[Excel 2000] Oplichten actieve rij en kolom, bestaat dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 21:35

Coos

Aim High, Shoot Low

Topicstarter
Op mijn werk, werken we met Office 2000. Nu moet ik in Excel aan bestaande gegevens, data toevoegen. Het probleem is echter dat er veel tekst in staat en ik in kolom G iets moet intypen, dat bij de gegevens past welke in kolom A en B staat. Kolom A kan meerdere keren hetzelfde zijn, maar dan is B weer anders. Na verloop van tijd ga je zeg maar scheef lezen.
Nu mijn vraag: bestaat er in Excel 2000 iets waardoor zeg maar de actieve rij en kolom een andere kleur aannemen dan de rest van de velden, waardoor je zeg maar een soort van plus-teken op je scherm krijgt?. Ik weet dat het rijnummer en het kolomnummer oplichten, maar dat is niet genoeg.

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond deze tekst. Een methode om de rij waarin je zit te highlighten. Misschien kan je hem kopieren en bewerken zodat ook de kolom wordt meegenomen.
Highlight a row without losing background colors
Sometimes, in order to more easily see where one is on a worksheet, it's convenient to highlight the entire active row. A common way to do this is to use a Worksheet_SelectionChange() event macro, something like:

code:
1
2
3
4
    Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
        Cells.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
        ActiveCell.EntireRow.Interior.ColorIndex = 36
    End Sub

While this is fine for the majority of occasions when one hasn't set the background color, if the background color is set, the above macro will remove the color. The following macro stores the cell background colors in an array and writes them back to the cells when another cell is selected.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
        Const cnNUMCOLS As Long = 256
        Const cnHIGHLIGHTCOLOR As Long = 36  'default lt. yellow
        Static rOld As Range
        Static nColorIndices(1 To cnNUMCOLS) As Long
        Dim i As Long
        If Not rOld Is Nothing Then 'Restore color indices
            With rOld.Cells
                If .Row = ActiveCell.Row Then Exit Sub 'same row, don't restore
                For i = 1 To cnNUMCOLS
                    .Item(i).Interior.ColorIndex = nColorIndices(i)
                   Next i
            End With
        End If
        Set rOld = Cells(ActiveCell.Row, 1).Resize(1, cnNUMCOLS)
        With rOld
            For i = 1 To cnNUMCOLS
                nColorIndices(i) = .Item(i).Interior.ColorIndex
            Next i
            .Interior.ColorIndex = cnHIGHLIGHTCOLOR
        End With
    End Sub

The downside here is that it becomes more difficult to set the background color. The macro is also fairly sluggish when highlighting and restoring all 256 columns. Changing NUMCOLS to a smaller number significantly speeds things up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oplossing nummer 2: Download Rowliner

RowLiner

Let op, wegens het uitvoeren van een VBA code, wordt de undo knop buitenspel gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 11:31 . Reden: Nadeel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Is het dan niet veel nuttiger, ipv een macro die eigenlijk niet meer lekker werkt als je een heel groot Excel document hebt (of veel formules in je sheet hebt), om mbv van "Freeze Panes" te gaan werken?

Je kunt dit vinden onder het menu-item "Window". Op die manier kun je de eerste x rijen en y kolommen vast zetten (bijvoorbeeld rij 1 en kolom A) en toch door je sheet heen lopen, zonder dat je de kolom en rij 'headers' uit het zicht verliest.

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 21:35

Coos

Aim High, Shoot Low

Topicstarter
Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik voor de rowliner ga, omdat die vba code iets te veel resources eet denk ik als ik ook nog voor de kolom iets ga berekenen. Hij doet er nu al langer over als ik van rij naar rij spring.
Maar in ieder geval bedankt voor de hulp _/-\o_ _/-\o_

Nooit geschoten is altijd mis | System specs