Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chips met elkaar verbinden

Pagina: 1
Acties:

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tijdens het flashen van het BIOS van m'n Sun Cobalt Raq4 ging er iets mis waardoor de EEPROM leeg is.

Na het aanzetten doet hij dus echt niets meer (heeft geen fallback rom).

Ik heb even opgezocht wat de BIOS-chip is, en er even een foto van gemaakt, dat is dus deze:

Afbeeldingslocatie: http://home.filternet.nl/~fn004893/chip_foto1.jpg

Nou dacht ik:

Ik heb nog een identieke machine.

Als ik alle draadje van de chip van de werkende machine weet aan te sluiten op het mobo van de niet-werkende.

Dan kan hij booten. Dan kan ik de lege chip weer flashen.

Ik zie het niet zitten om te gaan solderen. (De chip is ongeveer 2,5 cm bij 1,5 cm)

Ik dacht: als ik nou een soort houder heb die ik erop gedrukt kan houden (2 houders, op beide chips 1tje)

tussen die 2 houders dan de draadjes goed verbinden.

Dat zou moeten lukken.

Alleen, hoe maak je zo'n houder of waar koop je die???

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Hmz, ik denk niet dat je dat gaat lukken :( Is dat em trouwens wel, dat lijkt niet echt op een EEPROM, dan denk ik meer aan wat hogere chips met bredere pinnen.

• assembler
  • Niet online
m33p schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:51:
Hmz, ik denk niet dat je dat gaat lukken :( Is dat em trouwens wel, dat lijkt niet echt op een EEPROM, dan denk ik meer aan wat hogere chips met bredere pinnen.
Ja, het is hem wel

op deze site, die nieuwe chips verkoopt zeggen ze het:

http://store.raqware.com/...p?cPath=54&products_id=45
(klik dan op: Locate the ROM on MainBoard (between battery and IDE connector))

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

m33p schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:51:
Het gaat hier dan ook om een Sun servertje ;) De AM29F080B is weldegelijk een CMOS chip.

Ontopic: ik kan je helaas niet verder helpen. Maar loont het niet om even bij Sun te informeren wat de opties zijn? :)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 03-02-2005 22:55 ]

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Tjah, bij normale mobo's zou je een bioschip met identieke bios pakken en dan hotflashen.
Ik denk dat dit ook wel kan als je dus alle pinnen met de andere chip verbind. Dit zou je kunnen doen met:
Veel tijd.
Laag wattage soldeerbout
Plakband om de pinnetjes ernaast af te tapen (geen ongelukjes ;))
Wat tin en wat draad natuurlijk :P

Veel andere keuze heb je niet lijkt me.

Iig succes ermee, ik denk dat dit wel kan.

[ Voor 7% gewijzigd door GeforceDDQ op 03-02-2005 22:58 ]

301SQN

• assembler
  • Niet online
BalusC schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:55:
[...]

Het gaat hier dan ook om een Sun servertje ;) De AM29F080B is weldegelijk een CMOS chip.

Ontopic: ik kan je helaas niet verder helpen. Maar loont het niet om even bij Sun te informeren wat de opties zijn? :)
Sun geeft al een paar jaar geen support meer op deze apparaten.
Als ze het wel gaven, dan igg niet op mislukte-flashen :+

Er zijn wel bedrijven die er een nieuw chipje (voorgeprogrmmeerd) voor je inzetten, maar dat kost me een paarhonderd euro, terwijl ik deze gratis heb gehad. (Dat vind ik een beetje krom)

• assembler
  • Niet online
GeforceDDQ schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:57:
Tjah, bij normale mobo's zou je een bioschip met identieke bios pakken en dan hotflashen.
Ik denk dat dit ook wel kan als je dus alle pinnen met de andere chip verbind. Dit zou je kunnen doen met:
Veel tijd.
Laag wattage soldeerbout
Plakband om de pinnetjes ernaast af te tapen (geen ongelukjes ;))
Wat tin en wat draad natuurlijk :P

Veel andere keuze heb je niet lijkt me.

Iig succes ermee, ik denk dat dit wel kan.
Ik dacht zelf dus meer aan een rijtje pinnen in een houder, die ik er dan tegen aangedrukt kan houden (tot het apparaat geboot is.)

Verder wil ik niet gaan solderen in de werkende machine (straks help ik die ook om zeep :D )

Verwijderd

Je zult hoe dan ook minstens voor het huidige chipje dan ook een pin of wat moeten verbreken dat hij niet 2 chips tegelijk aan het uitlezen is. Zoek anders in de datasheet van de AM29F080B even op welke pin de _enable is en verbreek die van de chip die je NIET wilt uitlezen. Eventueel moet je ook de voedingsspanning (Vcc) van de chip verbreken.

[rml][ EL] dubbele bios (Bios backup)[/rml]
[rml][ EL]DUAL bios doe-hetzelf[/rml]

Verwijderd

Zomaar één op één die pennen doorverbinden gaat dus never nooit niet werken hè. Om te beginnen sluit je zo ook twee voedingen parallel, kloksignalen lopen niet synchroon, die machines booten niet synchroon. Forget it.

edit: Oops verkeerd gelezen, je start maar één bak natuurlijk. 8)7 Even goed schat ik de kans op succes op 0%, omdat je veel meer parallel zet dan alleen die ene chip.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 23:09 ]

Verwijderd

Je zou een chiptransplantatie kunnen doen, maar zorg wel dat de huidige chip "ontkoppeld" is, dwz: baantjes, op zijn MINST de powerbaantjes, op het PCB doorbreken (en later fixen met achterruitverwarmingsfixspul 3x woordwaarde). Zoek ook een goede pinout op. Zorg er IIG voor dat je geen CMOS aansluit van een andere machine.

Overigens zou het wel lukken, zei het lastig, maar het béste denk ik nog steeds is Sun bellen. Hoewel zij zullen zeggen: if it ain't broken: don't fix it, en de reden van de flash zullen willen weten.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

_assembler_ schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:01:
[...]

Ik dacht zelf dus meer aan een rijtje pinnen in een houder, die ik er dan tegen aangedrukt kan houden (tot het apparaat geboot is.)

Verder wil ik niet gaan solderen in de werkende machine (straks help ik die ook om zeep :D )
Die dingen bestaan en heten IC-testclip 's , zijn wel niet echt makkelijk te vinden en vrij duur...
De kans is groot dat je lokale elektroboer ze enkel liggen heeft voor DIP chips(en dat is deze niet), of helemaal niet heeft.
voorbeeldje: http://www.seltronics.de/php/vorschau.php?img=sel150.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door The Bad Seed op 03-02-2005 23:16 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Pagina: 1