[PHP/Postgres8] Verbinding is er niet (onder Windows).

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moomin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09-2023
Sinds 19 jan 2005 is er Postgres 8, een native Windows port als voordeel maar met als nadeel dat er nog niet zoveel documentatie over is.

Windows XP SP2, Apache 2, Php5 (installer) werken fijn. Postgres 8 (ook installer) gedraaid; service draait, pgAdmin ook maar ik krijg in een php bestand "Fatal error: Call to undefined function pg_connect() in ..."

De verbinding tussen PHP en Postgres laat dus nog te wensen over.
In php.ini staat (o.a.):
extension_dir = "C:\Apps\Php5"
extension=php_pgsql.dll (de ; weggehaald)
en het standaard [PostgresSQL]-deel - stond er al - en niets aan gedaan.

C:\Apps\Php5 is de directory van php installatie en bevat naast 2 exe en 2 txt files:
php5apache2.dll, php5ts.dll, php_pgsql.dll
de laatste heb ik ook naar C:\Windows en C:\Windows\System32 gekopieerd.

De enige (Japanse) Totorial die ik kon vinden over psql8 was van weinig nut.

Weet iemand hoe ik Php5 Postgres8 kan laten kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Zolang je de functie pg_connect niet hebt, hoef je je nog niet druk te maken over de verbinding zelf... Want het afwezig zijn van die functie verteld je dat de postgresql-koppeling op php-engine-niveau gewoon niet bestaat. Kijk iig a.d.h.v. de phpinfo()-output of die postgresql-module wel goed geladen is.
Hoe vanaf daar verder kan ik je helaas ook niet meehelpen, ik heb weliswaar postgresql8 op mijn windows doos geinstalleerd, maar daar verder alleen vanuit java naartoe verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moomin
Dankjewel :) In de phpinfo() staat eerst:

Configure Command
cscript /nologo configure.js "--enable-snapshot-build" "--with-gd=shared"
Server API
Apache 2.0 Handler

En onder apache2handler
Loaded Modules
core mod_win32 mpm_winnt http_core mod_so mod_access mod_actions mod_alias mod_asis mod_auth mod_autoindex mod_cgi mod_dir mod_env mod_imap mod_include mod_isapi mod_log_config mod_mime mod_negotiation mod_setenvif mod_userdir mod_php5

Inderdaad geen kopje "postgres", wat ik hier over lees is dat ik het opnieuw moet compilen met postgres erbij in. Als windows-gebruiker kan ik daar niet zo veel mee he? ;) Weet iemand of dit toch niet met het editten van configuratie files opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 12:31
moomin schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:30:

Windows XP SP2, Apache 2, Php5 (installer) werken fijn.
Waarom werk je met de installer als het aanbevolen wordt om met de hand te installeren? Zou je niet eerst gewoon de aanbevelingen volgen?
http://www.php.net/manual...install.windows.installer
In php.ini staat (o.a.):
extension_dir = "C:\Apps\Php5"
extension=php_pgsql.dll (de ; weggehaald)
en het standaard [PostgresSQL]-deel - stond er al - en niets aan gedaan.
Wat staat er in de PHP handleiding over forward, back, trailing slashes etc.?
http://www.php.net/manual/en/install.windows.extensions.php

Volgens mij heeft je probleem niets te maken met nieuwheid en onvoldoende documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moomin
Het werkt! Heel fijn, ik was bijna op MySQL overgestapt.

De genoemde pagina's had ik wel gelezen en het is idd niet handig niet de manual install te hebben gedaan. Dus de zip-file leeggekieperd etc, maar bleek dat ik de locatie van php.ini in httpd.conf niet goed aangegeven had. |:( Omdat PHP werkte had ik het niet meer bij Apache gezocht. Onterecht dus.
Wat staat er in de PHP handleiding over forward, back, trailing slashes etc.?
Had ik in een voorbeeld gezien en maakt ook idd niet uit, zie ook alle andere paden al aanwezig in php.ini. De (back)slash aan het end maakt ook niet uit. Quotes eromheen ook niet.
Volgens mij heeft je probleem niets te maken met nieuwheid en onvoldoende documentatie.
Inderdaad, het blijkt hetzelfde te gaan als oudere versies. Dus :) x8