[24/7 Bittorrent] lagere RPM beter?

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 15:28
Ik zit met het probleem dat binnen een jaar mijn tweede WD hardeschijf (160 GB SATA 7200 rpm, 8MB) op het punt staat te overlijden. Deze schijven heb ik altijd alleen gebruikt voor de opslag van bittorrent downloads. Mijn computer staat over het algemeen 24/7 aan, en staat dus ook continu te down/uploaden.

Nu zit ik er aan te denken om voor dit doeleind een nieuwe hardeschijf te halen, ook al heb ik nog garantie op de te overlijden schijf (voor de vervanging heb ik andere plannen :) ). Nu zat ik te denken aan een hardeschijf die 'slechts' op 5400 rpm draait. Nu gaat zich mij niet zo zeer om welke schijf ik zou moeten halen, maar vraag ik me af of een 5400 rpm schijf het langer volhoudt dan een 7200 rpm schijf :?

Even voor de duidelijkheid:
m'n huidige hardeschijf wordt niet echt warm, en in m'n kast is voldoende koeling aanwezig. Ik vermoed dat m'n hardeschijven het dus begeven door het 24/7 aan staan, en het daarbij continu moeten lezen/schrijven.

Hier staat tekst

Verwijderd

Ik heb hier 2X160gigh maxtor (diamand max 9) s-ata , deze staan ok 24/7 aan maar nooit problemen met overlijden gehad door het up en downen. :P
En ze draaien toch ook 7200rpm ik denk dus niet dat het aan het toerental ligt en zoals ik je hoor ook niet aan de warmte , maar misschien een aantal pechgevallen gehad met je schijven.
Ikzelf heb altijd maxtor en ik heb er ook vroeger schijven bijgehad die naar een jaar al gaar waren maar ik denk dat tegenwoordig maxtor en wd toch wel goed (in de meeste gevallen) uit de kijkers komen.

Maar goed de een zweert bij merk a en de ander bij b , ik heb ook geen zin om daarover in discussie tegaan aangezien daar al tig topics over zijn geweest.

En daarbij is het imo zonde om er een 5400rpm-er in te hangen omdat je dan je sys gaat vertragen en ik neem aan dat de meeste dat nu juist niet willen of je moet een sys erbij nemen met een, (als je dat wilt) een 5400rpm-er puur om te downen.

Mischien niet echt hulpvol voor je maar wilde het wel even kwijt aan je

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Sjaak_Afhaak
uit de faq:
Wijze van gebruik
IDE schijven zijn absoluut niet bedoeld voor 24/7 gebruik. Daarmee verkort je de MTBF. De IDE schijven zijn uitermate geschikt voor de PC van Jan met de Pet en zijn gezinnetje die de PC hooguit 8 uur per dag gebruiken en gewoon erop mailen, surfen en office-zut doen. Wanneer je 24/7 zit te downloaden, filesharen, encoden, etc, dan ben je way much beter af met SCSI schijven of SATA schijven met SCSI kwaliteit (zoals de WD Raptor en Maxtor Maxline III). Het geinvesteerde geld verdien je met de jaren terug.
toch maar een raptor halen :P

om toch nog een beetje op m'n vraag terug te komen (blijf hardleers ;) ), zou het niet een beetje schelen dat een 5400 rpm schijf toch op wat lagere toeren draait en daardoor (waarschijnlijk) nog iets minder warmte zal produceren, wat de levensduur ten goede zou moeten komen? Het is natuurlijk een hele speculatie en een beetje geluk (of pech) hebben hoort er ook bij. Maar heeft niemand enige ervaring hiermee :?

