Toon posts:

Nieuwe pc (behalve RAM) loopt vast...

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik hoop dat iemand hier mij even kan helpen.. ik heb echt al alles geprobeerd..

een tijdje geleden kreeg ik problemen met mijn pc, hij begon te rebooten tijdens het gamen, sommige games die normaal heel relax liepen gingen zwaar laggen (Ik had hiervoor een intel p4 3.0 met asus p4p800, 1024 RAM).. ik kreeg de indruk dat het moederbord het loodje had gelegd omdat er onder andere usbport.sys errors kwamen etc etc..

Ik dus een gloednieuw systeem gekocht:

Amd athlon 64 3500+ Winchester
msi k8n neo 4 platinum
xfx 6600 GT pci-e
200gb sata disk (maxtor)

ik had natuurlijk al een cd rom speler en geheugen was ook niets mis mee (dacht ik).. Tevens had ik nog 2 andere harde schrijven.. 1 ata 120 gb en 1 sata 120 gb.

Ik gister al de nieuwe spulletjes erin gehangen.. alles ging goed niets fout ofzo totdat ik begon te gamen.. Hij blijft telkens hangen..

Ik werd dus al meteen weer gefrustreerd omdat het met die nieuwe onderdelen nog niet is opgelost.. Ik heb nu windows geinstalleerd op de nieuwe sata (200gb) disk en de andere 2 heb ik gedisconnect.. ik weer opnieuw proberen of hij nu wil werken.. nog niets.... zelfde symptomen.. spel blijft hangen, hij geeft gewoon black screen, reboot.. noem het maar op...

Waar kan dit aan liggen??

Het enige wat ik nog voor me kan halen zijn de geheugenbankjes... ik denk niet dat een cd rom/dvd rom speler je pc kan laten crashen tijdens het gamen??

Please give me advice..=]

Verwijderd

Anders probeer je even memtest 86 http://www.memtest86.com/

Kun je direct zien of er fouten in je geheugen zitten.

Verwijderd

Topicstarter
die had ik voordat ik deze hardware had gekocht ook al gedraaid.. toen liep die zelfs vast toen ik er ander geheugen in had gestopt (andere pc die goed werkt) en toen liep die memtest altijd vast.. daarom dacht ik dat het aan het moederbord lag.. de test draait nu trouwens weer.. dus even kijken wat er nu gebeurd.. nog andere mogelijkheden?

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:15

Just_I

What did you just say?

Het kan aan je voeding liggen, misschienis ie niet sterk genoeg of zijn de volt waarden niet meer stabiel. Het kan zijn dat er iets in je pc niet goed gekoeld wordt > te warm wordt> en de pc vervolgens uitschakeld.

Kan je daarom even je voltwaarden en je tempraturen posten en nog even het merk en type van je voeding?
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:33:
die had ik voordat ik deze hardware had gekocht ook al gedraaid.. toen liep die zelfs vast toen ik er ander geheugen in had gestopt (andere pc die goed werkt) en toen liep die memtest altijd vast.. daarom dacht ik dat het aan het moederbord lag.. de test draait nu trouwens weer.. dus even kijken wat er nu gebeurd.. nog andere mogelijkheden?
Ik weet niet hoor, maar om een goede uitslag te kunnen krijgen moet je mestest wel even een tijdje lopen.

[ Voor 48% gewijzigd door Just_I op 03-02-2005 20:35 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Mischien voeding met zwakke lijnen?

//edit

te laat :(

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 20:35 ]

Verwijderd

Je kunt je geheugen uitsluiten als je na een x aantal uren nog steeds geen errors krijgt... dat zou ik eerst maar eens proberen.

En hoe zit het met je voeding? Wat voor merk....wat zijn je voltages als je spellen aan het spelen bent ? vallen deze binnen de marges?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een zalman 400W voeding, die ik OOK nieuw heb gekocht.. daar kan het dus ook niet aan liggen lijkt mij.. zalman zm400b-aps (even ter informatie)

Verwijderd

Inderdaad, de nieuwste versie van Memtest 86+ (let op: plus!!!, IVM detectie...) eens een uurtje of 6 laten draaien. EN natuurlijk 100% of hoger zeker weten dat de voeding voldoende is. Het staat geloof ik ook wel ergens in de handleiding, maar voor zo'n config om te werken is MINIMAAL een stabiele 12V lijn van 18A nodig. Lager: no-go.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Die zalman heeft 18A op de 12volt maar die draait dat echt makkelijk hoor.

Kijk hier es.. ----->
MSI K8N Neo2 hangt vaak tijdens het booten

[ Voor 43% gewijzigd door J0J0 op 03-02-2005 20:48 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
ok.. hij is nu bezig met de memtest.. wat als die nooit vastloopt? waar kan het dan aan liggen.. de voeding is wel voldoende..

