VLC onder 98: ruis... of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 16:39
Ik heb een oud PCtje ten behoeve van het afspelen van Xvidjes bij mijn tv staan. Hierop zit Windows 98SE. Hierop heb ik VLC gezet (0.8.1, de zip uitgepakt, niet de installer) en aangezien sinds een paar minuten eindelijk alles in elkaar steekt, wilde ik natuurlijk even de boel uittesten.Als ik een filmpje afspeel in VLC hoor ik wat ruis op de achtergrond. Deze ruis dit ook in het hoge frequentiegebeid en lijkt met het geluid in de filmpjes een beetje mee te gaan. Gek genoeg maakt het niet uit hoe hard ik het geluid in VLC zet, de ruis blijft hetzelfde (op mij hoofdsysteem is er niets van te bespeuren). Zet ik het filmpje op pauze of stop, is er ook geen ruis meer. Nogal vervelend dus.

Toen ik net toevallig VLC effe op pauze zette, om te kijken of een wav (in Mediaplayer 6.4) ook ruis gaf, was dat niet zo, toen ik echter daarna weer VLC unpausede ging die weer verder, helemaal zonder ruis (zoals het zou moeten dus). Ik heb dit op een aantal variaties geprobeerd, door VLC niet op pauze te zetten of te stoppen, maar dat werkt allemaal niet. Alleen als ik hem op pauze zet, iets anders in Mediaplayer afspeel en dan weer unpause is het zoals het zou moeten zijn. Hierna kan ik het filmje pauzeren en weer unpausen, hij blifjt het dan gewoon goed doen. Als ik op stop druk, en dan weer afspeel, is de ruis echter weer terug.

Ik gok iets met de soundbuffers, maar ik heb er niets aan kunnen doen. Iemand ideen over de oorzaak of nog beter een oplossing?

Specs:
Celeron 533A
Ati Rage dinges met tvout
Creative PCI128, met Ensoniq ES1370. Hiervoor heb ik wat drivers van driverheaven geplukt, misschien dat het hem hierin zit. De drivers van Creative werkten echter niet. Misschien heeft iemand betere drivers?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

Indien VLC ook bij Knoppix zit (weet ik niet uit t hoofd), kan het zijn dat Knoppix (met Alsa ipv. de Driverheaven meuk) de boel wel zonder problemen afspeelt. Als je dan echt alleen XVidjes afspeelt, kan je d'r ook een linuxbakje van maken (mocht t helpen)...

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Probeer eens tijdelijk DirectX uit te schakelen.
Probeer ook eens alle onnodige in/uitgangsbronnen te dempen/muten (cd speler, line in, microfoon, etc.)

• Brent
Onnodige bronnen heb ik uiteraard al gedempt, maar de ruis is dan ook alleen als VLC afspeelt, anders niet. Linux en mijn tv-out werkten de vorige keer niet zo goed samen, maar ik kan het nog eens proberen. Hoe zet ik directx uit?

Verwijderd

Breepee schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 00:10:
Onnodige bronnen heb ik uiteraard al gedempt, maar de ruis is dan ook alleen als VLC afspeelt, anders niet.
In vergelijking met Winamp worden bij mij sommige mp3's in VLC zwaar overbelast afgespeeld.
dxdiag.exe

• Brent
En dan?

• Brent
Iemand nog een idee?

Pagina: 1