VVVV ghehe oeps :) het is duidelijk enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 03-02-2005 21:49 ]

Hier staat tekst

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees een stukje verderop:
Betrouwbaarheidsonderzoeken: er zijn in het verleden een aantal betrouwbaarheidsonderzoeken geweest onder de IDE disken, met name die van hardware.fr zijn bekend. Ook is de Reliability Survey van storagereview.com handig. Daaruit zal onder andere blijken dat qua IDE de langzamere (en stillere) disken het wat beter doen qua betrouwbaarheid.
:)

Verwijderd

Wat zijn je temps van je hardeschijfen ? Als je ze onder de 30°C houdt dan gaan ze zeker niet stuk binne een jaar. veder zijn de voltage's erg belangrijk van je voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 21:55 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-03 17:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:51:
Wat zijn je temps van je hardeschijfen ? Als je ze onder de 30°C houdt dan gaan ze zeker niet stuk binne een jaar. veder zijn de voltage's erg belangrijk van je voeding.
Onder de 30 ,Is dat niet zwaar overdreven ?
Hoe wil je dat doen op een zomerdag als het al 25 graden is ?

En warom niet onder de 35 of 25 ?
Met andere woorden, waar haalt iedereen toch opeens die "HARDE CIJFERS" vandaan ?
IIG niet van de fabrikants website.

verder blijft het met hd's een kwestie van geluk hebben.
van de 9 7200 rpm HD's die bij 24/7 draaien is de enige die stuk is gegaan toevallig ook net de jongste van het stel |:(

Verder draait mijn inet server zelf 24/7 vanaf een heel oud (8 jaar?) 5400 rpm. welliswaar met weinig schrijfactiviteit. maar of je daar nou conclusies uit kan trekken :?

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 04-02-2005 01:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Hoe koeler de hardeschijf hoe langer die mee gaat ;) 30°C is niet zo moelijk. Het engiste wat me schijf een beetje koelt is de casefan.
Op een warme zomerdag wordt die wel wat warmer, maar wie gaat nou op zo lekkere zomerdag computeren ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 09:02:
Hoe koeler de hardeschijf hoe langer die mee gaat ;) 30°C is niet zo moelijk. Het engiste wat me schijf een beetje koelt is de casefan.
dat is best redelijk als je je schijven bijna tegen een intake fan aanhangt, bij mij worden ze eigenlijk ook niet warmer dan 30 graden, 80mm fan @ 7 Volt per HDD :P
Op een warme zomerdag wordt die wel wat warmer, maar wie gaat nou op zo lekkere zomerdag computeren ?
_/-\o_

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Wat was je niet duidelijk aan het "woord" 24/7? :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:47:
uit de faq:

IDE schijven zijn absoluut niet bedoeld voor 24/7 gebruik. Daarmee verkort je de MTBF.
Zo werkt MTBF helemaal niet. Je verkort de levensduur, maar niet het aantal uren dat hij werkt. Affijn, de tip om eens op storage review te kijken lijkt me niet gek.

Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat 5400 rpm schijven minder verbruiken, en dus minder aanslag doen op je voeding (en je stroomrekening, maar dat lopt denk ik niet echt op)

Het kan uiteraard zo zijn dat een fabrikant in een 5400 disk onderdelen stoppen die niet aan de quliteits eisen van een 7200 disk voldoen. Gewoon op storeage review kijken lijkt me zo.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zo werkt MTBF helemaal niet. Je verkort de levensduur, maar niet het aantal uren dat hij werkt.
Integendeel. De MTBF bij veel IDE disken is gemeten bij een gebruik van 8 uur per dag :) (of dat zo is bij jouw IDE HDD, kun je wel expliciet terugvinden in de specs/datasheets). Bij 24/7 zullen IDE disken sneller "slijten", waardoor de MTBF korter wordt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 04-02-2005 09:40 ]

Verwijderd

Een schijf is een kwetsbaar ding, lagere of hogere voltages zijn niet goed, maar hij kan het hebben, mits het maar CONSTANT is. Wisselende voltages zijn funest.