Verwijderd

Ja dat is een beetje moeilijk te zeggen....Het probleem kan meerdere oorzaken hebben.
Aan je 3D kaart zal het ook wel niet liggen omdat deze nieuw is.

Zijn je temperaturen verder ook in orde?

Edit:
J0J0 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:43:
Die zalman heeft 18A op de 12volt maar die draait dat echt makkelijk hoor.

Kijk hier es.. ----->
MSI K8N Neo2 hangt vaak tijdens het booten
Wat dacht je van mijn specs met een 360 watt chieftec. Ik denk toch wel dat die voeding het aan moet kunnen

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
temperaturen zijn goed.. cpu ligt rond de 35.. GPU core ligt rond de 60 (dacht dat mijn broer dat straks zei)... verder boot hij wel goed.. het ligt echt an het feit als ik wil gamen:/

kunnen het de cd rom en dvd speler zijn? ik heb 4 weken moeten wachten op me nieuwe pc doordat het moederbord vertraagd aankwam... nu ben ik er nog niet vanaf...

ik weet niet meer wat nog helpt

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 21:13
Probeer anders dat geheugen uit die goed werkende pc nog eens op je nieuwe MB (wel ff opletten of het de snelheid aankan die dit MB gebruikt, PC2700 of PC3200.) misschien dat dat nu wel werkt? Of klok je geheugen eens terug, misschien dat het dan goed loopt. Als dat het geval is, ligt het aan je geheugen.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de memtest even draaien.. die laat ik wel lopen.. hij heeft al 2 passes nu.... in iets van 40 minuten..

wat als hij na 6 uur draaien alleen maar passes aangeeft? wat kan het dan zijn?

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 21:08
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:56:
temperaturen zijn goed.. cpu ligt rond de 35.. GPU core ligt rond de 60 (dacht dat mijn broer dat straks zei)... verder boot hij wel goed.. het ligt echt an het feit als ik wil gamen:/

kunnen het de cd rom en dvd speler zijn? ik heb 4 weken moeten wachten op me nieuwe pc doordat het moederbord vertraagd aankwam... nu ben ik er nog niet vanaf...

ik weet niet meer wat nog helpt
GPU is wel wat warm (met mijn ATI Radeon 8500 kwa die vroeger ook rond die temp en hoger. Eerst hike-ups, vervolgens artifacts en vrijwel daarna pc bevroren.. kijk of je die misschien eens wat meer kan koelen.

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
mja volgens nvidia programmatje kan hij max 120 graden worden.. me broer zegt dat de temperatuur wel meevalt.. er zit gewoon de standaard koeling op.. verder zit me hele systeem in een coolermaster cmstacker waar ongeveer 8 fans in zitten nu dus het lijkt mij dat het wel goed genoeg moet zijn..

en ik denk niet dat het de videokaart is want hij vertoont nog wel de zelfde symptonen als voordat ik nieuwe spullen had gekocht.

Verwijderd

vriesdude schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:11:
[...]

GPU is wel wat warm (met mijn ATI Radeon 8500 kwa die vroeger ook rond die temp en hoger. Eerst hike-ups, vervolgens artifacts en vrijwel daarna pc bevroren.. kijk of je die misschien eens wat meer kan koelen.
60 graden is vrij normaal voor een 3D kaart....

Mijn kaart wordt ook iets van 65 graden met stock koeling onder full load.

Verwijderd

Topicstarter
de memtest draait nu al 2 uur en heeft ondertussen 6 passes gehad en 0 errors.. ik ga zo naar bed dus ik laat hem gewoon de hele nacht draaien.. wat als ik morgen nu wakker word en er zijn geen errors? betekend dit dat het geheugen uitgesloten is?

ow ja: als je spellen in windowed mode speelt doet hij het wel zei mijn broer (die had vanmiddag terwijl ik op school zat gespeeld)

Verwijderd

Dat betekend dat het geheugen uitgesloten is, en de processor ook, in ieder geval de cache. Dan zou ik het toch ergens anders zoeken. Ik wou háást zeggen: fast writes, GPU recovery, maar om te beginnen kent nVidia niet zoiets als GPU recovery, en fast writes zijn NVT op PCI-E. Ik zal het dan zoeken in misschien de kast, sweex kastje + zwaar systeem = kortsluiting of crosstalk = instabiliteit. Geaard stopcontact? Apparatuur op externe poorten die aan het "fokken" is? Spyware? Virussen? Probeer eens andere drivers!

