Toon posts:

Hoe speakers te kiezen bij een versterker (Cyrus One)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag ben ik in het bezit van een Cyrus One (2e generatie) en Cyrus tuner uit het jaar 1987. Prachtige spulletjes waar ik erg blij mee ben. Zojuist de versterker getest op de speakers van een huisgenoot (Wharfdale's) en we waren erg onder de indruk. Zo hoorden we in een plaat van Radiohead een stem die we nog niet eerder hadden gehoord (op zijn versterker).

Alleen, nu moet ik zelf speakers aanschaffen. Ik heb niets goeds om mee te beginnen, dus er zal zeker wat nieuws moeten komen. Normaal ga je naar een audiowinkel en kies je op gehoor een versterker en boxen bij elkaar. Aangezien de versterker hier al staat en al een tijdje niet meer gebouwd wordt is dat voor mij enigzins lastig. :P Ik hoop dan ook dat ik met mijn vraag hier terecht kan.

Van wat ik begrepen heb passen zowel Mission als B&W speakers goed bij dit type versterker. Primair ben ik op zoek naar een setje tweedehands speakers (oa uit budgetoverwegingen). Mijn vraag is dus of er GoTters zijn die goede ervaringen hebben met een bepaalde combinatie Cyrus One en speakers, en die ervaringen met mij willen delen.

Onderstaand nog twee plaatjes van mijn aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/people/jan/FotoLos/SM0001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/people/jan/FotoLos/SM0002.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:02

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat dacht je ervan om zelf naar de winkel tegaan met je ampje om daar te gaan luisteren :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:06:
Wat dacht je ervan om zelf naar de winkel tegaan met je ampje om daar te gaan luisteren :)
Hm, nog niet aan gedacht. Dat is natuurlijk ook een optie. Als ik echter een goed set 2e handsjes wil kopen gaat die vlieger niet op.

Mocht ik toch een nieuw set speakers aanschaffen dan zal ik het beestje eens mee naar buiten nemen en in de winkel testen. :)
[edit]
Blijft de vraag dus staan welke 2e hands speakers het goed doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 22:25 ]

Verwijderd

Juist voor dat goed stel 2e handsen naar een Hifi winkel gaan. Waarom?

Veel winkeliers hebben zelf vroeger een Cyrus One gehad en kennen dit oudje door en door.

Omdat zij vroeger ook niet zo veel budget hadden en deze Cyrus vele mooie nostalgische Hifi herinneringen oproepen, zij verrassend hulpvaardig zijn om jou met het probleem te helpen wat zij vroeger ook hadden. ;)

Veel mensen die een nieuwe audioset kopen, hun oude inruilen en om deze reden heeft een betere Hifi winkel vaak een ruime voorraad 2e hands luidsprekers. Je moet er zelfs niet gek van opkijken als de winkelier er een stel heeft staan die bij de vorige eigenaar ook aan een Cyrus One hebben gehangen.

Dat de Cyrus One goed combineerd met (oude) Mission luidsprekers licht voor de hand, vroeger waren Cyrus en Mission hetzelfde bedrijf waarbij Mission de luidsprekertak was en Cyrus de electronica mocht verzorgen.

En als Meneer_E bij een Demo zelf een stel luidsprekers aan deze oude knorrige Brit zou mogen hangen, zou hij puur om de aanwezigen te verrassen er een stel frisse Fransen aan hangen en wel deze: www.focal.tm.fr/gb/home/cobaltS/c816s.htm

Een zeer fraaie combinatie, hoewel de Cyrus qua vermogen geen krachtpatser is, is het zolang je niet al te veel vermogen vraagt een dynamische amp en deze Focal's zijn gezegend met een hoog rendement waardoor zij niet zoveel vermogen vragen. Verder heeft de Cyrus een wat donkerder klankkleur, de iets lichtere klankkleur van de Focal' s brengen dat weer mooi in evenwicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die Focal ziet er zeker mooi uit. Bij Hobo moeten ze echter nog 500 euro per stuk kosten voor een demomodel (en 400 t stuk voor occasions). Dat is IMO nog een aardige brok geld.