Verder is goede ophanging belangrijk: stabiel, op één plaats, én in contact met metaal van de kast. Hij moet in IEDER geval goed geaard zijn. Ik krijg bijvoorbeeld elke 4mnd dezelfde klant terug, die woont in een buitengebied (waar 220 tot 240 vaak 190 is), en heeft geen geaarde stopcontacten. Elke keer schijf weer opsturen...

Verder zít er wel wat verschil tussen betrouwbaarheid bij toerentallen, 5400 is wel wát betrouwbaarder, maar de pest is: er is eigenlijk niets meer behalve ouwe caviars van 40GB op 5400RPM leverbaar. Ik denk dat je het dan beter in workstationschijfen kunt gaan zoeken: Raptors, Maxlines in S-ATA, of een willekeurige SCSI schijf. Meestal zijn die schijfen ook uitgerust met 5jr garantie. Overigens heeft Seagate ook een vrij hoge MTBF, die levert z'n consumentenschijfen ook vaak met 5jr garantie.

Nog een ding: 5400RPM schijfen zijn eigenlijk altijd oude series, nieuwe series zijn eigenlijk niet meer leverbaar in die snelheid, maar daar staat tegenover: de techniek staat niet stil, ze zijn betrouwbaarder geworden. Ik durf zelfs te zeggen dat een nieuwe 7200RPM schijf betrouwbaarder is dan een 5400RPM schijf van de vorige gen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

BalusC schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 09:39:
[...]
Integendeel. De MTBF bij veel IDE disken is gemeten bij een gebruik van 8 uur per dag :) (of dat zo is bij jouw IDE HDD, kun je wel expliciet terugvinden in de specs/datasheets). Bij 24/7 zullen IDE disken sneller "slijten", waardoor de MTBF korter wordt ;)
Heb het even nagekeken bij maxtor.com: Voor de diamondmax wordt een "Component Design Life (min) 5 years" bij 8 hour duty cycle gedefineerd. (dus geen MTBF) voor een maxline wordt WEL een (hoge) MTBF gedefineerd. Dus ze zijn er zelf vanaf gestapt de kreet MTBF te gebruiken voor desktop produkten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

7200 tpm schijven zijn echt wel over hun kinderziektes heen. Op het breukvlak 5400/7200 tpm voor de mainstream modellen was het misschien nog wel eens een tradeoff tussen levensduur en snelheid, maar tegenwoordig zijn 7200 tpm schijven echt niet per definitie slechter. Zoals hierboven ook heel terecht opgemerkt, de techniek staat niet stil.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Nog een ding: 5400RPM schijfen zijn eigenlijk altijd oude series, nieuwe series zijn eigenlijk niet meer leverbaar in die snelheid
Kijk eens voor de grap naar de Samsung Spinpoint V serie :) 5400RPM, 2MB cache, leverbaar tot 160GB :)

...en MUISSTIL, vloeistoflagers en 5400rpm :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Maar istie leverbaar... Niet bepaald. Zo laatst een klant uit de categorie "ik weet het beter" die een 300GB maxtor diamondmax 10 op 5400RPM wou hebben. Nee, op internet stond-ie echt. En dan haal ik hem wel ergens anders. Twas voor z'n dreambox.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoe koeler de hardeschijf hoe langer die mee gaat ;)
Fout, een te hoge of lage temperatuur is slecht voor een HDD.
Er zijn nogal wat dingen die kapot kunnen gaan in een HDD, maar bij constant gebruik zijn het vooral de lagers die het zwaar te verduren krijgen.

Behalve dat er lagers in vele soorten en maten zijn, zit er ook nog verschil in de speling die ze hebben, je kunt bv 2 lagers met exact dezelfde afmeting hebben maar met verschil in speling.
In de (Brommer, kart...) racerij worden vaak de standaard C0 lagers vervangen door bv C4 lagers (als de klasse waarin je rijdt dat toestaat), dit is omdat door de hogere belasting er meer warmte ontstaat, en de lagers dus meer uitzetten met als gevolg nog meer wrijving = warmte = evt. een vastloper.