Verwijderd

Topicstarter
ok de memtest heeft heel de nacht gedraaid, in totaal 10.5 uur.. hij had 35 passes en 0 errors / ecc errors.

kan het de stroom zijn? kapotte stekkerdoos? stroomlekking?

ik ga straks alvast is kijken of ik een cpu benchmark kan vinden en iets voor me videokaart..

Verwijderd

Topicstarter
er is weer wat gebeurd.. toen mijn broer vanmorgen de pc opstarte kregen we het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: http://fw.rooding.ath.cx/nvidia.bmp

waar kan dit aan liggen? is de voeding niet goed genoeg of moet er iets in de bios verandert worden?

Verwijderd

Stekkertje goed in de GraKa?

Verwijderd

Topicstarter
<noob> wat is graka</noob>

Verwijderd

grafische kaart.. Misschien inderdaad de koeler die daar niet goed loopt ofso?

Verwijderd

Topicstarter
ik denk niet dat het aan de koeler ligt of aan het stekkertje van de koeler omdat hij zegt dat hij te weinig stroom krijgt?

tevens zit er geen extra stroomaansluiting op de videokaart (ik heb gelezen dat hij alle stroom krijgt via de pci-e port)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Grafische Kaart

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23

breinonline

Are you afraid to be known?

CABAL bedoelt de grafische kaart. Zit het molex stekkertje van de kaart er goed in? Zo ja, probeer eens een ander stekkertje?

edit:
Borromini was me voor

[ Voor 12% gewijzigd door breinonline op 04-02-2005 14:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
kijk.. er zit geen molux stekker aan.. hij krijgt ALLE stroom via de pci port.. er bestaat geen andere aansluiting op de kaart.. daarom is het zo raar

Verwijderd

Topicstarter
iemand die kan helpen please?

Verwijderd

Kicken binnen 24u beginnen we niet aan.

Test het eens met een oude kaart (nee, je hebt geen AGP, maar een beetje tweaker heeft nog wel wat PCI spul liggen). Extra poweraansluiting wel aangesloten op het moederbord? En ligt het nu aan mij, of hadden PCI-E kaarten een 6 pins powerconnector extra?

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 17:13
Misschien ligt het aan mij maar waarom heb je eigenlijk een nieuw moederbord gekocht? Als er wat mis mee was ga je er toch gewoon mee terug naar de winkel, want er zit 3 jaar garantie op asus moederborden.

En .bmp --> .jpg please :)

[ Voor 7% gewijzigd door harry64 op 04-02-2005 18:49 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:15:
Dat betekend dat het geheugen uitgesloten is, en de processor ook, in ieder geval de cache. Dan zou ik het toch ergens anders zoeken. Ik wou háást zeggen: fast writes, GPU recovery, maar om te beginnen kent nVidia niet zoiets als GPU recovery, en fast writes zijn NVT op PCI-E. Ik zal het dan zoeken in misschien de kast, sweex kastje + zwaar systeem = kortsluiting of crosstalk = instabiliteit. Geaard stopcontact? Apparatuur op externe poorten die aan het "fokken" is? Spyware? Virussen? Probeer eens andere drivers!
offtopic
het kan nog wel zijn geheugen zie hor.
ik had ook een probleem met mijn geheugen en toen gaf men86 ook geen errors aan naar een hele nacht draaien.

ontopic
probeer eens prime95
en heb je ook al andere drivers voor je videokaart/mobo getest
of ander geheugen dat is nog beter en dan maar testen en testen en testen...................
trek er maar een avondje voor uit (of 2) het leven van een pcbouwer gaat niet altijd over rozen
en het komt best veel voor dat het geheugen niet lekker met je mobo werkt :(

veel suc6

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

Mentalist

[avdD]

FlashFreaky : vervang die .bmp screenshot even voor een .png of .gif, dit is niet erg efficiënt qua formaat voor mensen met een datalimit/trage verbinding :). En met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif kan je je bericht wijzigen, kicken mag pas na 24 uur.

Quote uit de manual :
MSI Reminds You...
1. These two connectors connect to the ATX power supply and have to
work together to ensure stable operation of the mainboard.
2. Power supply of 350 watts (and above) is highly recommended for
system stability.
3. For ATX 12V power connection, it should be greater than 18A.
Nu kan je vast wel een systeem met dat moederbord aan de praat krijgen met 18A of minder, zeker met een verder niet _te_ zwakke voeding en met voltlijnen die niet van elkaar afhankelijk zijn ("5V & 3.3V together max. 220W" b.v.), wat je nogal eens ziet), maar je hebt daar nu ook niet echt het meest lichte systeem. Over extra powerconnectors kan ik verder ook niks vinden, dus ik zou het toch houden op een voeding die het (net) niet trekt. Of een defecte moederbord/videokaart, maar dat lijkt me een stuk sterker.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 05-02-2005 08:06 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1