Maargoed, ik zal eens op onderzoek uitgaan! Bedankt.

(wat niet betekent dat andere suggesties niet welkom zijn ;) )

Verwijderd

Geheime tip: Mission 762
Een van de beste luidsprekers die ik ken, super muziekaal (en daar gaat het natuurlijk allemaal om).
Ik heb zelf heel veel speakers en versterkers gehad, en dit blijven de aller beste. Ik heb wel
speakers gehad die een beter en dieper laag hadden(Thiel 2.2 € 4.000), maar nooit speakers met zo'n prachtig klankbeeld en zonder ook maar een zwak punt!
Ik heb ze nooit geprobeerd op die mission versterker die jij hebt, maar dat lijkt me juist een perfecte combinatie en dus een pluspunt.
Op Marktplaats voor rond de € 60/70 te krijgen in mooie staat.
Probeer maar eens zo'n setje.
Als je het niet mooi vindt, neem ik ze wel weer van je over (indien in nette staat).

Let wel: dit is een persoonlijke mening en gaat dus niet voor iedereen op. Echter iedereen die deze speakers heeft gehoord familie/vrienden, is het voor 100% met mij eens.

Verwijderd

mijn set:
http://home.planet.nl/~rossu440/plaatje1.jpg
http://home.planet.nl/~rossu440/plaatje2.jpg

Ik ben echt helemaal tevreden met deze cyrus one versterker (ziet er iets anders uit dan de jouwe), het klinkt prachtig en heeft veel power voor 2x30watt het stuurt zonder problemen en vervormingen deze grote vifa filigran speakers aan.
vroeger had ik mission 761i boekenplank speakers (lijkt mischien erg op de 762 of zijn dit zuilen ?) en deze speakers vind ik veel minder dan mijn huidige.

helaas heb ik niet de gave om geluid in woorden uit te drukken, maar als je in de buurt van alblasserdam woont kan je het zelf horen :)

Verwijderd

Het is moelijk om op voorhand al te kunnen zeggen of een bepaalde speaker jou gaat bevallen, ook niet wanneer de versterker al bekend is.

Normaal gesproken zou dit topic dan ook op slot gaan maar vanwege de aardige reply's in dit topic zal ik hem open laten. Dat wel zolang het topic nog ergens over gaat, reply's als "ga luisteren" hoewel waar, worden niet op prijs gesteld.

Als je daar geen ervaring mee hebt zou het best interessant zijn om onder elkaar te zetten waar je nou op moet letten bij het luisteren van speakers. Daarom heb ik de topictitel ook enigzins aangepast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 13:44:
mijn set:
http://home.planet.nl/~rossu440/plaatje1.jpg
http://home.planet.nl/~rossu440/plaatje2.jpg

Ik ben echt helemaal tevreden met deze cyrus one versterker (ziet er iets anders uit dan de jouwe), het klinkt prachtig en heeft veel power voor 2x30watt het stuurt zonder problemen en vervormingen deze grote vifa filigran speakers aan.
vroeger had ik mission 761i boekenplank speakers (lijkt mischien erg op de 762 of zijn dit zuilen ?) en deze speakers vind ik veel minder dan mijn huidige.

helaas heb ik niet de gave om geluid in woorden uit te drukken, maar als je in de buurt van alblasserdam woont kan je het zelf horen :)
Hallo pvr83, de 761i komen absoluut niet in de buurt van de 762 speakers, de 762's klinken heel anders, wat dat betreft echt een buitenbeentje in de 76x serie.
De 762's zijn wel gewoon speakers, geen staande zuilen.
Maar die vifa's zijn natuurlijk ook erg goede speakers, ook goede prijs kwaliteit verhouding altijd!
Pagina: 1