De C4 lagers zullen dus beter hun werk doen bij een hogere bedrijfstemperatuur.

Bij een te lage temperatuur zal door vibratie de lagers/lagerschaal harder slijten door het slaan van de lagers, en bij een te hoge temperatuur zal de lagers/lagerschaal harder slijten door de grote wrijving.

Op de site van Seagate staat als het goed is een tabel met info over temps. en het falen van HDD's (De site lijkt nu down te zijn, anders had ik het wel ff opgezocht).

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die samsungs zijn prima leverbaar. Heb ze in m'n server hangen :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Ga gewoon voor een Raptor schijfje of een SCSI schijf als je betrouwbaarheid wil. (en de snelheid is mooi meegenomen :p)

• Sjaak_Afhaak
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 17:45:
Ga gewoon voor een Raptor schijfje of een SCSI schijf als je betrouwbaarheid wil. (en de snelheid is mooi meegenomen :p)
raptor is natuurlijk altijd een fijne keuze, alleen zou ik dan de schijf puur voor downloaden gebruiken, waar de snelheid van de raptor absoluut OVERBODIG is :)
Zo'n raptor is fijn om een OS op te draaien (voor mijn doeleinden), maar dan wil op diezelfde schijf dus zeker geen torrents downloaden, aangezien ik zelf merk dat dat het OS een tikkie vertraagd.
dat zou betekenen dat ik 2 opties heb:
- 2 raptors kopen :P ---> kost me op dit moment teveel geld :(
- 1 raptor kopen, en die gebruiken als downloadschijf --> vind ik persoonlijk een beetje hypocriet, aangezien ik deze schijf zal gebruiken voor puur down/uploaden. M'n OS zou dan blijven draaien op een 7200 rpm schijf, die langzamer is dan een raptor.

Ik denk dat ik nog maar eens ff goed ga nadenken wat een goede betrouwbaarheid voor mij moet gaan kosten.. Ik ben er dus nog niet uit, maar ik denk dat m'n vraag ook niet zo goed te antwoorden is, aangezien het koffiedik kijken is :)

maar iig bedankt voor jullie gedachten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 04-02-2005 19:11 ]

Hier staat tekst

Verwijderd

je kan toch ook voor een maxline 3 gaan, die hebben ook een super goede kwaliteit, volgens mij goed te gebruiken als server schijven.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:22:
je kan toch ook voor een maxline 3 gaan, die hebben ook een super goede kwaliteit, volgens mij goed te gebruiken als server schijven.
Je kan moeilijk iets zeggen over de nieuwste harddisk, je kan pas oordelen als ze een tijdje intensief gebruikt worden. Dan moet je nog veel harddisks onderzoeken, de grote dozenschuivers op computerbeurzen kunnen goede statistieken maken over de harddiskbetrouwbaarheid.

Ook harde schijven hebben kinderziektes, een tijdje geleden hadden de fabrikanten 160GB harddisks opgefokt tot 200GB. Toen gingen veel 200GB's kapot, de fabrikanten doen ervaring op en perfectioneren de 200GB harddisk. Dan zijn de harddisk terug betrouwbaar.

Dus niet altijd het nieuwste kopen.

Als je de harddisk-activiteit wilt beperken, dan moet je veel aan caching doen. Ik heb een Linux-server Celeron 1200MHz op een BX-bordje gemod met 768MB, hiervan wordt 400MB als harddisk cache gebruikt ("bring it on met je 8MB" zeggen tegen sommige opscheppers). Hier kan ik gemakkelijk volledige gamepatches in de ram steken, 1x van de harddisk lezen en naar iedereen probleemloos over het (gigabit)netwerk bursten.

Dus ervoor zorgen dat je min 1GB ram hebt en geheugengebruik op "systeemcache" zetten.

[ Voor 49% gewijzigd door rapture op 04-02-2005 20:56 ]

Pagina: 1