruiken.

Een schema met AVR en software heb ik zo gemaakt, echter zal die niet kloppen ben ik bang aangezien mijn elektro kennis eigenlijk 0 is.

Ik wil het wel proberen, dat wordt dan wel zondag in de trein.

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Verwijderd

Het werken met bijvoorbeeld een PIC16F877 is een stuk simpeler dan je verwacht. Je kunt voor dit soort projectjes prima basic code schrijven en dit dan compilen en programmeren. Misschien nog een tip voor je projectje: gebruik dual-color leds: groen als de 'schakelaar' geselecteerd is (mbv bovenste knop) en rood als de schakelaar op dat moment is ingeschakeld.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm. Ik denk dat het met 4 ic's mogelijk is als je acht uitgangen wilt hebben en perse geen software wilt schrijven. Ik heb geen zin om het uit te tekenen dus ik beschrijf het wel:

Ingredienten:
• Een decade counter (IC: 4017)
• 8 XOR poorten (2 keer een 74ls86)
• 8 D-flipflops (een 74hc574)
• 8 keer een uitgangdriver: bijvoorbeeld een tor + relais. Dit mag je lekker zelf uitzoeken :P

Ok. De eerste knop ontdender je door er een condo van een paar nF overheen te hangen en knoop je tussen de +5V en de klokingang van de decade counter. De 9e uitgang van dat ding knoop je aan z'n reset. Nu heb je een apparaat waarbij als je op een knop drukt de volgende ingang hoog word.

Knoop nu de 1e t/m de 8e teluitgang elk aan een ingang van een XOR-poort. Knoop de uitgangen van de 8 XOR-poorten weer aan de ingangen van de 74hc574, en de uitgangen van dat ding aan zowel je relaisdrivers als aan de 2e ingangen van je XOR-poorten. Knoop nu je 2e knop (ook ontdenderd door een condo) tussen de +5V en de clk-ingang van de '574. Let erop dat de relaisdrivers ( evt ledjes) niet teveel stroom trekken, dan werkt het niet.

Anyway, ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Sprite_tm, ik zit ff naar je idee te kijken, en vraag mij iets af.
Je gebruikt bij de 74ls86 telkens 1 ingang per XOR poort, waarbij er 1 altijd laag is, waardoor de uitgang van deze poort gelijk is aan de ingang, wat hooguit een bufferende werking zal opleveren.
Ik vraag me nu dus af je voor functie in gedachten had voor deze poortjes? Want je decade counter geeft al een stabiele logische spanning, die niet gebufferd hoef te worden.

@TS, voor jou toepassing kan je als uitgangsdriver wel een BC547 of een BD139 met een licht print relais-tje pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 04-02-2005 01:59 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Mailtje jouw kant op mark10123.

• mark10123

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Heb je me al een mailtje gestuurd? Ik heb helaas nog niks in mun inbox staan :?

Het lijkt alsaf er markW staat, dus met een W. Maar er staat mark v v ,maar dan aan elkaar. Even voor de duidelijkheid :P .
Dus: markvv (at) gmail (dot) com

[ Voor 51% gewijzigd door mark10123 op 04-02-2005 10:18 ]

Verwijderd

ok, dan moet ie nu wel aangekome zijn

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

deepbass909: Nope, ik heb wel degelijk beide ingangen aangesloten: de ene kant hangt idd aan de decade counter, de andere kant hangt aan de uitgang van de '574. Het idee is dat je een XOR ook als een selectieve inverter kan zien: kijk hier maat eens, tabel 1.6. Als je de eerste ingang laag maakt, komt er op de uitgang precies hetzelfde als op de 2e ingang te staan, als je 'm hoog maakt komt er het omgekeerde van de tweede ingang op te staan. Ik kies dus met de decade counter welke van de 8 uitgangen ik wil inverten, en door de flipflop een schop te geven doe ik dat dan ook.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik snap wat je doet (al had ik dit uit je eerst post niet begrepen, daar laat je de 2de ingang namelijk zweven...)
Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom je inverteerd...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mark10123

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Sprite_tm schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 00:20:
Mmm. Ik denk dat het met 4 ic's mogelijk is als je acht uitgangen wilt hebben en perse geen software wilt schrijven. Ik heb geen zin om het uit te tekenen dus ik beschrijf het wel:

Ingredienten:
• Een decade counter (IC: 4017)
• 8 XOR poorten (2 keer een 74ls86)
• 8 D-flipflops (een 74hc574)
• 8 keer een uitgangdriver: bijvoorbeeld een tor + relais. Dit mag je lekker zelf uitzoeken :P

Ok. De eerste knop ontdender je door er een condo van een paar nF overheen te hangen en knoop je tussen de +5V en de klokingang van de decade counter. De 9e uitgang van dat ding knoop je aan z'n reset. Nu heb je een apparaat waarbij als je op een knop drukt de volgende ingang hoog word.

Knoop nu de 1e t/m de 8e teluitgang elk aan een ingang van een XOR-poort. Knoop de uitgangen van de 8 XOR-poorten weer aan de ingangen van de 74hc574, en de uitgangen van dat ding aan zowel je relaisdrivers als aan de 2e ingangen van je XOR-poorten. Knoop nu je 2e knop (ook ontdenderd door een condo) tussen de +5V en de clk-ingang van de '574. Let erop dat de relaisdrivers ( evt ledjes) niet teveel stroom trekken, dan werkt het niet.

Anyway, ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is.
Heel erg Bedankt. Ik ben nu ff bezig uit je verhaal ene schema te tekenen :P . Lang niet zo makkelijk als ik dacht.

Pagina: 1